Elaine Marley Skrevet 4. januar 2021 #1041 Skrevet 4. januar 2021 Tråden måtte ryddes på nytt på grunn av ustabilitet i forumet. Alle innlegg ble derfor ikke slettet ved forrige rydding, men dette bør være i orden nå. Beklager dette. Tråden er også ryddet for innhold med opphavsrett. Elaine Marley, mod. 3
Gjest Giselle Skrevet 4. januar 2021 #1042 Skrevet 4. januar 2021 ME97 skrev (46 minutter siden): Har noen link til intervjuet ? Hvis du googler «flyktet med døtrene» så tror jeg den kommer opp.
melatonin Skrevet 4. januar 2021 #1043 Skrevet 4. januar 2021 Spoiler – På et tidspunkt hørte jeg at noen ropte på hjelp. Like etter kom det et stort brak, og etter det hørte jeg ikke flere stemmer, forteller 64-åringen. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vA6wAm/aud-margaret-64-reddet-ut-av-raset-jeg-klamret-meg-fast-til-madrassen Hadde dette vært meg, hadde dette hjemsøkt meg, til jeg ikke fantes mer. 5
Sola* Skrevet 4. januar 2021 #1044 Skrevet 4. januar 2021 Mor og datter som er savnet kom seg vel ut av huset før det raste? Faren trodde de hadde kommet seg ut og han var igjen inne. Og hun med hunden var også ute, ser for meg at det kan være vanskeligere å finne de som ikke befant seg i et hus?😞 Men krysser alt jeg har for at de finner dem!! 16
Pingvinboogie Skrevet 4. januar 2021 #1045 Skrevet 4. januar 2021 Jeg håper fortsatt på et mirakel for de pårørendes del, men jeg vet helt ærlig ikke hva jeg ville ønsket selv. Tanken på å slippe raskt er egentlig mindre skummel enn alternativet, spesielt etter så lang tid. Vet ikke om jeg forteller meg selv dette som en form for trøst. Eller trøst blir feil ord, for jeg har jo ingen tilknytning til de savnede og omkomne og burde ikke tenke på dem så mye som jeg faktisk gjør. En form for forklaring kanskje? På at verden ikke kan være SÅ jævlig. Beklager bablingen. 14
melatonin Skrevet 4. januar 2021 #1046 Skrevet 4. januar 2021 Pingvinboogie skrev (2 minutter siden): Jeg håper fortsatt på et mirakel for de pårørendes del, men jeg vet helt ærlig ikke hva jeg ville ønsket selv. Tanken på å slippe raskt er egentlig mindre skummel enn alternativet, spesielt etter så lang tid. Vet ikke om jeg forteller meg selv dette som en form for trøst. Eller trøst blir feil ord, for jeg har jo ingen tilknytning til de savnede og omkomne og burde ikke tenke på dem så mye som jeg faktisk gjør. En form for forklaring kanskje? På at verden ikke kan være SÅ jævlig. Beklager bablingen. Enig.❤ Desverre er det ofte tragedier som skal til for at all kjærligheten blir så synlig at man faktisk ser omfanget av den. Bare som på 22.juli, det var mye kjærlighet ute i gatene, media og over alt. Og nå ser vi all giverglede, Og folk tilbyr hytter, leiligheter osv til de som har mistet hjemmet. Verden er ikke så jævlig, og vi nordmenn ikke så kalde som folk skal ha det til. ❤ Skulle gjerne gjort litt. Ser bare på sanitetskvinnene som lager mat til hjelpemannskapet, de sier det er godt å kunne gjøre noe, og det tror jeg! 👏 17
Fjelltopp Skrevet 4. januar 2021 #1047 Skrevet 4. januar 2021 Ser dette i nyhetene i dag og kjenner at jeg blir sint. Dette var noe jeg tenkte på samme dag som raset gikk. Klart det er viktig med skikkelig belysning. De avbrøt til og med en natt pga dårlig sikt . https://www.nettavisen.no/okonomi/ville-lyse-opp-rasomradet-men-politiet-takket-nei-det-finnes-ikke-sterkere-lys-i-europa/s/12-95-3424069198 11
Diamant20 Skrevet 4. januar 2021 #1048 Skrevet 4. januar 2021 Huff, den lille familien traff meg skikkelig❤️ Men tenkt hva vi skulle gjort uten hundene da, de gjør jo «all» jobben for å finne ofre❤️❤️ 18
Gasellen Skrevet 4. januar 2021 #1049 Skrevet 4. januar 2021 Outlander skrev (1 time siden): Bare for å bevise hvor mye respekt jeg har mistet for journalister, trenger jeg ikke mer en å sitere spørsmål de stilte til Anders Østersen (ordføreren) når dette først skjedde - "Kan du beskrive for deg som ordfører å vite at 15 personer fortsatt ikke er gjort redde for?" Da begynte han å gråte. Så kommer spørsmålet rett etter " Har du håp om at alle blir gjort rede for?" ....HVA....FAEN. (nei..det håper vi ikke... for en fjott) Hjernedød...helt hjernedød. Det finnes ganske mange journalister som bare burde funnet seg en annen jobb. Geirfuglen skrev (1 time siden): Det virker som at de faktisk har håp, at det ikke bare er noe de sier. Jeg tenkte på at en av de første meldingene var at noen ringte nødtelefonen og sa at h*n lå under masse isolasjon. Er denne personen gjort rede for? Da kan det jo være snakk om både luft og varme. 🤞 Hvor leste du der? De drev jo lenge å gjorde søk etter mobiler også. Jeg reagerte litt på det da det ikke er så naturlig å ha tlf fysisk på seg om natta. Og når huset ramler sammen rundt deg er ikke mobilen det første du tenker på å raske med deg. Ihvertfall ikke jeg. Da er det unger, bikkja og evt en jakke du prioriterer først for å si det sånn. En telefon skaffer man alltids senere for å ringe rundt. det kan jo være noen som er skadet og ikke greier lage så mye lyd. Hvis det er godt isolert høres ikke nødvendigvis rop så godt heller. Særlig ikke når ett helikopter henger rett over skredet. Jeg krysser alt jeg har for at ett mirakel skal skje. Vi trenger ett lyspunkt i denne tragedien nå! Sola* skrev (16 minutter siden): Mor og datter som er savnet kom seg vel ut av huset før det raste? Faren trodde de hadde kommet seg ut og han var igjen inne. Og hun med hunden var også ute, ser for meg at det kan være vanskeligere å finne de som ikke befant seg i et hus?😞 Men krysser alt jeg har for at de finner dem!! Slike ras kan skje så fort at du knapt rekker å reagere. Jeg misstenker at de som ikke ble værende i huset ligger dypere i leira. Men jeg har tillitt i hundene og at de finner dem til slutt. Jeg synes det er riktig prioritet å fokusere i bygningene. Er det noen som lever så er de der. De som har havnet under leira kan man ikke gjøre mer for akkurat nå uansett desverre. De kan man hente opp siden. 7
Gasellen Skrevet 4. januar 2021 #1050 Skrevet 4. januar 2021 (endret) Diamant20 skrev (10 minutter siden): Huff, den lille familien traff meg skikkelig❤️ Men tenkt hva vi skulle gjort uten hundene da, de gjør jo «all» jobben for å finne ofre❤️❤️ Hunder er letemannskapenes viktigste ressurser! Det ligger hard trening bak de dyktige dyra. Kommer aldri til å glemme hunden som fant Kim Wall ifra en liten gummibåt når liket lå dypt på bunnen av havet. Overlegne dyr! Endret 4. januar 2021 av Gasellen 40
Gjest Giselle Skrevet 4. januar 2021 #1051 Skrevet 4. januar 2021 Fjelltopp skrev (44 minutter siden): Ser dette i nyhetene i dag og kjenner at jeg blir sint. Dette var noe jeg tenkte på samme dag som raset gikk. Klart det er viktig med skikkelig belysning. De avbrøt til og med en natt pga dårlig sikt . https://www.nettavisen.no/okonomi/ville-lyse-opp-rasomradet-men-politiet-takket-nei-det-finnes-ikke-sterkere-lys-i-europa/s/12-95-3424069198 Herregud så sykt.
semperflorens Skrevet 4. januar 2021 #1052 Skrevet 4. januar 2021 (endret) Fjelltopp skrev (47 minutter siden): Ser dette i nyhetene i dag og kjenner at jeg blir sint. Dette var noe jeg tenkte på samme dag som raset gikk. Klart det er viktig med skikkelig belysning. De avbrøt til og med en natt pga dårlig sikt . https://www.nettavisen.no/okonomi/ville-lyse-opp-rasomradet-men-politiet-takket-nei-det-finnes-ikke-sterkere-lys-i-europa/s/12-95-3424069198 Greit nok å komme med tilbudet, men å mase sånn som de gjør? Virker som om han forventet å bli ringt opp av innsatsleder for å få takk, som om ikke innsatsleder har nok å gjøre... Og så kontakte media på den måten, selv om han flere ganger har fått tilbakemelding på at politiet har mottat tilbudet og vil ta kontakt hvis det er aktuelt ... Virker ærlig talt som han er mer opptatt av å få oppmerksomhet rundt hvor godhjertet og generøs han er enn noe annet. Har full tillit til at politi og redningsmannskap har det utstyret de trenger - og vett nok til å ta imot et slikt tilbud dersom de skulle ha behov for det. Sånn jeg har forstått det har de også hatt søk gående om natten og evt pauser skyldes at området skal "hvile" sånn at hundene lettere kan lukte seg frem til de savnede. Edit for å legge til: Det ser også ut som at de lysene er på store master, så politiet har kanskje vurdert det dithen at det ikke er noe de ønsker å ha på kanten der hvor det fremdeles er rasfare... Endret 4. januar 2021 av semperflorens 43
Gjest Sprettballen Skrevet 4. januar 2021 #1053 Skrevet 4. januar 2021 Fjelltopp skrev (49 minutter siden): Ser dette i nyhetene i dag og kjenner at jeg blir sint. Dette var noe jeg tenkte på samme dag som raset gikk. Klart det er viktig med skikkelig belysning. De avbrøt til og med en natt pga dårlig sikt . https://www.nettavisen.no/okonomi/ville-lyse-opp-rasomradet-men-politiet-takket-nei-det-finnes-ikke-sterkere-lys-i-europa/s/12-95-3424069198 Jeg regner med at politiet har sine grunner til ikke å ta i mot det tilbudet. Det første jeg tenkte på da jeg leste artikkelen var hvor mye varme 140 000 w avgir, og om dette kunne påvirke stabiliteten i rasområdet. (Jeg vet ikke om det har noen betydning, men det er mange hensyn å ta som vi ikke tenker over)
Fjelltopp Skrevet 4. januar 2021 #1054 Skrevet 4. januar 2021 (endret) semperflorens skrev (12 minutter siden): Har full tillit til at politi og redningsmannskap har det utstyret de trenger - og vett nok til å ta imot et slikt tilbud dersom de skulle ha behov for det. Det har ikke jeg . Og dette med masing... Han sa han følte og trodde at det hastet med belysning og det gjorde det også. Alt dette ville være gratis og det trenge ike stå på noe kant, det kan stå langt borte på de trygge områdene og likevel gi dagslys om natten . Endret 4. januar 2021 av Fjelltopp Tilføying 6
Gjest Fnuggolina Skrevet 4. januar 2021 #1055 Skrevet 4. januar 2021 Fjelltopp skrev (2 minutter siden): Det har ikke jeg . På bakgrunn av hva da? Har du utdanning og arbeidserfaring innen dette? Dyp kunnskap om grunnforhold og risikofaktorer? Og varmepåvirkning på kvikkleire?
Fjelltopp Skrevet 4. januar 2021 #1056 Skrevet 4. januar 2021 Fnuggolina skrev (1 minutt siden): På bakgrunn av hva da? Har du utdanning og arbeidserfaring innen dette? Dyp kunnskap om grunnforhold og risikofaktorer? Og varmepåvirkning på kvikkleire? Jeg har noe kunnskap om disse tingene ja . Men det holder også å bruke sunn fornuft , det er ikke solen de skal henge opp, det lyskaster i mange minusgrader , som vil stå mange hundre meter fra rasområdet. 5
Tradegy Skrevet 4. januar 2021 #1057 Skrevet 4. januar 2021 Flott å se innsatsen til alt fra de som lager matpakker til mannskap døgnet rundt, til de som leverer inn materielle ting . Absolutt uviktig i det store bildet, men; håper at de får organisert dette på en god måte, så evt overflod av bruksting kan leveres andre steder. Hjertevarmen er heldigvis sterkt tilstede, men nordmenn har en tendens til å glemme fort når tomler og hjerter ikke brukes like hyppig. Håper de som står i sine livs verste mareritt, opplever at hjelpeapparatet holder trykket oppe i en lang stund fremover. Hèlt uvirkelig det som har skjedd. Noen vil sikkert hjem så fort som rå er, mens andre helst vil vente så lenge som mulig. . 💔🥀 11
Amatariel Skrevet 4. januar 2021 #1058 Skrevet 4. januar 2021 Jeg har ikke skrevet her inne før, men fulgt saken slik resten av befolkningen har via media. Trykket oppfrisk i dagevis i håp om gode nyheter. Dette er bare en helt uforståelig og grusom hendelse. Absurd rett og slett! Jeg tar meg selv i å tenke flere ganger i løpet av dagen at jeg må ha "drømt" at dette har skjedd. Jeg har lest alle historiene fra berørte som har kommet ut, og hver enkelt beveger meg. Hver historie er unik, og alt er like utrolig. På godt og vondt. Tenk å gå tur med hunden din og så forsvinner plutselig bakken under deg. Å være en familie i etableringsfasen på snart 4 eller en tenåring i sin dypeste søvn. Og så raser hele huset plutselig og du ender opp som savnet/død. Det er tatt rett ut fra en katastrofefilm. Det skal ikke kunne skje. Her snakker vi verdens beste land å bo i. På det tryggeste stedet man har (sitt eget hjem) og den koseligste tiden på året (julen). Jeg bare gråter og har så vondt av alle 😪 At så mange har mistet livet er ufattelig, og mange pårørende har en tung sorgtid foran seg. Noen vil kanskje aldri komme over dette. Tenk på foreldrene til ekteparet Jansen f.eks. De har mistet barna sine og to barnebarn. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle gått videre med livet mitt om dette hadde skjedd meg. Disse skjebnene er i mine tanker og jeg tenner lys for alle omkomne, savnede og pårørende 27
Gjest Geirfuglen Skrevet 4. januar 2021 #1059 Skrevet 4. januar 2021 (endret) semperflorens skrev (3 timer siden): Greit nok å komme med tilbudet, men å mase sånn som de gjør? Virker som om han forventet å bli ringt opp av innsatsleder for å få takk, som om ikke innsatsleder har nok å gjøre... Og så kontakte media på den måten, selv om han flere ganger har fått tilbakemelding på at politiet har mottat tilbudet og vil ta kontakt hvis det er aktuelt ... Virker ærlig talt som han er mer opptatt av å få oppmerksomhet rundt hvor godhjertet og generøs han er enn noe annet. Har full tillit til at politi og redningsmannskap har det utstyret de trenger - og vett nok til å ta imot et slikt tilbud dersom de skulle ha behov for det. Sånn jeg har forstått det har de også hatt søk gående om natten og evt pauser skyldes at området skal "hvile" sånn at hundene lettere kan lukte seg frem til de savnede. Edit for å legge til: Det ser også ut som at de lysene er på store master, så politiet har kanskje vurdert det dithen at det ikke er noe de ønsker å ha på kanten der hvor det fremdeles er rasfare... Jeg er nok ikke blant dem som har full tillit til at myndighetene har sørget for at redningsmannskapet har alt de trenger. Jeg tror selvsagt mannskapene gjør en fantastisk jobb, men historien har lært oss at vi ikke har hatt topp beredskap i Norge. Utøya er ikke helt visket ut av minnet, der beredskapstroppen ikke kom fram i en overfylt gummibåt.. Og at hele skredet skjedde i bebodd område i utgangspunktet.. Myndighetene har jo heller ikke sørget for at tilstrekkelig antall områder er kartlagt. Får NVE og NGU nok ressurser f.eks? Og selv om redningsmannskapene virker å være enormt godt drillet på søk og redning, for ikke å snakke om det utstyret man har for å finne ut hvor det er hulrom osv., så ser det ikke ut som man har helt optimalt utstyr for det praktiske redningsarbeidet. Vet at de har fått støtte med noe utstyr fra privat sektor. Jeg er kjent med broleggerne fra Forsvaret, men de er vel ikke akkurat optimale for kvikkleire. Mest kjent med at man bruker dem for å krysse vassdrag og myr, eller å hente opp personell i beltevogner som har kjørt seg fast i myr. Det kan godt hende at det er gjort helt korrekte vurderinger, men jeg mener samtidig at det er viktig at man er kritisk og stiller med alle mulige løsninger og utstyr. Det ble først takket nei til svenske USAR-mannskap også, før de snudde og takket ja. Det kommer en tid for at dette skal gjennomgås, men jeg håper det ikke blir sånn at man ikke skal kunne stille kritiske spørsmål, slik tendensen var etter Utøya. Det må skje raskt, slik at dette ikke skjer igjen. Endret 4. januar 2021 av Geirfuglen
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 4. januar 2021 #1060 Skrevet 4. januar 2021 En hund er reddet ut i livet, så bra. Men hva er det som gjør at dyr overlever men ikke menneskene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå