Gjest jon are Skrevet 10. august 2005 #1 Skrevet 10. august 2005 hei alle sammen! jeg har gått og grublet en del på temaet vellykkethet.vellykkethet blir ofte vurdert ut i fra samfunnets normer.det er ikke dermed sagt at det er riktig.samfunnet måler vellykkethet ut ifra materiell status,yrke sivilstatus osv.selv er jeg i slutten av 30-åra,singel og uføretrygdet.med andre ord ser ikke samfunnet på meg som spesiellt vellykket.jeg,derimot har synes jeg har et fint liv og jeg har forsonet meg med fortiden.jeg vier min tid til naturen,likesinnede,filosofering og søken etter sannhet.sett fra mitt standpunkt er jeg vellykket i den forstand at jeg er lykkelig og søker etter en dypere forståelse av verden og det som skjer rundt meg. så til spørsmålet: 1. ser DU på deg selv som vellykket? 2. er du vellykket ut ifra samfunnets kriterier? med hilsen fra Jon Are
Arkana Skrevet 10. august 2005 #2 Skrevet 10. august 2005 1. ja 2. ja Men hva er egentlig vellykket da? Jeg synes man er vellykket når man har det godt med seg selv, og det er helt uavhengig av yrke, sosial status, sivil status osv.
Gjest Hel Skrevet 10. august 2005 #3 Skrevet 10. august 2005 Jeg ser på megselv som vellykket. Men samfunnet ser sikkert på meg som et null.
Gjest GreenSky Skrevet 10. august 2005 #4 Skrevet 10. august 2005 Det er jeg usikker på. Altså, utdanningsnivået mitt ligger på gjennomsnitet (men det blir mer, etterhvert) jobben er vel grei nok, lønna er vel grei nok, har egen leilighet og kjæreste. Så, utenifra ser det sikkert bra ut. Men så er jeg sykemeldt da, og har vært det lenge. Helsa kunne godt vært bedre. Om jeg føler meg vellykket? Nei. Og det er vel egentlig det viktigste, at en er fornøyd selv, enn hvordan en ser ut i samfunnets øyne.
Gjest GreenSky Skrevet 10. august 2005 #5 Skrevet 10. august 2005 (endret) Jeg ser på megselv som vellykket. Men samfunnet ser sikkert på meg som et null. ← Det gjør ikke jeg, i alle fall. (som et null, altså) Endret 10. august 2005 av GreenSky
Gjest Hel Skrevet 10. august 2005 #6 Skrevet 10. august 2005 Det gjør ikke jeg, i alle fall. (som et null, altså) ← Tusen takk. Et null var kanskje å ta litt hardt i men jeg kom ikke på noe annet i farten. Jeg har ingen utdanning, ingen jobb (eller noen jobb erfaring), bor fortsatt hjemme og har få venner. Men jobber med å endre alt.
Gjest Bellatrix Skrevet 10. august 2005 #7 Skrevet 10. august 2005 (endret) Ja, det tror jeg. Til å være i min situasjon har jeg klart meg bra. Mao jeg er vellykket på tross av at jeg hverken har jobb eller mye penger. Endret 10. august 2005 av Fighter
Kafka Skrevet 10. august 2005 #9 Skrevet 10. august 2005 Jeg syns det er et godt spørsmål som er verdt å bruke litt tid på, Jon Are. Alikevel mener jeg Arkana gjør helt rett i å spørre etter definisjonen på vellykket. For hvor stor andel av verden lever under forhold totalt ulike fra oss? Hva som anses som misslykket eller vellykket av deg og meg, kan tolkes svært så forskjellig av andre. Personlig ville jeg synes det ville føles litt rart å ikle meg med et slikt begrep som 'vellykket'. For meg ville i så måte et slikt utrykk ha svært lite å si med penger, karriere og ditto. Jeg, som andre, syns det er flott med masser av penger, god karriere og annen symbolikk hva status angår - men ord som 'vellykket' fortjener andre bragder i mine øyne. Vi har så altfor ofte lett for å se opp til mennesker som i det store og hele ikke har gjort seg fortjent til det. Kunne jeg velge ville jeg heller leve i en verden som bar frem de av oss som jobber med gamle og syke. Og ikke minst de som har kjempet vanskelige, personlige kamper og enten kommet sterkere ut av det, eller fortsetter å kjempe - ofte uten av vi ser det.
Lillesøster Skrevet 10. august 2005 #10 Skrevet 10. august 2005 Liker ikke ordet "vellykket" - det er litt arogant, fordi det blir brukt på en nedsettende måte i media. Jeg er fornøyd med meg selv og har det godt. Jeg har familie, gode venner og god jobb - ergo jeg har det jeg ønsker meg for å ha et godt liv.
Gjest Spacegirl Skrevet 10. august 2005 #11 Skrevet 10. august 2005 Jeg er nok ikke særlig vellykket sett med samfunnets øyne. Er uføretrygdet pga psykiske problemer og har tidligere hatt rusproblemer. Og jeg får så lite i trygd at jeg må få tillegg fra sosialkontoret for å ha nok å leve av. Men jeg har utdanning, er både utdannet musiker og sykepleier, men det hjelper ikke når jeg ikke får brukt utdannelsene mine til noe . Men personlig føler jeg at jeg har det bedre enn noen gang. Jeg har blitt mye tryggere på meg selv, har fått jobbet meg gjennom både angst og depresjoner og synes jeg fungerer bedre enn jeg gjorde tidligere. Har også en kjæreste jeg er glad i og mye familie rundt meg. Så alt i alt syns jeg at jeg har et bra liv .
tobo Skrevet 10. august 2005 #12 Skrevet 10. august 2005 1. Neja - føler meg ofte mislykket. Føler at jeg har lite overskudd og er alltid på etterskudd. Stress. 2. Tja. Spørs hvem jeg snakker med. Kommer fra et miljø der mange har tatt utdannelser innen finans. Etterhvert forandrer verdiene seg. Tror ikke de ser på meg som spes vellykket. Jobber som miljøterapeut, får gode tilbakemeldinger på jobb, men lite inn i kassa. Men livet går fremover - det gjør det bestandig
AUF Skrevet 10. august 2005 #13 Skrevet 10. august 2005 Nei, og Nei Jeg har ikke kommet meg av flekken i livet, er alenemor til to barn, vært skikkelig syk, får meg ikke fast jobb, sliter med alt, har ikke audi og villa, og hvertfall ikke en mann eller en venninnegjeng a`la sex og singelliv. På grunn av mine forventninger og ønsker er jeg ikke fornøyd. (men det skal være sagt at jeg koser meg i nuet, er mye på fjelltur, surfer på nettet og tenker ikke så mye på den lekre audien jeg vil ha. Og hus gidder jeg ikke ha alene. For mye arbeid ) Hm. er vel egentlig fornøyd sånn som situasjonen er akkurat nå. Så bra som det kan bli. hehe
Gjest Emera Skrevet 10. august 2005 #14 Skrevet 10. august 2005 Ja, det tror jeg. Til å være i min situasjon har jeg klart meg bra. Mao jeg er vellykket på tross av at jeg hverken har jobb eller mye penger. ← Som jeg skulle sagt det selv! Jeg har også klart meg bra på tross av ting. Jeg har rehabiliteringspenger, og håper å komme i arbeid en gang. Mye penger har jeg så visst ikke, nei. Men jeg har mye å by på likevel. Velger jeg å tro.
Gjest Violetta Skrevet 10. august 2005 #15 Skrevet 10. august 2005 Nei vellykket i forhold til samfunnets standard er jeg nok ikke. Eier ikke noen egen bolig, leier en liten leilighet. Har ikke noen høy og attraktiv stilling. Er ikke gift eller samboer, men har barn likevel. Så svaret mitt blir nok nei.
Gjest Gjesta Skrevet 10. august 2005 #16 Skrevet 10. august 2005 Hmm, her må jeg svare tja. Jeg har jo to utdannelser , og jobber ved siden av, så jeg må jo kanskje svare tja, jeg er vel det litt. Likevel klarer jeg ikke å si at jeg er det fordi jeg har rotet det til endel i livet mitt, noe som preger meg mye og som har gitt meg endel problemer med angst . Jeg føler meg ikke velykket i det hele tatt , men har lært meg å sette pris på andre ting i livet som kan gjøre meg lykkelig.
Gjest Milah Skrevet 10. august 2005 #17 Skrevet 10. august 2005 Vet ærlig talt ikke jeg! Jeg har ikke noe annet en videregående, men så er jeg bare 20 år enda også. Jeg har en jobb jeg trives med, og som ikke er spesielt typisk for folk på min alder. Jeg leier leilighet sammen med kjæresten min, og jeg har bil! I mine øyne er jeg vellykket. Selv om jeg håper jeg finner ut hva jeg vil bli når jeg blir stor, så jeg kommer igang med studiene snart!
inar Skrevet 10. august 2005 #18 Skrevet 10. august 2005 Samfunnet ser nok ikke meg som vellykket heller nei, er syk og går på rehab.penger. Livet før dette var noe annet, da kunne jeg svart ja og ja. I dag blir det nok, nei og nei. Utrolig hvor fort ting kan snu seg.... Jobber med saken og skal klare og komme meg i jobb igjen, så blir nok selvfølelsen bedre og. Men et godt liv har jeg jo, familie og mange gode venner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå