Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Cyndaquil skrev (17 minutter siden):

Er det bilder av husene før skredet noen sted?

Google maps kanskje? Jeg har ikke sjekket. Men jeg tenker at den grå veggen som er synlig foran kan være lett gjenkjennelig for naboer, venner og familie til de huset tilhørte. 

• Liker 2
Skrevet
Helgeline skrev (45 minutter siden):

Vil bare si at det er naturlig at dette går hardt inn på veldig mange. Ikke bare skjer det på slutten av koronaåret 2020, det skjer også i jul/nyttår. En tid som er viet ro, ettertanke og avslapning  sammen med familie. Barnas høytid. Frelserens fødsel. 
ikke minst gjør det et dypt inntrykk at dette skjer når folk er i hjemmene sine. I sengene sine. På den tiden av døgnet da færrest mulig er våkne. På den tiden mennesker er på sitt mest sårbare. Kvinner, barn og gravide. 
Det er ufattelig.

Menn også. Sønner, brødre og fedre. 

Surrealistisk og ufattelig vondt.

• Liker 23
Skrevet

Så fint at det virker til at området er litt tryggere å jobbe i nå mtp at de har fått bygget veier og planlagt godt. Dyktige hunder og hundeførere som sikkert har jobbet døgnet rundt - og nå har de flere markeringer. Krysser alt jeg har i hele kropprn for at det finnes noen som har overlevd ❤

• Liker 8
Skrevet
Cyndaquil skrev (39 minutter siden):

Er det bilder av husene før skredet noen sted?

Det er gode bilder på Google Earth. 

• Liker 1
Skrevet

Bøyer meg så i støvet for alle som er med på redningsaksjonen, både letemannskap og alle som har med koordinasjon og div å gjøre, og sist, men ikke minst hundene! For noen fantastiske dyr hunder egentlig er, helt utrolig at det går an å samhandle på denne måten, på tvert av raser! 

Jeg får så utrolig vondt av alle i denne situasjonen, at jeg er litt tom for ord. Jeg klarer ikke en gang å se for meg den smerten det må være å miste hele livet sitt, huset, tingene, minnene gjennom bilder, tryggheten, og ikke minst samboer/ektefelle, mamma, pappa, søsken, barn eller kjæledyr på denne måten 😭

Jeg krysser fingrene for et mirakel, og at det blir berget ut flere levende. ❤ Og om det ikke skulle la seg gjøre, så håper jeg i det minste alle blir funnet, så ingenting står uavklart for de rammede. 

🥀

• Liker 21
Skrevet
Gasellen skrev (3 timer siden):

Men samtidig. Forrige "store" ras var i trønderlag i 1978. Da døde en person (rett meg hvis jeg tar feil her. Vet det var ett sted i alta men det var ett mindre ras hvor det ikke gikk liv?) Hvis det er 45 år mellom hver gang så vil jo sikkert de fleste tenke "det skjer ikke meg". 

Det var jo det store raset i Verdal på slutten av 1800-tallet da som nevnes i tråden her. De siste dagene har vel lært oss at sånt kan skje igjen

Raset i Rissa skjedde en lørdag ettermiddag i april mellom kl 14 og 15. Oddsen for å overleve der var mye større en midt på natta, midt på vinteren. 

• Liker 4
Gjest Giselle
Skrevet (endret)

Dette er så ekstremt sørgelig å lese om, men så klarer jeg ikke å la være heller.. Jeg kommer til å juble høyt om jeg leser noe om overlevende! Håper og håper! 

Forresten; hvis man går inn på Finn og inn på solgte boliger i området hvor skredet skjedde, så ble det faktisk nettopp solgt en bolig der i november. Den boligen var rett ved kanten av skredet. Det var jo litt katten i sekken kjøp kan du si.. (Ikke at det betyr noe i det store og hele, menneskeliv har gått tapt(!), men bare tenkte på det et lite sekund.) Hvis noen vil se hvordan husene i området ser ut så kan en se det i den boligannonsen. Flotte og koselige hus! Ser ut som det var en golfbane der skredet gikk. 

Endret av Giselle
Skrevet

Golfbanen har nylig bygget turvei. Sto ferdig i november. Jeg tipper undersøkelser i etterkant vil se på om golfbanens beliggenhet, bygging  (og bearbeiding) kan ha medvirket til utvanning. 

• Liker 6
Skrevet
Giselle skrev (4 minutter siden):

Dette er så ekstremt sørgelig å lese om, men så klarer jeg ikke å la være heller.. Jeg kommer til å juble høyt om jeg leser noe om overlevende! Håper og håper! 

Forresten; hvis man går inn på Finn og inn på solgte boliger i området hvor skredet skjedde, så ble det faktisk nettopp solgt en bolig der i november. Den boligen var rett ved kanten av skredet. Det var jo litt katten i sekken kjøp kan du si.. (Ikke at det betyr noe i det store og hele, menneskeliv har gått tapt(!), men bare tenkte på det et lite sekund.) Hvis noen vil se hvordan husene i området ser ut så kan en se det i den boligannonsen. Flotte og koselige hus! Ser ut som det var en golfbane der skredet gikk. 

Hvor går du for og finne solgte boliger? Jeg finner bare boliger solgt siste 3 dager. 

Ei venninne av meg bor i Gjerdrum og hadde delt en annonse derfra, men det var en stund siden. Uansett så det kjempekoselig ut på feltet der. Google Earth-bildene viser også det. 

• Liker 2
Gjest Giselle
Skrevet (endret)
Jolanda skrev (6 minutter siden):

Hvor går du for og finne solgte boliger? Jeg finner bare boliger solgt siste 3 dager. 

Ei venninne av meg bor i Gjerdrum og hadde delt en annonse derfra, men det var en stund siden. Uansett så det kjempekoselig ut på feltet der. Google Earth-bildene viser også det. 

Du kan gå inn på en hvilken som helst boligannonse på Finn, og så går du videre fra boligannonsen og inn på kartet (som ligger inne i annonsen) og opp i venstre hjørnet av kartet står det "Søk", "Ruteplan" og "Eiendom" mm. Så klikker du inn på Eiendom og deretter "solgte boliger". Så navigerer du kartet over området hvor skredet gikk, så vil alle boliger som er solgt de siste 12 mnd dukke opp med boligannonse som du kan klikke inn på :) 

Endret av Giselle
Skrevet

3 personer bekreftet omkommet. 😢 

Hvil i fred. 🌹💔

Håper resten er i live! 😔

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg ble rørt da jeg så bilder med alt folk har donert. Spesielt så mange barneklær. Utrolig kjipt at folk ikke kan gå inn i husene sine og hente noen få ting, for eksempel bilder, andre viktige gjenstander, barnas favorittleke eller bare ta farvel. Jeg forstår at det er ustabil grunn og veldig farlig, men det er likevel kjipt.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 11
Gjest Giselle
Skrevet (endret)

Jeg håper så inderlig at jenta på 2,5 år ikke var eller er adskilt fra foreldrene sine. 💜

Edit: Jeg vil hyyyle 😩 De har funnet 3 stk omkomne, alle rundt samme sted. En kan jo bare tenke seg..

Endret av Giselle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...