AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #1 Skrevet 25. desember 2020 Jeg har opplevd mye fra liten og oppover, mye forkjellig som kan gi traumer. Det er ting og jeg kan kjenne meg igjen i kptsd... Men finnes det ulike grader for dette? Hva må jeg slite med eller oppfylle på listen for å kunne få KPTSD? Jeg har akkurat fått psykolog og skal snakke om og finne ut av ting med meg og snakke om ting som er vanskelig. Vil være litt forbredt om jeg får den diagnosen. Derfor vil jeg gjerne vite hva man må oppfylle for å få dette. Anonymkode: b2ee8...12a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #2 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har opplevd mye fra liten og oppover, mye forkjellig som kan gi traumer. Det er ting og jeg kan kjenne meg igjen i kptsd... Men finnes det ulike grader for dette? Hva må jeg slite med eller oppfylle på listen for å kunne få KPTSD? Jeg har akkurat fått psykolog og skal snakke om og finne ut av ting med meg og snakke om ting som er vanskelig. Vil være litt forbredt om jeg får den diagnosen. Derfor vil jeg gjerne vite hva man må oppfylle for å få dette. Anonymkode: b2ee8...12a Dette er noe du burde ta med psykologen din. Kjenner jeg blir skeptisk når folk lurer på spesifikke råd for å oppfylle kriterier for en diagnose Anonymkode: ddb99...f80 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #3 Skrevet 25. desember 2020 Om du har cptsd må du ha traumer før 5 års alder. Anonymkode: ebb79...073
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #4 Skrevet 25. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Om du har cptsd må du ha traumer før 5 års alder. Anonymkode: ebb79...073 Det stemmer ikke. Anonymkode: 0dc07...027 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #5 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Om du har cptsd må du ha traumer før 5 års alder. Anonymkode: ebb79...073 Tull Anonymkode: 1bada...c8b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #6 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tull Anonymkode: 1bada...c8b Du må ha alvorlige gjenntagende traumer i tidlige barneår. Det er kriteriene i Norge, litt andre kriterier i andre land. C får man jo for at det er gjentatte traumer og i tidlige barneår formes hjernen slik at det er mye vanskeligere å behandle cptsd enn ptsd Anonymkode: ebb79...073
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #7 Skrevet 25. desember 2020 Quote Hovedkriteriene for PTSD er gjenopplevelser eller flashbacks som oppstår som en konsekvens av at traumeminner synes å bli lagret på andre måter i hjernen enn andre minner. Slik PTSD er definert i diagnosemanualene, er det krav om at hendelsen må ha involvert alvorlig vold, seksuelle overgrep, trussel om vold eller død eller at man har vært vitne til død, for å fylle de diagnostiske kriteriene. I ICD-11 innføres i tillegg til PTSD diagnosen kompleks PTSD som beskriver lidelser av større alvorlighetsgrad og mer inngripende symptomer. Kompleks PTSD antas å være knyttet til langvarig eller kronisk traumatisk belastning. Når traumene er påført barn av foreldre eller andre voksne nærpersoner brukes ofte begrepet relasjonstraume. https://oslo-universitetssykehus.no/posttraumatisk-stresslidelse-ptsd Quote Kompleks PTSD er spesielt uttalt for mennesker som har vært utsatt for alvorlige relasjonstraumer som barn, og brukes om personer som i tillegg til andre kriterier for PTSD har utviklet et negativt selvkonsept, som har store problemer med humørregulering, og som i tillegg har vedvarende vanskeligheter med å opprettholde relasjoner og nærhet til andre. Kan årsaken til kunnskapsmangelen om kompleks PTSD være at disse personene i utgangspunktet representerer en gruppe med meget kompliserte og marginaliserte liv? Men nå nylig er endelig kompleks PTSD tatt inn som en egen diagnose i den nyeste versjonen av diagnosesystemet ICD-11. https://www.ptsdnor.no/hva-er-kompleks-ptsd/ Anonymkode: 944b3...a56
Sunnys Skrevet 25. desember 2020 #8 Skrevet 25. desember 2020 Det er ikke om og gjøre å ha ei diagnose. De aller fleste mennesker opplever livet på godt og vondt. Noen kan ha opplevd voldsomme ting uten at det gir noen form for reaksjoner, mens andre igjen kan få traumer av mindre hendelser. Det kommer an på sårbarheten, nettverket, hvem du har rundt deg til å regulere følelsene dine. Det er ikke nødvendigvis opplevelsene i seg selv som gir traumer, men hvordan du opplever det og hvordan du jobbet deg gjennom det i ettertid på en sunn måte. ingen går gjennom livet uten å oppleve vonde følelser eller opplevelser. men må skille på normale følelser og unormale. Ikke fokuser på diagnoser, men fokuser på følelsene dine og jobb deg gjennom det som har vært vanskelig og som påvirker deg i dag. 1
Silva Pluvialis Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.12.2020 den 17.16): https://oslo-universitetssykehus.no/posttraumatisk-stresslidelse-ptsd https://www.ptsdnor.no/hva-er-kompleks-ptsd/ Anonymkode: 944b3...a56 Det stemmer ikke at en person må ha opplevd vold, overgrep eller død for å få diagnosen PTSD. PTSD kan man også få etter omsorgssvikt, rusmisbruk i hjemmet, ustabile omsorgspersoner, brudd i tilknytningsrelasjoner, mobbing, psykisk mishandling m.m. Det er mye som kan gi PTSD. Om du har KPTSD eller ikke TS, er noe en profesjonelle må se på. Ingen her kan diagnostisere deg, men symptomer på diagnosen er gjenopplevelse, unngåelse, følelse av fare, søvnproblemer, angst, negativt selvbilde, vansker med grensesetting og følelsesregulering, uttalte følelser av skyld og skam, samt medisinske problemer som utmattelse og smerter. I tillegg må man ha opplevd noe alvorlig i relasjon til et nært menneske eller omsorgsperson, som oftest i tidlig oppvekst. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 Uatskillelig skrev (8 minutter siden): Det stemmer ikke at en person må ha opplevd vold, overgrep eller død for å få diagnosen PTSD. PTSD kan man også få etter omsorgssvikt, rusmisbruk i hjemmet, ustabile omsorgspersoner, brudd i tilknytningsrelasjoner, mobbing, psykisk mishandling m.m. Det er mye som kan gi PTSD. Om du har KPTSD eller ikke TS, er noe en profesjonelle må se på. Ingen her kan diagnostisere deg, men symptomer på diagnosen er gjenopplevelse, unngåelse, følelse av fare, søvnproblemer, angst, negativt selvbilde, vansker med grensesetting og følelsesregulering, uttalte følelser av skyld og skam, samt medisinske problemer som utmattelse og smerter. I tillegg må man ha opplevd noe alvorlig i relasjon til et nært menneske eller omsorgsperson, som oftest i tidlig oppvekst. Jeg har diagnosen, så det er bare å spørre om du lurer på noe. Kanskje greit å stoppe opp litt og tenke seg om før man gir en abc på hvordan oppfylle en diagnose når en person spesifikt spør om hva som skal til for å oppfylle kriterier på den og den diagnosen Anonymkode: ddb99...f80 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 Jeg har kompleks ptsd. Jeg opplevde ting som liten som satte seg så dypt i meg, at det mest sannsynlig har forandret meg i forhold til hvordan jeg reagerer på ting og vanskelige situasjoner i det voksne liv. Veldig mye krisetanker om alt, sliter med å roe meg ned og kan bli ekstremt stresset og satt ut over ting andre «normale» kanskje hadde taklet bedre. Jeg har også tilknytnings vansker med å opprettholde kontakt med personer over tid. Jeg sliter også veldig med anspenthet, jeg er skvetten, konstant på, og er så anspent og har så mye angst at jeg konstant har vondt i kroppen. Jeg har også opplevd vonde ting gjennom ungdomstiden og mitt voksne liv. Jeg har oppsøkt farlige situasjoner, bare for at det skal matche hvordan jeg føler meg på innsiden vs virkeligheten. Å være redd i en situasjon hvor det er vanlig å være redd, har på en måte gitt meg trygghet. Etter at jeg har forstått at dette har vært et mønster, så klarte jeg heldigvis å slutte. Men det tok flere år. Det er helt sykt at jeg fortsatt er i live. Er redd for å dø hver eneste dag. Anonymkode: d9be4...57b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå