Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum

Snabeltann

Anbefalte innlegg

Gjest Made4u
Catalina Culès skrev (26 minutter siden):

Politimester Ida Melbo Øystese sier at det fortsatt kan være mulig å finne overlevende i leirskredet i luftlommer i bygningene som er tatt av skredet.

Da er det i vertfall et håp. 

De kan jo ikke si annet, men realitetene er at det dessverre ikke lenger er mye håp om at de skal finne overlevende.

Først og fremst er tilgangen på oksygen et problem, kvikkleire er flytende og sjansene for tilgang til oksygen er redusert om noen blir begravet i et slikt skred (som også kan være i bevegelse og forverre situasjonen).

Dernest er det kaldt ute nå, det har det vært i flere dager. Og så må de begravede ha tilgang på vann, noe som ikke er enkelt å ha når de ligger begravet mørkt og beklemt.

Så man får ta de uttalelsene for hva de er, det er ikke lenge før det kommer nye uttalelser om at det ikke lenger er særlig håp om å finne noen i live. Men som alltid, de venter jo i det lengste med å si det selv om realitetene ser svært mørkt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

runi skrev (56 minutter siden):

så trist og uvirkelig.  håper de rette instanser tenker seg om før de bygger på leire

tar jeg feil hvis innmari mange bor på kvikkleire? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

te_groupies skrev (2 minutter siden):

Mange mange bor på kvikkleire... feks store deler av Trondheim. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nafiaa skrev (13 timer siden):

Såklart kaller de det redningsaksjon når de ikke kan legge noe annet på bordet. Jeg tror ihvertfall at ingen har overlevd dessverre. Vi får bare vente å se, men jeg er stygt redd for utfallet. Vi får si oss enig om å være uenig her 🤝

Selv om sannsynligheten er liten syntes jeg det er upassende å si "hvil i fred" før noen er bekreftet døde.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, te_groupies said:

Nei, veldig mange bor på kvikkleire. Store deler av Akershus og Østfold iallfall. En del i Trøndelag og også lenger nord. Og sikkert mye mer jeg ikke har lest om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhmjadda skrev (4 minutter siden):

Mange mange bor på kvikkleire... feks store deler av Trondheim. 

Nemlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Sitron skrev (4 minutter siden):

Nei, veldig mange bor på kvikkleire. Store deler av Akershus og Østfold iallfall. En del i Trøndelag og også lenger nord. Og sikkert mye mer jeg ikke har lest om. 

Hva med østlandet og sørnorge? Er det kvikkleire der og? Vet at det finnes rett utenfor hovedstaden. Da er det sikkert der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, te_groupies said:

Hva med østlandet og sørnorge? Er det kvikkleire der og? Vet at det finnes rett utenfor hovedstaden. Da er det sikkert der også. 

Jeg vet ikke. Men er det på Østfold-siden er det sikkert på vestfold-siden også. Og det har vært skred i Gudbrandsdalen. Men er du usikker på ditt område ville jeg sjekket NGU. Jeg deler kontor med geoteknikk, men jobber ikke med det selv, så vet bare om det de har snakket om i lunsjen samt litt av hva man har fått med seg gjennom nyheter og historie/pensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tranedatter skrev (6 minutter siden):

Det er ingen som kommenterer det de bar ut i den oransje sekken? Mulig med hensyn til pårørende da.

Jeg ser på direktesending, men fikk ikke med meg det. Når var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor stor eller liten sannsynligheten er for å finne overlevende, så er det viktig for ettertiden at de involverte parter får følelsen av at alt er blitt utprøvd. Vi kan unne de pårørende som klamrer seg til nettopp håpet, akkurat dèt :hjerte:

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bttb skrev (19 timer siden):

De arbeidsinnvandrerne som ble tatt av jordskred ble ikke gravd etter. Man graver ikke i så ustabile masser. De som ikke ligger inne i hus/på overflaten vil ikke bli funnet.

Hvilket skred snakker du om nå? Dette er jo mitt i ett boligfelt. De kan jo ikke bare la kroppene bli liggende :( 

Flamme skrev (19 timer siden):

Ser NRK har fått massiv kritikk for mediedekningen i kommentarfeltene på FB.

Jeg har ikke fulgt denne saken via NRK men via Nyhetskanalen. Jeg har heller ikke lest alle sidene i tråden her. Hvorfor kritiseres NRK? Vil tro de klages inn til PfU etterhvert

Bølle skrev (19 timer siden):

Det er akkurat det. Om man blir tatt av et jordras kan man bli begravd dypt. Det er nesten helt umulig å finne noen i et jordras. Mest sannsynlig har de besvims i fallet av raset og tyngden av jordmassene som slår deg ut. Det håper jeg, for da merker du ikke noe. 

Håper de stenger hele dette området og setter opp et minnesmerke. Så må de gjenlevende få seg nye hus på en tryggere grunn. 

Det kan da umulig være noen som vil flytte tilbake til de husene der nå. Selv om ekspertene hadde kalt området trygt hadde jeg aldri fått sove der en natt igjen. Sikkert ikke lett å få solgt bolig der heller nå... 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter
MiniMjau skrev (1 minutt siden):

Jeg ser på direktesending, men fikk ikke med meg det. Når var det?

Det er en stund siden, men de vendte kamara bort ganske kjapt. 

Pressekonferanse nå straks! Framskyndet 1 t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

En person til er funnet omkommet 😭 Funnet etter markering av hund.

Dette er så fælt, jeg håper det har gått fort for den stakkars personen.

De leter fortsatt etter flere overlevende.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en person bekreftet omkommet. 

Helt forferdelig hele saken. 💔😢

Det er så fælt det her, at en egentlig går litt tom for ord. :(

Endret av Namine
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gasellen said:

Hvilket skred snakker du om nå? Dette er jo mitt i ett boligfelt. De kan jo ikke bare la kroppene bli liggende :( 

Skredet på Sørum i 2016. Da sluttet de å lete etter 4 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så tøft og hjerteskjærende. Jeg Kan ikke fatte hvordan dette må være for folk i Gjerdrum, og de pårørende. 😭

Håper de er godt skjermet og blir ivaretatt.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...