Gå til innhold

Bridgerton

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 20.07):

Er det mye sex i den? I såfall den eneste grunnen til å se den, kostymedrama er ughbugh. 

Anonymkode: 8462e...5ea

Sex-scener med felegnikking 🎻 

Anonymkode: be706...5f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hudfarge irriterer noen av dere pga det ikke er «historisk korrekt» men at de spiller nå tidens musikk er greit? Ja ok 🙄

(Trodde virkelig vi hadde kommet lengre i 2021) 

jeg likte serien, lett underholding :) er ikke prippen men følte det ble plutselig mye Sex sener :fnise:

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 23.36):

Jeg er også stor fan av Jane Austen og kostymedrama generelt, og denne varianten er jo leken.  Jeg liker ikke "gossip girl"-stilen og irriterer meg skikkelig over at de må putte inn eksplisitt sex og nakenhet, og første episode fenget ikke. Men jeg kan fint kose meg med kostymer og skuespillere, og handlingen etterhvert. Vurderte å droppe serien etter å ha sett litt av første episode, men har fortsatt å se og tar det som det er.

Det som overhodet ikke plager meg med serien, og som jeg er skuffet og overrasket at plager flere her, er hvilken hudfarge skuespillerene har. Fy pokker altså, jeg trodde virkelig at vi hadde kommet lenger. Håper dere som kommenterer dette går litt inn i dere selv.  Jeg syntes det er helt topp at periodedrama ikke kun skal kunne spilles av kritthvite skuespillere. Det er hvordan man spiller rollen som teller, ikke mengden melanin I huden. 

Anbefaler alle dere som har blitt skremt av hudfargen til skuespillerene å se videre. Det er mye man kan mislike med serien, men det er faktisk ikke greit å være så fordomsfull at det er DET man trekker frem som feil. For de med mørkere hud er det fantastisk å bli representert i kunst og media. 

TV-serien har gått ut og sagt at de tar et oppgjør med fordommene og har vært bevisste på å caste mangfoldig. Det håper jeg det blir mer og mer av, for her er det tydeligvis nok av fordommer som må utfordres. 

Angående tonen så vil jeg anbefale å sammenligne med feks The Duchess, Mansfield Park, The Great og Vanity Fair heller enn med typ Sense and Sensibility liksom. 

Anonymkode: b67b3...5bb

Se å ta deg sammen. Jeg er selv av farget  ankomst og synes dette med at dronningen av England var farget i serien er latterlig. 

Anonymkode: f62a6...453

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Likte den. Det er jo litt av poenget med den at den skal ha en moderne tvist.. Alt man kan irritere seg over.. Irriterer dere dere over andre fiksjonelle dramaer også? Blir dere oppgitt over aladdin, fordi flygende tepper ikke finnes i virkeligheten?

Anonymkode: d281d...f92

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Likte den. Det er jo litt av poenget med den at den skal ha en moderne tvist.. Alt man kan irritere seg over.. Irriterer dere dere over andre fiksjonelle dramaer også? Blir dere oppgitt over aladdin, fordi flygende tepper ikke finnes i virkeligheten?

Bare hvis de har så dårlige effekter at du ikke klarer å lure deg selv til å tro på det. Som f.eks når noen bestemmer seg for å bruke en neger til å spille en overklasse engelskmann for 200 år siden. Jostein Flo i rollen som Winston Churchill hadde vært like dumt, rent fysisk, så det handler ikke om rasisme. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei det som er irriterende med Aladdin er at de gjorde han til en Perser når han i den originale historien var Kinesisk, 

Anonymkode: 4eeeb...d93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
OlsenHansen skrev (29 minutter siden):

Bare hvis de har så dårlige effekter at du ikke klarer å lure deg selv til å tro på det. Som f.eks når noen bestemmer seg for å bruke en neger til å spille en overklasse engelskmann for 200 år siden. Jostein Flo i rollen som Winston Churchill hadde vært like dumt, rent fysisk, så det handler ikke om rasisme. 

Å bruke n-ordet er rasistisk, så du skal vel ikke si så mye om hva som er rasistisk eller ikke...

Og poenget er jo ikke å være historisk korrekt - akk som det ikke er meningen å fortelle en historisk sann hendelse i ariel eller ringenes herre liksom.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe av det jeg likte best er at de klarte å la være å caste en tre måneder gammel baby i fødselsscenen! ;)

Anonymkode: 14bcb...915

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som har problemer med at  profesjonelle skuespillerne med pigment i huden spiller fiktive karakterer i en TV-serie basert på kiosklitteratur, kan jo gå litt inn i seg selv og tenke over hvorfor de egentlig ser på dette som problematisk. Det er mye i kostymefilmer,selv de basert på faktiske hendelser, som ikke er i nærheten av historisk korrekt, hvorfor henge seg opp i akkurat hudfarge? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor sentral er rollen som Nicola Coughlan spiller i serien?

Anonymkode: 0e60e...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBC har samlet en del info om afrikanere i UK. https://www.bbc.com/news/newsbeat-52939694 De var også velstående, noen av de. 

I serien ser vi også mennesker fra andre verdensdeler og ikke bare Afrika. 

Jeg likte serien veldig godt, og har aldri sett Gossip girl. 😂.

Vakre klær, vakre mennesker og passe med intriger. Damene var jo bare en handelsvare og barneprodusent for mannlige arvinger, så jeg liker at hovedrolleinnehaver tar regien selv. At de visste så lite om sex, er jo kjent fra før. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor sentral er rollen som Nicola Coughlan spiller i serien?

Anonymkode: 0e60e...0b3

Hun er en viktig karakterer og er med i alle episoder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De som har problemer med at  profesjonelle skuespillerne med pigment i huden spiller fiktive karakterer i en TV-serie basert på kiosklitteratur, kan jo gå litt inn i seg selv og tenke over hvorfor de egentlig ser på dette som problematisk. Det er mye i kostymefilmer,selv de basert på faktiske hendelser, som ikke er i nærheten av historisk korrekt, hvorfor henge seg opp i akkurat hudfarge? 

Fordi det er så veldig synlig, kanskje?

I en slik "tulleserie" som dette er så bryr jeg meg ikke så mye, men jeg hadde nok reagert litt mer hvis det hadde vært en mer historisk reell serie/film. Jeg hadde nok også reagert hvis det hadde vært en serie fra sørstatene på 1800-tallet og slavene hadde vært hvite.

Og det irriterer meg også litt, fordi jeg egentlig mener selv at jeg er "fargeblind", og her møter jeg meg selv litt i døra.

Anonymkode: ec22b...22c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2021 den 15.59):

Ville du sagt det samme om, kjønnene var motsatt ?

Anonymkode: 4eeeb...d93

Ja det ville jeg,for akkurat den scenen der var ingen voldtekt uansett hvem som hadde vært øverst. 

Anonymkode: 6bbe6...12b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle dere som reagerer på hudfargen og begrunner det med hvor historisk korrekt det er, altså, det er 100 ting i den serien som ikke er historisk korrekt. Trodde man hadde kommet lengre i 2021, blir bare trist å lese hvor mange fordommer det finnes fortsatt det ute. 

Hilsen afroamerikansk kvinne. 

Anonymkode: a9df6...bc0

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var forfriskende at de har brukt fargede også. Serien utgir seg ikke for å være dokumentarisk så jeg ser ingen grunn til at man ikke kan ta seg friheter eller lage en tvist på historien. Man skal være rimelig uptight og humørløs om man ikke kan sette pris på en lettbent, upretensiøs serie fordi man har castet fargede inn i en uvant setting. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte kjempegodt at serien var "fargeblind" eller hva man skal si! 

Men det var omtrent det eneste kule med den også. 

For en suppe av noen platte, ensformige karakterer, forutsigbar handling og kjip dialog. Jeg prøvde den her om dagen, men fulgte vel bare med på de første par episodene og så datt jeg mer og mer av.. 

Jeg så helt til to personer skulle duellere, og kjente jeg håpet inderlig at begge klarte å skyte hverandre midt mellom øynene sånn at begge de tåpelige overspilte karakterene forsvant fra serien. 

Men det var vel da jeg innså jeg at dette kanskje ikke er serien for meg og slo av i stedet for å se utfallet av duellen. 

Skjønner ikke hvorfor den har fått relativt god kritikk, det er noe av det kjedeligste jeg har sett på lenge, og jeg liker såpeserier, og kan gjerne se period dramas også. Terningkast 2.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 0.36):

Har sett en episode, men irriterer meg over at de har satt inn mange skuespillere med afrikansk utseende. Blir så rart og uekte når det handler om engelsk overklasse på tidlig 1800-tall. Det fantes ikke svarte mennesker i den britiske overklassen den gangen. Hvis det var svarte i England den gangen så var de tjenestefolk som noen rike engelskmenn hadde tatt med fra koloniene. Hvofor lage det sånn? Det neste blir vel en serie om den engelske kongefamilien hvor dronning Elizabeth er afrikaner. 

Anonymkode: 2523a...b22

Det er jo en dramaserie, da. Sett the crown? Tror du ikke det blir tatt noen friheter der?

nettopp dette er grunnen til at representasjon er viktig! Folk er faeenmeg krenka fordi det ikke er bare hvite adelige!

AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 10.07):

Selv om det er urealistisk lot jeg meg ikke plage av at det er mørkhudede adelige. Mannen min, derimot, begynte nesten å klø etter bare fem minutter, for "det var jo ikke sånn!"😄

Jeg er dog usikker på om dette er noe Shonda Rhimes har bestemt selv eller om karakterene er mørkhudede i bøkene også?

Anonymkode: 1a1f6...325

det er Rhomes som har bestemt at farge ikke skal spille noen rolle i castingen.

AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 21.32):

Jeg elsker kostymedrama, har sett hele serien og er utrolig irritert over castingen. Jeg liker ikke når de er så krampaktig politisk korrekte at de MÅ ha med fargede skuespillere. Det blir så veldig feil i denne sammenhengen. Tidvis ble jeg lei av alle sexscenene, for det ble så åpenbart spekulativt. Serien hadde faktisk vært bedre om de hadde knappet litt inn akkurat der. 

Jeg har ikke lest bøkene, men i følge en venninne som har lest dem, er det ingen mørkhudede der. Det er helt og holdent serieskapers verk. 

Anonymkode: b6a6d...c0e

Det er jo en dramaserie, da. Sett the crown? Tror du ikke det blir tatt noen friheter der?

Hvorfor er det pk at man har skuespillere i ulike farge? 
hvorfor blir DU krenket av å se folk med annen hudfarge? Tenkt litt på det du....

AnonymBruker skrev (På 29.12.2020 den 19.21):

Generelt sett så er jeg enig, for Bridgerton er ikke er et periodedrama, men gossip girl med nåtidens inclusivity og pene kjoler med litt for mange kreative friheter. Det jeg reagerte på med castingen er at de prøvde å forsvare valget deres på skjermen, f.eks. samtalen mellom lady Danbury og Simon hvor det snakkes om at kongen var barmhjertig som tok inn folk som dem og at alt de eide kunne bli tatt fra dem når som helst. Ble rett og slett for dumt og går i mot blind casting og bøkene 

Anonymkode: bda49...514

Ja, det er jeg enig i! Om de først skal drite i farge, så burde de gå all in, og drite i å referere til det på skjerm.

AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 12.48):

Ja, klart det gjør noe, og det er også meningen. Det er oppsiktsvekkende, historisk feil, og bare merkelig.

Det er et "hemmelig" budskap, en regelmessig politisk korrekt tilvenning til hudformørking av den fæle hvite vestlige verden. Meningen er at alle til slutt skal være likegyldige som deg, du er allerede ferdig bearbeidet av denne modellen tydeligvis.

Trenger vi egentlig mer tilvenning nå, det er 1,2 milliarder mennesker i Afrika, kun 750 millioner i Europa.

Jeg synes det er bra å jobbe mot diskriminering og forskjellsbehandling, men noen ganger blir det for dumt.

Anonymkode: fc686...6a8

Det er ikke en dokumentar! Det er jo en dramaserie, da. Sett the crown? Tror du ikke det blir tatt noen friheter der?

det er ikke snakk om at noen hudfarger er bedre eller dårligere! Det handler om at verden er mer kulørt enn den er hvit. Det finnes flere ikke-hvite enn hvite, men det ser man ikke i populærkulturen!

representasjon er viktig, og det ser man utifra innlegget ditt. Du er så tydelig farget(no pun intended) at:

1) du tror hvite trenger tilvenning til andre hudfarger og beskyttelse fra nevnte hudfarger

2) du beskylder folk for å være likegyldige fordi du tror hvite hudformørkes 😂

3) du syns ikke at andre husfarger har noe å gjøre med å være likeverdige som hvit overklasse...

Svarte, asiater, etc., er overklasse, rike, bortskjemte pappagutter og pappajenter, de er som deg! 

så ja, du trenger tydeligvis å se tilvennes at du ikke er mer verdt enn andre! 

AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 23.14):

Helt enig og god beskrivelse av serien. Godt å se at flere opplever det på den samme måten. Hvorfor må alt være politisk korrekt hele tiden? Kan ikke noe få være slik det egentlig var?

Anonymkode: 2523a...b22

herlighet så mange krenka rasister det var her

Anonymkode: 03199...2bf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

herlighet så mange krenka rasister det var her

Anonymkode: 03199...2bf

Verken rasist eller krenka, men jeg synes den påtatte "fargeblindheten" er kunstig pk. Greit nok at det ikke er et historisk korrekt drama, men likevel: Man bruker ikke hvite skuespillere når man framstiller slaver i de amerikanske sørstatene, heller. Ikke engang om det er fiksjon fra ende til annen. 

Anonymkode: b6a6d...c0e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsket den...!

Jeg elsket Downton Abbey, men likte ikke Mary og skjønte ikke hvorfor alle svermet rundt henne.. Så det var deilig å se en lignende serie med en hovedperson som var likanes og god og en fantastisk skuespiller.

Jeg ante ikke hvem lady whistledown var, så skjønner ikke hvorfor folk hadde skjønt det. For meg hang det ikke helt å greip, feks vet ikke Pen hvordan barn blir til, men hinter som Lady W om hvor moro paret har det etter bryllupet. Det var ikke helt logisk. Hun ødelegger jo også ryktet til sin familie som Lady W, men det er kanskje en slags hevn mot moren og søstrene sine for at de ikke er noe greie.

Anonymkode: 71497...dca

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...