Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum

Snabeltann

Anbefalte innlegg

Synes fokuset på kongeparet og kronprinsen er litt vel spesielt nå...  Kjempefint at de tar turen dit, men trenger ikke å ha fokuset på kongen og dronninga oppi dette.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Geirfuglen skrev (13 minutter siden):

Jeg synes redningsmannskapet gjør en fabelaktig jobb ut ifra de mulighetene og det utstyret de har. Det må være utrolig krevende. Det virker dog som vi er noe dårlig rustet beredskapsmessig når man må bygge veier med styrofoam, og ikke har noe mer tilpasset utstyr for denne typen naturkatastrofe, så det tar så lang tid å komme i gang med redningsarbeidet. De kunne ikke gjøre det før, og de gikk antagelig inn før det var trygt.

Men det er skummelt å tenke på at vi bygger i slike områder, at kvikkleireras skjer, og at vi ikke kan starte raskere søk og redning fordi det ikke finnes trygt nok og tilpasset nok utstyr. 

Den finnes jo bruer som millitæret bruker til å krysse feks vanskelig terreng med med tankser og tungt utstyr, og den har de fått fraktet dit, men den er rett og slett for tung for at de kan bruke den (per nå) 

Jeg tenker at de bruker styrofoam fordi det er lett, lett å få tak i, lett å skjære til å tilpasse, bygge om, stikke armeringsjern i, flyter bra og tåler en del når de legger det lagvis. De får sikkert akkurat det de ber om. Jeg tviler på at det sitter noen i toppen nå og sier at " nei det får dere ikke, selv om ti personer er savnet." De bruker nok styrofoam fordi det er det beste i akkurat denne situasjonen. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Gasellen said:

Igårkveld/natt ble det slettet en del innlegg som kritiserte redningsarbeidet og at det gikk treigt i starten og at de var få folk. Det er ikke bare på KG folk skriver slikt. 

Jeg tror ikke alle vet/forstår hvordan de er nødt til å operere i ett slikt type skred. Mannskapet som lot seg intervjue bla i går forklarte det men det er ikke sikkert alle har sett det:

Å søke i ett slikt ferskt leireras kan ikke sammenlignes med å søke i snøskred eller etter jordskjelv feks. Det er mye mer ustabilt. Tilsynelatende trygg grunn kan bli til dyp suppe på sekunder. Å svømme i leiresuppe er vanskelig.

Mannskapet har måttet bygget seg ett veinett bestående av trevirke og styrofoamplater som er festet sammen med armeringsjern. I prinsippet er det veier av lange flytebrygger til har laget. Dette har tatt tid.

De sammarbeider med geologer for å kartlegge hvor husene som har flyttet seg ligger og sirkler seg deretter inn på disse fordi det er i disse husene det er størst sjanse for liv. Og de prioriterer å lete etter levende der de tror de befinner seg - ikke døde som potensielt ligger dypere i leira, per nå. De har uttalt at de finner luftlommer inne i husene og at flere av bygningene har rom som er delvis intakte. I teorien kunne ett menneske overlevd der dersom det hadde befunnet seg der. Derfor er det håp.

Så sender de inn hundeekvipasjen. Hundene gjør jobben sin og markerer og trekkes ut. Hundene og hundefører som kommer ut er dekket i gjørme og jobben er krevende for dyret. Men de kan lukte mennesker (døde og levende) igjennom mange meter med jord, leire og byggmasse. 

Når hundeekvipasjen trekkes ut rykker nytt team inn for å grave på punktene hundene markerer. De graver for hånd - ingen maskiner kan brukes på den ustabile grunnen. 

Området må hvile noen timer av gangen slik at nye lukter kommer opp. Dette er pga hundene og for at de ikke skal bli forvirret og begynne å markere på lukter etter redningsarbeiderne. 

Husk at de hele siden prøver å bruke stiene og bryggene sine. 

De skal hele tiden kunne evakuere ut i fall det kommer nytt ras derfor har de laget seg mange veier ut. På natta er dette også en større utfordring. Kunstige lyskastere erstatter ikke sollys og området er stort.

Ved ett nytt ras kan de ha sekunder på å komme seg ut og hvis to hundre mann blir stående i kø på veinettet for å komme seg bort vil denne katastrofen bli enda større. Vi risikerer at det plutselig er 15 nye mennesker borte og at de er blant landets beste redningsmenn.. 

Grunnen til at så få mennesker var i skredområdet de første dagene var pga mangelen på disse stiene, bryggene og nødutgangene. Det var ikke trygt og de hadde ikke fått kartlagt nok av situasjonen og området enda. Det gikk flere ras neste dag og nye hus falt ned. Det hadde ikke vært trygt for noen å lete langs den skredkanten da.

Nå har de en litt annen problemstilling: leira har blitt steinhard noen steder og de bruker en halvtime på å grave opp en halv bøtte leire. Ting tar tid.

Det virker som om mange tenker at man kan rykke inn med 1000 man med en spade hver og gå manngard og bare begynne å grave i en ende, men slik fungerer det altså ikke. 

Husk at de som gjør jobben er svært erfarne. De vet tro det eller ei mer om denne typen jobb enn spekulanter på Kvinneguiden og i kommentarfelt. 

at noen sitter trygt i hjemme sitt og kritisere redningsarbeid og mannskapet i det hele tatt er helt hårreisende grusomt.  Bedrevittere som burde holde kommentarer og ta en god lang titt på seg selv.  

Jeg vil gå så langt å si at det er et helt MIRAKEL at dette skjedde nå, og ikke for et par uker siden når folk kanskje var ikke bortreist.  9 bygninger med 31 boenheter tatt kunne vært en mye større katastrofe enn det som vi ser nå.  

Vil også si at folk skal hold kjeften sin når de kritisere folk som sier at de gråter og klarer ikke å sove.  Jeg og en god sterk mann har felt noe tårer her i det siste. Du føler en helt håpløshet når du vet at andre har det veldig tøft for tiden, spesielt når det treffer så nær.   

Alle æren går nå til redningsmannskapet som har holdt på i dagevis, samt pårørende og alle som er rørt av tragedien. 

Endret av Outlander
  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Flamme said:

Synes fokuset på kongeparet og kronprinsen er litt vel spesielt nå...  Kjempefint at de tar turen dit, men trenger ikke å ha fokuset på kongen og dronninga oppi dette.

Kongehuset representerer det norske folket.  Det er mange som er ikke kongehuset motstandere som får noe ut av at de bryr seg.  Er ikke hele poenget ved å ha et kongehus er for hvordan de er for det norske folk? Hvis ikke de hadde dukket opp ville folk ha kritiserte de for det.  Du kan klage på mediahusene for dette da - jeg mener de burde være der og det er rett de viser at de føler for folket som er berørt av situasjonen. 

Endret av Outlander
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer og mer imponert over den enorme innsatsen som ligger bak redningsarbeidet. Og tenk på påkjenningen å jobbe under slike forhold. Storsamfunnet har trykket på alle knappene, og de på bakken gjør alt de kan. 

"– Det var en hektisk periode. Mange strakk strikken svært langt for å redde liv, og satte sitt eget liv litt på siden for å redde andre, sier innsatsleder i brannvesenet Kenneth Wangen til VG."

"– Sammen reddet vi kanskje 30 til 40 liv."

Fra VG:

https://www.vg.no/nyheter/i/yRg9RR/slik-var-de-foerste-dramatiske-timene-ble-reddet-mange-liv 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Gasellen said:

Kongehuset har alltid møtt opp og vist medfølelse og støtte til folket. 
Jeg synes er riktig og viktig at de viser folket at de bryr seg. Kong Harald er en gammel mann med skrantende helse og som absolutt burde passe seg for Corona om dagen. Det faktum at han setter seg selv til side og viser at han tenker på de som er rammet varmer ❤️

Ja jeg vet det - hele poenget mitt i respons til en som kritisere hvorfor fokuset er på kongehuset nå.  Synes folk skal slutte å pirke på og kritisere hver eneste ting som skjer nå, de tross alt står ikke midt opp i dette. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes så tydelig jeg så at den veien ut mot raskanten har blitt brøytet? Forbi den bilen som stod med varsellys på😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (10 minutter siden):

Kongehuset representerer det norske folket.  Det er mange som er ikke kongehuset motstandere som får noe ut av at de bryr seg.  Er ikke hele poenget ved å ha et kongehus er for hvordan de er for det norske folk? Hvis ikke de hadde dukket opp ville folk ha kritiserte de for det.  Du kan klage på mediahusene for dette da - jeg mener de burde være der og det er rett de viser at de føler for folket som er berørt av situasjonen. 

Jeg mener de burde være der. Det er media jeg kritiserer. Trenger ikke ha sånn fokus på kongefamilien nå. Fokuset bør være på redningsarbeid og pårørende.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klokkereim said:

Jeg syntes så tydelig jeg så at den veien ut mot raskanten har blitt brøytet? Forbi den bilen som stod med varsellys på😱

Selvfølgelig ikke.  Var nok brøytet før skreddet og har ikke snødde så utrolig mye siden.  Ingen kommer inn der.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Flamme said:

Jeg mener de burde være der. Det er media jeg kritiserer. Trenger ikke ha sånn fokus på kongefamilien nå. Fokuset bør være på redningsarbeid og pårørende.

Når har du noen gang sett mediehusene som annet enn gribber?  Sitter og ha mikrofon opp i ansikt til folk som akkurat ble berget ut og spørre dumme spørsmål som "hvordan føler du deg?" til et tydelig sjokkert offer.   Igjen, tror at vi skal ta alle mediedekning med en klype salt for tiden, mange som sitter med nyhetskanalen på 24/7 fordi de vil følge med. 

Endret av Outlander
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (20 minutter siden):

at noen sitter trygt i hjemme sitt og kritisere redningsarbeid og mannskapet i det hele tatt er helt hårreisende grusomt.  Bedrevittere som burde holde kommentarer og ta en god lang titt på seg selv.  

Jeg vil gå så langt å si at det er et helt MIRAKEL at dette skjedde nå, og ikke for et par uker siden når folk kanskje var ikke bortreist.  9 bygninger med 31 boenheter tatt kunne vært en mye større katastrofe enn det som vi ser nå.  

Vil også si at folk skal hold kjeften sin når de kritisere folk som sier at de gråter og klarer ikke å sove.  Jeg og en god sterk mann har felt noe tårer her i det siste. Du føler en helt håpløshet når du vet at andre har det veldig tøft for tiden, spesielt når det treffer så nær.   

Alle æren går nå til redningsmannskapet som har holdt på i dagevis, samt pårørende og alle som er rørt av tragedien. 

:5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
Gasellen skrev (29 minutter siden):

Den finnes jo bruer som millitæret bruker til å krysse feks vanskelig terreng med med tankser og tungt utstyr, og den har de fått fraktet dit, men den er rett og slett for tung for at de kan bruke den (per nå) 

Jeg tenker at de bruker styrofoam fordi det er lett, lett å få tak i, lett å skjære til å tilpasse, bygge om, stikke armeringsjern i, flyter bra og tåler en del når de legger det lagvis. De får sikkert akkurat det de ber om. Jeg tviler på at det sitter noen i toppen nå og sier at " nei det får dere ikke, selv om ti personer er savnet." De bruker nok styrofoam fordi det er det beste i akkurat denne situasjonen. 

Jeg har ikke skrevet at de ikke får det som trengs, jeg er mer usikker på om man har det som trengs når man ikke kan gå inn før etter flere dager. Jeg tror alle ønsker å gjøre det som trengs og gi det utstyret som trengs, men lurer på hvor godt forberedt vi var beredskapsmessig på denne typen naturkatastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Outlander skrev (9 minutter siden):

Når har du noen gang sett mediehusene som annet enn gribber?  Sitter og ha mikrofon opp i ansikt til folk som akkurat ble berget ut og spørre dumme spørsmål som "hvordan føler du deg?" til et tydelig sjokkert offer.   Igjen, tror at vi skal ta alle mediedekning med en klype salt for tiden, mange som sitter med nyhetskanalen på 24/7 fordi de vil følge med. 

Jeg er forsåvidt enig - samtidig har jeg sett hvordan gribbene i USA oppfører seg og da blir media i Norge til kattunger i forhold.

men man skulle tro de hadde lært. Kommer aldri til å glemme de usensurerte flyfotoene etter 22 juli som Dagbladet (tror jeg det var) la ut hvor man så døde tenåringer i fargerike jakker som lå strødd rundt på øya. 
Eller hvordan TV2 løp bort å trykte microfonen live oppi trynet på vettskremte tenåringer i sjokk som hadde svømt over fra Utøya. Røde Kors rakk ikke å gi dem tepper en gang før de ble intervjuet. 

Det var vel noen journalister som drømte om en Pultzerpris eller noe sikkert.. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Flamme skrev (50 minutter siden):

Jeg synes også denne «tradisjonen» er underlig.

Hvorfor skal kongelige ha som oppgave å reise til katastrofeområder når det fortsatt pågår?

Jeg går utfra de besøker noen overlevende som ikke har mistet noen - men jeg ville selv opplevd det som ekstremt beklemt og påtrengende å måtte bidra til omdømmet til en gitt institiusjon/kjendis/politiker. 

De gjør nok bare jobben de blir bedt om å gjøre av administrasjonen, men det blir bare feil nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Outlander skrev (47 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Man kan rett og slett ikke kritisere dette hvis man ikke er en del av arbeidet og planleggingen som pågår, og er du det sitter du ikke på kg for å si det sånn. Jeg er full av beundring for det redningsarbeidet som pågår, og de aller fleste forstår at det er gjort vurderinger hele tiden og at man selvfølgelig ikke kan sette andre liv i fare. Husk også at mange ble reddet opp av skredområdet de første timene. Det kommer en tid for etterforskning og evaluering, men nå er fokuset å redde liv, og de gjør en fantastisk innsats for nettopp det. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (1 time siden):

Jeg synes det er mye bedre at de filmer det enn å filme redningsarbeidet live. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prelunia skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er mye bedre at de filmer det enn å filme redningsarbeidet live. 

Kunne vel strengt tatt holdt seg til å oppdatere ved pressekonferanser og pressebriefer. 

For de som tenkte at jeg var i mot at kongehuset kom, så er jeg så absolutt ikke det. Synes det er fantastisk at de stiller opp for folket sitt i slike kriser. Media ble nevnt som gribber her og det synes jeg er godt beskrivende. Samtidig så er dette blitt et kollektivt traume og Norges befolkning har behov for informasjon. Hårfin balanse mellom å informere for mye eller for lite, forstår det er krevende for alle parter. 

Ellers så virker det som det er full gass i ruinene i dag. Håper virkelig på et mirakel nå 😭 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Flamme said:

Helt uenig med deg her. Det kan hende at mange av disse menneskene finner litt trøst i at de kommer. Ett lite avbrekk i en ganske trist og hard tid de er i nå.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...