Gå til innhold

Valp ødelegger ting hjemme alene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjelp! 

Valpen min på 11 mnd ødelegger innimellom ting når han er hjemme alene. Idag hadde han funnet en kurv som lå overalt i hele stua. Dette er ikke hver gang men innimellom. 

Han bråker aldri (har naboer som hjelper til å høre etter) og er udramatisk når jeg drar, ligger og tygger på noe i stua og følger meg ikke ut i gangen engang. Så tror ikke han har separasjonsangst men selvfølgelig livredd for at han får det. 

Jeg er redd han ikke sover når jeg er borte. TVen står alltid på med lyd på, han har alltid litt aktiviseringsleker, tyggeting og slikt. Jeg har trent mye med han og gått veldig gradvis i denne hjemme alenetreningen og tror egentlig jeg har gjort det meste riktig. 

Jeg vil påstå han hverken er under eller overstimulert, men en god mellomting. 

Jeg merker stort på han at han er hormonell og at det bobler litt i kroppen hans for tiden. Men jeg må på jobb! 

Noen tips her?? 

Anonymkode: b30f9...48f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mentaltrening er viktig, ikke bare turer

Anonymkode: 3a7e4...800

• Liker 1
Skrevet

Får han trent på det å slappe av? Altså ligge for seg selv uten leker å andre ting i nærheten?

Trenger ikke stenge ham inne i et bur, men lære inn en kommando som feks "gå og legg deg", så går han i senga si og ligger der. Dette kan jo være en kommando du trener inn etter en god tur, så lærer han at etter aktivitet skal han hvile.

Så etter en stund kan du gi mat eller finne en leke.

Vet ikke hvilken rase du har, men noen hunder er jo mer på tygging og slikt enn andre..

Anonymkode: 164e5...3f2

• Liker 1
Skrevet

Ja. Hvis han tygger på ting kan det være tegn på at han ikke slapper av og har "angst". 

Start trening halvveis på nytt, siden du nå skal etablere en ny vane. Men det vil gå raskere denne gangen, siden dere har trent på dette før. 

Avgrens området dens til et rom eller et bur/ev bruk stor lekegrind for barn til dør. På dette området har du full kontroll på tingene. Du fjerner alt du er redd for. Alt. Kun lekene till hunden ligger igjen eventuelt sengen dens. Optimalt sett burde han sove på dette rommet om natten i begynnelsen først for å forsterke effekten, og for at du skal være sikker på at han klarer å slappe av der. Du vil antagelig måtte få nattesøvnen forstyrret i begynnelsen. Men da er du der, og trygger valpen. 

👍 Prøv deg frem

Anonymkode: 44503...133

• Liker 1
Skrevet

At det skjer bare innimellom viser jo at valpen kanskje bare kjedet seg litt ekstra den dagen, sånt skjer. Hadde ikke lagt noe mer i det, en vært litt sur på meg selv for ikke og ha ryddet det vekk. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...