Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 5. januar 2021 #1141 Skrevet 5. januar 2021 https://www.tv2.no/nyheter/11873276/ Nytt ras i Gjerdrum, dette er virkelig ille.
SJW Skrevet 5. januar 2021 #1142 Skrevet 5. januar 2021 Drizzt skrev (28 minutter siden): Slik jeg forsto det fra en annen oppklarende artikkel jeg postet i den andre tråden her, har tiltakene blitt fulgt bare halvveis. Det ble ikke brukt kvalitetsmasser og jobben ble ikke gjort under optimale værforhold. Det var en oppskrift for en katastrofe. Så når utbygger sier at anbefalingene ble fulgt, må det også presiseres at de ikke ble fulgt til punkt og prikke. Det er selvfølgelig billigere med masser med lavere kvalitet og det er selvfølgelig billigere å ikke måtte vente til riktig sesong og temperatur. Var det verdt det, spør jeg. Så utbyggeren er faktisk delvis ansvarlig... 6
Gjest tranedatter Skrevet 5. januar 2021 #1143 Skrevet 5. januar 2021 Er det noen som har sett oversiktsbilde av hvor de har gravd/lett etter folk? Alle bilder er så inzoomet og området så stort så vanskelig se hvor de egentlig befinner seg.
Blålin Skrevet 5. januar 2021 #1144 Skrevet 5. januar 2021 tranedatter skrev (10 minutter siden): Er det noen som har sett oversiktsbilde av hvor de har gravd/lett etter folk? Alle bilder er så inzoomet og området så stort så vanskelig se hvor de egentlig befinner seg. Du kan nok finne ut hvor det er ved å kikke her (live): https://www.nrk.no/nyheter/leirskredet-i-gjerdrum-1.15307406 Ser ut som disse husene har seilt langt avgårde med leiren. Stedet de leter er ved den store, mørke "veggen" med rutemønster. 2
Blålin Skrevet 5. januar 2021 #1145 Skrevet 5. januar 2021 Blålin skrev (3 minutter siden): Du kan nok finne ut hvor det er ved å kikke her (live): https://www.nrk.no/nyheter/leirskredet-i-gjerdrum-1.15307406 Ser ut som disse husene har seilt langt avgårde med leiren. Stedet de leter er ved den store, mørke "veggen" med rutemønster. Du må spole litt tilbake på live-sendingen for å se området.
Gjest tranedatter Skrevet 5. januar 2021 #1146 Skrevet 5. januar 2021 Blålin skrev (1 minutt siden): Du må spole litt tilbake på live-sendingen for å se området. Jeg mente generellt, ikke bare idag. Men man kan jo kjenne igjen den lille røde lekestua (?) i bakgrunnen.
Gjest tranedatter Skrevet 5. januar 2021 #1147 Skrevet 5. januar 2021 Fy flate så stort: Dronevideo viser omfanget av skredet i Gjerdrum - Tu.no Man kjenner igjen det gule huset/bygget som halvveis henger over kanten. Ganske langt nede i rasområdet. Gjetter at området helt til venstre er for farlig, veldig skarp og høy raskant.
Blålin Skrevet 5. januar 2021 #1148 Skrevet 5. januar 2021 tranedatter skrev (3 minutter siden): Jeg mente generellt, ikke bare idag. Men man kan jo kjenne igjen den lille røde lekestua (?) i bakgrunnen. Hvis jeg ikke tar helt feil, lette de i hvert fall like ved også de siste to dagene (ved den grå veggen som synes i visse vinkler). Har ikke funnet noe avmerket letekart. 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 5. januar 2021 #1149 Skrevet 5. januar 2021 Drizzt skrev (1 time siden): Slik jeg forsto det fra en annen oppklarende artikkel jeg postet i den andre tråden her, har tiltakene blitt fulgt bare halvveis. Det ble ikke brukt kvalitetsmasser og jobben ble ikke gjort under optimale værforhold. Det var en oppskrift for en katastrofe. Så når utbygger sier at anbefalingene ble fulgt, må det også presiseres at de ikke ble fulgt til punkt og prikke. Det er selvfølgelig billigere med masser med lavere kvalitet og det er selvfølgelig billigere å ikke måtte vente til riktig sesong og temperatur. Var det verdt det, spør jeg. Ikke sant.. Tror dessverre dette er noe som går igjen 😔 Ser at det også var Reinertsen som gikk gjennom tiltakene og skrev rapporten, samme som prosjekterte den limtrebrua på E6 som knakk.
Hollie321 Skrevet 5. januar 2021 #1150 Skrevet 5. januar 2021 Dyrene er reddet ut fra de evakuerte hjemmene sier ordføreren i pressekonferanse nå ❤️ 28
Gjest Fnuggolina Skrevet 5. januar 2021 #1151 Skrevet 5. januar 2021 Drizzt skrev (1 time siden): Slik jeg forsto det fra en annen oppklarende artikkel jeg postet i den andre tråden her, har tiltakene blitt fulgt bare halvveis. Det ble ikke brukt kvalitetsmasser og jobben ble ikke gjort under optimale værforhold. Det var en oppskrift for en katastrofe. Så når utbygger sier at anbefalingene ble fulgt, må det også presiseres at de ikke ble fulgt til punkt og prikke. Det er selvfølgelig billigere med masser med lavere kvalitet og det er selvfølgelig billigere å ikke måtte vente til riktig sesong og temperatur. Var det verdt det, spør jeg. Bare for å få det inn med teskje; utbygger fulgte da ikke anbefalingene? I henhold til veileder?
Shadowfyr Skrevet 5. januar 2021 #1152 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Høres nesten litt for bibelsk ut "innenfor at bakken sluker hus". Men er sykt trist egentlig. Men er det ikke fjell der? Hvordan kan leire skje hvis stein og slikt er der? Endret 5. januar 2021 av Shadowfyr
Gjest Geirfuglen Skrevet 5. januar 2021 #1153 Skrevet 5. januar 2021 Shadowfyr skrev (2 minutter siden): Høres nesten litt for bibelsk ut "innenfor at bakken sluker hus". Men er sykt trist egentlig. Men er det ikke fjell der? Hvordan kan leire skje hvis stein og slikt er der? Det er ikke bygget på fjell, det er bygget på kvikkleire.
Shadowfyr Skrevet 5. januar 2021 #1154 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Geirfuglen skrev (3 minutter siden): Det er ikke bygget på fjell, det er bygget på kvikkleire. Hvorfor fant ikke geologer det ut? Høres ikke klokt ut å bygge hus på noe som synker Endret 5. januar 2021 av Shadowfyr 1
ntrane Skrevet 5. januar 2021 #1155 Skrevet 5. januar 2021 Kjenner det verker inni meg hver gang jeg blir påminnet at den lille familien mistet livet i skredet, den lille vesle ... Helt infernalsk grusomt. 18
Gjest Geirfuglen Skrevet 5. januar 2021 #1156 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Shadowfyr skrev (3 minutter siden): Hvorfor fant ikke geologer det ut? Høres ikke klokt ut å bygge hos på noe som synker Det er masse som er bygget på kvikkleire rundt i Norge, det har stått enormt mye om det i artikler de siste dagene. Visstnok bor ca. 140.000 personer på kvikkleire. Kanskje flere også, siden man ikke har kartlagt alle områder. Geologer meldte også bekymring rundt at dette byggefeltet ble bygget, og ba om at det ble gjort flere tiltak. Uvisst om alle disse er fulgt, jf. det som har vært skrevet. De skal gjøre en gjennomgang av alt som har vært gjort. En annen ting som vi må ha i tankene, er hvordan klimaendringene vil føre til større vannmengder og flom som kan føre til ytterligere erosjon, og dermed hyppigere skredhendelser. Jeg bor ikke så langt fra Gjerdrum, og det har regnet utrolig mye her de siste årene, også i dagene rett før hendelsene. Vi satt og snakket om de ekstreme vannmengdene som kom kvelden før faktisk, fordi vi har begynt å slite med at det kommer vann inn i kjelleren. Endret 5. januar 2021 av Geirfuglen
Jolanda Skrevet 5. januar 2021 #1157 Skrevet 5. januar 2021 Shadowfyr skrev (4 minutter siden): Hvorfor fant ikke geologer det ut? Høres ikke klokt ut å bygge hus på noe som synker De var klar over det. 5
SJW Skrevet 5. januar 2021 #1158 Skrevet 5. januar 2021 Shadowfyr skrev (4 minutter siden): Hvorfor fant ikke geologer det ut? Høres ikke klokt ut å bygge hus på noe som synker Fordi man ser ikke forskjell på kvikkleire og blåleire. 1
miss summers Skrevet 5. januar 2021 #1159 Skrevet 5. januar 2021 tranedatter skrev (1 time siden): Jeg mente generellt, ikke bare idag. Men man kan jo kjenne igjen den lille røde lekestua (?) i bakgrunnen. Dette er pumpehuset til golfbanens dam. De har flere dammer. 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 5. januar 2021 #1160 Skrevet 5. januar 2021 SJW skrev (Akkurat nå): Fordi man ser ikke forskjell på kvikkleire og blåleire. De viste jo til at det var kvikkleire der da, så det var allerede kjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå