AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #21 Del Skrevet 28. desember 2020 Jeg er også stor fan av Jane Austen og kostymedrama generelt, og denne varianten er jo leken. Jeg liker ikke "gossip girl"-stilen og irriterer meg skikkelig over at de må putte inn eksplisitt sex og nakenhet, og første episode fenget ikke. Men jeg kan fint kose meg med kostymer og skuespillere, og handlingen etterhvert. Vurderte å droppe serien etter å ha sett litt av første episode, men har fortsatt å se og tar det som det er. Det som overhodet ikke plager meg med serien, og som jeg er skuffet og overrasket at plager flere her, er hvilken hudfarge skuespillerene har. Fy pokker altså, jeg trodde virkelig at vi hadde kommet lenger. Håper dere som kommenterer dette går litt inn i dere selv. Jeg syntes det er helt topp at periodedrama ikke kun skal kunne spilles av kritthvite skuespillere. Det er hvordan man spiller rollen som teller, ikke mengden melanin I huden. Anbefaler alle dere som har blitt skremt av hudfargen til skuespillerene å se videre. Det er mye man kan mislike med serien, men det er faktisk ikke greit å være så fordomsfull at det er DET man trekker frem som feil. For de med mørkere hud er det fantastisk å bli representert i kunst og media. TV-serien har gått ut og sagt at de tar et oppgjør med fordommene og har vært bevisste på å caste mangfoldig. Det håper jeg det blir mer og mer av, for her er det tydeligvis nok av fordommer som må utfordres. Angående tonen så vil jeg anbefale å sammenligne med feks The Duchess, Mansfield Park, The Great og Vanity Fair heller enn med typ Sense and Sensibility liksom. Anonymkode: b67b3...5bb 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #22 Del Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er også stor fan av Jane Austen og kostymedrama generelt, og denne varianten er jo leken. Jeg liker ikke "gossip girl"-stilen og irriterer meg skikkelig over at de må putte inn eksplisitt sex og nakenhet, og første episode fenget ikke. Men jeg kan fint kose meg med kostymer og skuespillere, og handlingen etterhvert. Vurderte å droppe serien etter å ha sett litt av første episode, men har fortsatt å se og tar det som det er. Det som overhodet ikke plager meg med serien, og som jeg er skuffet og overrasket at plager flere her, er hvilken hudfarge skuespillerene har. Fy pokker altså, jeg trodde virkelig at vi hadde kommet lenger. Håper dere som kommenterer dette går litt inn i dere selv. Jeg syntes det er helt topp at periodedrama ikke kun skal kunne spilles av kritthvite skuespillere. Det er hvordan man spiller rollen som teller, ikke mengden melanin I huden. Anbefaler alle dere som har blitt skremt av hudfargen til skuespillerene å se videre. Det er mye man kan mislike med serien, men det er faktisk ikke greit å være så fordomsfull at det er DET man trekker frem som feil. For de med mørkere hud er det fantastisk å bli representert i kunst og media. TV-serien har gått ut og sagt at de tar et oppgjør med fordommene og har vært bevisste på å caste mangfoldig. Det håper jeg det blir mer og mer av, for her er det tydeligvis nok av fordommer som må utfordres. Angående tonen så vil jeg anbefale å sammenligne med feks The Duchess, Mansfield Park, The Great og Vanity Fair heller enn med typ Sense and Sensibility liksom. Anonymkode: b67b3...5bb Generelt sett så er jeg enig, for Bridgerton er ikke er et periodedrama, men gossip girl med nåtidens inclusivity og pene kjoler med litt for mange kreative friheter. Det jeg reagerte på med castingen er at de prøvde å forsvare valget deres på skjermen, f.eks. samtalen mellom lady Danbury og Simon hvor det snakkes om at kongen var barmhjertig som tok inn folk som dem og at alt de eide kunne bli tatt fra dem når som helst. Ble rett og slett for dumt og går i mot blind casting og bøkene Anonymkode: bda49...514 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Innsikten Skrevet 29. desember 2020 #23 Del Skrevet 29. desember 2020 Jeg synes den serien var fin, selvom det tok litt tid før jeg vendte meg til skuespillerne og castingen. Synes det er flott at fargede også får spille noe annet enn slaver, tjenere og til nød sjørøvere i kostymedramaer 👍 Er det flere gode kostymedramaer på Netflix? Jeg elsker sjangeren 😍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #24 Del Skrevet 29. desember 2020 Jeg har sett alle episodene og syns det var fornøyelig og lett underholdning😀 Hertugen er meget staselig og sjarmerende kan man si😉😍 Anonymkode: 51671...710 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #25 Del Skrevet 29. desember 2020 Nei, det var bare en merkelig suppe av alle mulige genrer på én gang. Fenget ikke. Anonymkode: 7aaee...d07 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #26 Del Skrevet 30. desember 2020 Helt grei tidtrøyte. Likte serien innimellom, sex scenene spolte jeg over. Irriterte meg over at det ble portrettert en skikkelig "mans world" og kvinnene var underlagt menn samtidig som at Simon etterhvert ble en skikkelig myk mann som bare ville gjøre Daphne lykkelig. Mangelen på riktig kotyme og etikette på den tiden, sammen med mangelen på historisk sannhet ble smått plagsomt. Men for all del, om man bare la vekk de kritiske brillene og bare så på det som ren underholdning funket den jo. At det er brukt skuespillere med annen hudfarge tenkte jeg ikke over annet enn i sammenhengen med at det ikke gav et riktig bilde av hvordan det var på den tiden. Og faren kan vel også være at når historiske fakta blandes med fiksjon så kan mange av dagens "overskrift og ingress" lesende mennesker ta dette for sannheten og tro at det var sånn det var. Jeg personlig syns det er flott at det er større representasjon av mennesker i filmer! Det ser ut til at har blitt en mer bevissthet rundt dette etter Black Lives matter for nå kommer det flere filmer/serier hvor mørkhudede bærer hele filmen. Jingle Jangle på Netflix (så nydelig film!!!) har et mørkhudet cast, samme med nye tegnefilmen fra Pixar, Soul. Anonymkode: 2f2d5...704 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #27 Del Skrevet 30. desember 2020 Kostymedrama ja, periodedrama nei. Som flere kjenner jeg irritasjon over manglende historisk korrekthet, men det kan jeg fint overse når det tross alt bare er kostymedrama. Jeg synes historiene er ganske tynne, overfladisk og klisjeaktige. Kioskroman i tvserieformat. Jeg hadde håpet på bedre historier og mer spenning, men de danser lett over det meste av konflikter og spenninger de kunne spilt mer på. Såvidt nevnes denne samtalen med at fargede ble inkludert, noe som virker mer som en afterthought og veldig urealistisk, for det er tydeligvis ikke et tema i det hele tatt i serien forøvrig. Anonymkode: 3fbcd...4b5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #28 Del Skrevet 30. desember 2020 Jeg er enig i at den samtalen mellom Simon og Lagt Danbury var veldig klønete og ikke passet inn, men det handler jo om dårlig skriving først og fremst,og har ingenting med det faktum at skuespillerne er mørke. Manuset her absolutt kunne vært bedre og kan ikke måle seg med manus basert på gamle romaner fra 1800-tallet. Det er jo litteratur i høyklasse og har en helt annen brodd. Jeg er enig i at dette er tross alt basert på kiosklitteratur. Men det betyr ikke at man ikke kan kose seg og ta det som det er. Jeg elsker at de har vært så kreative med kostymer. Fantastisk morsomt å se kreasjonene til familien Featherington 😂 Også syntes jeg jo egentlig temaet er interessert, vinklingen morsom og karakterene spennede, selv om jeg personlig foretrekker at det seksuelle fremstilles mer subtilt. Anonymkode: b67b3...5bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #29 Del Skrevet 30. desember 2020 MiominMio skrev (På 28.12.2020 den 21.09): Og er det lov å si at han som spiller Simon (Hertugen) er skikkelig yummy? For en vakker mann. Det er det, han er nydelig! Anonymkode: daf95...2c2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #30 Del Skrevet 30. desember 2020 13 hours ago, Innsikten said: Jeg synes den serien var fin, selvom det tok litt tid før jeg vendte meg til skuespillerne og castingen. Synes det er flott at fargede også får spille noe annet enn slaver, tjenere og til nød sjørøvere i kostymedramaer 👍 Er det flere gode kostymedramaer på Netflix? Jeg elsker sjangeren 😍 På Netflix: Pride and Prejudice og Sense and Sensibility basert på Jane Austen, fantastiske klassikere som må leses/ses. Little Women, The English Game,The Crown. NRK: Belgravia, Poldark, A place to call home HBO: The Great, Love and Friendship, Young Victoria, Emma. Anonymkode: b67b3...5bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #31 Del Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 10.08): 🙄 Gjør det deg virkelig noe? Absolutt ikke noe jeg gidder å irritere meg over og det ødelegger ingenting. Jeg er glad for at skuespillere med alle slags utseender får prøve seg i ulike roller. Det er superpositivt at alle blir representert i kunsten. Anonymkode: b67b3...5bb Ja, klart det gjør noe, og det er også meningen. Det er oppsiktsvekkende, historisk feil, og bare merkelig. Det er et "hemmelig" budskap, en regelmessig politisk korrekt tilvenning til hudformørking av den fæle hvite vestlige verden. Meningen er at alle til slutt skal være likegyldige som deg, du er allerede ferdig bearbeidet av denne modellen tydeligvis. Rollebesetning er altså oppsiktsvekkende, likevel inneholder ikke anmeldelsene i avisene et pip om at det er merkelig med engelsk hertug fra Afrika og britisk dronning fra Sør-Amerika. Avisene fråtser bare i sex og erotikk. Det virkelige budskapet skal forties, men jobbe seg sakte inn bakveien. Hvorfor er ikke dronningen feks en svenske dame med dårlig engelsk? Fordi det har ingen mening. Den aktuelle rollebesetningen har en mening. Trenger vi egentlig mer tilvenning nå, det er 1,2 milliarder mennesker i Afrika, kun 750 millioner i Europa. Greit at bildet balanseres, og at alt ikke skal være etter vestlig hvit målestokk, selv ikke i den vestlige verden, men noe bør få være i fred, som gammel historie. Jeg synes det er bra å jobbe mot diskriminering og forskjellsbehandling, men noen ganger blir det for dumt. Anonymkode: fc686...6a8 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 30. desember 2020 #32 Del Skrevet 30. desember 2020 Litt underlig, men ok jeg lot meg underholde litt. Liker bedre de skikkelige periodefilmene uten for mye dilldall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #33 Del Skrevet 30. desember 2020 Jeg er som flere her historienerd og glad i kostymedrama så det var en del ting som irriterte meg i starten av serien. Blant annet det med at det var så mange svarte i overklassen der, noe som ikke stemmer historisk. Men det gikk fort over, man må ta serien for hva den er: god underholdning. Og så er det masse flotte skuespillere der, uansett hudfarge, så jeg likte serien selv om den ikke er "typisk" kostymedrama. Det var bare helt i starten at det plaget meg litt 😅 Anonymkode: a2cc9...8c8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. desember 2020 #34 Del Skrevet 30. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): På Netflix: Pride and Prejudice og Sense and Sensibility basert på Jane Austen, fantastiske klassikere som må leses/ses. Little Women, The English Game,The Crown. NRK: Belgravia, Poldark, A place to call home HBO: The Great, Love and Friendship, Young Victoria, Emma. Anonymkode: b67b3...5bb Jeg har HBO Nordic, og lurte på om du kunne si hovedrolleinnehavernes navn i filmene The Great og Love and Friendship? Jeg får ikke treff på titler når jeg søker, kun på skuespillernavn. "Emma" fant jeg, fordi jeg vet det er Gwyneth Paltrow som spiller Emma i den ene versjonen. (Har GET boks, og det ser ikke ut til å være mulig å søke på titler?) Endret 30. desember 2020 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #35 Del Skrevet 30. desember 2020 31 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, klart det gjør noe, og det er også meningen. Det er oppsiktsvekkende, historisk feil, og bare merkelig. Det er et "hemmelig" budskap, en regelmessig politisk korrekt tilvenning til hudformørking av den fæle hvite vestlige verden. Meningen er at alle til slutt skal være likegyldige som deg, du er allerede ferdig bearbeidet av denne modellen tydeligvis. Rollebesetning er altså oppsiktsvekkende, likevel inneholder ikke anmeldelsene i avisene et pip om at det er merkelig med engelsk hertug fra Afrika og britisk dronning fra Sør-Amerika. Avisene fråtser bare i sex og erotikk. Det virkelige budskapet skal forties, men jobbe seg sakte inn bakveien. Hvorfor er ikke dronningen feks en svenske dame med dårlig engelsk? Fordi det har ingen mening. Den aktuelle rollebesetningen har en mening. Trenger vi egentlig mer tilvenning nå, det er 1,2 milliarder mennesker i Afrika, kun 750 millioner i Europa. Greit at bildet balanseres, og at alt ikke skal være etter vestlig hvit målestokk, selv ikke i den vestlige verden, men noe bør få være i fred, som gammel historie. Jeg synes det er bra å jobbe mot diskriminering og forskjellsbehandling, men noen ganger blir det for dumt. Anonymkode: fc686...6a8 Herregud, det skal ikke være fakta, det er underholdning, fiksjon. En tvserie basert på en bok. Det trenger ikke være ekte.og om du har satt deg inn i bakgrunnen for produksjonen er det helt bevisst at de har brukt en mangfoldig besetning. Det er dessverre ofte at mørkhudete har blitt Det er sjelden at de som spiller karakterer også i periodedrama som forsøker å være historisk korrekte ligner overhodet på de ekte petsonene. hvorfor skal det være annerledes om noen feil hudfarge enn om noen har feil hårfarge,øyefarge, form på nese, aksent eller stil? Hadde dronningen vært mer troverdig hadde hun nok blitt spilt av en tysk dame med dårlig engelsk aksent, dronning Charlotte var tysk. 🤷 Sjelden historisk riktige drama tar hensyn til de faktiske forhold. Anonymkode: b67b3...5bb 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #36 Del Skrevet 30. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Herregud, det skal ikke være fakta, det er underholdning, fiksjon. En tvserie basert på en bok. Det trenger ikke være ekte.og om du har satt deg inn i bakgrunnen for produksjonen er det helt bevisst at de har brukt en mangfoldig besetning. Det er dessverre ofte at mørkhudete har blitt Det er sjelden at de som spiller karakterer også i periodedrama som forsøker å være historisk korrekte ligner overhodet på de ekte petsonene. hvorfor skal det være annerledes om noen feil hudfarge enn om noen har feil hårfarge,øyefarge, form på nese, aksent eller stil? Hadde dronningen vært mer troverdig hadde hun nok blitt spilt av en tysk dame med dårlig engelsk aksent, dronning Charlotte var tysk. 🤷 Sjelden historisk riktige drama tar hensyn til de faktiske forhold. Anonymkode: b67b3...5bb nektet muligheten til å spille karakterer de fint kunne portrettert på en flott måte kun pga hudfarge. Anonymkode: b67b3...5bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #37 Del Skrevet 30. desember 2020 21 minutter siden, Million said: Jeg har HBO Nordic, og lurte på om du kunne si hovedrolleinnehavernes navn i filmene The Great og Love and Friendship? Jeg får ikke treff på titler når jeg søker, kun på skuespillernavn. "Emma" fant jeg, fordi jeg vet det er Gwyneth Paltrow som spiller Emma i den ene versjonen. (Har GET boks, og det ser ikke ut til å være mulig å søke på titler?) The Great- Nicholas Hoult og Elle Fanning Love and Friendship - Kate Beckinsale og Chloë Sevigny Anonymkode: b67b3...5bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shash90 Skrevet 30. desember 2020 #38 Del Skrevet 30. desember 2020 Jeg elsket serien! Syns også det var rart med mørkhudete skuespillere, men jeg skjønte fort at det er fiksjon og klarte likevel å nyte serien. Men jeg hadde problemer med å se Vikings serien for eksempel. Klarte ikke se ferdig første episode da de snakker engelsk og ikke norrønt/islandsk. Det ble helt feil for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #39 Del Skrevet 30. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: nektet muligheten til å spille karakterer de fint kunne portrettert på en flott måte kun pga hudfarge. Anonymkode: b67b3...5bb Det samme gjelder forsåvidt motsatt, hvite har jo vanskelig kunnet spille slaver på bomullsplantasjer o.l. Forøvrig mener en del historikere at dronning Charlotte var av blandet rase https://www.radiotimes.com/news/tv/2020-12-25/bridgerton-queen-charlotte-black-real-life-netflix/ Jeg tror Netflix har gjort et smart valg med å blande raser i denne serien, debatt og ekstra oppmerksomhet er sjelden en dårlig ting. Nå topper serien som den mest sette på Netflix over hele verden. Skal innrømme at da jeg startet tråden var jeg ikke sikker på om det var noen andre enn meg som fulgte med. 😄 Anonymkode: bc385...8ec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #40 Del Skrevet 30. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det samme gjelder forsåvidt motsatt, hvite har jo vanskelig kunnet spille slaver på bomullsplantasjer o.l. Forøvrig mener en del historikere at dronning Charlotte var av blandet rase https://www.radiotimes.com/news/tv/2020-12-25/bridgerton-queen-charlotte-black-real-life-netflix/ Jeg tror Netflix har gjort et smart valg med å blande raser i denne serien, debatt og ekstra oppmerksomhet er sjelden en dårlig ting. Nå topper serien som den mest sette på Netflix over hele verden. Skal innrømme at da jeg startet tråden var jeg ikke sikker på om det var noen andre enn meg som fulgte med. 😄 Anonymkode: bc385...8ec Vær så snill å ikke bruk begrepet "raser" om mennesker. 😮 Anonymkode: b67b3...5bb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå