morgenkåpedyret Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 Eg har i kveld fått beskjed om at én av mine nærkontakter på jobb har testet positivt på covid. Eg har ferie hele romjulen og kom hjem til mine foreldre i går. Hva gjør eg? Reise hjem igjen?
kvinneguide Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Er dine foreldre i risikogruppen? Hvordan er boligen er det plass til å holde avstand? Har du lang vei hjem?
morgenkåpedyret Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #3 Skrevet 23. desember 2020 Mine foreldre er i begynnelsen av 60-årene, men de har ingen underliggende sykdommer. Eg kan ha eget bad og soverom, men er jo kun et kjøkken. Har ca 4 timer med bil hjem til meg selv. Men føler litt at eg ødelegger julen for dem om eg blir værende hos dem. Ingen vil jo komme hit på besøk om eg blir værende. Så da kommer verken mine søsken eller deres unger på besøk. Planen var at også de skulle komme.
kvinneguide Skrevet 23. desember 2020 #4 Skrevet 23. desember 2020 morgenkåpedyret skrev (5 minutter siden): Mine foreldre er i begynnelsen av 60-årene, men de har ingen underliggende sykdommer. Eg kan ha eget bad og soverom, men er jo kun et kjøkken. Har ca 4 timer med bil hjem til meg selv. Men føler litt at eg ødelegger julen for dem om eg blir værende hos dem. Ingen vil jo komme hit på besøk om eg blir værende. Så da kommer verken mine søsken eller deres unger på besøk. Planen var at også de skulle komme. Det var jo utrolig kjedelig. Men sånn er det jo for flere som har havnet i karantene nå til jul. 2
coralgol Skrevet 23. desember 2020 #5 Skrevet 23. desember 2020 Ring korona telefon, elle legevakt og hør hva de anbefaler 3
Gjest ATLAS6 Skrevet 23. desember 2020 #6 Skrevet 23. desember 2020 Du er i karantene, og siden du allerede møtte dem i går spiller det ikke en rolle om du er der eller reiser hjem. Nå er det viktig med god håndhygiene og avstand. Får du symptomer så må du ha lavterskel for å teste deg, også kan du også teste deg i kommunen du befinner deg i nå ved første anledning så får du roet ned bekymringen din.
NorthernLight Skrevet 23. desember 2020 #7 Skrevet 23. desember 2020 ATLAS6 skrev (33 minutter siden): Du er i karantene, og siden du allerede møtte dem i går spiller det ikke en rolle om du er der eller reiser hjem. Nå er det viktig med god håndhygiene og avstand. Får du symptomer så må du ha lavterskel for å teste deg, også kan du også teste deg i kommunen du befinner deg i nå ved første anledning så får du roet ned bekymringen din. Selvfølgelig spiller det en rolle. Hvis vedkommende har covid-19 så øker sjansen for at foreldrene blir smittet hver dag så lenge man ikke isolerer seg i huset da.. 7
GammelKaktus Skrevet 23. desember 2020 #8 Skrevet 23. desember 2020 morgenkåpedyret skrev (1 time siden): Mine foreldre er i begynnelsen av 60-årene, men de har ingen underliggende sykdommer. Eg kan ha eget bad og soverom, men er jo kun et kjøkken. Har ca 4 timer med bil hjem til meg selv. Men føler litt at eg ødelegger julen for dem om eg blir værende hos dem. Ingen vil jo komme hit på besøk om eg blir værende. Så da kommer verken mine søsken eller deres unger på besøk. Planen var at også de skulle komme. Dine foreldre er vel i karantene de og nå siden du allerede er der, da blir jo det liksom husstanden. Jeg hadde iallfall ikke gått til noen som nettopp hadde hatt besøk av noen som er i karantene. Så jeg ville blitt der jeg og holdt så god avstand som mulig. 2
zemer Skrevet 24. desember 2020 #9 Skrevet 24. desember 2020 FrøkenMånestråle skrev (5 timer siden): Dine foreldre er vel i karantene de og nå siden du allerede er der, da blir jo det liksom husstanden. Jeg hadde iallfall ikke gått til noen som nettopp hadde hatt besøk av noen som er i karantene. Så jeg ville blitt der jeg og holdt så god avstand som mulig. Foreldrene er ikke i karantene. Jeg hadde ringt korona tlf og hørt med de. 6
Gjest Albbas Skrevet 24. desember 2020 #10 Skrevet 24. desember 2020 11 hours ago, ATLAS6 said: Du er i karantene, og siden du allerede møtte dem i går spiller det ikke en rolle om du er der eller reiser hjem. Nå er det viktig med god håndhygiene og avstand. Får du symptomer så må du ha lavterskel for å teste deg, også kan du også teste deg i kommunen du befinner deg i nå ved første anledning så får du roet ned bekymringen din. 10 hours ago, FrøkenMånestråle said: Dine foreldre er vel i karantene de og nå siden du allerede er der, da blir jo det liksom husstanden. Jeg hadde iallfall ikke gått til noen som nettopp hadde hatt besøk av noen som er i karantene. Så jeg ville blitt der jeg og holdt så god avstand som mulig. Hvorfor svarer dere uten å ha peiling? Selvfølgelig spiller det en rolle om ts reiser hjem. Sannsynligheten for å smitte foreldrene (hvis ts er smittet) øker for hver time ts er sammen med dem. Jo tidligere ts reiser, jo bedre. Og nei, foreldrene til ts skal ikke i karantene. Skal du følge retningslinjene bør du reise hjem, TS. Det er kjedelig!
solmåneogstjerner Skrevet 24. desember 2020 #11 Skrevet 24. desember 2020 Albbas skrev (1 minutt siden): Hvorfor svarer dere uten å ha peiling? Selvfølgelig spiller det en rolle om ts reiser hjem. Sannsynligheten for å smitte foreldrene (hvis ts er smittet) øker for hver time ts er sammen med dem. Jo tidligere ts reiser, jo bedre. Og nei, foreldrene til ts skal ikke i karantene. Skal du følge retningslinjene bør du reise hjem, TS. Det er kjedelig! Riktig. Veldig kjedelig for alle, men sånn blir det bare. Ts slipper sikkert unna noen form for straff om hum velger å bli, men det eneste riktige i denne situasjonen er å dra hjem til seg selv. Med bil. 2
GrønnNellik68 Skrevet 24. desember 2020 #12 Skrevet 24. desember 2020 (endret) FrøkenMånestråle skrev (12 timer siden): Dine foreldre er vel i karantene de og nå siden du allerede er der, da blir jo det liksom husstanden. Jeg hadde iallfall ikke gått til noen som nettopp hadde hatt besøk av noen som er i karantene. Så jeg ville blitt der jeg og holdt så god avstand som mulig. Nei funker ikke sånn. Vet om ektepar der ene var i karantene mens andre var på jobb og barna var på skolen . Jeg skjønner fortsatt ikke systemet med karantene ... Endret 24. desember 2020 av Bente1234 1
Snedig Skrevet 24. desember 2020 #13 Skrevet 24. desember 2020 Det er ikke så veldig komplisert. Man skal i karantene dersom man er nærkontakt med en som er bekreftet smittet. altså man skal ikke i karantene dersom man er nærkontakt med en som er nærkontakt til en smittet osv. kun et ledd. 3
GammelKaktus Skrevet 24. desember 2020 #14 Skrevet 24. desember 2020 Albbas skrev (1 time siden): Hvorfor svarer dere uten å ha peiling? Selvfølgelig spiller det en rolle om ts reiser hjem. Sannsynligheten for å smitte foreldrene (hvis ts er smittet) øker for hver time ts er sammen med dem. Jo tidligere ts reiser, jo bedre. Og nei, foreldrene til ts skal ikke i karantene. Skal du følge retningslinjene bør du reise hjem, TS. Det er kjedelig! Har to venninner som har reist hjem til jul og de fikk beskjed av denne koronatelefonen at siden de allerede var hjemme hos foreldrene så kunne de bli der. Så her virker det som om retningslinjene endrer seg etter hvem du prater med på denne telefonen. 🙄 Bente1234 skrev (2 minutter siden): Nei funker ikke sånn. Vet om ektepar der ene var i karantene mens andre var på jobb og barna var på skolen . Jeg skjønner fortsatt ikke systemet med karantene ... Ja, nå virker det som om det er mange system ute å går når det kommer til dette.. Her fikk vi beskjed om at hvis et av barna fra klassen tester positivt så måtte vi alle i karantene, inkludert foreldre og søsken. På den andre skolen i samme bydel fikk de beskjed om at det bare var barna i klassen som havnet i karantene...🤨
Snedig Skrevet 24. desember 2020 #15 Skrevet 24. desember 2020 Jeg ville dratt hjem hvis jeg var deg TS. Dersom du er der kan ikke foreldrene dine ta i mot besøk, og de bør vel ikke være så mye med deg heller. 2
morgenkåpedyret Skrevet 25. desember 2020 Forfatter #16 Skrevet 25. desember 2020 Eg dro hjem i dag tidlig. Feiret julekvelden med mine foreldre og min ene søster med GOD avstand og så kjørte eg hjem i dag tidlig. Fikk ikke lov av mamsen å kjøre hjem og sitte aleine på julaften. Då ville julaften være ødelagt for dem også. Hilsen TS 2
little fairy Skrevet 25. desember 2020 #17 Skrevet 25. desember 2020 Du reiser selvsagt hjem også får du sykemelding/skriv fra legen om at du ikke kan fortsette ferien din. Så får du ta den igjen senere.
GrønnNellik68 Skrevet 25. desember 2020 #18 Skrevet 25. desember 2020 Snedig skrev (På 24.12.2020 den 13.24): Det er ikke så veldig komplisert. Man skal i karantene dersom man er nærkontakt med en som er bekreftet smittet. altså man skal ikke i karantene dersom man er nærkontakt med en som er nærkontakt til en smittet osv. kun et ledd. Der feiler de stort ... mange er i karantene i 2 og 3 ledd og 1
Capt. Obvious Skrevet 25. desember 2020 #19 Skrevet 25. desember 2020 Bente1234 skrev (4 minutter siden): Der feiler de stort ... mange er i karantene i 2 og 3 ledd og Men det er de altså ikke formelt påkrevd å gjøre (Selv om jeg mener at det kan være lurt, hadde alle vært så solidariske hadde nok smittesituasjonen vært en annen).
GrønnNellik68 Skrevet 25. desember 2020 #20 Skrevet 25. desember 2020 Capt. Obvious skrev (3 minutter siden): Men det er de altså ikke formelt påkrevd å gjøre (Selv om jeg mener at det kan være lurt, hadde alle vært så solidariske hadde nok smittesituasjonen vært en annen). Hjelper lite når kone og barn er ute blant folk ... kan være så mange ledd d vil... hadde han testet positiv så kan en tenke seg til resten . 1
Anbefalte innlegg