Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
SJW skrev (19 minutter siden):

Fordi man ser ikke forskjell på kvikkleire og blåleire.

Geologer ser trolig forskjell,

• Liker 5
Skrevet
anonym 4545 skrev (2 minutter siden):

Geologer ser trolig forskjell,

Umulig å se forskjell. Man kan dog gjøre tester for å finne forskjellen. Blåleire er også marin leire.

• Liker 2
Skrevet

Ikke håp om flere overlevende nå iflg politiet😔

• Liker 1
Gjest ATLAS6
Skrevet

Politiet har nå sagt at de ikke har håp om å finne overlevende, og avslutter denne redningsaksjonen. Trist sak, og mine medfølelser er med familie og venner av de rammende. 

Skrevet

Det må vel bety at de har søkt alle steder hvor hundene har markert og ikke funnet noe mer. Hvis ikke hundene markerer mer så er det vel fåfengt å lete mer ja.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Så trist at det ikke er mer håp om å finne overlevende. Kondolerer til alle berørte ❤️

Endret av Frøkensina
Skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet

Synes det er merkelig at "ikke håp" kom rett etter raset. Like før gikk de ut og forklarte tydelig hvorfor det var et slikt håp.

• Liker 8
Skrevet
Hatsumomo skrev (Akkurat nå):

Det må vel bety at de har søkt alle steder hvor hundene har markert og ikke funnet noe mer. Hvis ikke hundene markerer mer så er det vel fåfengt å lete mer ja.

Ja mulig det. Jeg forstod det også sånn at det ikke lenger var flere egnede steder til å overleve som ikke var gjennomsøkte igjen. 

• Liker 6
Skrevet
Blålin skrev (1 minutt siden):

Synes det er merkelig at "ikke håp" kom rett etter raset. Like før gikk de ut og forklarte tydelig hvorfor det var et slikt håp.

De har vel ikke mulighet til å holde tempoet oppe lenger pga raset, og da er det vel like greit å kalle en spade for en spade. Nå går de over i en annen fase, og skal lete etter de 3 siste, men sikkert på en annen måte.

• Liker 12
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Mine sterkeste medfølelse for alle som er involvert.

Musikk til trøyst og ettertanke

Skrevet

Håper de klarer å finne alle, om de så må grave små spadetak med leire i overskuelig fremtid. Utrolig viktig for de pårørende å få en grav å gå til :sad:

• Liker 10
Skrevet

Sender min dypeste medfølelse til familie, slekt og venner som har mistet noen de har kjær ❤️💙

Ber for at de finner alle sammen ❤️❤️❤️

• Liker 4
Skrevet
Hatsumomo skrev (7 minutter siden):

De skal ikke slutte å lete. De jobber videre for å finne de som er borte. 
❤️

• Liker 8
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Så utrolig trist, jeg tror det er mange som har holdt pusten og håpet på at de skulle finne noen i live. 💔 Men viktig at de finner de savnede, tenker så mye på han som har mistet hele sin lille familie og at de fortsatt er savnet.

Skrevet (endret)

Leste dette i VG nå :( Betyr det at de var i live en stund etterpå? Kunne de ha blitt reddet?

– Vi har gjort alt som står i vår makt. Men denne naturkatastrofen har hatt betydelige krefter i raset. Vi ser at de som er omkommet har omkommet relativt raskt, sier hun videre.

Endret av clyde
Hva betyr relativt raskt i denne sammenhengen?
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Nå håper jeg så indelig at de finner de resterende, slik at de berørte kan få en så tilnærmet avslutning og svar på dette som det er mulig å få. 😥

🕯️

Endret av Namine
  • Liker 1
Skrevet
Shadowfyr skrev (1 time siden):

Hvorfor fant ikke geologer det ut? Høres ikke klokt ut å bygge hus på noe som synker

Kvikkleire er leire som ligger igjen fra tiden hvor det var sjøbunn for mange tusen år siden. Saltet som ligger igjen i leira gjør den fast og stabil. Leirejord er også fantastisk ift jordbruk dermed bygget mange husene sine på slike steder før i tida. 
under bakken dannes det ofte underjordiske elver. Mye nedbør, snøsmelting, underjordiske elver også videre av ferskvann løser opp dette saltet og da blir leiren "kvikk." Litt bevegelse fra feks elv eller utglidninger gjør da at alt kolapser og blir til suppe i løpet av sekunder. Og når noe bitte lite rører seg smitter det videre som dominobrikker og så raser alt bare sammen. 

• Liker 17
Skrevet (endret)
clyde skrev (7 minutter siden):

Leste dette i VG nå :( Betyr det at de var i live en stund etterpå? Kunne de ha blitt reddet?

– Vi har gjort alt som står i vår makt. Men denne naturkatastrofen har hatt betydelige krefter i raset. Vi ser at de som er omkommet har omkommet relativt raskt, sier hun videre.

Ordet relativt er relativt.. Jeg tolker det som at de har blitt så skadet av materialer og leire at de antakeligvis ikke har hatt vondt. Men man vet ikke hundre prosent. Det eneste vi kan gjøre er å håpe at ingen led. Det er så vanskelig å ta inn over seg at jeg blir helt matt. 

Endret av Sprinkle
  • Liker 20
Skrevet
Sprinkle skrev (Akkurat nå):

Order relativt er relativt.. Jeg tolker det som at de har blitt så skadet av materialer og leire at de antakeligvis ikke har hatt vondt. Men man vet ikke hundre prosent. Det eneste vi kan gjøre er å håpe at ingen led. Det er så vanskelig å ta inn over seg at jeg blir helt matt. 

Jeg håper du har rett. Ble satt ut da jeg leste setningen, håper ikke de har hørt folk få hjelp og så ikke fått hjelp i tide selv :(

• Liker 1
Skrevet
clyde skrev (Akkurat nå):

Jeg håper du har rett. Ble satt ut da jeg leste setningen, håper ikke de har hørt folk få hjelp og så ikke fått hjelp i tide selv :(

Håper virkelig det jeg også.. kan ikke engang forestille meg hvordan det må ha vært. Klarer heller ikke forestille meg hvordan pårørende har det nå.. 💔

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...