Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
kvinneguide skrev (Akkurat nå):

Derfor de bør sende ut erfarne reportere.

Skulle tatt seg ut om politet hadde oppført seg som de var i «sjokk». 

Skrevet
Uatskillelig skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker mer på at NRK bør skjerme berørte og pårørende for eksponering i media. Dette handler ikke om meg og hva jeg tåler, men om hensynet til de som faktisk er berørt. De bør skjermes, og ikke eksponeres i media. De har nok med seg selv og skal ikke måtte forholde seg til pressen midt i deres livs største sjokk.

Enig! 

kvinneguide skrev (3 minutter siden):

Det handler jo ikke om hva hver enkelt tåler å se eller høre, det handler om presseetikk.

Nettopp. Her er det mange uerfarne folk som kun vil trekke seere! 

shash90 skrev (2 minutter siden):

Ja, men alle er i sjokk. Både reportere og de berørte. Så det nyter ikke å klage på at NRK ikke tenker på pårørende når verken de berørte eller reporterne klarer å tenke klart midt i krisen. Lett for oss å sitte her og analysere gestikulering og hva de sier og hvordan de burde formulere seg.... 

i kriser så reagerer man ulikt. Tror ikke noen av dere hadde tenkt klart om dere var midt opp i det selv. De gjør så godt de kan. 

Du har totalt misforstått! Livesending fra området der folk ligger enten fanget og kjemper for livet, eller omkommet, er IKKE av interesse for noen. Dette er sensasjonsjournalistikk. 

Lin11 skrev (1 minutt siden):

Helt uenig! Redaksjonelle medier skal og må håndtere slike saker på en presseetisk måte. Å zoome inn, intervjue så ukritisk og spørre spørsmål man allerede har fått beskjed om at man ikke skal stille? Såpass skal og må man forvente fra statseide kanaler! Dette handler ikke om meg og du, men om hva som bør forventes av en profesjon. 

Yes! 👏🏻

• Liker 19
Gjest shash90
Skrevet
Frida skrev (Akkurat nå):

Da burde de sende ut reportere som er erfarne, vi har hatt katastrofer og elendighet i Norge før. Så noen har garantert erfaring og gangsyn nok til å skjønne hva som bør og ikke bør filmes og sendes. 

Ja, og det har man tid til? Oh la oss hente Sidsel Wold.

Skrevet
shash90 skrev (1 minutt siden):

Presseetikk når du er i sjokk? De fleste glemmer alt det de har lært når man er midt i en krise. De gjør det ikke med vonde hensikter. 

Hvis du er i sjokk har du ingenting på jobb å gjøre! 

• Liker 38
Skrevet
shash90 skrev (2 minutter siden):

Ja, men alle er i sjokk. Både reportere og de berørte. Så det nyter ikke å klage på at NRK ikke tenker på pårørende når verken de berørte eller reporterne klarer å tenke klart midt i krisen. Lett for oss å sitte her og analysere gestikulering og hva de sier og hvordan de burde formulere seg.... 

i kriser så reagerer man ulikt. Tror ikke noen av dere hadde tenkt klart om dere var midt opp i det selv. De gjør så godt de kan. 

Jeg vet i alle fall med meg selv at jeg ikke hadde satt pris på å bli eksponert for hele landet rett etter et stort traume der jeg hadde mistet alle eiendeler og folk jeg var glad var forsvunnet og stod i fare for å dø. Jeg synes det er dårlig presseetikk. Ofrene trenger skjerming og ro, ikke eksponering og å få kameraer trykt oppi ansiktet. Journalister bør virkelig ta hensyn.

• Liker 34
Skrevet
shash90 skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det er tiden det står på, men alminnelig anstendighet og evne til å tenke litt selv. 

• Liker 12
Skrevet (endret)
Uatskillelig skrev (1 minutt siden):

Jeg vet i alle fall med meg selv at jeg ikke hadde satt pris på å bli eksponert for hele landet rett etter et stort traume der jeg hadde mistet alle eiendeler og folk jeg var glad var forsvunnet og stod i fare for å dø. Jeg synes det er dårlig presseetikk. Ofrene trenger skjerming og ro, ikke eksponering og å få kameraer trykt oppi ansiktet. Journalister bør virkelig ta hensyn.

Ansvaret ligger hos de og de alene (pressen). 

Endret av Lin11
Skrevet (endret)

Mediene har disse sendingene fordi folk faktisk sitter og ser på. Jeg synes ikke det er greit å filme letearbeidet, men skru nå av tv'n slik at dere slipper å se dette. Blir litt feil å sitte og se på dette frivillig for så å klage. 

Endret av clyde
  • Liker 6
Skrevet

Pinlig og respektløs. Det kan oppsummere mesteparten av dekningen. 

Direktebilder fra letingen!  Horribelt. 

Intervju av sårbare mennesker i krisesituasjon! 

Graving og dumme dumme spørsmål til mannskap, og etater på stedet. 

• Liker 14
Gjest shash90
Skrevet
Frida skrev (3 minutter siden):

Hvis du er i sjokk har du ingenting på jobb å gjøre! 

Hvis du ikke får sjokk så er man ikke menneske. De reporterne blir bedre og lærer noe. Jeg syns det er smakløst at alle dere sitter her og finner feil på dit og datt. 
Det er lett å sitte her å klage, tror neppe dere hadde gjort en bedre jobb. 

Skrevet
MiniMjau skrev (1 minutt siden):

Pinlig og respektløs. Det kan oppsummere mesteparten av dekningen. 

Direktebilder fra letingen!  Horribelt. 

Intervju av sårbare mennesker i krisesituasjon! 

Graving og dumme dumme spørsmål til mannskap, og etater på stedet. 

Helt enig! Hadde forventet mer profesjonalitet enn dette.

• Liker 8
Gjest Pianobar
Skrevet
Dolce skrev (1 time siden):

Dette. 

Jeg får dessverre litt "Godmorgen, Norge"-vibber av endel av innslagene. 

Samme her

Skrevet

De har vel huket inn de unge, håpefulle som ønsker å «vise seg frem» i media og som var tilgjengelige, men de takler det ikke helt fordi det er såpass sterkt. Hadde en av de mer rutinerte vært der, så hadde det vært annerledes. 
Jeg vet man kan reagere med å smile og le, det er forsvarsmekanisme mot når man ser grusomme ting, men som sagt, rutinerte vil vite mer hvordan de skal te seg. Dette er en for stor sak til at man bør sende ut unge, urutinerte reportere. 

Skrevet (endret)
shash90 skrev (12 minutter siden):

Så du mener at dersom man ikke har kvalifiserte journalister tilgjengelig så er det i orden å sette inn journalister i sjokktilstand uten presseetiske hemninger. Yrkesuttøvere med etiske retningslinjer er godt drillet i dette gjennom utdanningen, og de fleste vet heldigvis å ivareta pasienter/ofre også i sårbare og sjokkrelaterte situasjoner. 

Endret av kvinneguide
  • Liker 13
Skrevet
Prelunia skrev (1 time siden):

Ser på nrk at de filmer arbeiderne direkte og de hadde en båre som de bar bort, riktignok tom.  Det kan umulig være greit å filme dette her direkte. Smakløst. 

Helt enig. Tenk på de som kjenner igjen huset som ble undersøkt. 

• Liker 7
Skrevet
shash90 skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke får sjokk så er man ikke menneske. De reporterne blir bedre og lærer noe. Jeg syns det er smakløst at alle dere sitter her og finner feil på dit og datt. 
Det er lett å sitte her å klage, tror neppe dere hadde gjort en bedre jobb. 

Jaså, så man må få sjokk? Jeg tviler på at reporterne blir bedre, det handler nok mer om grenser som stadig skal flyttes. Og det er et sunnhetstegn at folk reagerer på dette, det er skikkelig smakløst. 

• Liker 20
Skrevet
javafx skrev (2 timer siden):

Jo, det er en fasit. At noen følelsesmessig er like eller like lite beveget av at mennesker går tapt kontra dyr er ikke poenget. Noen mener at følelsene deres skal trumfe andre menneskers sikkerhet, av både savnede og redningsmannskap. Dette er smakløst og har ingenting i denne tråden å gjøre. Hvordan folk følelsesmessig reagerer på ting er ikke relevant i hva som er riktig prioritering i en krise. Følelser er aldri fasit eller kjøreregler på noe som helst, og de er i allefall ikke likeverdig og noe vi skal kunne ha lik aksept og toleranse for. At alle reagerer forskjellig og folk er forskjellige er helt riktig. Det er også en av grunnen til at noen mennesker gjør helt forferdelige ting, mens andre gjør det motsatte.

Dette her syns jeg var drøyt. Sitter du å likestiller de som ytrer sin mening om hvorvidt kjæledyr burde blitt tatt med med mennesker som gjør «forferdelige ting»? Denne kneblingen av de som mener sterkt ang dyrene forstår jeg ikke hensikten med. De blir hogget ned akkurat som om de har gjort noe galt? Bare ved å ytre det de mener. Også er det faktisk mulig å skille mellom de meninger som er i overkant kontra helt legitime ytringer om sorg over kjæledyra, noe som er blitt tatt opp tidligere i tråden. Jeg er helt enig med @loveli sitt innlegg. Det burde være rom for å mene og føle omkring dette uten at noen skal føle seg berettiget til å bestemme hva som er riktig. Det er ingen fasit, nei.

• Liker 6
Skrevet
Tun skrev (3 minutter siden):

De har vel huket inn de unge, håpefulle som ønsker å «vise seg frem» i media og som var tilgjengelige, men de takler det ikke helt fordi det er såpass sterkt. Hadde en av de mer rutinerte vært der, så hadde det vært annerledes. 
Jeg vet man kan reagere med å smile og le, det er forsvarsmekanisme mot når man ser grusomme ting, men som sagt, rutinerte vil vite mer hvordan de skal te seg. Dette er en for stor sak til at man bør sende ut unge, urutinerte reportere. 

En av de kvinnelige utsendte fra NRK var så tydelig uegnet for denne type rapport. Dette var ikke en sjokkert reporter, men en reporter som så tydelig var helt distansert til alvoret i situasjonen og så tydelig opptatt av å prøve å lage "god tv". Hun påla et av offerene i dette å si noen ord om godviljen til folk mens hun gliste og smilte, og det var nesten så man forventet at hun i neste omgang skulle spørre om offeret kunne si noe om nrks dekning av det hele, og hvor gledelig det var at så mange fulgte med og var interessert i nrks direktesendinger nå i julen. Motbydelig rett og slett

• Liker 29
Skrevet
clyde skrev (8 minutter siden):

Mediene har disse sendingene fordi folk faktisk sitter og ser på. Jeg synes ikke det er greit å filme letearbeidet, men skru nå av tv'n slik at dere slipper å se dette. Blir litt feil å sitte og se på dette frivillig for så å klage. 

Du kan ikke bruke argumentet om tilbud og etterspørsel i denne sammenheng. Presseetikk er til for å ivareta de berørte. 

• Liker 12
Skrevet

Grusomt ❤️
Noen som vet hvordan folk merket at skredet startet? Som jordskjelv? Må vel ha vært veldig mye lyd? Skjedde det veldig fort? 

Noen som har link til intervju med folk som fikk det med seg? Eller er berørt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...