Gå til innhold

Utredning for mulig søvnapne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.  Er det noen her inne som kan fortelle om hvordan en henvisning til en utredning for mulig søvnapne foregår? Lang ventetid? Sykehusinnleggelse? Har det nyttig med en slik utredning? Sykemeldt under utredningen (tenker i fht min samfunnskritiske jobb).

Anonymkode: b341e...d00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har gjennomført en slik utredning. Det er mer enn 10 år siden, så jeg husker ikke alle detaljene, men kan prøve å svare deg så godt jeg kan.

Henvisningen fikk jeg fra fastlegen, etter å ha vært der og beskrevet problemene mine. Jeg sov 12-14 timer i døgnet, og var konstant stuptrøtt. Sovnet hver gang jeg satt meg ned et sted. Livskvaliteten var helt på bånn. 

Jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok fra legetimen til utredningen, men det kan ha vært alt fra noen uker til noen måneder. Selve utredningen skjedde på sykehus. Jeg kom dit på ettermiddag/kveld. Der fikk jeg en slange inn i nesa og ned i magen, og en slags «sele» med en elektronisk boks foran på brystet. Når det var leggetid kom noen og koblet meg opp med masse ledninger og greier. Så sov jeg (så godt jeg kunne) hele natta. Neste morgen ble alt utstyr fjernet og jeg kunne reise hjem/på jobb. Ingen sykmelding nødvendig. 

Etter noen uker (tror jeg) kom resultatene, og basert på disse ble det avgjort hvilke tiltak som skulle gjøres. Utredningen var absolutt nyttig for meg, for jeg fikk påvist alvorlig søvnapné og det å få løst det problemet gav meg en helt ny livskvalitet. (Løsningen for meg var forøvrig å fjerne mandlene.)

Anonymkode: 0e0a2...49f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei.  Er det noen her inne som kan fortelle om hvordan en henvisning til en utredning for mulig søvnapne foregår? Lang ventetid? Sykehusinnleggelse? Har det nyttig med en slik utredning? Sykemeldt under utredningen (tenker i fht min samfunnskritiske jobb).

Anonymkode: b341e...d00

Jeg fikk utstyr som jeg koblet på selv og sov med hjemme. Leverte tilbake neste dag. Veldig enkelt og greit! 

Anonymkode: da93a...985

Skrevet

Blitt henvist to ganger, første gang til sykehuset, andre gang til øre-nese-hals spesialist. 

Samme greie begge gangene, prate litt om utfordringene rundt god søvn, poengtering at overvekten min er et problem, og gjennomgang med bruk av utstyret. Så ble utstyret med hjem, jeg sov, og leverte det tilbake dagen etter. 

Første gang tok det litt tid før jeg fikk svar, andre gang fikk jeg svar etter et par dager om at spesialisten ikke forstod hvordan jeg virket i hverdagen i det hele tatt. 

Husker ikke med første runden, men andre runde ble jeg henvist til spesialisten i midten av november, fikk time i januar, søvnregistrering i februar. Og time på sykehuset for tilpasning av maske i mars

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...