Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum

Snabeltann

Anbefalte innlegg

Er det ikke spesielt at han politilederen faktisk sa at de både håper og TROR de skal finne overlevende? Er veldig stor forskjell på å håpe og å tro. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poly skrev (7 minutter siden):

Er det ikke spesielt at han politilederen faktisk sa at de både håper og TROR de skal finne overlevende? Er veldig stor forskjell på å håpe og å tro. 

Virker som at de har grunnlag for å tro at de kan finne noen overlevende. Jobber sikkert på spreng mot klokka nå.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillepersille123
Flamme skrev (1 minutt siden):

Virker som at de har grunnlag for å tro at de kan finne noen overlevende. Jobber sikkert på spreng mot klokka nå.

Herregud så nervepirrende...gravid mor, barnet på 2 år pluss en til som vi ikke vet status på enda? Jeg håper så inderlig de lever....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillepersille123
Yogaxxx skrev (1 time siden):

Jeg synes det er smakløst å sitte på åpent forum og ønske at utvalgte savnede er de overlevende. Jeg forstår bakgrunnen for det du skriver, men du burde utvise varsomhet likevel. La oss be for de tre savnede uansett hvem de måtte være❤️

Unnskyld. Jeg mente det ikke slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det mer og mer reelt for meg at det ikke er så mye håp igjen å finne overlevende i ruinene. Det er så ufattelig trist. Men nå håper jeg at alle blir funnet, så alle har en grav å gå til og ingen blir etterlatt i jordmassene. Jeg har ikke fulgt med i dag med vilje for å ta en pause fra alt det triste. Men nå oppdaterte jeg meg og ser at 7 av 10 er funnet, totalt 3 identifisert. Jeg håper virkelig nå at alle kommuner som har kvikkleire innen sine grenser tenker seg om igjen før de tillater utbygging på utrygg grunn. 

Endret av Drizzt
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det stod at 2-åringen var identifisert så knakk jeg sammen 😭 Dette er bare så tragisk. Håper bare at det gikk fort og at ingen av de omkomne led.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola* skrev (11 minutter siden):

Når det stod at 2-åringen var identifisert så knakk jeg sammen 😭 Dette er bare så tragisk. Håper bare at det gikk fort og at ingen av de omkomne led.

Ja jeg har ikke sovet i natt, har bare ligget å vridd meg.  Det at det er et så lite barn gjør noe med en altså .. Hjerteskjærende 💔

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zebrina skrev (Akkurat nå):

Ja jeg har ikke sovet i natt, har bare ligget å vridd meg.  Det at det er et så lite barn gjør noe med en altså .. Hjerteskjærende 💔

Samme her... fikk ikke sove.. tankene mine har vert hos de savnede og omkomne. Helt grusomt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola* skrev (46 minutter siden):

Samme her. Jeg tror hun var håpet til mange 😞

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Poly said:

Synes ikke det.  Det er veldig overbelastende for de som står midt opp i dette. Tror vi skal ikke overanalysere hva blir sagt når de står tett på pårørende dag inn og ut.  Alle her håper det kan være overlevende...og de kan også "tro" de skal kan finne overlevende, spesielt om de har tilgang til luft, vann og isolasjon for å holde seg litt varm.   Husk folk kan overleve i snøhuler i mange minus grader, til tross at de er pakket inn i snø.   De fleste redningsarbeidere jobber alltid med håp i bakhodet, derfor stopper de ikke før alle savnende er funnet. 

Endret av Outlander
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom nettopp på noe. Midt i denne enorme tragedien som har rammet så mange og engasjert enda flere, er det et lite lys i mørket. Det skjer ikke ofte (heldigvis) slike katastrofer, men når det først skjer, er det godt at flest mulig av USAR mannskapene i landet deltar og får virkelig satt teorien i praksis, får nyttig praktisk erfaring. Dette vil utvilsomt bidra til et enda bedre rustet mannskap neste gang det skjer og kanskje enda flere som blir reddet i tide. Jeg tenker litt på leger som utfører sjeldne og kompliserte operasjoner. Jo oftere de gjør det, jo bedre blir de i å utføre dem. Samtidig må vi absolutt  ønske oss at det ikke kommer flere slike hendelser. Iallefall ikke med omkomne mennesker og dyr. Materielle skader kan erstattes. Liv er uerstattelig. 

Jeg leste nå om 2-åringen som ble identifisert og kjente en ubeskrivelig sorg i mammahjertet. Det traff meg veldig. Samtidig tenkte jeg på det modige redningsmannskapet og hva det gjør med noen å finne et så lite barn i ruinene. Jeg ville vært et nervevrak i etterkant.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Livreddende innsats" ble det sagt i pressekonferansen nå. Enig at man ikke skal overtolke alt mulig, men det er jo merkelig å bruke et slikt ord, særlig når det har gått over 5 døgn siden raset. Har økt tro på at de jobber med å få ut en eller flere overlevende. Hvis det er tilfellet får vi håpe at de vinner kampen mot klokken. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola* skrev (2 timer siden):

Samme her. Hun fikk aldri en sjanse på livet en gang, men ble revet vekk alt for tidlig. 💔 Det er som over meg sier, det virkelig svei i mammahjertet. Kan ikke beskrive det på noen annen måte. De er fantastiske og herlige i den alderen, virkelig så fulle av livsglede og nysgjerrighet på alt som foregår rundt dem. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tranedatter skrev (12 timer siden):

Norsk Redningshundelag: Norske Redningshunder | Facebook

Utdanning (nrh.no)

Virker som at kursindelingen er lavine, katastrofe og  ettersøk. 

Derfor tar redningsarbeidet tid – VG

sitat: Generelt kan hundene kan søke både i line eller løse, og deretter gjør de en markering som viser hvor de har gjort funn. Hundene er trent til å markere der det luktet sterkest, og så lenge det ikke er lufttett rundt et menneske, kan hunden lukte fryktelig mange meter ned i bakken eller igjennom en bygningsmasse.

------

Når jeg nå ser bildene av redningshundene og deres førere, ser jeg det er flere kvinnelige hundeførere i raset. Det er polemik, men litt trist flere av innsatslederne omtaler de i raset som "gutta". Hva med å si personell eller "folka som jobber"? 

Ja jeg vet, i denne sammenhengen burde ikke sånt være viktig, men...

Jeg forstår godt hvor tanken din kommer fra, jeg gjør det. Men her og nå så et det litt flisespikkeri. 

Jeg er også veldig vant med å bli omtalt som gutta (er i et mannsdominert yrke), og jeg vet jo at det aldri er vondt ment. Er liksom bare sånn man sier i farta, "alle mann om bord", osv. Spesielt i en presset situasjon, da er det litt lett for å glemme hva man egentlig bør si, vs hva man faktisk sier. Jeg mener det ikke som kritikk altså, jeg bare tenker at her og nå så er dette litt uvesentlig i det store og det hele. 

Forøvrig enig med de som påpeker at det er upassende (som ukjente) å rangere enkeltindivider oppi dette. Uansett alder, så er alle disse menneskene noens kjære. De er kanskje noens far, mor, søster, bror, sønn, datter eller ektefelle.

Jeg syns det er trist at denne tråden i periodevis har dreid seg om hvem som er viktigst, eller hva som er viktigst. Jeg syns absolutt alle aspekter av dette er helt jævlig, uansett om det er et dyr, menneske, ung eller gammel. Dette skal ikke skje! Dette skulle aldri skjedd! 😢 

Livet er så skjørt, og det har vi virkelig fått en påminner om her. ❤🥀 

Endret av Namine
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Namine skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår godt hvor tanken din kommer fra, jeg gjør det. Men her og nå så et det litt flisespikkeri. 

Jeg er også veldig vant med å bli omtalt som gutta (er i et mannsdominert yrke), og jeg vet jo at det aldri er vondt ment. Er liksom bare sånn man sier i farta, "alle mann om bord", osv. Spesielt i en presset situasjon, da er det litt lett for å glemme hva man egentlig bør si, vs hva man faktisk sier. Jeg mener det ikke som kritikk altså, jeg bare tenker at her og nå så er dette litt uvesentlig i det store og det hele. 

Forøvrig enig med de som påpeker at det er upassende (som ukjente) å rangere enkeltindivider oppi dette. Uansett alder, så er alle disse menneskene noens kjære. De er kanskje noens far, mor, søster, bror, sønn, datter eller ektefelle.

Jeg syns det er trist at denne tråden i periodevis har dreid seg om hvem som er viktigst, eller hva som er viktigst. Jeg syns absolutt alle aspekter av dette er helt jævlig, uansett om det er et dyr, menneske, ung eller gammel. Dette skal ikke skje! Dette skulle aldri skjedd! 😢 

Livet er så skjørt, og det har vi virkelig fått en påminner om her. ❤🥀 

Enig. Jeg er selv mamma, men har allikevel en svakhet for eldre, jeg. Har ikke sett noen nevne eldre en eneste gang. Litt opprørt over "hvem som er viktigst" diskusjonen, jeg også. Jeg lider mest med de som lider mest, uansett alder.

Endret av Blålin
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Blålin skrev (4 minutter siden):

Enig. Jeg er selv mamma, men har allikevel en svakhet for eldre, jeg. Har ikke sett noen nevne eldre en eneste gang. Litt opprørt over "hvem som er viktigst" diskusjonen, jeg også. Jeg lider mest med de som lider mest, uansett alder.

Jeg tror ikke det handler om manglende empati for voksne/eldre, men vi mennesker har jo et særlig stort beskytterinstinkt ovenfor barn.

Og rent rasjonelt tenker vi at hele livet er foran dem. 

Slik er det jo i dagliglivet også, men opplever det gjerne langt mer traumatisk å miste babyen/barnet sitt enn sin eldre forelder. Det handler om hva vi forventer og klarer forberede oss på av livets gang. Det tar ikke bort eller minimerer sorgen over det vi opplever som mer forventet. 

Tankene mine er hos alle, men jeg må innrømme at det stikker ekstra dypt når man kan kjenne seg igjen. Som for eksempel som småbarnsforeldre. 

Man har et voldsomt beskytterbehov ovenfor barna sine, og føler nok på det.

Det tar ikke bort sterke følelser ovenfor voksne og eldre - det er utrolig trist å se bildene av de som er bekreftet døde. 

😢

Jeg vil nok tro det er ekstra hardt for redningsmannskapet å finne et lite barn, mange av dem har nok egne barn hjemme. 

Husker politimannen (?) som bar opp barna fra havet i saken om moren som tok med seg sine barn og tok livet av seg selv og dem. Det han beskriver mest i intervjuet er jo barna, ting han så (barnevogna, støvlene) og følte - det var dette som var det hardeste for ham. 

Det er ikke noe ekskluderende eller minimerende ved det, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke det handler om manglende empati for voksne/eldre, men vi mennesker har jo et særlig stort beskytterinstinkt ovenfor barn.

Og rent rasjonelt tenker vi at hele livet er foran dem. 

Slik er det jo i dagliglivet også, men opplever det gjerne langt mer traumatisk å miste babyen/barnet sitt enn sin eldre forelder. Det handler om hva vi forventer og klarer forberede oss på av livets gang. Det tar ikke bort eller minimerer sorgen over det vi opplever som mer forventet. 

Tankene mine er hos alle, men jeg må innrømme at det stikker ekstra dypt når man kan kjenne seg igjen. Som for eksempel som småbarnsforeldre. 

Man har et voldsomt beskytterbehov ovenfor barna sine, og føler nok på det.

Det tar ikke bort sterke følelser ovenfor voksne og eldre - det er utrolig trist å se bildene av de som er bekreftet døde. 

😢

Jeg vil nok tro det er ekstra hardt for redningsmannskapet å finne et lite barn, mange av dem har nok egne barn hjemme. 

Husker politimannen (?) som bar opp barna fra havet i saken om moren som tok med seg sine barn og tok livet av seg selv og dem. Det han beskriver mest i intervjuet er jo barna, ting han så (barnevogna, støvlene) og følte - det var dette som var det hardeste for ham. 

Det er ikke noe ekskluderende eller minimerende ved det, tror jeg. 

Fint skrevet og jeg forstår og føler deg. Vet ikke hva det er med meg, men et slikt beskyttelsesbehov føler jeg ofte for eldre mennesker også. Kanskje fordi de ofte blir litt "glemt", også i samfunnet generelt. Det er et filosofisk spørsmål, med tanker jeg ikke skal gå videre inn på her.

Endret av Blålin
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (16 minutter siden):

Utover det beskyttelsesinstinktet vi har for barn, så er det jo ikke til å stikke under en stol at voksne og eldre kan tenke rasjonelt og oppfatte situasjoner annerledes enn barn. Jeg trøster meg med at eldre i stor grad forstår situasjonen og kan akseptere den som den er, enn små barn. Jeg håper det gikk fort og smertefritt for alle sammen, men jeg har mistet nattesøvnen helt siden raset av å tenke på 2-åringen og hvorvidt hun var livredd og kald. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...