AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #21 Skrevet 23. desember 2020 frysja skrev (1 minutt siden): Burde en ikke da kunne ta med eget materiell? Kjøpt på apoteket Det hadde virkelig tatt seg ut hvis folk begynte å ta med seg det de tolket som godkjent materiell. Anonymkode: ac787...392 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #22 Skrevet 23. desember 2020 Nonym skrev (14 minutter siden): Ja, var det jeg lurte på. Om det er en ny tolkning? Det skulle ikke forundre meg. Anonymkode: 68381...755
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #23 Skrevet 23. desember 2020 Nonym skrev (15 minutter siden): Tror du oppriktig jeg mener at legene skal betale utstyr av egen lomme, eller prøver du bare å være litt ekkel? Bruken av ordet smutthull var ment om det er en formulering av loven som gjør at det kan tolkes dit, men at det ikke var meningen opprinnelig. Eller om loven uttrykkelig er skrevet at utstyr skal betales for. Jeg har ikke lest loven, bare hørt «helsehjelp er gratis for barn», og lurte på om noen kunne oppklare. Man kan ikke registrere dps poeng på utstyr, eller kreve refusjon for det på andre måter. Så kostnaden bæres ikke av staten. Det er forøvrig helsetjenester som er gratis, så du blander begrepene her. Anonymkode: c31ef...28c 5
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #24 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan ikke registrere dps poeng på utstyr, eller kreve refusjon for det på andre måter. Så kostnaden bæres ikke av staten. Det er forøvrig helsetjenester som er gratis, så du blander begrepene her. Anonymkode: c31ef...28c Takk for oppklaringen. Da er det ordet tjeneste som er det avgjørende ordet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #25 Skrevet 23. desember 2020 Det står ingen steder i loven at "all helsehjelp til barn skal være gratis" Det som står er at "alle har rett til helsehjelp" og at "barn under 16 år har fritak fra å betale egenandel." Det betyr at også barn kan måtte betale for legemidler, utstyr el. l. som ikke dekkes etter folketrygdens regler. Anonymkode: 1a11b...e73 8
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #26 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det står ingen steder i loven at "all helsehjelp til barn skal være gratis" Det som står er at "alle har rett til helsehjelp" og at "barn under 16 år har fritak fra å betale egenandel." Det betyr at også barn kan måtte betale for legemidler, utstyr el. l. som ikke dekkes etter folketrygdens regler. Anonymkode: 1a11b...e73 Takk for oppklaring. Det omtales ofte som at barn har rett på gratis helsehjelp, men da er dette altså en feiltolkning.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #27 Skrevet 23. desember 2020 10 minutter siden, Nonym said: Takk for oppklaring. Det omtales ofte som at barn har rett på gratis helsehjelp, men da er dette altså en feiltolkning. Gjør det egentlig det? Jeg tror egentlig du bare har tolket feil. Anonymkode: 4a95c...eee 7
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #28 Skrevet 23. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gjør det egentlig det? Jeg tror egentlig du bare har tolket feil. Anonymkode: 4a95c...eee Altså, på folkemunne. Jeg har ikke tolket noe feil, jeg har ikke lest loven. Ofte er jo relativt da, men jeg har hørt andre snakke om det mange ganger. Aldri sjekket det opp, bare tatt det forgitt Edit: Det var jo derfor jeg spurte hvordan reglene egentlig var. Endret 23. desember 2020 av Nonym
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #29 Skrevet 23. desember 2020 Nonym skrev (3 minutter siden): Altså, på folkemunne. Jeg har ikke tolket noe feil, jeg har ikke lest loven. Ofte er jo relativt da, men jeg har hørt andre snakke om det mange ganger. Aldri sjekket det opp, bare tatt det forgitt Edit: Det var jo derfor jeg spurte hvordan reglene egentlig var. Ikke på folkemunne nei. Du må ha misforstått. All helsehjelp til barn har aldri vært gratis, dette vet de aller fleste. Anonymkode: 2e2b8...397 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #30 Skrevet 23. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Ikke på folkemunne nei. Du må ha misforstått. All helsehjelp til barn har aldri vært gratis, dette vet de aller fleste. Anonymkode: 2e2b8...397 Enig i dette. Og et kjapt googlesøk viser at det skriftlig i hvert fall ikke er tilfellet. Anonymkode: 4a95c...eee 1
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #31 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke på folkemunne nei. Du må ha misforstått. All helsehjelp til barn har aldri vært gratis, dette vet de aller fleste. Anonymkode: 2e2b8...397 Hva mener du nå? At jeg ikke har blitt fortalt dette av andre før? Jeg overhørte en samtale ang. dette hvor det ble kritisert. Siden jeg har hørt det før også, ble jeg nysgjerrig og spurte her. Folkemunne ble kanskje feil ordvalg. Som jeg skrev, ofte er relativt, men jeg hørt det flere ganger. men altså jeg har fått svar på det jeg lurte på jeg så det er egentlig unødvendig å svare hvis du bare skal frem til at jeg må ha tolket feil fordi INGEN andre enn meg trodde dette. Jeg lurte på om det var en litt keitete tolkning som var årsaken til at det ble sånn, men det var det ikke. Helsehjelp til barn er ikke gratis. Jeg kunne helt sikkert ha googlet det samme, men jeg spurte her i stedet.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #32 Skrevet 23. desember 2020 Nonym skrev (Akkurat nå): Hva mener du nå? At jeg ikke har blitt fortalt dette av andre før? Jeg overhørte en samtale ang. dette hvor det ble kritisert. Siden jeg har hørt det før også, ble jeg nysgjerrig og spurte her. Folkemunne ble kanskje feil ordvalg. Som jeg skrev, ofte er relativt, men jeg hørt det flere ganger. men altså jeg har fått svar på det jeg lurte på jeg så det er egentlig unødvendig å svare hvis du bare skal frem til at jeg må ha tolket feil fordi INGEN andre enn meg trodde dette. Jeg lurte på om det var en litt keitete tolkning som var årsaken til at det ble sånn, men det var det ikke. Helsehjelp til barn er ikke gratis. Jeg kunne helt sikkert ha googlet det samme, men jeg spurte her i stedet. Hvorfor så defensiv? Jeg skrev bare at du har misforstått for dette er noe de aller fleste vet. Anonymkode: 2e2b8...397 2
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #33 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor så defensiv? Jeg skrev bare at du har misforstått for dette er noe de aller fleste vet. Anonymkode: 2e2b8...397 Hvorfor så bastant på at jeg har misforstått? Hvis det er viktig for deg kan vi godt blir enige om at jeg har misforstått 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #34 Skrevet 23. desember 2020 Nonym skrev (1 minutt siden): Hvorfor så bastant på at jeg har misforstått? Hvis det er viktig for deg kan vi godt blir enige om at jeg har misforstått Ikke meg du siterer men du har misforstått, så hvorfor svarer du folk med så sur tone? Du fikk jo svar på det du lurte på. Anonymkode: ac787...392 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #35 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ikke på folkemunne nei. Du må ha misforstått. All helsehjelp til barn har aldri vært gratis, dette vet de aller fleste. Anonymkode: 2e2b8...397 Dersom en har barn som har hatt behov for helsehjelp, så vet man det. Vi andre tror at dette er gratis. Dette da det er feil foreldre skal betale for barns helsehjelp. Anonymkode: 61f29...abb 1
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #36 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke meg du siterer men du har misforstått, så hvorfor svarer du folk med så sur tone? Du fikk jo svar på det du lurte på. Anonymkode: ac787...392 Jeg har ikke ment å svare noen med sur tone. Beklager hvis det er tilfelle. Jeg synes bare det er unødvendig å si at jeg må ha misforstått noen, uten å ha vært der?
rinne Skrevet 24. desember 2020 #37 Skrevet 24. desember 2020 Normaltariffen oppdateres årlig, hvilket vil kunne føre til endringer i hvordan legene takster. link: https://normaltariffen.legeforeningen.no 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå