AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Dere som er pårørende til personer med demens, hvordan håndterte/ håndterer dere dette? Ved mistanke om demens, fortalte dere til den demente at dere hadde lagt merke til endringer i personens adferd? Snakket dere med fastlegen og informerte legen om deres mistanker? Gikk deres familiemedlem med på utredning, eller var dette vanskelig og få til? Skjønner jo at det er veldig individuelt, men er ute etter råd til hvordan håndtere dette og hvordan gå fram. Anonymkode: 69226...9c5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Min far ble dement for noen år siden. Han hadde så høy alder at han gikk ofte til legen uansett. Legen kom med en del kontrollspørsmål, f. eks. sa han tre ord som pappa skulle huske på. På slutten av besøket spurte legen om han husket de tre ordene. Han ble innsøkt til sykehuset for undersøkelse for Alzheimers. Dette avlyste han selv gang på gang. Moren min og legen var enige om at de ikke skulle bruke tvang slik at denne undersøkelsen ble aldri gjennomført. Jeg har aldri konfrontert han med hva jeg har lagt merke til. I den tidligste fasen kunne han kommentere det selv at han rotet. Anonymkode: caf26...81f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min far ble dement for noen år siden. Han hadde så høy alder at han gikk ofte til legen uansett. Legen kom med en del kontrollspørsmål, f. eks. sa han tre ord som pappa skulle huske på. På slutten av besøket spurte legen om han husket de tre ordene. Han ble innsøkt til sykehuset for undersøkelse for Alzheimers. Dette avlyste han selv gang på gang. Moren min og legen var enige om at de ikke skulle bruke tvang slik at denne undersøkelsen ble aldri gjennomført. Jeg har aldri konfrontert han med hva jeg har lagt merke til. I den tidligste fasen kunne han kommentere det selv at han rotet. Anonymkode: caf26...81f Min mor har ikke så høy alder, og hun bor alene. På enkelte områder er hun veldig oppegående, mens på andre områder har hun endret seg mye over kort tid. Hun kjører også bil. Eneste grunn til at jeg spør om det er lurt å snakke med personen om endringer er for å få henne til å bli utredet. Men det er kanskje like greit å ta en prat med fastlegen, så kan legen ta det derifra? Det virker ikke som at min mor skjønner t hun glemmer mye og ikke lenger klarer enkelte ting. ts Anonymkode: 69226...9c5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå