Gå til innhold

Koble ut wifi på smart tv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte nylig en ny smart tv. Jeg ønsker å koble ut wifi på denne å bruke kabel. Jeg har fra før internettkabelen på dekoderen og ikke selve tv-en. Da blir det problemer når jeg skal koble ut trådløse og bruke kabel. For tv-en gir meg kun to valg, det er trådløst eller kabel. Når jeg velger kabel, gir den beskjed om at det ikke er en kabel tilgjengelig.
Det er litt styr og flytte på ting så jeg har ikke forsøkt, men er det så enkelt at jeg kan flytte internetkabelen over på tv istedet for dekoder? Nå fungerer tv-en, men jeg ønsker som sagt å koble fra wifi så den ikke står og søker hele tiden, siden jeg bruker kabel. 

Dekoder er koblet til tv via hdmi, og som sagt står nå internettkabelen på dekoderen. Er det så enkelt at jeg bare kan sette kabelen i tv-en istedet?  Prøver her før jeg flytter den over, da det som sagt er litt styr å komme til.

Anonymkode: bcae3...d4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken type TV er det? Merke? 

Det finnes mer enn én TV🙂

Skrevet
stan skrev (2 timer siden):

Hvilken type TV er det? Merke? 

Det finnes mer enn én TV🙂

Samsung, jeg prøvde å koble tv-en direkte, men den fikk ikke signal. Det er merkelig for dekoderen er koblet til internett med den samme kabelen og fungerer. Men når jeg tok den ut av dekoderen og koblet den til tv så fungerte den ikke.

Så det gikk ikke. Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samsung, jeg prøvde å koble tv-en direkte, men den fikk ikke signal. Det er merkelig for dekoderen er koblet til internett med den samme kabelen og fungerer. Men når jeg tok den ut av dekoderen og koblet den til tv så fungerte den ikke.

Så det gikk ikke. Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.

ts

Det er en nettverkskabel du flyttet fra dekoderen, rj45 plugg, som kommer fra en router? 

På TV'n min, en noen år gammel Samsung smarttv, kan jeg sjekke status for nettverket. Må på innstillinger og nettverk for å finne det. Blir TV'n tildelt ip adresse osv? 

Skrevet
stan skrev (På 29.12.2020 den 22.48):

Det er en nettverkskabel du flyttet fra dekoderen, rj45 plugg, som kommer fra en router? 

På TV'n min, en noen år gammel Samsung smarttv, kan jeg sjekke status for nettverket. Må på innstillinger og nettverk for å finne det. Blir TV'n tildelt ip adresse osv? 

Hei, ja det er en nettverkskabel som kommer fra en router. Vi har fiber så alt er kablet og kommer fra modem/ruter. 
Nå er dekoderen koblet opp mot internet via en kabel fra modemet. Fra dekoderen går det en hdmi kabel til tv. Jeg flyttet internetkabelen fra dekoder og til tv for å sjekke om jeg fikk internetforbindelse på tv. noe som feilet. 
Kan hende jeg burde ha restartet modemet når jeg fikk feilmelding.
Men det ser ut til at tv har koblet ut wifi etter dette. For nå står det at tv er kablet, men at forbindelsen ikke kan opprettes. 

Tv fungerer jo og jeg kan bruke apper fra dekoder som netflix ukeasarkiv osv, så problemet er i og for seg løst, selv om jeg opprinnelig ønsket å kunne bruke appene på tv-en også uten å koble den på det trådløse nettet. Men det ser ut til at jeg trenger enda en kabel fra modemet for å få det til, og har ikke flere ledige utganger på modem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

det ser ut til at jeg trenger enda en kabel fra modemet for å få det til, og har ikke flere ledige utganger på modem

Det kan løses ved hjelp av en switch. Jeg har en slik i TV-kroken. TV, surround, dekoder, spillkonsoll, tre! PCer og det er bare en ledig port🙂

Men det er kanskje å gå over bekken etter vann, hvis du allerede har en fungerende løsning. 

Dette er den jeg har:

https://www.komplett.no/product/821779/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tl-sg108-switch

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (6 timer siden):

Det kan løses ved hjelp av en switch. Jeg har en slik i TV-kroken. TV, surround, dekoder, spillkonsoll, tre! PCer og det er bare en ledig port🙂

Men det er kanskje å gå over bekken etter vann, hvis du allerede har en fungerende løsning. 

Dette er den jeg har:

https://www.komplett.no/product/821779/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tl-sg108-switch

Takk for svar. Jeg har gått til innkjøp av en switch, men har ikke prøvd ut denne ennå.  Ja hovedproblemet er løst. 
Men det kan jo være greit å få brukt alle funksjonene på en helt ny tv også.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

få brukt alle funksjonene på en helt ny tv også.

Klart det. Lykke til. 

Skrevet

Er du sikker på at det er "vanlig" internett du plugger i dekoderen din, at det ikke er dedikerte TV-signaler (slik høres det ut for meg).

Modemet/routeren har typisk 2 nettverkskabelutganger - en for internett og en for TV (som skal i dekoder(ne)) - denne får du ikke internett på.

Om du kobler denne i TV vil TVen merke at det er en kabel der, men ikke "forstå" det som kommer ut av den.

Kan høres som du har blandet TV-signalet og internett her, du trenger "internett-kabelen" fra modemet/routeren din.

Om du skriver hvem som er leverandøren din og sender link/bilde av modemet/routeren vil det være lettere å svare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...