AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Da har datter, nettopp fyllt 2 år, sånn omtrent blitt diagnosert med cøliaki. Svært høye verdier på tidligere blodprøver, vi er henvist til barnelege og har time i januar, skal i mellomtiden ta nok en blodprøve (blir tredje i rekka) som skal analyseres i Oslo. Når dette er gjort får vi begynne med glutenfri diett, og her kommer vi til kort. Kan vi be om en samtale med ernæringsfysiolog for å få hjelp på veien? Vi sliter alt med et barn som såvidt spiser og er spesielt kresen, en diett med begrensede alternativer gjør nok ting lite bedre. Andre tips og råd på veien tas gjerne i mot. Og en annen ting, jeg ser for meg at vi gjør det meste glutenfritt hjemme heretter (utenom samboers brød og pålegg, jeg spiser ikke brød selv) men et familiemedlem sa at man ikke skulle unngå gluten selv om barnet skal. Hvorfor ikke? Skal ikke gå all in, men det er enklere å lage èn brunsaus enn to liksom 🤷🏼♀️ Og en tredje ting. Det er få i familien med diagnosert cøliaki, en tremening av datter har cøliaki og en annen har glutenintoleranse. Er det sannsynlig at vi foreldre eller andre nære familiemedlemmer har cøliaki, uten at det er funnet ut av enda som voksen? Anonymkode: 43eff...28a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Ser at det ble feil underforum. Har rapportert meg selv og håper moderatorer flytter tråden for meg Anonymkode: 43eff...28a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Hei! Datter fikk cøliakidiagnosen rett før fylte tre her. Så godt dere oppdaget det så tidlig, det vil spare henne for masse magevondt senere, og hun vil nok ikke huske hva en vanlig brødskive smakte som. Det er ekstremt overveldende i begynnelsen, men det går seg til! Her har vi alle middager glutenfrie, det er det letteste for oss. Vi spiser derfor mye «ren» mat, som kylling, fisk kjøtt med potet/ pasta etc. Toro har både Bretagne saus, fiskesaus og bearnaise saus som ikke inneholder gluten. Min datter er også småspist, men liker godt fria sitt havrebrød som du finner på frysen med de andre glutenfrie varene i butikken. Vi spiser vanlige burgerbrød og pizza da, men ellers spiser vi det samme. Ellers er havrevafler, matmuffins, grove pannekaker, pizzasnurrer populært i f eks matpakke. Anbefaler å melde deg inn i Cøliakofireningen, da får du nyttige blader med oppskrifter etc. Annefaler også gruppa «barn med cøliaki» på Facebook, masse nyttig. Dette går seg til! Det er en del å lære, men det er ikke den verste diagnosen å få 🙂 utvalget blir bedre og bedre, og anbefaler en tur til Sverige for å handle der når det blir lov igjen. Mye billigere og masse å velge i! Her har cølialien vært arvelig. Oldemor, min mor og kusine*2 har det. Jeg har genet, men ikke utviklet cøliaki. Anonymkode: ae735...23d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå