Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Malika
Skrevet
Zebrina skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er du så krass? Jeg har selv termin i mars, en 3 åring og en 14 åring - altså alle aldersgruppene til barna; jeg får heller ikke sove om natta. Det er klart at tragedier som dette vekker følelser i oss, på hver sine måter. 

Det forstår jeg, men det tilfører lite til debatten. Det er ikke alt man tenker og føler som må skrives og deles. I dette tilfellet av hensyn til pårørende.

Gjest loveli
Skrevet (endret)
Jodaneida skrev (24 minutter siden):

Å dø av kulde er en av de bedre måtene å dø på. 

*slettet* av hensyn til de pårørende. 

Endret av loveli
Skrevet
runi skrev (23 minutter siden):

nei, du gjør ikke det. en sykehusavd. i kr.sand bygges på leire, men vil vurdere på nytt.

Litt o.t. Men er det den nye barneavdelingen som de holder på å sette opp?

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (1 minutt siden):

Litt o.t. Men er det den nye barneavdelingen som de holder på å sette opp?

Psykiatriavdeling

• Liker 2
Skrevet
Malika skrev (6 minutter siden):

Det forstår jeg, men det tilfører lite til debatten. Det er ikke alt man tenker og føler som må skrives og deles. I dette tilfellet av hensyn til pårørende.

Ja jeg ser poenget ditt og jeg er helt enig i at i ikke alt trenger å sies/skrives, og jeg er også enig i det med at det er ufint å rangere ofrene etter alder og kjønn og utseende. Men samtidig - det er så vanvittig grusomt å tenke på, jeg sliter med det selv. Kranglet med 14 åringen ista om å rydde rommet, før jeg bare begynte å gråte. Når det ting som dette skjer så blir man røsket litt ut av bobla si og man ser hvor skjørt livet kan være, at morgendagen overhodet ikke er lovet oss. Så samtidig som jeg er enig med deg, så tenker jeg også at det må være litt rom for følelser også - for det er vanvittig trist å tenke på dette. 

Men dette sporet jo litt av. Vi setter et punktum, det var ikke meg du siterte i utgangspunktet uansett ❤️

• Liker 9
Gjest Malika
Skrevet
Zebrina skrev (3 minutter siden):

Ja jeg ser poenget ditt og jeg er helt enig i at i ikke alt trenger å sies/skrives, og jeg er også enig i det med at det er ufint å rangere ofrene etter alder og kjønn og utseende. Men samtidig - det er så vanvittig grusomt å tenke på, jeg sliter med det selv. Kranglet med 14 åringen ista om å rydde rommet, før jeg bare begynte å gråte. Når det ting som dette skjer så blir man røsket litt ut av bobla si og man ser hvor skjørt livet kan være, at morgendagen overhodet ikke er lovet oss. Så samtidig som jeg er enig med deg, så tenker jeg også at det må være litt rom for følelser også - for det er vanvittig trist å tenke på dette. 

Men dette sporet jo litt av. Vi setter et punktum, det var ikke meg du siterte i utgangspunktet uansett ❤️

Forstår hva du mener. Og det nok mange som kjenner på sterke følelser i disse dager <3. Ryddig at vi avlsutter det jeg begynte nå. Takk.

Skrevet (endret)
T-Rex skrev (22 minutter siden):

De jobber med livet som innsats. All ære!

Ja det må jeg virkelig si, og nå jobber de jo også utover natten pga bedre sikring. Det er imponerende å at dem står i svarte natten i masse leire med snø, bikkjekaldt og leter.

Sitat

Politiet kommer til å fortsette med fullt søk til klokken 02.00, sier politiet.

Brannvesenet sier at de nå jobber fra vestsiden.

– Vi bygger oss gangbruer og stier med gangbruer og isopor, sier de.

Det er USAR-personell som har jobbet i skredområdet i dag.

Risikoen for ras er fortsatt til stede, opplyser de. 

– Frem til nå har vi hatt tre innsatslag. Fra i morgen planlegger vi å ha fem innsatslag. Det er ikke på grunn av mangel på ressurser, men at vi har bygd nok evakueringsveier til å sette inn flere ressurser.

– Vi sender inn hund som markerer området med funn, så trekker vi ut hunden og sender inn mannskaper

Brannvesenet sier at de har så mange markeringspunkter nå at de kan jobbe langt ut på natten.

– Det er risikofylt og veldig krevende for de som jobber der inne, sier de.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 7
Skrevet

Synest følelser og tårer bør det væra rom for. Folk reagerer veldig forskjellig på så store tragedier.

Å kritisera redningsmannskapet eller spekulera kva død som er best/verst synest eg kvalmt. Mykje meir kvalmt enn å vise følelser og medfølelse.

Detta er heller ikkje ein debatt men ein tematråd som blir oppdatert hyppig etter korleis ting utviklar seg. 

• Liker 13
Skrevet (endret)

Sitter å ser på direkteoverføringen (VG) av redningsarbeidet nå mens de hentet ut tredjemann, og det er så uhyggelig som det kan bli. Veldig glad at linsen ikke er tettere på enn det den faktisk er. Og ser hvor vanskelig det er for redningsfolkene å få båren med seg, de tryner og faller, det er helt tydelig glatt og sleipt. 

Helter! For en fæl jobb, en ting er nå å hente ut folk som overlever, men å hente ut døde... 

Endret av Hatsumomo
  • Liker 32
Skrevet

Dagbladet er mindre forsiktige med publiseringen sin. Der har linsa gått nært og bilde av mannskap m båre stått på forsiden i flere timer. Er jo realiteten, men så unødvendig. På en annen side, ikke annet å forvente, kanskje.. 

Selv om man ikke skal rangere, så håper jeg likevel uansett utfall, at ungene blir funnet med, eller i nærhet av et øvrig familiemedlem :hjerte:

En absurd smerte de pårørende må stå i. Funn er på èn side så jævlig brutalt, samtidig som det er kjærkomment når alternativet er å ikke få en grav å gå til. Men som de gjentar....de leter etter overlevende. 

(Lurer litt på hvordan mekanismene fungerer i kroppen i forhold til sorg. Om man kommer seg hèlt ned i sorgen og noenlunde opp igjen, når man ikke får noe håndfast å forholde seg til..)  

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor i alle dager er det bare 3-4 folk ute i massene å leter? 

• Liker 2
Skrevet
Hadada skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i alle dager er det bare 3-4 folk ute i massene å leter? 

Gikk jo en hel bøling med båren istad, så de er vel ikke kommet tilbake enda.

• Liker 3
Skrevet
Hatsumomo skrev (20 minutter siden):

Sitter å ser på direkteoverføringen (VG) av redningsarbeidet nå mens de hentet ut tredjemann, og det er så uhyggelig som det kan bli. Veldig glad at linsen ikke er tettere på enn det den faktisk er. Og ser hvor vanskelig det er for redningsfolkene å få båren med seg, de tryner og faller, det er helt tydelig glatt og sleipt. 

Helter! For en fæl jobb, en ting er nå å hente ut folk som overlever, men å hente ut døde... 

Ja, for en fæl jobb, men jeg tror de var innstilt på forhånd at det kan være omkomne de henter ut.

Jeg tenker på de pårørende av personene som er savnet. Et lite lys i mørket er at de kommer til å ha en grav å gå til og at levningene er funnet. Jeg ville iallefall funnet en liten trøst i det. 

• Liker 3
Skrevet
Hatsumomo skrev (2 minutter siden):

Teit kanskje, men litt rørende å lese om pusekatten som er i live i skredet, men lite samarbeidsvillig. 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=52902

En av de som måtte rømme fra huset i full hast sa at hun var trist for at de ikke rakk ta med katten. Hvis det er samme dame, så er hun nok glad nå. 

• Liker 2
Skrevet
Hatsumomo skrev (4 minutter siden):

Teit kanskje, men litt rørende å lese om pusekatten som er i live i skredet, men lite samarbeidsvillig. 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=52902

Er ikke teit for de som savner sin pus. Den vil nok finne veien ut når det blir roligere omkring der i løpet av natta/morgenkvisten,

• Liker 4
Skrevet
Hatsumomo skrev (27 minutter siden):

Ja jeg satt å så på det selv. Han fremste sklei jo ut i sidene. Det er blod, svette og tårer tror jeg. Respekt ❤️

• Liker 7
Skrevet

Selv om det er tre mennesker som har omkommet, så har jeg et lite håp om at de finner noen som overlevde raset.

De fant en katt som overlevde, så da er det kanskje mulig å finne mennesker som lever?

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...