AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 Har irritabel tarm og refluks og har i høst slitt veldig mye med magesmerter og halsbrann, etter at jeg fikk en matforgiftning. Var for noen år siden på Haukeland på lav fodmap kurs, men syntes det var veldig mye styr med lavfodmap når jeg ikke tåler så godt egg og laktosefrie melkeprodukter. Jeg fant en gylden middelvei i matveien, og kuttet ut hvetemel, løk og de andre tingene jeg vet jeg ikke tåler, så det har gått greit frem til en matforgiftning i høst som gjorde magen enda mer sensitiv. Det som jeg har spist frem til nå kan jeg ikke spise lengre, for jeg tåler rett og slett ingenting. Har gått ned i vekt og er energiløs. Har derfor i samråd med lege bestemt at jeg skal gå all in og leve i streng fase på lavfodmap en stund. Er hjemme på juleferie med foreldre og søster, og de mener dette er bare tull. Min mor sier at det beste er å spise litt av hvert, og min søster sier jeg bare gjør meg til for å få oppmerksomhet. Jeg sier at jeg får vondt i magen og halsbrann av nesten alt jeg spiser nå, derfor må jeg være veldig påpasselig, men de bare gjør narr av meg og sier jeg er vanskelig. Jeg føler meg som en raring og et utskudd og vet ikke hvordan jeg skal takle dette. 😔 Er det noen andre her inne som ikke får forståelse fra de nærmeste, når det gjelder sine helseplager? Anonymkode: b94fa...5e4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Uff.. Det viktigste er i alle fall at du spiser på en måte som gir deg minst mulig smerter! Har du tilgang på referatet fra legesamtale så du evt kan vise dem at du har fått beskjed av legen? Eller tror de på det, men mener de kan mer enn legen kanskje.. Man ville jo aldri sagt til en med cøliaki at det er "bra å spise litt gluten", eller en med melkeproteinallergi at det er "bra å drikke melk uansett".. Bare fordi det er mer enn én spesifikk ting man reagerer på, gjør ikke det plagene dine mindre valide. Det er så enormt mye vi ikke vet innenfor ernæringsfeltet ennå, så si at du lytter til dem som foreløpig vet mest; og det er leger/ernæringsfysiologer, spesielt når de driver kurs på offentlige sykehus, og ikke din familie som ikke har noen utdanning om kroppen. Anonymkode: 74f5e...243 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #3 Skrevet 23. desember 2020 Om du lager og ordner mat til deg selv kan jeg ikke forstå hvorfor du er vanskelig. Om du forventer at de tilpasset og gjør en stor greie ut av det forstår at de syns du gjør mye ut av dette (å ha en forståelsesfull og omsorgsfull familie er ikke alle forunt). Anonymkode: 72bd8...70e 1
Nooni Skrevet 23. desember 2020 #4 Skrevet 23. desember 2020 Hør på legene dine, ta vare på deg selv og følg rådene du har fått. Hvis familien din ikke respekterer dette, så synes jeg du må si fra. Du trenger støtte i en slik situasjon, ikke å skulle måtte argumentere for faglige gode råd du har fått fra folk som har peiling. Å kjempe mot stemplet "raring" derimot er bare bortkastet energi. Tenk på det som en hedersbetegnelse 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #5 Skrevet 23. desember 2020 Fy søren, så kjip, ts. Dessve er nok slike holdninger et resultat av det som synes som en slags trend, at folk som i utgangspunktet er friske kutter ut gluten og laktose fordi de har en slags forestilling om at det er usunt, eller at mange har lett for å tillegge matvarer skylden for alt de mener de feiler. Også blir vi som virkelig sliter med magen dratt over samme kam. Utrolig frustrerende. Det er nokså tydelig at familien din ikke har satt seg inn i ibs og matens betydning, så jeg ville forsøkt å få en utskrift hos legen på at dette er en faktisk greie. Selv har jeg en kronisk tarmsykdom, og har gått på skikkelig strengt matregime over mange år. Jeg løser det med å spørre hva som blir servert, og ta med et alternativ hvis jeg ikke kan spise det andre spiser. Anonymkode: 3f046...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #6 Skrevet 23. desember 2020 Det har nok litt å gjøre med at de selv sliter litt med helsen og ikke tåler at jeg kommer hjem mine problemer. Min mor har nok også irritabel tarm men forstår ikke hva det er, og hver gang jeg snakker om mage og kosthold så snakker hun om sin mage og sier at hun har funnet ut at det beste er å spise litt av hvert. Min søster har ikke noe problemer med fordøyelsen men hun holder på å slanke seg selv om hun er normalvektig, og mener at hun har det verst. Ts Anonymkode: b94fa...5e4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #7 Skrevet 23. desember 2020 Veldig kjipt, har opplevd noe lignende, men hos eks-svigers. Du må bare stå på ditt, og si at du velger å høre på legene nå, og at det er beviselig at 3/4 blir bedre på lav fodmap. Og med den holdningen familien har bør du forberede deg på å tilberede all mat selv. Jeg tålte løk og hvetemel så dårlig at spor av gjorde meg sengeliggende, og ekssvigers hadde aldri alternativer til f.eks pølse og lompe. Jeg endte opp med å alltid dra mett i selskap der. Ville ha sagt til familien at dette er din beslutning, og spørre om ikke de selv ville ha forsøkt alt hvis de fikk svært ubehagelige og vonde helseplager. Men det er utrolig kjipt av dem. Anonymkode: a4a81...4fe 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #8 Skrevet 23. desember 2020 Skikkelig kjip situasjon ts . Har selv møtt på folk som tror melkeallergien min er et "motefenomen", fordi de "fleste nordmenn er ikke laktoseintolerant". Jeg har også IBS, det har også min mor. Og jeg har vært heldig og blir tatt seriøst hos familien. Har dessverre ingen tips til hvordan man skal forklare noe til folk der alt man sier preller av. Anonymkode: 79c84...b6e 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #9 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har irritabel tarm og refluks og har i høst slitt veldig mye med magesmerter og halsbrann, etter at jeg fikk en matforgiftning. Var for noen år siden på Haukeland på lav fodmap kurs, men syntes det var veldig mye styr med lavfodmap når jeg ikke tåler så godt egg og laktosefrie melkeprodukter. Jeg fant en gylden middelvei i matveien, og kuttet ut hvetemel, løk og de andre tingene jeg vet jeg ikke tåler, så det har gått greit frem til en matforgiftning i høst som gjorde magen enda mer sensitiv. Det som jeg har spist frem til nå kan jeg ikke spise lengre, for jeg tåler rett og slett ingenting. Har gått ned i vekt og er energiløs. Har derfor i samråd med lege bestemt at jeg skal gå all in og leve i streng fase på lavfodmap en stund. Er hjemme på juleferie med foreldre og søster, og de mener dette er bare tull. Min mor sier at det beste er å spise litt av hvert, og min søster sier jeg bare gjør meg til for å få oppmerksomhet. Jeg sier at jeg får vondt i magen og halsbrann av nesten alt jeg spiser nå, derfor må jeg være veldig påpasselig, men de bare gjør narr av meg og sier jeg er vanskelig. Jeg føler meg som en raring og et utskudd og vet ikke hvordan jeg skal takle dette. 😔 Er det noen andre her inne som ikke får forståelse fra de nærmeste, når det gjelder sine helseplager? Anonymkode: b94fa...5e4 Ja, har valgt å ignorere det. Lagde egen mat og gadd ikke svare på teite kommentarer. Anonymkode: 59f1d...931 1
Gjest byråkrati Skrevet 23. desember 2020 #10 Skrevet 23. desember 2020 Unngå å snakke om problemene dine og ikke gi dem råd om deres. Om de sier noe om at du gjør deg til sånn ut av det blå når du ikke har tatt det opp, så si at "da får jeg være vanskelig, da, så kan vi snakke om noe annet". Noen mennesker kan du bare ikke konvertere eller få til å forstå deg. Da er det like greit unngå tema og fokusere på det dere har til felles.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #11 Skrevet 23. desember 2020 Jeg vet ikke om du allerede har prøvd det, men jeg kan anbefale daglig tilskudd av melkesyrebakterier. Jeg går på dette fast og det har hjulpet betydelig på min form! Jeg har opplevd å korte ned tiden på oversensitiviteten på "alt" ved å ta dette. Bare et tips. De jeg bruker er Nycipro daglig. 2 hver dag. Anonymkode: 230e6...283 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #12 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg vet ikke om du allerede har prøvd det, men jeg kan anbefale daglig tilskudd av melkesyrebakterier. Jeg går på dette fast og det har hjulpet betydelig på min form! Jeg har opplevd å korte ned tiden på oversensitiviteten på "alt" ved å ta dette. Bare et tips. De jeg bruker er Nycipro daglig. 2 hver dag. Anonymkode: 230e6...283 Jeg tar melkesyrebakterier som jeg kjøper på Sunkost , enten Sunkost sitt merke eller de som er dyrere merkene med veldig mange bredspektrede melkesyrebakterier. Jeg merker ingen forskjell tror jeg, blir faktisk mer oppblåst i magen av de innimellom. Ts Anonymkode: b94fa...5e4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå