Gå til innhold

Celleprøve når man er trang

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri tatt celleprøve før, og føler at jeg burde. Men jeg har ikke vært så veldig sexuelt aktiv. Har derimot hatt sex med andre kvinner og hører at det kan være en kilde til livmorhalskreft også. Så jeg lurer på, åssen er det å ta celleprøve om man er VELDIG trang? 😣 går de inn med store instrumenter eller går det bra uansett?

Anonymkode: 9c20a...303

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri tatt celleprøve før, og føler at jeg burde. Men jeg har ikke vært så veldig sexuelt aktiv. Har derimot hatt sex med andre kvinner og hører at det kan være en kilde til livmorhalskreft også. Så jeg lurer på, åssen er det å ta celleprøve om man er VELDIG trang? 😣 går de inn med store instrumenter eller går det bra uansett?

Det går bra. De bruker et spekulum, som vil gi dem «åpen passasje» til livmorhalsen. Selve «svabringen» for å få tatt prøven et litt ubehagelig. Men alt går veldig fort.

Om du er redd for at det skal gjøre vond ol. tar du dette opp på forhånd. De tar hensyn til alle redsler. Mange vil ta å forklare alt de gjør for å prøve å roe nervene dine. Men du kan og si at du heller foretrekker at de er helt stille. Jobben gjør de raskt uansett.  

Anonymkode: 366a5...557

• Liker 2
Skrevet

De går inn med samme instrument. Den greia de bruker for å "åpne" er ubehagelig men den brukes ved alle gyn undersøkelser celleprøve eller ei. Celleprøvedingsen er tynnere enn en strikkepinner. 

Anonymkode: 33564...4a3

Skrevet

De har utstyr til å kunne undersøke alle, uansett størrelse. 

Anonymkode: 964ab...26b

• Liker 3
Skrevet

Ikke glem at dette tar få minutter. Det er vondt men så fort gjort at det ikke er noe å tenke over. Mindre vondt enn vepsestikk. 

Anonymkode: 33564...4a3

Skrevet

Here we go. Muslimgutter i tenårene.

Anonymkode: fe490...f00

• Liker 1
Skrevet

Slapp av, SÅ trang er du ikke ;) 

• Liker 1
Skrevet

Takk for veldig raske svar! 😅 Visste ikke at den skulle bli så popplar. Jeg har utsatt dette veldig lenge, så det er vel på tide å bare kvinne seg opp for det!

Skrevet

Ikke noe særlig ubehagelig. Et bittelite stikk kanskje hvis du er uheldig så er det over. 

Ingenting å være redd for🙂

Anonymkode: 45a72...1ad

Skrevet

Gjør det hos en gynekolog. De bruker noe de kaller baby-spekulum (jeg vet, det er verdens mest creepy ord, men det er nå det de kaller det). Jeg er som deg og var en gang hos en vanlig lege som kun hadde stort spekulum. Det gikk ikke.  

Anonymkode: 376f1...160

• Liker 1
Skrevet
Frøyamor skrev (1 time siden):

Slapp av, SÅ trang er du ikke ;) 

Gi deg! Det er faktisk mange av oss som er det. Det er bare å spørre en gynekolog, de kan gi deg info. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har utstyr til å kunne undersøke alle, uansett størrelse. 

Ja, hos en gynekolog, ikke hos en almenlege. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gi deg! Det er faktisk mange av oss som er det. Det er bare å spørre en gynekolog, de kan gi deg info. 

Det er fordi dere anspenner dere

Anonymkode: e695b...713

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fordi dere anspenner dere

Anonymkode: e695b...713

Nei. Vet veldig godt forskjell på anspent og ikke-anspent, da man kan se det på ultralyd. Så gi dere med feilinformasjon.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, hos en gynekolog, ikke hos en almenlege. 

Hos min har de ihvertfall flere størrelser. 

Skrevet

Hei Trådstarter! 

Celleprøve er en fastlegeoppgave, og jeg er helt sikker på at fastlegen din har spekler i ulike størrelser. Det benyttes også glidemiddel for å enklere få speklet inn. Jeg gjør livmorhalsprøver flere ganger i uken, og at man er for trang er aldri et problem. 

Gynekologer bør benyttes for spesielle gynekologiske problemstillinger, ikke for screeningprøver slik som vanlig livmorhalsprøve. Det er trygt, enkelt og billig å få dette utført hos fastlegen din. Jeg vil anbefale at du bruker pengene dine på noe mer gøy enn privat gynekolog for celleprøvetakning :-) 

Mvh 

Skrevet

Mens noen av oss er glad det finnes spekulum som faktisk er små.

Anonymkode: 4eff7...c83

• Liker 1
Skrevet

Fortell legen din at du er litt nervøs og be han/hun ta det rolig. For meg var det ubehagelig å sette inn og åpne spekulum siden legen gjorde det før jeg rakk å slappe av i muskulaturen. Det er uansett unnagjort på et par minutter, så det går helt fint om du også skulle være uheldig. Selve celleprøven merket jeg nesten ikke

Anonymkode: fe3d2...7e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...