Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum

Snabeltann

Anbefalte innlegg

Dette er så trist og meningsløst! Hjerteskjærende med den lille familien og alle de andre savnede/døde. 

Tenk på den stakkars mannen som ble reddet, men som savner tenåringsdatteren og kona 💔

Mine tanker går til alle de pårørende! 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tranedatter

Må si jeg synes alle reddningsfolka gjør en fantastisk jobb. Og hundene og deres førere!

At redningshunder og førere er frivillige og må "tigge" seg til bidrag fra staten er jo bare horribelt. Dette burde være en naturlig del av redningsetaten. Håper det kommer en endring.

Leste på facebooksiden til NRH at de ikke engang kan avskrive bilbruk på skatten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milio skrev (3 minutter siden):

Utover det beskyttelsesinstinktet vi har for barn, så er det jo ikke til å stikke under en stol at voksne og eldre kan tenke rasjonelt og oppfatte situasjoner annerledes enn barn. Jeg trøster meg med at eldre i stor grad forstår situasjonen og kan akseptere den som den er, enn små barn. Jeg håper det gikk fort og smertefritt for alle sammen, men jeg har mistet nattesøvnen helt siden raset av å tenke på 2-åringen og hvorvidt hun var livredd og kald. 

Det at eldre oppfatter og forstår, er kanskje noe av det som skremmer meg. Jeg forstår samtidig veldig godt hva du mener og føler. Som nevnt; Et filosofisk spørsmål. Vi bør kanskje ikke snakke mer om det her inne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milio skrev (1 minutt siden):

Utover det beskyttelsesinstinktet vi har for barn, så er det jo ikke til å stikke under en stol at voksne og eldre kan tenke rasjonelt og oppfatte situasjoner annerledes enn barn. Jeg trøster meg med at eldre i stor grad forstår situasjonen og kan akseptere den som den er, enn små barn. Jeg håper det gikk fort og smertefritt for alle sammen, men jeg har mistet nattesøvnen helt siden raset av å tenke på 2-åringen og hvorvidt hun var livredd og kald. 

Jeg synes også dette er ekstra tøft, og én ting er det ekstra beskyttelsesinstinket for barn- men de har også færre mekanismer psykisk å regulere seg selv emosjonelt under en krise eller beskytte seg selv fysisk. De blir mer prisgitt situasjonen og totalt forsvarsløse. Men jeg synes såklart det var tøft å lese om alle de omkomne og savnede, håper inderlig at ingen av de omkomne eller savnede har lidd. Og tankene går også til de skadde, som nok har store traumer å bearbeide i ettertid. Forferdelig. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Det er helt grusomt å lese om alle de menneskene som bare skulle kose seg i romjula med familie, lå og sov og våknet til at alt raste rundt dem og tok livet deres. Eller hun som gikk tur med hunden. Det er ikke noe som er tristere enn det andre, men som småbarnsmamma merker jeg at jeg blir helt uvel og kvalm når jeg ser bildene av familien med teksten "omkommet". Ser for meg hvor fælt det var både for dem sekundene før, og for redningsmannskapet å finne en livløs liten jente i leire og husrester. Ga mannen min ekstra mange klemmer i går, og holdt rundt 2åringen så lenge at vi begge sovnet på sofaen. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det ville blitt for mammaen om de finner henne i live og hun kommer ut til dette. Denne saken er bare hjerteskjærende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at et dødsfall er tristere enn et annet - men den døde 2-åringen og familien hennes treffer meg på en helt annen måte fordi jeg kan identifisere meg med de. Jeg er selv gravid med termin i februar, i likhet med moren til denne jenta, og jeg har en datter på like over to år. Det traff meg så grusomt hardt at jeg har problemer med å sove, rett og slett. Måtte gi to-åringen min noen ekstra lange og gode klemmer i dag tidlig da vi stod opp, og tårene mine trillet mens jeg klemte henne. Er nok litt hormoner i spill også, for min del.  
Men alle dødsfall i denne saken er like trist, meningsløst og tragisk. Det er mennesker det er snakk om, som skulle ha hatt mange flere år fremfor seg, så det ene dødsfallet er ikke verre enn det andre... 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter

^^ Tenker at den ene og den andre følelsen er aldri feil. :)

Forøvrig tenker jeg også på alle som har mistet absolut alt de eier og har. Biler, hus, fotografier, gaver. Ja det er "bare" ting, men alikavel en del av en families hjem. Som skulle være den trygge rammen.

Vannforsyningen og strømforsyningen er brutt, 2 barnehager og  ett eldrehjem kan sannsynligvis ikke tas i bruk igjen. Alt som utgjør en trygg ramme for både små og eldre. 

Bare det å finne nye boliger til så mange mennesker på en gang! 

Kjenner til to av de evakuerte, har vært på bryllupp på raumergården som ligger rett ovenfor. Så at lokale butikkene er evakuert og den lille koselige kafeen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråter og gråter for 2-åringen som aldri får oppleve å bli storesøster. Må hun hvile i fred. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er bare helt hjerteskjærende. Jeg får så vondt av alle ofrene og deres pårørende, jeg kan ikke forestille meg det engang. Tenker på han mannen som overlevde og savner samboeren og datteren sin - han må ha det helt forjævlig. Jeg ble helt knust da jeg leste om den stakkars 2-åringen - dersom moren skulle være i live nå så har hun nå mistet både mannen sin og datteren sin. Tenk å skulle bære dette med seg resten av livet, både å ha mistet de aller mest kjære man har og traumen i seg selv. Tenker så klart på de resterende også som gjerne er noen sine foreldre og besteforeldre. For en tragisk avslutning på et allerede tragisk år, det har virkelig lært meg å sette pris på det jeg har og ikke ta ting for gitt, ting kan snu seg helt på et blunk 😢💔 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (28 minutter siden):

Jeg tror ikke det handler om manglende empati for voksne/eldre, men vi mennesker har jo et særlig stort beskytterinstinkt ovenfor barn.

Og rent rasjonelt tenker vi at hele livet er foran dem. 

Dette.

Jeg synes også det at når barn og unge mennesker med mange år liv foran seg blir ofre i katastrofer, så vekker det noe i folk nettopp fordi det oppleves som altfor tidlig. Det er barn som dør før sine foreldre for eksempel og det kjennes ikke naturlig å overleve sine barn. Barn som har hele livet foran seg og har ikke sett og opplevd så mangt.

Da en av mine besteforeldre døde i godt voksen alder, fikk jeg høre fra vedkommende selv: ''det er greit, jeg har levd lenge nok nå, så det er helt i orden'', men hvem sier sånt om barn som dør? Det er noe med dette.

Når det gjelder eldre, så vekker de også på en måtte slike følelser i den grad de også oppfattes som en sårbar gruppe, men jeg tror ikke fokuset der er på ''han hadde hele livet foran seg'', mer som å ha en verdig avslutning av livet. Det spiller også en rolle hvilken alder vi snakker om. Er man over 80 og 90 er det annerledes enn en person som er 50-60. 

Hadde sykehjemmet rett i nærheten vært blant de raste bygningene med alle eldre inne, ville det vekket sterke følelser hos de fleste, vil jeg tro. Men igjen, ikke på samme måte som ''de hadde hele livet foran seg''.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så grusomt at det kan ikke beskrives med ord en gang😔

Jeg ser på nyhetene at de fremdeles kaller det en redningsaksjon 5 døgn etterpå, og sier de har håp om å finne gjenlevende. 

Hadde dette vært om sommeren med 20 grader, så hadde det vært annerledes, men når det har vært nedbør og minusgrader siden onsdag er nok dessverre alle omkommet. 

Jeg tror de sier at de fremdeles har en redningsaksjon pågående, for å gi håp til de som savner sine kjære❤️

Jeg håper at de som er omkommet sov i dyp søvn, og at det gikk så fort at de ikke fikk summet seg før de var borte❤️

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man rett og slett ikke har ord og bare kjenner det vrir og vrenger seg innvendig. En ubeskrivelig smerte. Hjertet mitt blør og tankene går til alle etterlatte 🥀💔😭🕯

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (4 minutter siden):

Dette er så grusomt at det kan ikke beskrives med ord en gang😔

Jeg ser på nyhetene at de fremdeles kaller det en redningsaksjon 5 døgn etterpå, og sier de har håp om å finne gjenlevende. 

Hadde dette vært om sommeren med 20 grader, så hadde det vært annerledes, men når det har vært nedbør og minusgrader siden onsdag er nok dessverre alle omkommet. 

Jeg tror de sier at de fremdeles har en redningsaksjon pågående, for å gi håp til de som savner sine kjære❤️

Jeg håper at de som er omkommet sov i dyp søvn, og at det gikk så fort at de ikke fikk summet seg før de var borte❤️

De fleste har nok forstått det. Faren til 13-åringen hadde en kroppstemperatur på 30 grader når han ble reddet og det var jo bare snakk om en kort periode etter. 

Jeg mener at jeg leste bak i tråden at en forklarte at grunnen til at de gjentar det er at med en gang de slutter å snakke om det er noen som lever og at man antar at alle har omkommet så blir redningsaksjonen avsluttet. Man kan ikke forsvare å utsette redningsmannskapet for den faren som det medfører dersom det er snakk om døde mennesker, så det kan være at de gjentar det til det uendelige for at de ønsker å gi svar til de pårørende. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det skulle gå den veien ... jeg håpet at om kanskje jenta lå i sprinkelsenger sin med ullpysj og dyne at det skulle gå bra. Man ser jo at takdelen/2 egt delen på husene ser mer intakt ut (Jeg har barn på 1 år og 2 år og de sover i ullpysj og god dyne)

men dessverre verken hun eller foreldrene seg 😔 

nabohuset (jeg har sett kart) bodde mannen som mista 13 åringen sin og kona . Han var inni huset 3 skritt bak de som var kommet ut. Han klarte seg på hengende håret fordi han var inne når raset hendte. Utfra det kan man jo anta det gikk veldig raskt med de første husene. De raste på er øyeblikk . 

så at jenta ble funnet samme dag som pappan sin. Håper i det minste de var sammen når det hendte. 

stakkars folk. Alle sammen, uansett alder. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (2 minutter siden):

Hva er det dere sier, får ikke redningsmannskapet betalt?

Jo. Men ikke frivillige fra Røde kors sitt hjelpekorps. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en halvgammal mann som regner seg som ganske sterk...Men jeg gråt som et barn da den lille jenta ble bekreftet omkommet.

Samtidig er jeg så glad de i det hele tatt fant henne.  Den leira og det gjørmehavet er ingen verdig grav. Håper de tre resterende også blir funnet.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Det er så hjerteskjærende, fikk helt vondt inni meg, ei lita jente som enda ikke har fått startet livet er borte. Det er selvfølgelig trist uansett hvor gammel man er, men man kjenner det ekstra når det er et lite barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (25 minutter siden):

Hva er det dere sier, får ikke redningsmannskapet betalt?

De frivillige får ikke betalt.

Dette inkluderer Norsk Folkehjelp, Røde Kors Hjelpekorps, Norske Redningshunder og Norsk Radio Rele Liga. Disse fire organisasjonene er representert i redningsarbeidet her og alle enkeltpersonene gjør jobben ulønnet og er der frivillig.

Organisasjonene får betalt - men det er småtteri i det store og hele. Satsene som staten utbetaler er beskrevet her(offentlig dokument): https://www.forf.no/forf/lastned.asp?_page=dokument&_id=95&_subid=253

Sivilforsvaret og Heimevernet er også representert og mannskapet er her beordret ut. I Heimevernet får hver enkelt person i korte trekk kr 185,50 pr dag og i Sivilforsvaret er det kr 203,- pr dag. I tillegg kommer det enkelte tillegg basert på om man ikke får lønn fra arbeidsgiver mens man er der, om man har lederverv, barn/ektefelle osv. Sivilforsvaret får og et ekstra tillegg når det er skarp innsats(slik som her).

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catalina Culès skrev (22 minutter siden):

Det er så hjerteskjærende, fikk helt vondt inni meg, ei lita jente som enda ikke har fått startet livet er borte. Det er selvfølgelig trist uansett hvor gammel man er, men man kjenner det ekstra når det er et lite barn. 

Det er så grusomt.  La oss håpe døden var momentan.. at hun ikke led.

Om ikke, håper jeg hun var med sin far når det ebbet ut.

PS.   Håper selvsagt at ingen av de omkommede led.

Endret av Jerry Lee
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...