Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, dette var trist. Tenker sånn på alle pårørende. Håper virkelig at de finner de 3 siste!

• Liker 4
Skrevet

Siden det står at de skal lete etter de siste 3 håper jeg at de kan finne dyr❤️ Man så jo hunden i går, og ting hadde blitt litt bedre om man fant de savnede dyrene❤️

• Liker 14
Skrevet
clyde skrev (19 minutter siden):

Jeg håper du har rett. Ble satt ut da jeg leste setningen, håper ikke de har hørt folk få hjelp og så ikke fått hjelp i tide selv :(

Det er bare altfor grusomt å tenke på. Håper ingen var bevisste og led, og håper de pårørende får så godt svar som mulig. 

• Liker 5
Skrevet
Frøkensina skrev (6 minutter siden):

Det er bare altfor grusomt å tenke på. Håper ingen var bevisste og led, og håper de pårørende får så godt svar som mulig. 

Ja, det er helt forjævlig 💔

• Liker 2
Skrevet

Føler så med alle berørte for denne fryktelig katastrofen.❤️

• Liker 1
Skrevet

Dette var leit, samtidig som det nok har ligget i kortene... Håper de omkomne i det minste ikke rakk å kjenne smerte...Tenker likevel på frykten de må ha følt i det alt raste rundt dem...

For en umenneskelig sorg de involverte må stå i nå! Jeg som overhodet ikke er berørt kjenner på sterke følelser på vegne av pårørende til de 10 omkomne, de skadde, alle som har mistet hus og hjem, lokalsamfunnet generelt som står midt oppi denne krisen... Jeg håper alle får tilstrekkelig hjelp❤️

• Liker 19
Skrevet

Hvem eide shæferen som er savnet? Og puddelen som ble funnet? Begges eiere er omkommet. 

Skrevet
Anonym Bruker 0 skrev (24 minutter siden):

Hvem eide shæferen som er savnet? Og puddelen som ble funnet? Begges eiere er omkommet. 

Eirik Grønolen Eide puddelen... Schæferen vet jeg ikke hvem som eide. 💔

Skrevet (endret)
Fnuggolina skrev (3 timer siden):

Bare for å få det inn med teskje; utbygger fulgte da ikke anbefalingene? I henhold til veileder? 

Her er kopi fra artikkelen fra Aftenposten som jeg lenket til i den andre tråden om Gjerdrum her.

Spoiler

Et teknisk notat en måned senere, februar 2005, beskriver hvordan området skulle sikres med fyllmasser før utbyggingen kunne starte.

Kartet viser at utbyggerne da ble bedt om å legge kvalitetsfylling i området der raset gikk onsdag.

Det tekniske notatet fra 2005 beskriver i detalj hvordan fyllmassene i området skulle legges for å oppnå den beste sikkerheten.

For eksempel må fyllingsarbeidene innstilles ved regnvær.

«Oppbløtte lag i fyllingene vil kunne danne glidesjikt med fare for utglidninger», heter det. Etter et regnvær vil det ta en viss tid før overflaten er såpass opptørket at arbeidene kan fortsette.

Det står også at leirfyllinger bør legges ut i sommerhalvåret, mai til september. Masser som inneholder snø og is eller tele, skal ikke brukes i fyllinger.

Men ble kvalitetskravene til oppfyllingsmasser fulgt? Et notat fra NGI to år senere tyder ikke på det. Her står det at oppfyllingsmassene har hatt varierende kvalitet.

Brevet fra august 2007 beskriver en utglidning i oppfylte masser ved Nystulia boligfelt:

Glidningen har en lengde på 50–60 meter, en bredde på 15–20 meter og er trolig ca. 2 meter dyp, heter det.

Årsaken til skredet er en kombinasjon av mye nedbør forut for skredet og noe varierende kvalitet på de oppfylte massene, ifølge notatet: «Toppmassene er lagt ut som vinterarbeid med fare for innblanding av snø og tele. Likeledes er fyllingen lagt ut uten systematisk komprimering og uten noen form for drenering

Kort sagt mener jeg at ting ikke ble gjort etter boka.

Jeg så pressekonferansen hvor politiet oppgir at det ikke er håp om å finne overlevende lenger. Jeg fikk med meg at de omkomne som ble funnet bærer preg av å ha mistet livet raskt. Det er en liten trøst, men likevel en trøst å vite at de ikke ledd. Iallefall ikke lenge. Helberedelsesprosessen i kommunen kan nå begynne etter den kollektive traumen som fant sted. Jeg håper alle får hjelpen de trenger og resten må tiden ta seg av. Det blir aldri helt bra for de som mistet noen de var glad i, men etterhvert klarer man å leve MED sorgen og ikke I sorgen.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Skrevet
clyde skrev (2 timer siden):

Leste dette i VG nå :( Betyr det at de var i live en stund etterpå? Kunne de ha blitt reddet?

– Vi har gjort alt som står i vår makt. Men denne naturkatastrofen har hatt betydelige krefter i raset. Vi ser at de som er omkommet har omkommet relativt raskt, sier hun videre.

Leste også dette og grøsset 😥 Hva er relativt raskt, liksom? Noen timer?

Har så vondt av faren som har både datter, kone der og har ventet så lenge på svar. Og hunden deres dukket opp i går, så nye håp... I dag ingen håp om å finne overlevende. 😭

Hvil i fred ❤

• Liker 13
Skrevet (endret)
Flamme skrev (36 minutter siden):

Har så vondt av faren som har både datter, kone der og har ventet så lenge på svar. Og hunden deres dukket opp i går, så nye håp... I dag ingen håp om å finne overlevende. 😭

Hvil i fred ❤

Jeg leste det ikke sånn, jeg tror heller det er ment som en liten trøst i det forferdelige. 

De skal si noe generelt om alle, derfor sier de det på den måten. 

Det kan de antyde hvis personene er funnet i fallposisjon eller med stor skade, og ikke sammenkrøpet for eksempel. 

Endret av kvinneguide
  • Liker 11
Gjest tranedatter
Skrevet

Alle obduseres, så da ser de jo om personen har levd en stund eller ikke. Men selv om de kan ha levd en liten stund, kan de jo vært bevisstløse. Kan man håpe...

Skrevet
Flamme skrev (25 minutter siden):

Hvil i fred ❤

De har nok antatt det ut fra skadeomfanget og type skader som ble oppdaget på likene. Da kan rettsmedisinere tippe sånn ca hvor lang tid det tar. Relativt raskt forstår jeg som svært kort tid. Jeg forstår det også slik som at det er snakk om veldig alvorlige skader. Jeg håper virkelig de siste 3 også blir funnet, men har de vært utenfor bygninger slik tilfelle er, er det mye vanskeligere. De kan være hvor som helst egentlig, så vi må se om hundene fanger opp noe. Flotte, modige hunder. 

• Liker 7
Skrevet
Blålin skrev (2 timer siden):

Synes det er merkelig at "ikke håp" kom rett etter raset. Like før gikk de ut og forklarte tydelig hvorfor det var et slikt håp.

De hadde håp fordi de ikke hadde søkt igjennom alle restene etter husene. I husene var rom og lommer og isolasjon som kunne holdt ett menneske i live. De har nå igjennomsøkt alle disse husene og lommene. Der har de kun funnet døde folk. I tillegg uttaler de at de som er omkommet har dødd raskt. 
Det er helt naturlig og ikke uventet at de nå regner de siste tre som antatt omkommet.

Siden det ikke lenger er en redningsaksjon får ikke mannskapet oppholde seg i raset. Det er for risikabelt. Døde folk er døde tross alt - og man kan ikke gjøre så veldig mye mer for dem. 

• Liker 16
Skrevet

Nå er det påvisk koronasmitte på hotellet til de evakuerte.. er det mulig.. som om de ikke har nok å tenke på fra før... 😩

• Liker 10
Skrevet
clyde skrev (2 timer siden):

Leste dette i VG nå :( Betyr det at de var i live en stund etterpå? Kunne de ha blitt reddet?

– Vi har gjort alt som står i vår makt. Men denne naturkatastrofen har hatt betydelige krefter i raset. Vi ser at de som er omkommet har omkommet relativt raskt, sier hun videre.

Jeg tolker dette som at de har dødd ila noen minutter og at det ikke var så veldig mye de kunne gjort for dem selv om de hadde funnet dem samtidig som de andre. Det er ett høyt ras og de som er funnet hitill har vært inne i husene sine. Mange løp ut, mens andre kanskje ikke rakk det eller tenkte at det var tryggere å være inne. 
Uten at jeg vet hvilke skader de har kan jeg se for meg at det kan være fallskader, klemskader, osv. det er jo hus som har ramlet sammen rundt dem. 

Mulig denne regelen ikke stemmer men husker jeg leste en gang om 3,3,3-regel. Du kan klare deg inntill 3 minutter uten luft, 3 dager uten vann og 3 uker uten mat. 

Det virker ihvertfall ikke som om det er noen som er funnet hitill som har dødd som følge av hypotermi fordi de ikke ble funnet tidsnok. 

• Liker 13
Skrevet
Blålin skrev (2 timer siden):

Synes det er merkelig at "ikke håp" kom rett etter raset. Like før gikk de ut og forklarte tydelig hvorfor det var et slikt håp.

Vi vet ikke hva som har skjedd i tillegg. For eksempel rettsmedisinerne som obduserte likene som ble funnet som mener at nå er det lite sannsynlig at man kan finne overlevende når mann henter kun omkomne og med denne type skader. Eller fordi det har vært noen netter på rad med svært lave temperaturer. Eller rett og slett fordi det har gått for lang tid. Eller alt sammen. Det blir bortimot uforsvarlig å begynne å grave i de ustabile massene på jakt etter lik. Alt flyter under skorpen og det pågår fortsatt småras fra kantene. Jeg tenker at det er verre å gi håp for lenge når det er såpass lave sjanser for at man finner overlevende.

• Liker 7
Skrevet
Hollie321 skrev (7 minutter siden):

Nå er det påvisk koronasmitte på hotellet til de evakuerte.. er det mulig.. som om de ikke har nok å tenke på fra før... 😩

Aaah fakkings Corona... Håper det ikke er noen som blir alvorlig syke av det nå da 

• Liker 5
Skrevet

Så trist alt sammen, håper de finner de siste ( både mennesker og dyr) noen som vet hvordan det går med dyrene som ble forlatt ved evakuering?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...