Erika; Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Hei! Jeg har en kastrert hannpus som er rett over 4 år gammel. Jeg har bodd på samme plass siden jeg fikk han og han har katteluke så han kommer og går akkurat som han selv vil men sover gjerne inne på natten. (han er altså ikke en innekatt) Nå skal jeg flytte, har ikke solgt eller kjøpt nytt enda, men hvor mye skal jeg la pus diktere hvor og hvordan jeg bor? Jeg bor i en liten by og skal flytte til en mye større by, derav er også boligprisene dyrere. Er det sånn at jeg kunne bosatt meg i blokk eller blir det for egoistisk ovenfor pus og andre beboere mtp heis osv? Bør jeg finne et rekkehus/firemannsbolig, eventuelt en leilighet i 1 etg slik at han kan gå inn og ut via terrasse? Bør jeg bare legge fra meg ideen om blokk? Borettslag må godkjenne dyrehold osv osv, blir heeelt stressa!! Hjeeelp
Muskath Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Du bør i første rekke se etter en bolig der det er lov å ha kjæledyr. Så må du finne en bolig der det blir greit for katten å komme ut og inn. Hvis du vil beholde katten din, må du nødvendigvis la han dirigere hvor du skal bo. 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Jeg kunne aldri bosatt meg et sted hvor pus ikke fikk levd som hun er vandt til, med katteluke og trygt uteområde. Vi har selv valgt å skaffe oss dyr, å de skal ikke lide fordi vi brått finner ut at vi vil ha en annen bosituasjon. Anonymkode: 04aef...ecd 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #4 Skrevet 31. desember 2020 Mine har gått fra innekatter til terrassekatter. Da jeg kjøpte, hadde jeg kattevennligkriterie. Kort vei ut i bånd og lett å kattesikre. Om han er vant til å være ute ville jeg ikke flyttet til 8. etg liksom...ville sett etter noe på bakkeplan ihvertfall. Anonymkode: 465d5...29c 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #5 Skrevet 31. desember 2020 Min katt er vant til enebolig, katteluke, hage og skog utenfor. Jeg kunne aldri flyttet han til en bolig som ikke hadde de samme mulighetene. Har f.eks måttet holde han inne etter veterinærbesøk ol, og det er helt forferdelig for han å ikke kunne gå ut som han ønsker. Så det hadde jeg aldri hatt hjerte til. Jeg har skaffet meg katten, og det er mitt ansvar å gi han det beste livet han kan få. Anonymkode: ebfcc...21e 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #6 Skrevet 31. desember 2020 Erika; skrev (22 timer siden): Hei! Jeg har en kastrert hannpus som er rett over 4 år gammel. Jeg har bodd på samme plass siden jeg fikk han og han har katteluke så han kommer og går akkurat som han selv vil men sover gjerne inne på natten. (han er altså ikke en innekatt) Nå skal jeg flytte, har ikke solgt eller kjøpt nytt enda, men hvor mye skal jeg la pus diktere hvor og hvordan jeg bor? Jeg bor i en liten by og skal flytte til en mye større by, derav er også boligprisene dyrere. Er det sånn at jeg kunne bosatt meg i blokk eller blir det for egoistisk ovenfor pus og andre beboere mtp heis osv? Bør jeg finne et rekkehus/firemannsbolig, eventuelt en leilighet i 1 etg slik at han kan gå inn og ut via terrasse? Bør jeg bare legge fra meg ideen om blokk? Borettslag må godkjenne dyrehold osv osv, blir heeelt stressa!! Hjeeelp Godt å se det er flere som tenker på dyrene sine. Vi skal også flytte og har lett ganske lenge for at det skal passe for pus også ❤️ Er de vant med å gå ute, må de få lov å fortsette med det. Anonymkode: 3e9a3...91f 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #7 Skrevet 31. desember 2020 Jeg kjenner noen som bor i 3.etg i en gammel bygård midt i Oslo. Rett bak slottet. De følger kattene sine opp og ned trappene. I bakgården er det et stort grøntområder med trær og busker hvor de møter andre katter som bor i nærheten. Så det går an. Du må bare finne et sted hvor det er greit å bo. Anonymkode: 85df4...2a0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #8 Skrevet 31. desember 2020 Jeg bor i 1. etg og pus hopper opp på balkongen når han vil inn. Det er flere rundt her som har satt opp en kattestige der hvor det er for høyt å hoppe opp. Anonymkode: e2d39...8fa
Tvist Skrevet 2. januar 2021 #9 Skrevet 2. januar 2021 Min ene katt er redd fremmede mennesker, så for meg er det uaktuelt å bo lidt i et boligområde, jeg må bo nær skogen for at hun skal trives. Å flytte et sted hun ikke kan trives er uaktuelt.
Hatsumomo Skrevet 2. januar 2021 #10 Skrevet 2. januar 2021 Min ene katt gikk fra å være utekatt til innekatt, det fungerte ikke så bra for en selvstendig pus som var vant til å komme og gå når han ville. Jeg anbefaler at du finner et sted å bo som ikke er blokk, og som ikke er veldig traffikert. Kan du ikke tilrettelegge for katten på den måten, bør du kanskje tenke på omplassere den. Når man har tatt på seg ansvaret for et dyr må man gjerne gjøre noen ofre for at den skal ha et verdig liv.
Ville91 Skrevet 2. januar 2021 #11 Skrevet 2. januar 2021 Blir så varm i hjertet når jeg ser at folk er så opptatte av dyras ve og vel også! Da vi flytta ifjor var det for at våre innekatter endelig skulle få mulighet til å være ute, så vi gikk fra leilighet nær vei, til enebolig med hage i rolig strøk. Den ene grep denne sjansen med begge poter, mens den andre enda foretrekker å være inne. Jeg anbefaler deg, som andre og har sagt, å hvertfall sjekke at det er lov med katt der du flytter, og enten velger en leilighet på bakkenivå eller en lav 2 etasje så pus kan fortsette å være ute. Husk å hold han inne den første tia da, sånn at han blir trygg på hvor han bor ❤️ Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå