clyde Skrevet 2. januar 2021 #561 Del Skrevet 2. januar 2021 Man bør nok regne med at alle er omkommet. 💔 Synes det er litt stygt å si at de leter overlevende, når alle vet at det det ikke kommer til å skje? Er det for å gi pårørende håp eller hvorfor sier de det? Jeg tenker at det er forjævlig å gi pårørende falske håp og 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bahir Skrevet 2. januar 2021 #562 Del Skrevet 2. januar 2021 clyde skrev (1 minutt siden): Man bør nok regne med at alle er omkommet. 💔 Synes det er litt stygt å si at de leter overlevende, når alle vet at det det ikke kommer til å skje? Er det for å gi pårørende håp eller hvorfor sier de det? Jeg tenker at det er forjævlig å gi pårørende falske håp og De har jo forklart at det faktisk er mulig å overleve pga den lave temperaturen og hvis det er luftlommer i husvrakene..? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sh999 Skrevet 2. januar 2021 #563 Del Skrevet 2. januar 2021 clyde skrev (2 minutter siden): Man bør nok regne med at alle er omkommet. 💔 Synes det er litt stygt å si at de leter overlevende, når alle vet at det det ikke kommer til å skje? Er det for å gi pårørende håp eller hvorfor sier de det? Jeg tenker at det er forjævlig å gi pårørende falske håp og Helt enig , det har jeg også tenkt 😢 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pantoten Skrevet 2. januar 2021 #564 Del Skrevet 2. januar 2021 gira97 skrev (4 minutter siden): hundene fortjener litt heder og ære ! Det gjør de! Og mange redningshunder/ettersøkshunder/etc. trenes jo på frivillig basis. Utrolig viktig og krevende frivillig arbeid av ildsjeler 👏 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 2. januar 2021 #565 Del Skrevet 2. januar 2021 Bahir skrev (1 minutt siden): De har jo forklart at det faktisk er mulig å overleve pga den lave temperaturen og hvis det er luftlommer i husvrakene..? Hvor mange overlevende har blitt funnet i slike ras etter så mange dager og i norsk klima? Synes det er feil å gi falske håp hvis fagfolk innerst inne vet at det ikke er håp lenger. Håper jeg tar feil og at de finner overlevende, men har ikke troen 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 2. januar 2021 #566 Del Skrevet 2. januar 2021 bttb skrev (19 timer siden): De arbeidsinnvandrerne som ble tatt av jordskred ble ikke gravd etter. Man graver ikke i så ustabile masser. De som ikke ligger inne i hus/på overflaten vil ikke bli funnet. Hvordan kan du si at det ikke ble gravd etter dem? De gravde og søkte i over ett halvt år etter skredet. Skredet var i november 2016, og det var først i juni 2017 at de avsuttet letingen etter de savnede. https://www.rb.no/nyheter/leirskred/sorum/har-ikke-funnet-de-omkomne-mennene-etter-nye-sok-i-skredomradet/s/5-43-527611 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaperFlower Skrevet 2. januar 2021 #567 Del Skrevet 2. januar 2021 3 minutter siden, clyde said: Man bør nok regne med at alle er omkommet. 💔 Synes det er litt stygt å si at de leter overlevende, når alle vet at det det ikke kommer til å skje? Er det for å gi pårørende håp eller hvorfor sier de det? Jeg tenker at det er forjævlig å gi pårørende falske håp og Mange foretrekker jo at det er et håp. Da er det lettere å godta det som har skjedd, at håpet heller sakte men sikkert dør ut og man kan prøve å akseptere det som har skjedd i mellomtiden. Hvis de allerede hadde sagt at "nei det er usannsynlig at de lever, vi leter nå etter de døde kroppene deres i stedet" tenker jeg det er mange liv som faller i grus tvert. Jeg personlig hadde i allefall heller ønsket meg litt tid på å akseptere det som har skjedd, enn at de plutselig 1 døgn etter skredet sa at de tror ingen lever. De er nok også redde for å si at de bare leter etter omkomne, for så å finne noen som lever. Det er kanskje enda verre for de etterlatte, å bli usikre på om myndighetene snakker sant? Om de trappet ned på søket, finner en kropp som kanskje hadde overlevd hvis de hadde funnet personen en halvtime før... Det er nok enda verre, tenker jeg. Derfor er det nok kanskje viktig å holde motet og energien oppe, og lete som om de skal finne overlevende. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmasclovn Skrevet 2. januar 2021 #568 Del Skrevet 2. januar 2021 KittySnow skrev (14 timer siden): Det var vel tidligere i høst de fant ett lite barn etter flere dager i ruiner etter jordskjelv om jeg ikke husker feil. Så nei, man gir ikke opp før det virkelig ikke er mulig å finne noen i live. Tidlig høst i Tyrkia kan neppe sammenlignes med vinter i Norge. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 2. januar 2021 #569 Del Skrevet 2. januar 2021 te_groupies skrev (32 minutter siden): tar jeg feil hvis innmari mange bor på kvikkleire? Ca 40 000 i Norge leste jeg. Så ikke så mange. Trøndelag og Østlandet har mest av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 2. januar 2021 #570 Del Skrevet 2. januar 2021 Anbefaler den youtbe-videoen om rissaraset som ble postet litt tidligere i tråden her. Fikk mye større forståelse for hvordan kvikkleire fungerer og hvorfor redningsarbeidet er så farlig. Skal bare et lite ras til så blir alt flytende som ei elv igjen, inkl det som har rast fra før. Virker som at det også er vanskelig å grave i kvikkleire? I Rissa måtte de sprenge ut resten.. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgeline Skrevet 2. januar 2021 #571 Del Skrevet 2. januar 2021 Made4u skrev (38 minutter siden): De kan jo ikke si annet, men realitetene er at det dessverre ikke lenger er mye håp om at de skal finne overlevende. Først og fremst er tilgangen på oksygen et problem, kvikkleire er flytende og sjansene for tilgang til oksygen er redusert om noen blir begravet i et slikt skred (som også kan være i bevegelse og forverre situasjonen). Dernest er det kaldt ute nå, det har det vært i flere dager. Og så må de begravede ha tilgang på vann, noe som ikke er enkelt å ha når de ligger begravet mørkt og beklemt. Så man får ta de uttalelsene for hva de er, det er ikke lenge før det kommer nye uttalelser om at det ikke lenger er særlig håp om å finne noen i live. Men som alltid, de venter jo i det lengste med å si det selv om realitetene ser svært mørkt ut. Enig, men ikke i det med vann. Man greier seg et par dager uten vann, opp til et par uker uten mat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 2. januar 2021 #572 Del Skrevet 2. januar 2021 1 minutt siden, Stavangebrud2012 said: Ca 40 000 i Norge leste jeg. Så ikke så mange. Trøndelag og Østlandet har mest av det. Det høres kunstig lite ut. Men mulig de skiller mellom steder det er bekreftet kvikkleire og områder det bare er fare for kvikkleir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 2. januar 2021 #573 Del Skrevet 2. januar 2021 Eg synest også det er uetisk å antyde at folk nå kanskje kan ha overlevd (etter tre døgn). Du ser også at folk på nyhetene er pålagt å ha detta standpunktet. Det er lett å sjå når folk seie ting dei ikkje trur på sjølv... Det er forskjell på å gi håp og gjera sorgen større å bæra. Får vondt av heile greia. Eg har ein datter som er kliss lik ho på to år som er savnet :.( Har også familie som er evakuert som nå desperat vil flytte. Uff 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 2. januar 2021 #574 Del Skrevet 2. januar 2021 Rosa Sitron skrev (1 minutt siden): Det høres kunstig lite ut. Men mulig de skiller mellom steder det er bekreftet kvikkleire og områder det bare er fare for kvikkleir. Ja, kanskje det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 2. januar 2021 #575 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) De må vel kanskje trappe forventningene gradvis ned. Vil jo ikke se særlig bra ut og avslutte søk kl 17 (i går), og si at det fortsatt er håp. Og så starte dagen i dag med å si at det ikke er håp. Da burde de jo ha funnet en foesvarlig løsning for å lete i mørket. Endret 2. januar 2021 av MiniMjau 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milio Skrevet 2. januar 2021 #576 Del Skrevet 2. januar 2021 Stavangebrud2012 skrev (6 minutter siden): Ca 40 000 i Norge leste jeg. Så ikke så mange. Trøndelag og Østlandet har mest av det. 110 000 mener jeg det er. 20 000 nye bare de siste årene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 2. januar 2021 #577 Del Skrevet 2. januar 2021 1 minutt siden, Stavangebrud2012 said: Ja, kanskje det. NRK sier minst 110000, Wikipedia sier 33000 bare i Trøndelag. https://www.nrk.no/osloogviken/over-110.000-bor-pa-kvikkleire-i-norge-1.15310161 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 2. januar 2021 #578 Del Skrevet 2. januar 2021 4 minutter siden, Helgeline said: Enig, men ikke i det med vann. Man greier seg et par dager uten vann, opp til et par uker uten mat. En nedkjølt, levende kropp trenger ikke så mye vann som en kropp som holder 37 grader. Den trenger også mye mindre oksygen. Jeg tror heller ikke at letemannskapene vil finne overlevende, men det er kanskje noe sånt som 1/2 prosents sjanse. Og da går det ikke an å gi opp. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 2. januar 2021 #579 Del Skrevet 2. januar 2021 clyde skrev (18 minutter siden): Man bør nok regne med at alle er omkommet. 💔 Synes det er litt stygt å si at de leter overlevende, når alle vet at det det ikke kommer til å skje? Er det for å gi pårørende håp eller hvorfor sier de det? Jeg tenker at det er forjævlig å gi pårørende falske håp og Det har jeg reagert på og når en på morgenen samme dag ble plukket opp og hadde en kropps temperatur på 30c .... altså etter 3 dager og netter... i vinter vær.. ikke sjans tror jeg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milio Skrevet 2. januar 2021 #580 Del Skrevet 2. januar 2021 (endret) Rosa Sitron skrev (7 minutter siden): Det høres kunstig lite ut. Men mulig de skiller mellom steder det er bekreftet kvikkleire og områder det bare er fare for kvikkleir. Alle som bor under marin grense, kan bo på kvikkleire eller gjør det med stor sannsynlighet. Men det er ikke alle steder som anses som risikosoner. Endret 2. januar 2021 av Milio 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå