AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #1 Skrevet 25. desember 2020 Kjæresten vil jeg skal komme til Italia til nyttår, men jeg er veldig skeptisk om det i det hele tatt går. Noen her som har reist til Italia i det siste og har noen råd? Anonymkode: c0448...8ea
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #2 Skrevet 25. desember 2020 Ikke reis. Anonymkode: 815f1...cc8 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #3 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjæresten vil jeg skal komme til Italia til nyttår, men jeg er veldig skeptisk om det i det hele tatt går. Noen her som har reist til Italia i det siste og har noen råd? Anonymkode: c0448...8ea Umulig å svare på, fordi regler endrer seg hele tiden. Du skriver ikke hvor i Italia du skal. Det første du må gjøre, er å sjekke om det går fly. Jeg er i Italia nå (dro hit for 2 uker siden). Under normale forhold tar turen 4-5 timer fra Gardermoen, inkludert mellomlanding. Denne gangen tok det 18 timer (veldig lang mellomlanding). Da jeg kom hit var det ingen restriksjoner for passasjerer som kom fra Norge. Men det kan jo ha endret seg nå (og kan endre seg mer frem mot nyttår). Men dersom du drar, må du også passe på å ikke komme på en av de "røde" dagene. Du bør velge en av de "oransje". Kjæresten din kan nok forklare forskjellen. (Kommer du på en rød dag, kan du få problemer med å komme deg fra flyplassen til der du skal bo dersom boligen ikke ligger i samme kommune som flyplassen.) Anonymkode: 892ee...405
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #4 Skrevet 25. desember 2020 Det er fri innreise, men du må i karantene når du kommer tilbake. Anonymkode: f3bf0...00d 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #5 Skrevet 25. desember 2020 Jeg er i Italia nå, kom hit i midten av desember. Du må skrive under på ørten egenerklæringer om covid for hver flight du tar, og du må skrive hva ditt ærend er i landet, adresse du skal bo på osv. Jeg fikk ikke noen videre spørsmål siden jeg reiser i forbindelse med jobb, men jeg tror ikke turister og andre besøkende blir satt pris på akkurat nå. Det er mye strengere covid restriksjoner enn i Norge, og du kan ikke gå noen steder uten munnbind. Anonymkode: 71e22...49d
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #6 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Umulig å svare på, fordi regler endrer seg hele tiden. Du skriver ikke hvor i Italia du skal. Det første du må gjøre, er å sjekke om det går fly. Jeg er i Italia nå (dro hit for 2 uker siden). Under normale forhold tar turen 4-5 timer fra Gardermoen, inkludert mellomlanding. Denne gangen tok det 18 timer (veldig lang mellomlanding). Da jeg kom hit var det ingen restriksjoner for passasjerer som kom fra Norge. Men det kan jo ha endret seg nå (og kan endre seg mer frem mot nyttår). Men dersom du drar, må du også passe på å ikke komme på en av de "røde" dagene. Du bør velge en av de "oransje". Kjæresten din kan nok forklare forskjellen. (Kommer du på en rød dag, kan du få problemer med å komme deg fra flyplassen til der du skal bo dersom boligen ikke ligger i samme kommune som flyplassen.) Anonymkode: 892ee...405 Hvorfor var det lang mellomlanding? Hvor mellomlandet du? Kjæresten henter meg med bil på flyplassen og vi kjører rett til landsbyen hvor foreldrene bor. Ganske øde sted. Er selvsagt forberedt på munnbind hele tiden og lite sosial kontakt. Ts Anonymkode: c0448...8ea
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #7 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i Italia nå, kom hit i midten av desember. Du må skrive under på ørten egenerklæringer om covid for hver flight du tar, og du må skrive hva ditt ærend er i landet, adresse du skal bo på osv. Jeg fikk ikke noen videre spørsmål siden jeg reiser i forbindelse med jobb, men jeg tror ikke turister og andre besøkende blir satt pris på akkurat nå. Det er mye strengere covid restriksjoner enn i Norge, og du kan ikke gå noen steder uten munnbind. Anonymkode: 71e22...49d Men måtte du teste deg før du dro og ha med bevis på negativ covid test? Ts Anonymkode: c0448...8ea
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #8 Skrevet 25. desember 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Men måtte du teste deg før du dro og ha med bevis på negativ covid test? Ts Anonymkode: c0448...8ea Måtte teste meg før jeg dro, ja, men det var et krav fra arbeidsgiver. De spurte ikke på flyplassen om å få se attesten. Anonymkode: 71e22...49d
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 Husk at du må ti dager i karantene fra den dagen du kommer tilbake til Norge, selv med negativ test. Altså ikke jobb (med mindre du kan ha hjemmekontor), ingen besøk, ikke kjøpesenter....osv. Anonymkode: 43166...135
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husk at du må ti dager i karantene fra den dagen du kommer tilbake til Norge, selv med negativ test. Altså ikke jobb (med mindre du kan ha hjemmekontor), ingen besøk, ikke kjøpesenter....osv. Anonymkode: 43166...135 Ja, det er ingen problem. Har hatt hjemmekontor hele høsten så takler nok litt til. Kjøpesenteret klarer jeg meg uten. Litt kjipt å ikke ha besøk, men jeg er ikke så kjip at jeg inviterer på besøk når jeg muligens kan være smittet. Kommer til å ta test med det samme jeg lander i Norge. Så rett hjem og tvinne tommeltotter. Anonymkode: c0448...8ea 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er ingen problem. Har hatt hjemmekontor hele høsten så takler nok litt til. Kjøpesenteret klarer jeg meg uten. Litt kjipt å ikke ha besøk, men jeg er ikke så kjip at jeg inviterer på besøk når jeg muligens kan være smittet. Kommer til å ta test med det samme jeg lander i Norge. Så rett hjem og tvinne tommeltotter. Anonymkode: c0448...8ea Så lenge du tar disse hensynene, og det virker det jo som om du gjør, så reis i vei tenker jeg. Men husk at din reiselyst aldri skal bety noen økt sjanse for smitte for et eneste uskyldig menneske. Vi er mange som velger å holde oss hjemme, og da vil vi ikke bli smittet på den lokale matbutikken fordi andre har valgt å ikke holde seg til anbefalingene. God tur - og ta hensyn kjempeviktig Anonymkode: 43166...135 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Så lenge du tar disse hensynene, og det virker det jo som om du gjør, så reis i vei tenker jeg. Men husk at din reiselyst aldri skal bety noen økt sjanse for smitte for et eneste uskyldig menneske. Vi er mange som velger å holde oss hjemme, og da vil vi ikke bli smittet på den lokale matbutikken fordi andre har valgt å ikke holde seg til anbefalingene. God tur - og ta hensyn kjempeviktig Anonymkode: 43166...135 TS ba vel ikke om en moralpreken, gjorde hun vel? En "anbefaling" får ikke folk til å slutte å reise, det er det bare forbud som gjør. Så lenge hun ikke bryter noen lover kan hun gjøre akkurat hva hun vil. Anonymkode: 71e22...49d 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #13 Skrevet 1. januar 2021 Høres ut som at det ikke er noe i veien. God tur. Anonymkode: 3921a...cde
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #14 Skrevet 1. januar 2021 Husk å undersøke rundt reiseforsikring Anonymkode: 6e720...165
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #15 Skrevet 1. januar 2021 Hovedproblemet ditt er at reiseforsikringen din ikke gjelder om du blir smittet av covid. Og at om man er så uheldig at man trenger helsehjelp så kan du ende opp som gjeldsslave, med millioner i gjeld. Anonymkode: 43092...a45
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #16 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hovedproblemet ditt er at reiseforsikringen din ikke gjelder om du blir smittet av covid. Og at om man er så uheldig at man trenger helsehjelp så kan du ende opp som gjeldsslave, med millioner i gjeld. Anonymkode: 43092...a45 Hvorfor skulle hun få corona hvis hun reiser alene og holder god avstand? Anonymkode: 1a655...94a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #17 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.12.2020 den 15.30): Hvorfor var det lang mellomlanding? Hvor mellomlandet du? Kjæresten henter meg med bil på flyplassen og vi kjører rett til landsbyen hvor foreldrene bor. Ganske øde sted. Er selvsagt forberedt på munnbind hele tiden og lite sosial kontakt. Ts Anonymkode: c0448...8ea Det var lang mellomlanding fordi svært mange av de flyavgangene som vanligvis går, ikke går nå. Jeg mellomlandet i Frankfurt. Da reiste jeg med det eneste flyet som gikk den dagen til Frankfurt. Og måtte vente over 8 timer der på det eneste flyet som gikk til min destinasjon i Italia. Minner igjen om de røde, oransje og gule dagene. Det er ikke sikkert kjæresten din får lov til å hente deg med bil, dersom han krysser kommunegrense på "feil" dag kan han bli stoppet og bøtelagt. Anonymkode: 892ee...405
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #18 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skulle hun få corona hvis hun reiser alene og holder god avstand? Anonymkode: 1a655...94a Så alle som har fått corona har vært uansvarlige, og brutt smittevernreglene? Faktum er jo at hun må innom minst to flyturer og en transferflyplass. Jeg har flydd litt i Europa (da det var grønt), og man sitter skulder i skulder på fly. Og om det er bussing mellom fly og terminal er det fortsatt "sild i tønne" som gjelder. Anonymkode: 43092...a45 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #19 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så alle som har fått corona har vært uansvarlige, og brutt smittevernreglene? Faktum er jo at hun må innom minst to flyturer og en transferflyplass. Jeg har flydd litt i Europa (da det var grønt), og man sitter skulder i skulder på fly. Og om det er bussing mellom fly og terminal er det fortsatt "sild i tønne" som gjelder. Anonymkode: 43092...a45 Kanskje ikke alle, men sikkert de fleste. Ingen «sild i tønne» akkurat nå vel? Ta direkte fly og taxi fra flyplassen. Anonymkode: 1a655...94a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #20 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje ikke alle, men sikkert de fleste. Ingen «sild i tønne» akkurat nå vel? Ta direkte fly og taxi fra flyplassen. Anonymkode: 1a655...94a Jeg forstår ikke du har vært ute og flydd i det siste.. Det går ikke direktefly fra Norge til Italia akkurat nå. TS skal på toppen av det til en mindre plass, så jeg spår minst en, sannsynligvis to, mellomlandinger. Jeg ble busset mellom fly og terminal senest for 4 uker siden, bussen var like stappfull med ståplasser som alltid. Man kan ikke akkurat velge å ikke være med, og rusle i vei mot terminalen. De fleste fly jeg har vært på de siste månedene har vært ganske fulle, og folk står tett-i-tett for å komme seg først av, som alltid. Anonymkode: 43092...a45 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå