Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Pianobar
Skrevet
Bahir skrev (1 time siden):

De har jo forklart at det faktisk er mulig å overleve pga den lave temperaturen og  hvis det er luftlommer i husvrakene..? 

Men hvorfor instilles da søk av bakkemannskaper på natten?

Skrevet
21 minutter siden, miss summers said:

Ikke meg du spør. Men jeg tillater meg å svare generelt. Jeg er passert 40, og trodde det var allmennkunnskap at Norge var dekket av isbre og hav, og at mesteparten av Østlandet (Vestfold og Telemark inkludert) består av restene av havbunnen. Vi lærte om dette på skolen. Min egen kommune er hovedsakelig leire (tidligere Akershus). Men det er ulike kategorier av risiko. Det er ulike type leire, blant annet har det historisk sett vært vanskelig med gravplasser grunnet ulike varianter av marin leire. Nå er jeg ingen geolog eller spesielt interessert, men dette er hva jeg husker fra skoletiden. Husker vi ble fortalt om kirkegårder der kistene kom opp til overflaten, eller så var det at forråtnelsen ikke gikk som den skulle osv. 

Jeg visste også om dette. Min mor jobber i tidligere Akershus, og det er ikke rent sjeldent hun har snakket om all kvikkleiren i området og hvor glad hun er for ikke å bo der.

• Liker 3
Skrevet

Håper virkelig på et mirakel nå 😭

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Pianobar said:

Fordi det er ekstremt farlig for letemannskapene å oppholde seg i området, selv i dagslys. Kvikkleiren har den egenskapen at den plutselig blir flytende, når den utsettes for trykk. Det er derfor de bruker styroformmatter når de beveger seg på bakken. Det er som å gå på litt for tynn is på et vann. Bortsett fra at du kan svømme i vann. Det kan du ikke i flytende gjørme.

• Liker 32
Gjest Pianobar
Skrevet
T-Rex skrev (1 minutt siden):

Fordi det er ekstremt farlig for letemannskapene å oppholde seg i området, selv i dagslys. Kvikkleiren har den egenskapen at den plutselig blir flytende, når den utsettes for trykk. Det er derfor de bruker styroformmatter når de beveger seg på bakken. Det er som å gå på litt for tynn is på et vann. Bortsett fra at du kan svømme i vann. Det kan du ikke i flytende gjørme.

Takk for forklaring!

Gjest loveli
Skrevet
miss summers skrev (35 minutter siden):

Ikke meg du spør. Men jeg tillater meg å svare generelt. Jeg er passert 40, og trodde det var allmennkunnskap at Norge var dekket av isbre og hav, og at mesteparten av Østlandet (Vestfold og Telemark inkludert) består av restene av havbunnen. Vi lærte om dette på skolen. Min egen kommune er hovedsakelig leire (tidligere Akershus). Men det er ulike kategorier av risiko. Det er ulike type leire, blant annet har det historisk sett vært vanskelig med gravplasser grunnet ulike varianter av marin leire. Nå er jeg ingen geolog eller spesielt interessert, men dette er hva jeg husker fra skoletiden. Husker vi ble fortalt om kirkegårder der kistene kom opp til overflaten, eller så var det at forråtnelsen ikke gikk som den skulle osv. 

Som du selv sier, det er forskjell på hvor farlige og utsatte de ulike områdene er, så derfor spør jeg hvor opplyst man egentlig er når man kjøper bolig. Må man finne ut av slikt selv? Også de i de mest utsatte områdene? Det er jo isåfall ansvarsfraskrivelse fra utbyggere og kommune synes jeg.

Hva mer må man sjekke selv når man kjøper bolig?

Skrevet
loveli skrev (3 minutter siden):

Man setter ikke livene til redningsmannskapene i fare slik. Natten er mørk om vinteren her i landet og det gjør at det er vanskelig å ha god oversikt.

+ at de ikke lenger tror på funn av overlevende. Denne positivismen uttrykkes av hensyn til pårørende. Når han som ble reddet ut samme dagen hadde 30 grader i kroppstemperatur sier det seg selv at ytterligere 3-4 døgn har gjort sitt. Dessverre. Guds nåde og fred til de etterlatte og de avdøde. - hvil i fred  :(

• Liker 12
Skrevet
Just now, loveli said:

Som du selv sier, det er forskjell på hvor farlige og utsatte de ulike områdene er, så derfor spør jeg hvor opplyst man egentlig er når man kjøper bolig. Må man finne ut av slikt selv? Også de i de mest utsatte områdene? Det er jo isåfall ansvarsfraskrivelse fra utbyggere og kommune synes jeg.

Kvikkleire i grunnen er ikke noe det opplyses om i takstpapirer etc.

Veldig mange i Norge bor på kvikkleiregrunn. Kvikkleiren er helt grei og fast den, så lenge ikke saltet i den blir vasket ut. Det er da det blir farlig.

• Liker 7
Gjest loveli
Skrevet (endret)
T-Rex skrev (2 minutter siden):

Veldig mange i Norge bor på kvikkleiregrunn. Kvikkleiren er helt grei og fast den, så lenge ikke saltet i den blir vasket ut. Det er da det blir farlig.

Hm..., men når man nå vet at været blir våtere og saltet skylles ut av leiren, så... burde det bli opplysningspliktig?

Beklager, ikke svar, dette ble vel avsporing.

Endret av loveli
Skrevet (endret)
Den Sagnsomsuste skrev (5 minutter siden):

+ at de ikke lenger tror på funn av overlevende. Denne positivismen uttrykkes av hensyn til pårørende. 

Dette her er ikke riktig. Det er helt vanlig å gå ut å fortellle sannheten når man ikke lenger tror man finner levende mennesker. De sugarcoater ikke realiteten for pårørende. Dette var en dust ting å si.

Mannen med lav kroppstemperatur satt i undertøyet på ett hustak i sludd midt på natten. Situasjonen kan være anderledes for noen som ligger inntullet i en dyne på madrassen sin i restene av ett soverom feks. 

Endret av Gasellen
  • Liker 34
Skrevet
loveli skrev (2 minutter siden):

Alt egentlig. Grunnarbeidet, hva som er planlagt fremover (kommunens planer kan være vedlagt salgsoppgave, men dette bør man sjekke selv). Jeg bor i nybygg, så jeg har sjekket alt av grunnforhold, hva slags sikring som ble gjort og reguleringsplaner for kommunen i området. Jeg visste også om nærliggende utbygging (via lokalavisen) og den var nevnt i kommunens plan. Nå har kommunen endret på reguleringsplanen for det nærmeste området og det fikk vi tilsendt via Digipost (vi er sameie, så vi står som eiere). Endringen de har vedtatt er omfattende da det er snakk om skolebygging. Så man må passe på litt selv også. Ikke forvente at alt blir servert en. Utbyggeren jeg har kjøpt av holdt informasjonsmøte flere ganger også. Da fikk de mange gode spørsmål om grunnforhold, fordi dette er et slikt område. 

• Liker 6
Skrevet
Gasellen skrev (2 timer siden):

Hvilket skred snakker du om nå? Dette er jo mitt i ett boligfelt. De kan jo ikke bare la kroppene bli liggende :( 

Jeg har ikke fulgt denne saken via NRK men via Nyhetskanalen. Jeg har heller ikke lest alle sidene i tråden her. Hvorfor kritiseres NRK? Vil tro de klages inn til PfU etterhvert

Det kan da umulig være noen som vil flytte tilbake til de husene der nå. Selv om ekspertene hadde kalt området trygt hadde jeg aldri fått sove der en natt igjen. Sikkert ikke lett å få solgt bolig der heller nå... 

De kan ikke tvinge noen til å flytte tilbake dit. Jeg har hatt problemer med å sove om natta pga dette og jeg bor langt unna, så kan tenke med at ingen vil få sove godt om de blir tvunget tilbake i sine hus. 

Etter Rissaraset i 1978 sprengte de bort all kvikkleiren og bygget nye gårder og hus på den trygge grunnen som lå under kvikkleiren som var sprengt bort. 

Alle har rett til å bo på et trygt sted og å få sove godt. 

• Liker 15
Skrevet
T-Rex skrev (21 minutter siden):

Dette. Dette er årsaken til at alt går så sakte og de ikke gjør noe om natt. De driver ikke med ett spill for galleriet på dagtid og legger seg for å sove om natta. 

• Liker 13
Skrevet
T-Rex skrev (6 minutter siden):

Da burde man strø salt over plenen og i terrenget der det er kvikkleire for å forhindre at nye rad skal skje? 

• Liker 1
Skrevet
Gasellen skrev (1 minutt siden):

Dette. Dette er årsaken til at alt går så sakte og de ikke gjør noe om natt. De driver ikke med ett spill for galleriet på dagtid og legger seg for å sove om natta. 

Nei, de er nok svært fortvilte over hvor lite dagslys vi har for tiden. 

• Liker 11
Annonse
Skrevet

Når man trodde 2020 ikke kunne bli mer tragisk..så kommer dette 😞😞

Tenker på alle involverte, de som ble tatt av skredet, de som måtte flykte fra hjemmene sine, pårørende som venter og venter, de som savner dyrene sine, den tøffe jobben for alle redningsarbeiderne..dypt tragisk ❤️❤️

• Liker 14
Skrevet
loveli skrev (1 time siden):

Jeg er takknemlig for at dine foreldre har det fint. ❤

Jeg lurer på en ting, håper det er greit at jeg spør, er det slik at man får vite om man kjøper et hus som står på kvikkleire? Visste foreldrene dine det før de kjøpte?

Jeg spør ikke fordi foreldrene dine har skyld selv i situasjonen de er i, jeg spør fordi jeg ikke vet hvor godt opplyst man blir før man kjøper bolig på slike steder. Har skjønt i ettertid at "alle" vet at husene i Gjerdrum står på kvikkleire, men vet alle det altså? Og vet de hvilken grad av utsatthet huset er?

Jeg mener det er ting man burde få vite om i forbindelse med huskjøp, men har aldri hørt noe om det når jeg har kjøpt bolig og lurer på om det er fordi jeg ikke har kjøpt hus over kvikkleire eller om det ikke er opplysningspliktig. Og hvis det ikke er det så burde det være det.

Dette er jo ting du selv undersøker når du flytter til en kommune. Mener du seriøst at utbyggere/selgere har plikt å opplyse om noe sånt, og spesielt når folk faktisk må bruke en 40 år gammel video fra Rissaraset til å i heletatt forstå hva kvikkleire er og hvordan den fungere, som egentlig er ungdomsskole pensum. Man kunne informert om kvikkleire ved huskjøp, og det ville betydd nada for folk flest, fordi folk flest har ingen evne til å vurdere risiko eller ta innover seg hva det å kjøpe bolig med risiko innebærer. Vi har en befolkning som tror at det er naturlig at boliger stiger i verdi hvert år og at dette er en sikker investering, helt uten risiko. Hvis du mistenker at du bor på kvikkleiere er dette enkelt å undersøke med kommunen du bor i. Du kan til og med google deg til det. Det får være grenser for hvor mye man skal pålegge av ansvar på andre.

• Liker 12
Skrevet (endret)
31 minutter siden, Bølle said:

Da burde man strø salt over plenen og i terrenget der det er kvikkleire for å forhindre at nye rad skal skje? 

Det er visst saltbrønner som er greia.

https://www.ngi.no/Prosjekter/Saltstabilisering-av-kvikkleire

Veldig mange planter er ikke så glade i salt. Så å salte plenen er nok ikke å anbefale.

Endret av T-Rex
  • Liker 7
Skrevet
clyde skrev (30 minutter siden):

Jeg skjønner, takk for svar. Trodde det var vanlig å hente ut omkomne så fort som mulig, men ser at det er mye jeg ikke vet om dette temaet 🌹

Man er selvsagt mer villig til å risikere livet til redningsmannskapene for å hente ut levende enn for å hente ut omkomne. 

Pianobar skrev (27 minutter siden):

Fordi det er en grense for hvor stor dødsrisiko man kan utsette redningsmannskapet for.

Den Sagnsomsuste skrev (10 minutter siden):

+ at de ikke lenger tror på funn av overlevende. Denne positivismen uttrykkes av hensyn til pårørende. Når han som ble reddet ut samme dagen hadde 30 grader i kroppstemperatur sier det seg selv at ytterligere 3-4 døgn har gjort sitt. Dessverre. Guds nåde og fred til de etterlatte og de avdøde. - hvil i fred  :(

Tull. Slutt å begrave folk før de er bekreftet døde. De kan ligge inne i tepper og dyner i en luftlomme for alt du vet. Det er ikke særlig sannsynlig at noen lever nå, men det er absolutt mulig. Og de gidder selvsagt ikke å late som de bedriver redningsarbeid for å vise hensyn til pårørende, de leter fortsatt med et lite håp om mirakler.

Bølle skrev (2 minutter siden):

De kan ikke tvinge noen til å flytte tilbake dit. Jeg har hatt problemer med å sove om natta pga dette og jeg bor langt unna, så kan tenke med at ingen vil få sove godt om de blir tvunget tilbake i sine hus. 

Etter Rissaraset i 1978 sprengte de bort all kvikkleiren og bygget nye gårder og hus på den trygge grunnen som lå under kvikkleiren som var sprengt bort. 

Alle har rett til å bo på et trygt sted og å få sove godt. 

Hva mener du med at de ikke kan tvinge noen? De blir selvfølgelig ikke tvunget tilbake med en kniv i ryggen, men forsikringsselskapene er ikke nødvendigvis så interessert i å betale ut verdien på disse boligene når grunnen har satt seg igjen og da i prinsippet er like trygg som de 40 -110 000 (sprikende tall her i tråden) andre boligene i landet som står på kvikkleire. Så da kan det jo være de økonomisk sett føler seg tvunget tilbake.

• Liker 13
Gjest Geirfuglen
Skrevet
javafx skrev (2 minutter siden):

Dette er jo ting du selv undersøker når du flytter til en kommune. Mener du seriøst at utbyggere/selgere har plikt å opplyse om noe sånt, og spesielt når folk faktisk må bruke en 40 år gammel video fra Rissaraset til å i heletatt forstå hva kvikkleire er og hvordan den fungere, som egentlig er ungdomsskole pensum. Man kunne informert om kvikkleire ved huskjøp, og det ville betydd nada for folk flest, fordi folk flest har ingen evne til å vurdere risiko eller ta innover seg hva det å kjøpe bolig med risiko innebærer. Vi har en befolkning som tror at det er naturlig at boliger stiger i verdi hvert år og at dette er en sikker investering, helt uten risiko. Hvis du mistenker at du bor på kvikkleiere er dette enkelt å undersøke med kommunen du bor i. Du kan til og med google deg til det. Det får være grenser for hvor mye man skal pålegge av ansvar på andre.

Det er jeg uenig i. Jeg har kjøpt tomt, og der stod det hva boreprøvene viste og om det var trygt å bygge der. Akkurat som man opplyser om andre forhold som radon, bør man også opplyse om grunnforhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...