Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Svigermor said:

Morbid.

Nei, det var det virkelig ikke.

• Liker 38
Skrevet
Svigermor skrev (2 minutter siden):

Morbid.

Ja, sikkelig grusomt. Men jeg tenker at hvis politiet sier det er håp, så ER det håp. De vet hva de snakker om og har muligens sett tegn til at det kan være noen som fortsatt lever.

• Liker 4
Skrevet
Flamme skrev (14 minutter siden):

Det er jo mulig at de har sett på noen av ofrene at de kan ha levd en god stund etter raset eller har sett andre tegn til liv. Det kan jo også være snakk om markering fra redningshunder, men ikke likhunder feks. 

Mener det er blitt sagt på en eller flere av pressekonferansene at de hundene som brukes markerer på både levende og døde mennesker? 

• Liker 4
Skrevet
Flamme skrev (4 minutter siden):

Vet ikke hvor detaljert jeg kan skrive her, men det skulle jo teoretisk sett være mulig å se hvor lenge noen har vært døde feks. Hvor langt har forråtnelsen kommet? Er det tegn til at de har prøvd å grave i gjørma? Tegn på at de har prøvd å komme seg løs? Tegn på at de har sittet fast og prøvd å kommunisere? Har de gått på do etter raset gikk? Har de dødd av nedkjøling eller av selve raset? Tenker at etterforskene og de som obduserer kan dette sikkelig godt og vil kunne si noe om når døden inntraff.

En obduksjon vil jo kunne gi noen hint, tenkte mer på redningsmannskap og politi osv, de som er fysisk i rød sone og leter, sånn umiddelbart kan det jo ikke være lett å gjøre slike undersøkelser når man finner en omkommet person i et kaotisk rasområde. Gitt at den første obduksjonen ikke var klar før i går har de jo ikke hatt noe annet enn observasjoner på stedet å basere seg på. Da tenker jeg at det kanskje er andre forhold som gjør at politiet mener det er "sannsynlig" å finne overlevende - det er et ganske sterkt utsagn i en slik situasjon. 

• Liker 2
Skrevet
hufsaaaaa skrev (1 minutt siden):

Mener det er blitt sagt på en eller flere av pressekonferansene at de hundene som brukes markerer på både levende og døde mennesker? 

Det kan godt være. Jeg har ikke satt meg inn i temaet ang. hundene. Mulig de markerer på forskjellig måte på forskjellige lukter? Eller markerer sterkere og lettere på døde mennesker. Kan for lite om det, men mulig de tenker det kan være liv pga tegn som hundene har gitt. Kan være så enkelt som at en hund har lyttet noe veldig mot en plass under bakken feks.

• Liker 2
Skrevet
adabsurd skrev (2 minutter siden):

En obduksjon vil jo kunne gi noen hint, tenkte mer på redningsmannskap og politi osv, de som er fysisk i rød sone og leter, sånn umiddelbart kan det jo ikke være lett å gjøre slike undersøkelser når man finner en omkommet person i et kaotisk rasområde. Gitt at den første obduksjonen ikke var klar før i går har de jo ikke hatt noe annet enn observasjoner på stedet å basere seg på. Da tenker jeg at det kanskje er andre forhold som gjør at politiet mener det er "sannsynlig" å finne overlevende - det er et ganske sterkt utsagn i en slik situasjon. 

Ja, jeg synes også det var et sterkt utsagn. Jeg regner med at de har gode grunner til å uttale seg sånn. Og da har jeg lyst til å tenke at det er håp også. ❤

• Liker 2
Gjest tranedatter
Skrevet (endret)

Norsk Redningshundelag: Norske Redningshunder | Facebook

Utdanning (nrh.no)

Virker som at kursindelingen er lavine, katastrofe og  ettersøk. 

Derfor tar redningsarbeidet tid – VG

sitat: Generelt kan hundene kan søke både i line eller løse, og deretter gjør de en markering som viser hvor de har gjort funn. Hundene er trent til å markere der det luktet sterkest, og så lenge det ikke er lufttett rundt et menneske, kan hunden lukte fryktelig mange meter ned i bakken eller igjennom en bygningsmasse.

------

Når jeg nå ser bildene av redningshundene og deres førere, ser jeg det er flere kvinnelige hundeførere i raset. Det er polemik, men litt trist flere av innsatslederne omtaler de i raset som "gutta". Hva med å si personell eller "folka som jobber"? 

Ja jeg vet, i denne sammenhengen burde ikke sånt være viktig, men...

Endret av tranedatter
Skrevet

Er så lei meg for dette, og tenker på pårørende, venner og alle berørte. Hele Norge sørger nå! Dette er veldig tungt😢 Tenker på alle i denne tragedien, men spesielt på hun lille jenta på to år og hennes familie😢❤️ 

Ber til Gud om at et mirakel skal skje nå❤️🙏

• Liker 6
Skrevet
tranedatter skrev (10 minutter siden):

Norsk Redningshundelag: Norske Redningshunder | Facebook

Utdanning (nrh.no)

Virker som at kursindelingen er lavine, katastrofe og  ettersøk. 

Derfor tar redningsarbeidet tid – VG

sitat: Generelt kan hundene kan søke både i line eller løse, og deretter gjør de en markering som viser hvor de har gjort funn. Hundene er trent til å markere der det luktet sterkest, og så lenge det ikke er lufttett rundt et menneske, kan hunden lukte fryktelig mange meter ned i bakken eller igjennom en bygningsmasse.

------

Når jeg nå ser bildene av redningshundene og deres førere, ser jeg det er flere kvinnelige hundeførere i raset. Det er polemik, men litt trist flere av innsatslederne omtaler de i raset som "gutta". Hva med å si personell eller "folka som jobber"? 

Dette reagerte jeg også på, selv om det er en bagatell ift tragedien

• Liker 3
Skrevet

Jeg har mistet en kjær under dramatiske omstendigheter. Dere som skriver at dere skal be: jeg vet at dere mener det godt, men, om en gud fantes ville den forhindret raset / tsunamien / jordskjelvet osv. Folk sa de ba da dette skjedde med min kjære også, og jeg ble bare provosert og lei meg. 

• Liker 38
Skrevet

Håper de kan komme ut med flere navn i kveld på de som er døde! Håper iallefall de pårørende har fått beskjed! Må være helt for jævelig for dem!😭

• Liker 1
Skrevet
supermamz skrev (1 minutt siden):

Håper de kan komme ut med flere navn i kveld på de som er døde! Håper iallefall de pårørende har fått beskjed! Må være helt for jævelig for dem!😭

Det er vel mulig at flere av dem allerede er identifisert for de pårørende det gjelder selv om det ikke er kommet ut i media ennå. Noen trenger vel litt tid å fordøye det på før det klistres utover hele avis-nettsiden.

• Liker 23
Skrevet
Nana skrev (11 minutter siden):

Dette reagerte jeg også på, selv om det er en bagatell ift tragedien

Dere kan ikke seriøst bry dere om dette nå? Alle redningsmannskapene og ikke minst hundene gjør en fantastisk jobb! 

• Liker 11
Skrevet
supermamz skrev (3 minutter siden):

Mulig de velger å vente til alle er funnet, nå som de har funnet så mange.

• Liker 6
Skrevet
24 minutter siden, tranedatter said:

Det er litt respektløst overfor folk som gjør risikofylt arbeid.

• Liker 10
Skrevet
T-Rex skrev (22 minutter siden):

Det er litt respektløst overfor folk som gjør risikofylt arbeid.

Mener du kommentaren du siterer eller at kvinner (og voksne menn for så vidt) blir omtalt som gutter?

Synes det er synd at det blir underkommunisert at også kvinner kan jobbe som redningsarbeidere, brannkonstabel o.l. Å kalle alle for gutter er en del av det. Tror vi går glipp av mye talent og ressurser på den måten.

• Liker 21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...