Gå til innhold

Få komme til på dps

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min venninne sliter med psyken. Har prøvd å ta livet sitt og har det ikke så bra. Vanskelig å snakke henne til fornuft da hun ikke vil høre. 
har nå fått henne på gli til å kontakte legen for å få hjelp. 
hun fungerer ellers og har mange venner og går på skolen. 
men hvor vanskelig er det å få hjelp av en psykolog på dps? Har lest mange ganger her inne at folk får avslag. 
mer jo veldig vanskelig hvis hun først går til lege og går henvisning så blir hun avvist. 
hvor syk må man være? Og hvordan måler man det? 

Anonymkode: 34d7f...46e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er stor forskjell rundtom på om man blir tatt inn som pasient på DPS eller får avslag. Kriteriene er jo at man skal være dårlig nok, noe vi her på KG ikke kan hverken vurdere eller svare på.

Jeg ble tatt inn på DPS etter henvisning fra Arbeid og Helse. Gikk først der, og da jeg ikke ble noe bedre av hjelpen de kunne tilby meg, ble jeg henvist til DPS. Det tok toppen 2 uker fra henvisning var sendt til jeg hadde min første time. Men nå har jeg forstått etter å ha lest her på KG at jeg har vært heldig. 

Anonymkode: d0d64...d5d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min venninne sliter med psyken. Har prøvd å ta livet sitt og har det ikke så bra. Vanskelig å snakke henne til fornuft da hun ikke vil høre. 
har nå fått henne på gli til å kontakte legen for å få hjelp. 
hun fungerer ellers og har mange venner og går på skolen. 
men hvor vanskelig er det å få hjelp av en psykolog på dps? Har lest mange ganger her inne at folk får avslag. 
mer jo veldig vanskelig hvis hun først går til lege og går henvisning så blir hun avvist. 
hvor syk må man være? Og hvordan måler man det? 

Anonymkode: 34d7f...46e

Så lenge hun ikke er fult motivert og vill ha hjelp selv(som man tydelig leser at hun ikke er) finnes det i hvert fall ingen håp for at hun får plass

Anonymkode: f1b3b...b58

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på hvor nøye henvisninger er, hun må altså fortelle en del til fastlege, og hvor i landet hun bor. Noen byer/ steder har høyere press på DPS enn andre. 

Anonymkode: d9a27...eaf

Skrevet

Jo bedre en fungerer i dagliglivet jo mer sannsynlig er det for å få hjelp er min erfaring. 

Er det noen spesiell grunn til at venninna di ønsker å ta selvmord? Og er det bare tanker eller vurderer yun det seriøst? Ut i fra det du beskriver virker hun jo å ha et bra og verdig liv. 

Anonymkode: 057da...465

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jo bedre en fungerer i dagliglivet jo mer sannsynlig er det for å få hjelp er min erfaring. 

Er det noen spesiell grunn til at venninna di ønsker å ta selvmord? Og er det bare tanker eller vurderer yun det seriøst? Ut i fra det du beskriver virker hun jo å ha et bra og verdig liv. 

Anonymkode: 057da...465

Man kan ikke dømme folks psykiske helse ut i fra ytre faktorer som venner, skole osv. Jeg har en god jobb, har mann og barn, trener og ser ut til å ha det bra. På innsiden går jeg konstant rundt med svært vonde følelser som det ikke er lov til å beskrive her på KG. Jeg holder meg såvidt på beina, men det skulle jo ingen tro. Jeg går til privat psykolog for å ikke belaste det offentlige helsevesenet, jeg er ikke verdt en plass der. 

Anonymkode: ac064...0a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan ikke dømme folks psykiske helse ut i fra ytre faktorer som venner, skole osv. Jeg har en god jobb, har mann og barn, trener og ser ut til å ha det bra. På innsiden går jeg konstant rundt med svært vonde følelser som det ikke er lov til å beskrive her på KG. Jeg holder meg såvidt på beina, men det skulle jo ingen tro. Jeg går til privat psykolog for å ikke belaste det offentlige helsevesenet, jeg er ikke verdt en plass der. 

Klart du er verdt plass i det offentlige helsevesenet. Men jeg skjønner tanken din, for sånn har jeg det mtp økonomi. Jeg rotet det skikkelig til for meg økonomisk når jeg begynte å bli psykisk syk, men før jeg skjønte det selv. Så nå har jeg trekk hos namsmannen, men føler at jeg ikke har noe jeg skulle sagt når det gjelder økonomi siden jeg har rotet det sånn til for meg selv. Jeg føler at jeg ikke kan forhandle om priser, men må bare ta det jeg får. 

Anonymkode: d0d64...d5d

Skrevet

Alle prioriteringer i helsevesenet er etter lønnsomhet!

Anonymkode: ffeeb...eb7

Skrevet

Det at du har jobb, mann og barn viser jo tross alt at du faktisk fungerer ganske godt. De som er mer alvorlige psyke vil ikke klare å leve et normalt liv. 

Anonymkode: d80fb...651

• Liker 3
Skrevet

Samme er det meg. 

Anonymkode: eb763...07b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det at du har jobb, mann og barn viser jo tross alt at du faktisk fungerer ganske godt. De som er mer alvorlige psyke vil ikke klare å leve et normalt liv. 

Kanskje vonde følelser på innsiden men uansett mye bedre stilt enn de som verken har mann, barn eller jobb!

Anonymkode: ffeeb...eb7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan kan du da forklare at en person med schizofreni som er regelmessig innlagt er utdannet fysiker? Det var en episode om det på Helene sjekker inn. Folk kan få til ting på tross av sykdom. Å være psykisk syk betyr ikke å ikke mestre noe.

• Liker 4
Skrevet
Uatskillelig skrev (9 minutter siden):

Hvordan kan du da forklare at en person med schizofreni som er regelmessig innlagt er utdannet fysiker? Det var en episode om det på Helene sjekker inn. Folk kan få til ting på tross av sykdom. Å være psykisk syk betyr ikke å ikke mestre noe.

Er jo ikke diagnosen det kommer ann på, men funksjonsnivået ditt. 

Altså en med schziofreni kan godt være i full jobb, ha mann og barn og være ganske psykisk frisk, mens en som har en så "mild" diagnose som sosial angst kan være så syke at de ikke klarer å jobbe, ikke tørr å gå ut av huset, ikke tørr å hente posten, isolerer seg. 

Så selv om schizofreni regnes som en alvorlig diagnose, så behøver ikke de som har den diagnosen å være alvorlig syke.. Det kommer ann på hvor dårlig du fungerer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er jo ikke diagnosen det kommer ann på, men funksjonsnivået ditt. 

Altså en med schziofreni kan godt være i full jobb, ha mann og barn og være ganske psykisk frisk, mens en som har en så "mild" diagnose som sosial angst kan være så syke at de ikke klarer å jobbe, ikke tørr å gå ut av huset, ikke tørr å hente posten, isolerer seg. 

Så selv om schizofreni regnes som en alvorlig diagnose, så behøver ikke de som har den diagnosen å være alvorlig syke.. Det kommer ann på hvor dårlig du fungerer. 

Og noen har høyt lidelsestrykk, og samtidig høyt funksjonsnivå. De som presser seg til bristepunktet er ikke nødvendigvis mindre syke enn de som ikke får til det samme.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...