Hollie321 Skrevet 4. januar 2021 #1121 Skrevet 4. januar 2021 ME97 skrev (14 minutter siden): https://www.spleis.no/project/160492 ville bare dele dette❤️ 1,8 mill samlet inn allerede. Jeg har spleiset disse og hjemmedyrlegen ❤️ Hvis alle gir litt så hjelper det mye! 5
ME97 Skrevet 4. januar 2021 #1122 Skrevet 4. januar 2021 Hollie321 skrev (3 minutter siden): Jeg har spleiset disse og hjemmedyrlegen ❤️ Hvis alle gir litt så hjelper det mye! Spleiset også til omsorg Jessheim nå 3
Babypus Skrevet 4. januar 2021 #1123 Skrevet 4. januar 2021 Hollie321 skrev (15 minutter siden): Jeg har spleiset disse og hjemmedyrlegen ❤️ Hvis alle gir litt så hjelper det mye! Hvor får man gitt til dyrlegen? Har ikke Vipps 2
Hollie321 Skrevet 4. januar 2021 #1124 Skrevet 4. januar 2021 Babypus skrev (2 minutter siden): Hvor får man gitt til dyrlegen? Har ikke Vipps Tror du kan betale med kort også https://www.spleis.no/project/160366 4
Babypus Skrevet 4. januar 2021 #1125 Skrevet 4. januar 2021 Hollie321 skrev (4 minutter siden): Tror du kan betale med kort også https://www.spleis.no/project/160366 Takk 🙂 1
Read Skrevet 4. januar 2021 #1126 Skrevet 4. januar 2021 te_groupies skrev (På 2.1.2021 den 13.47): Hva med østlandet og sørnorge? Er det kvikkleire der og? Vet at det finnes rett utenfor hovedstaden. Da er det sikkert der også. Kvikkleire kan forekomme i stort sett alle områder i Norge under marin grense ( ca180 m.o.h.) Siden den er såpass ustabil, finnes den sjeldent i områder med særlig helning, da disse naturlig vil ha sklidd ut en eller annen gang tidligere. Flate områder under marin grense finnes i all hovedsak på indre Østlandet og i Trøndelag, så det er her det er mest kvikkleire. Det at det finnes kvikkleire i et område, betyr ikke nødvendigvis at det bare er kvikkleire, det kan også bare være en liten andel. Det er veldig viktig at utbyggere og kommunen har kunnskap om dette, men det er ingen vits for privatpersoner å engste seg for om man bor på kvikkleire, det skaper bare bekymring man uansett ikke kan gjøre noe med 7
Babypus Skrevet 4. januar 2021 #1127 Skrevet 4. januar 2021 Read skrev (42 minutter siden): Kvikkleire kan forekomme i stort sett alle områder i Norge under marin grense ( ca180 m.o.h.) Siden den er såpass ustabil, finnes den sjeldent i områder med særlig helning, da disse naturlig vil ha sklidd ut en eller annen gang tidligere. Flate områder under marin grense finnes i all hovedsak på indre Østlandet og i Trøndelag, så det er her det er mest kvikkleire. Det at det finnes kvikkleire i et område, betyr ikke nødvendigvis at det bare er kvikkleire, det kan også bare være en liten andel. Det er veldig viktig at utbyggere og kommunen har kunnskap om dette, men det er ingen vits for privatpersoner å engste seg for om man bor på kvikkleire, det skaper bare bekymring man uansett ikke kan gjøre noe med Jeg har ett kart på kvikkleire og hvilken områder det er i.
Babypus Skrevet 4. januar 2021 #1128 Skrevet 4. januar 2021 Her er det hvis noen vil ha det og sjekke sitt eget bosted eller andre sitt. Der det er kvikkleire er det merket med rød, gul eller grønn. Trykk på området og deretter dette tegnet > for å sjekke fare grad osv. vær obs på at du ikke kan zoome altfor langt UT i fra kartet for da syns ikke områdene med farge. https://nve.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=3bc2d37a007e4bbba103aaf08beecddc 3
blazius Skrevet 5. januar 2021 #1129 Skrevet 5. januar 2021 (endret) Catalina Culès skrev (5 timer siden): Ja, pelsen har nok mye å si, men hva med mat og vann? Hunder vil nok kunne finne på å spise og drikke ting vi mennesker ikke ville ha rørt. Endret 5. januar 2021 av blazius 10
Hatsumomo Skrevet 5. januar 2021 #1130 Skrevet 5. januar 2021 (endret) blazius skrev (40 minutter siden): Hunder vil nok kunne finne på å spise og drikke ting vi mennesker ikke ville ha rørt. Når hunder kan spise avføring så vil vel ikke leire være noe verre nei. Endret 5. januar 2021 av Hatsumomo 1
SnartMammaLykke Skrevet 5. januar 2021 #1131 Skrevet 5. januar 2021 Babypus skrev (7 timer siden): Hvor får man gitt til dyrlegen? Har ikke Vipps Så flott❤️ Jeg ga 200 kr til dyrene som er etterlatt via dyrehjelperne. Håper og tror alle gir litt❤️ 11
Flamme Skrevet 5. januar 2021 #1133 Skrevet 5. januar 2021 Cuddlegirl skrev (35 minutter siden): Ingen nye funn i natt Nei 😔 Stakkars far som sitter å venter... 😥 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 5. januar 2021 #1134 Skrevet 5. januar 2021 Geirfuglen skrev (12 timer siden): Jeg er nok ikke blant dem som har full tillit til at myndighetene har sørget for at redningsmannskapet har alt de trenger. Jeg tror selvsagt mannskapene gjør en fantastisk jobb, men historien har lært oss at vi ikke har hatt topp beredskap i Norge. Utøya er ikke helt visket ut av minnet, der beredskapstroppen ikke kom fram i en overfylt gummibåt.. Og at hele skredet skjedde i bebodd område i utgangspunktet.. Myndighetene har jo heller ikke sørget for at tilstrekkelig antall områder er kartlagt. Får NVE og NGU nok ressurser f.eks? Og selv om redningsmannskapene virker å være enormt godt drillet på søk og redning, for ikke å snakke om det utstyret man har for å finne ut hvor det er hulrom osv., så ser det ikke ut som man har helt optimalt utstyr for det praktiske redningsarbeidet. Vet at de har fått støtte med noe utstyr fra privat sektor. Jeg er kjent med broleggerne fra Forsvaret, men de er vel ikke akkurat optimale for kvikkleire. Mest kjent med at man bruker dem for å krysse vassdrag og myr, eller å hente opp personell i beltevogner som har kjørt seg fast i myr. Det kan godt hende at det er gjort helt korrekte vurderinger, men jeg mener samtidig at det er viktig at man er kritisk og stiller med alle mulige løsninger og utstyr. Det ble først takket nei til svenske USAR-mannskap også, før de snudde og takket ja. Det kommer en tid for at dette skal gjennomgås, men jeg håper det ikke blir sånn at man ikke skal kunne stille kritiske spørsmål, slik tendensen var etter Utøya. Det må skje raskt, slik at dette ikke skjer igjen. NVE og NGU får ikke nok ressurser nei, de trenger ganske tjukk sum for å ta igjen. Og det får de ikke. Ser forøvrig de delvis drapstrues i kommentarfelt på nettsaker, så DET er jo konstruktivt og hyggelig 😬
Gjest Geirfuglen Skrevet 5. januar 2021 #1135 Skrevet 5. januar 2021 Fnuggolina skrev (36 minutter siden): NVE og NGU får ikke nok ressurser nei, de trenger ganske tjukk sum for å ta igjen. Og det får de ikke. Ser forøvrig de delvis drapstrues i kommentarfelt på nettsaker, så DET er jo konstruktivt og hyggelig 😬 Nettopp, det var poenget mitt. Det har vært snakket så mye negativt om byråkrater og i flere år har det vært ønske om en avbyråkratisering, men det siste året har vel vist oss at byråkratene i Folkehelseinstituttet og NVE faktisk er ganske viktige. Sykt hvis de drapstrues, jeg tipper de har etterspurt mer midler til kartlegging av kvikkleire i lang tid...
Gasellen Skrevet 5. januar 2021 #1136 Skrevet 5. januar 2021 Geirfuglen skrev (12 timer siden): Uff, så trist å se at det er så mange dyr som sitter fast i husene nær skredkanten 😢 «I hus, ikke rast enda». Håper inderlig ikke flere hus raser. Må være mulig å lure seg bort med ett redskap eller noe å sette opp døra så dyra kommer seg ut vel Dyrene har jo helt klart større forutsetninger for å overleve slikt enn folk. Så nå begynner det å bli på tide å fokusere på Å få ut dem også mener jeg:( det trenger ikke ta så lang tid å få opp dørene. Men det finnes jo de som stenger hundene inne i bur om natta da. Da blir det kanskje litt verre å få dem ut 11
Gjest Fnuggolina Skrevet 5. januar 2021 #1137 Skrevet 5. januar 2021 Geirfuglen skrev (1 time siden): Nettopp, det var poenget mitt. Det har vært snakket så mye negativt om byråkrater og i flere år har det vært ønske om en avbyråkratisering, men det siste året har vel vist oss at byråkratene i Folkehelseinstituttet og NVE faktisk er ganske viktige. Sykt hvis de drapstrues, jeg tipper de har etterspurt mer midler til kartlegging av kvikkleire i lang tid... Ja, de har jo det. De spesifiserer jo hva de mener strengs for å ta igjen nødvendig utredning, men ingen virksomheter får jo alt man trenger. Og ting endres jo etter politisk ledelse i mange tilfeller. Det ene året er X viktig, neste Y - så er det nedbemanning, så må man leie inn masse konsulenter fordi man innser at man faktisk trenger noen til å utføre oppgavene. Klassisk rundgang. Alle kommunale og statlige virksomheter for jo ulike former for tildelingsbrev med tydelig formulerte oppgaver utfra budsjett. Jepp, er mye «nå skal dere lide», «deres tur neste» og at de er «mordere». Helt sjukt. Rapporterer jo det jeg ser, men FB er vel neppe kjappe på labben. Dette bare i NRKs kommentarfelt 🙈
Elaine Marley Skrevet 5. januar 2021 #1138 Skrevet 5. januar 2021 Tråden er ryddet for krenkende innlegg. Elaine Marley, mod.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 5. januar 2021 #1139 Skrevet 5. januar 2021 Før utbyggingen i Nystulia i Gjerdrum, advarte NGI mot at liv kunne gå tapt i skred dersom området ble utbygd uten tiltak for å kunne begrense risikoen. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/01/05/195730690/ngi-advarte-i-2003-storre-skred-over-10-mal-antas-a-kunne-medfore-at-10-50-mennesker-mister-livet Nå er jeg sint, hvorfor i all verden hørte de ikke på advarselen
Drizzt Skrevet 5. januar 2021 #1140 Skrevet 5. januar 2021 Catalina Culès skrev (6 minutter siden): Før utbyggingen i Nystulia i Gjerdrum, advarte NGI mot at liv kunne gå tapt i skred dersom området ble utbygd uten tiltak for å kunne begrense risikoen. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/01/05/195730690/ngi-advarte-i-2003-storre-skred-over-10-mal-antas-a-kunne-medfore-at-10-50-mennesker-mister-livet Nå er jeg sint, hvorfor i all verden hørte de ikke på advarselen Slik jeg forsto det fra en annen oppklarende artikkel jeg postet i den andre tråden her, har tiltakene blitt fulgt bare halvveis. Det ble ikke brukt kvalitetsmasser og jobben ble ikke gjort under optimale værforhold. Det var en oppskrift for en katastrofe. Så når utbygger sier at anbefalingene ble fulgt, må det også presiseres at de ikke ble fulgt til punkt og prikke. Det er selvfølgelig billigere med masser med lavere kvalitet og det er selvfølgelig billigere å ikke måtte vente til riktig sesong og temperatur. Var det verdt det, spør jeg. 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå