Gå til innhold

Jordskred i Gjerdrum

Snabeltann

Anbefalte innlegg

Gjest shash90
kvinneguide skrev (2 minutter siden):

Så du mener at dersom man ikke har kvalifiserte journalister tilgjengelig så er det i orden å sette inn journalister i sjokktilstand uten presseetiske hemninger. Yrkesuttøvere som innebærer etiske retningslinjer er godt drillet i dette gjennom utdanningen, og de fleste vet heldigvis å ivareta pasienter/ofre også i sårbare og sjokkrelaterte situasjoner. 

Nei, det mener jeg ikke. Men det er fortsatt  dårlig gjort av dere å klage på at det kunne vært bedre. Verken resporterne eller dere er vandt med kriser. Men jeg viser forståelse at saken er slik som det er. Det er teit at en bunch med voksne folk inne på kg sitter her og klager, for ingen av dere ville ha gjort en bedre jobb. Sorry not Sorry.

Mer orker jeg ikke diskutere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

81mod skrev (Akkurat nå):

Grusomt ❤️
Noen som vet hvordan folk merket at skredet startet? Som jordskjelv? Må vel ha vært veldig mye lyd? Skjedde det veldig fort? 

Noen som har link til intervju med folk som fikk det med seg? Eller er berørt? 

Noen sier de våknet av et drønn, andre at de ikke hørte noe. Såvidt jeg har forstått ble flere tatt på senga, bokstavelig talt. En på 69 har fortalt at hun klamret seg fast i madrassen sin, som seilte avgårde og veggen hennes forsvant. Mener å ha lest om en som trodde det var snørydding utenfor. Så det kan kanskje være slik det hørtes ut. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Geirfuglen skrev (19 minutter siden):

Åh, får håpe det betyr at de har funnet overlevende også 🤞

Det var det jeg håpet også, men ser dårlig ut 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

81mod skrev (2 minutter siden):

Grusomt ❤️
Noen som vet hvordan folk merket at skredet startet? Som jordskjelv? Må vel ha vært veldig mye lyd? Skjedde det veldig fort? 

Noen som har link til intervju med folk som fikk det med seg? Eller er berørt? 

Ut fra det jeg har lest av intervjuer av de som rakk å komme seg ut/var i hus som ikke raste, så har de hørt buldring/bråk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nettopp bilde av rasområdet fra nyttårsaften på Facebook, med en god del fyrverkeri i bakgrunnen. De har helt sikkert overholdt 1 km-regelen (1 km er ikke langt), men jeg synes det er så respektløst og trist, blir helt matt over hvor egoistisk vi er 😔

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heavyheart skrev (2 minutter siden):

Dette her syns jeg var drøyt. Sitter du å likestiller de som ytrer sin mening om hvorvidt kjæledyr burde blitt tatt med med mennesker som gjør «forferdelige ting»? Denne kneblingen av de som mener sterkt ang dyrene forstår jeg ikke hensikten med. De blir hogget ned akkurat som om de har gjort noe galt? Bare ved å ytre det de mener. Også er det faktisk mulig å skille mellom de meninger som er i overkant kontra helt legitime ytringer om sorg over kjæledyra, noe som er blitt tatt opp tidligere i tråden. Jeg er helt enig med @loveli sitt innlegg. Det burde være rom for å mene og føle omkring dette uten at noen skal føle seg berettiget til å bestemme hva som er riktig. Det er ingen fasit, nei.

Tviler på at du har lest det som har vært skrevet i denne tråden hvis du reagerer på det jeg skriver. Her er det folk som rett og slett spytter på redningsmannskap og savnede fordi deres sikkerhet blir prioritert kontra dyrene, og samtidig skriver nedlatende til folk som rasjonelt sett mener at det er viktigere å berge menneskeliv i en slik situasjon, og andre underlige og lite gjennomtenkte innlegg fra folk som tro at andre ikke forstår viktigheten av dyr fordi man velger å prioritere mennesker i denne situasjonen. Har ikke sett et eneste klageinnlegg på noen som sender sympati til savnede dyr. Disse dyresympatinnleggene har utelukkende godt på å sette menneskeliv opp mot dyreliv.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig reagerer jeg ikke på enkeltmennesker. Å dekke katastrofer krever trening. Man har ikke tid til å briefe alle reportere til enhver tid.

Da synes jeg det er langt verre når man kjører lyskastere og liveshow i stua til pårørende, og med viten og vilje sender det på Dagsrevyen. Det vil si at en hel redaksjon går god for innholdet. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (4 minutter siden):

Noen sier de våknet av et drønn, andre at de ikke hørte noe. Såvidt jeg har forstått ble flere tatt på senga, bokstavelig talt. En på 69 har fortalt at hun klamret seg fast i madrassen sin, som seilte avgårde og veggen hennes forsvant. Mener å ha lest om en som trodde det var snørydding utenfor. Så det kan kanskje være slik det hørtes ut. 

Må være en helt uvirkelig opplevelse. 
Håper personen/personene som omkom, at det gikk fort uten smerter ❤️ 
Det er vel veldig høyt ned? Tenker om det er mulig å overleve et slik ras? Håper virkelig det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (1 time siden):

Jeg tenker mer på at NRK bør skjerme berørte og pårørende for eksponering i media. Dette handler ikke om meg og hva jeg tåler, men om hensynet til de som faktisk er berørt. De bør skjermes, og ikke eksponeres i media. De har nok med seg selv og skal ikke måtte forholde seg til pressen midt i deres livs største sjokk.

Dette!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, avsporinger, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prelunia skrev (2 timer siden):

De filmet akkurat at de bar en båre med et menneske som var dekket til.. Så de hørte ikke på det.

hvor ser dere  alt dette ? ser kun på tv2 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanda28 skrev (1 time siden):

Sett det flere ganger. På Dagbladet også nå nylig..En dame som smiler og gjentarsamme spørsmål om og om igjen.  Disse tydeligvis uerfarne damene bure ikke dekke slike saker. 

den unge jenta på tv2 ? veldig munter og blid ja 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gira97 skrev (1 minutt siden):

den unge jenta på tv2 ? veldig munter og blid ja 

På Tv2 eller Dagbladet og NRK. Har sett flere unge, smilende jenter som virker uprofesjonelle. De gjør sikkert sitt beste, men slike saker synes jeg bør erfarne mennesker dekke. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper dere som reagerer på reportere og lignende også skriver det inn til redaksjonene. Er mange gode tanker dere har som fortjener å komme videre. Man kan helt sikkert vise til noen paragrafer i vær varsom plakaten. Jeg er takknemlig for at vi har noe styring på pressen her i Norge, og til og med kan klager om noe er over grensen.  Journalister og reportere må også få tilbakemeldinger på jobben de gjør når de er profesjonelle og på jobbe, og er et ansikt utad. 

Jeg har skrudd helt av. Orker ikke se mer av det. Er bare så ufattelig grusomt.  😢

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (5 timer siden):

At dyra må gjøre fra seg inne er det minste problemet her.

Jaja, selvfølgelig, men syns synd på dyrene likevel... Er kaldt i husene siden strømmen har gått... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pingvinboogie skrev (17 timer siden):

Når det gjelder mobiltelefonene mener jeg å ha lest at de kunne lokalisere dem, men med 25 meters radius, så det er ganske store områder å lete på likevel. Og flere er sikkert i områder som fortsatt ikke er trygge å lete i.

Så må vi legge til at det var på natta dette skjedde, og mange ikke har telefonen fysisk på seg. Så selv om mange sikkert har den liggende på nattbordet trenger ikke det bety at telefon og eier ligger rett ved hverandre. 

Jeg tror at de finner alle til slutt, men det spørs hvor lang tid det tar. Graving osv er sikkert tryggere og mer praktisk når det er blitt tørrere og ikke er så ustabilt. Og det kan jo være først til våren. 

Nå er det jo ikke sjansene for å finne overlevende særlig store lenger. Såpass ærlig må man jo være. De fleste sover i pysj, undertøy eller nakne og natta og de fleste hadde neppe mye klær på seg. Våte og kalde og uten vann blir det vanskelig å overleve i dagesvis i ett ras, selv om man skulle ligge i ei luftlomme.

Dette gikk mye mer inn på meg enn jeg kunne forestille meg. Jeg kjenner folk i Gjerdrum, men de er heldigvis evakuerte og trygge. 
Dette er vel det verste katastrofen i Norge siden 22 juli (selv om den ikke er menneskepåført) og det later til at den har tatt flere liv enn nyttårsorkanen i 92.

En jævelig avslutning på ett helt jævelig år. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være noen som mener at man dekker for mye eller for lite av en katastrofe. Noen higer etter all informasjon som er mulig å oppdrive, noen føler selv litt informasjon er for mye.

Det er fort gjort å trå feil når man snakker med folk i krise. Man vil så gjerne gjøre det riktig, også blir alt bare feil. Ikke enkelt å få gjort noe med det når det skjer på direktesendt tv...

Jeg har hunder og andre kjæledyr. Det vrenger seg i meg med tanke på å måtte forlate dem i en slik situasjon, men fornuften sier meg jo at det vil kunne være nødvendig. Ville ikke falle meg inn å kritisere hjelpemannskaper som allerede gjør knallharde prioriteringer!

Bor i en av nabokommunene og kjenner til den ene husstanden som fortsatt er savnet. Antatt omkommet, selvfølgelig. Hele situasjonen er grusom. Det blir ikke bedre av at alle skal synes og mene noe om alt alle foretar seg i denne katastrofen. La folk gjøre jobben sin, om det så er redningsmannskaper eller journalister.... Folk som er rammet er desperate og vil gjøre det de kan for å finne sine kjære. De aller, aller fleste har ene og alene vist omsorg, støtte og bidratt på alle tenkelige måter. All ære til menneskene som har jobbet i snø, kulde, uten hvile og i farlige omgivelser for å prøve å redde de som er rammet!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært der så hadde jeg nok trodd at hele jordkloden holdt på å gå under. Må være helt uvirkelig å se dette skje. Føler sånn med de som er berørt av dette! 💜

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...