Gå til innhold

Raclette - hva bruker du på den?

Anbefalte innlegg

Dette er helt nytt for meg. Hva bruker du i racletteen? Og barna? Kan man ha fløtegratinerte poteter i skuffene? Hvor lang tid tar det før de er ferdige? Hva steker man på steinplata, og hva steker man på grillen? 

tar det lang tid før kjøttet og alt er klart? Jeg ser ikke for leg at barna gidder å sitte rundt racletten i en time. De er mellom 7 og 10 år gamle. 

hva er deres tips og erfaringer?

Anonymkode: 32e9b...bec

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1437346-raclette-hva-bruker-du-p%C3%A5-den/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raclette er "ut" for mange herrens år siden. Det er 80-tallet på det beste... Så raclettejernet har jeg kastet. De ville ikke engang ha det på bruktbutikken her i byen, for de kom aldri til å bli kvitt det 😅😂😂

Anonymkode: 04220...ace

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Raclette er "ut" for mange herrens år siden. Det er 80-tallet på det beste... Så raclettejernet har jeg kastet. De ville ikke engang ha det på bruktbutikken her i byen, for de kom aldri til å bli kvitt det 😅😂😂

Det at det er ut, betyr ikke at man ikke kan både like det og bruke det i 2020 😉 

De gangene vi har brukt raclette så har vi kokte mandelpoteter ved siden av. I skuffene skal det ost, helst det som heter racletteost (fås i den fleste matbutikker). Det er en ost som både lukter og smaker ganske mye, og til de minste har vi bare brukt norvegia eller lignende. På topplate kan du steke div. kjøtt i strimler, bacon, eller grønnsaker (vi syns det er lettest å steke grønnsakene ved siden av, det blir mindre søl). I tillegg kan du ha sølvløk, rødbeter eller andre ting som tilbehør. Den smelta osten i skuffene heller du over poteter og kjøtt og spiser sammen med resten. 

Ha gjerne noe godt å drikke og la barna få prøve selv. Ungene her har syns det har vært gøy en stund, men de får lov å gå fra når de er lei og har spist. 

Anonymkode: 6d797...605

• Liker 8

Vi spiser Raclette flere ganger i måneden, om det er ut eller ikke er helt uvesentlig da det er så genialt og godt.

Å ha fløyegratinerte poteter i skuffen høres bare søl ut, så det hadde jeg droppet og heller hatt i vanlig form ved siden av.

Stek kjøtt på stenplaten og grønnsaker på den andre. Noen gratinerer ost alene i skuffen og heller over på tallerkenen, mem vi foretrekker å ta kjøttet ferdigstekt over i skuffen og så gratinere med ost oppå.

Ellers bruker vi:

Pommes noisettes og røsti

Champignon, asparges og minimais

Marinert kylling eller kalkunfilet

Scampi

Biff, bacon, reinskav, kjøttpølser og kjøttboller.

Ost: Norsk port salut og norvegia til ungene.

Dropper saus, har bare kryddersmør ved siden av.

Alt kuttet i terninger, da er det kjennomstekt på 1 2 3. Noen av tingene kjøpes i store porsjoner og fryses ned i passe mengder, så alt kjøpes ikke hver gang. Har en egen Raclette-skuff i fryseren.

Endret av Me for life
  • Liker 7

Vi storkoser oss med Raclette innimellom. Jeg har også vokst opp med det. Sosialt, og godt. 

Jeg lager klassisk Sveitsisk raclette med en vri. Kjøper 2-3 typer kjøtt, som skjæres i tynne skiver. Koker opp saltbakte perlepoteter, som trykkes ned med en skje. Har sølvløk, sylteagurk og cherrytomater på siden, sistnevnte kan varmes litt i skuffene. Så varmer man ost (sveitser eller ridder, men mange muligheter), og heller over. Andre ting vi varier med er; asparges, skiver av løk, paprika, scampi. 

Da jeg vokste opp gjorde de det mer barnevennlig. Vi hadde gjerne brød til som ble varmet på platen. Salat i ulike skåler ved siden av. Og de skar opp Norvegia gulost i tillegg, da ostene jeg nevner over er skarpe på smak. 

Til barn hadde jeg også droppet kylling, og heller hatt oksekjøtt og scampi. Dette på grunn av mathygiene (må handtere rå kylling forsiktig). 

Det går kjemperaskt å steke mat. Husker dette kun som en positiv ting fra barndommen, og helgekos med familien. Husk at de har noe å "holde på med", så tiden går mye raskere enn ved et normalt måltid der de gjerne er ferdig å spise lenge før dere. 

Anonymkode: dbd81...9c8

• Liker 4
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å ja men siden du sier det så får både jeg og svigers kaste det vi har da 😄 ærlig talt. Bare fordi noe er «ut» så kan man fortsatt både bruke det og like det. 

Anonymkode: d302e...85d

• Liker 7

Annonse

Raclette er osten. Hvis det ikke er racletteost er det egentlig ikke raclette. Har ikkenoe med grillen/stekeplaten å gjøre. 
jeg bruker raclette i skuffene. Steker gjerne sopp, asparges, paprika, pølsebiter, filet av svin eller kylling, alt mulig egentlig, på toppen. Baconskiver /biter. 
serverer med sølvløk, sylteagurk, godt brød eller poteter, noen dipper kanskje. 

Anonymkode: eda35...142

Jeg bor i Sveits, så her er da Raclette i hvertfall ikke ut. 😅

Det er ganske fritt hvordan man vil gjøre det. Ta det du liker. Selv bruker vi raclettost av ulike typer. Tilbehør er poteter, salat, grønnsaker(tomat, agurk, paprika, artisjonn, asparges etter hva som er sesong og i butikken), sennep, sylteagurk, oliven etc.  Oppå steinplata har vi gjerne litt ulike typer kjøtt eller pølser. Selv foretrekker jeg å steke dette på forhånd på stekepanne og bare holde det varmt på raclettjernet. Spekemat er også godt til. 

Anonymkode: 30100...cad

• Liker 1
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tuller du eller? Vi har aldri solgt mer Raclette enn det vi har gjort i år. Er såpass at vi har venteliste på neste leveranse. 

• Liker 5
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tenker du på fondue eller? 

Anonymkode: eda35...142

• Liker 4

Tusen rakk for svar alle sammen!

jeg har forstått at raclette er skikkelig «in» nå, og det rives visstnok ut av hyllene. I coronariden har jeg fått masse snap osv av familier som koser seg med raclette, så vi bestemte oss for å forsøke selv. Jeg hadde ingen aning om at raclette egentlig var osten🤣 å dyppe kjøtt i smeltet ost er nok ikke noe for oss, men vi skal helt sikkert klare å kose oss likevel. 

tusen takk for tips!

HI

• Liker 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen rakk for svar alle sammen!

jeg har forstått at raclette er skikkelig «in» nå, og det rives visstnok ut av hyllene. I coronariden har jeg fått masse snap osv av familier som koser seg med raclette, så vi bestemte oss for å forsøke selv. Jeg hadde ingen aning om at raclette egentlig var osten🤣 å dyppe kjøtt i smeltet ost er nok ikke noe for oss, men vi skal helt sikkert klare å kose oss likevel. 

tusen takk for tips!

HI

Dyppe kjøtt i smeltet ost er fondue.

I raclette er osten en del av måltidet, som du heller over  deler av maten. Selv synes jeg litt skarp ost på potetene er godt, men spiser på ingen måte mengder med ost. 

Hjemme (som barn) helte vi smeltet ost på brødet vi stekte på toppen, som tilbehør til resten. 

• Liker 2

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Dyppe kjøtt i smeltet ost er fondue.

I raclette er osten en del av måltidet, som du heller over  deler av maten. Selv synes jeg litt skarp ost på potetene er godt, men spiser på ingen måte mengder med ost. 

Hjemme (som barn) helte vi smeltet ost på brødet vi stekte på toppen, som tilbehør til resten. 

Faktisk er osten hovedingrediensen i måltidet og ikke noe man bare skal smelte litt av på toppen av potetene.... Ellers er det jo bare bordgrilling med litt ost som tilbehør. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Faktisk er osten hovedingrediensen i måltidet og ikke noe man bare skal smelte litt av på toppen av potetene.... Ellers er det jo bare bordgrilling med litt ost som tilbehør. 

Enig i at den per definisjon er.

Var mer et svar til TS som tror raclette er å dyppe i ost... Der jeg mener at man enkelt kan begrense mengden ost. Man kan selvfølgelig smelte litt ost på toppen av potetene og fortsatt kalle det raclette, den preferansen lærte jeg meg på en restaurant i Zurich, så helt uautentisk er det ikke. 

Gjest Lama_Drama
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Men så er man jo frie sjeler, så man gjør som man vil. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De selger raclette i veldig mange elektrobutikker, så jeg må si at bruktbutikken i din  by er rimelig spesiell. 

Raclette er kjempegodt! Bruker nesten all slags stype kjøtt og fisk, grønnsaker (mais med ost over er sykt godt) og masse ulike dipper/sauser. Ville kanskje ikke tatt sikte på å lagd fløtegratinerte poteter i skuffene, da bør du i så fall gjøre de nesten ferdig i ovnen først. Men da kan du jo likså gjerne bare steke det ferdig i ovnen.  

Til dessert kan du steke brie med nøtter og honning i skuffene.

Anonymkode: 48916...e85

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 10.43):

Synes faktisk dette var ganske overraskende. Vi har brukt raclette-jernet mye, det er jo helt supert til restefest. Vi legger alle mulige rester i fryseren, og når det har samlet seg opp en grei mengde finner vi frem raclette-jernet og koser oss med restemat. 

Anonymkode: 0ef9e...252

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...