Gå til innhold

Usikker på vaksinen


Gasellen

Anbefalte innlegg

Svineinfluensavaksinen var ikke veldig bra testet. Det er ganske mange bivirkninger etter korona og. I min lille verden kjenner jeg 6 personer som har hatt korona og tre av dem sliter skikkelig enda, de ble smittet i april. Så skal helt klart ta vaksinen

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gullik skrev (9 minutter siden):

Dere som er skeptiske til vaksinen. Er dere ikke skeptiske til alternativet? Det er jo umulig å vite hvor syk man blir av Covid-19.

 

Jo, jeg er veldig glad for at det blir forsket både på sykdommen og at det blir utviklet vaksiner.

Det jeg er skeptisk til er måten vaksinen blir fremstilt på som redningen, før vi vet om det er slik at smitten faktisk stanses eller bare symptomene blir mildere. Det har stor betydning for en eventuell gjenåpning av samfunnet og for risikogruppene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Hadde i utgangspunktet bestemt oss for at både vi og barna skulle ta vaksinen når det en gang blir vår tur.
 

Etter å ha lest pakningsvedlegget, og fatigue står som veldig vanlig bivirkning er jeg jammen ikke sikker lengre. Har søkt rundt, og klarer ikke å finne hvor langvarig fatiguen er hos alle de som har fått det. Skulle gjerne likt å vite det før vi skal ta en endelig beslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (På 30.12.2020 den 9.10):

 Det er feil at mange får alvorlige bivirkninger av vaksiner. Hvis en vaksine gir mange alvorlige bivirkninger i test fase 1 eller fase 2, altså før storskala test (fase 3), blir testingen stoppet. 

Så vil de enten endre vaksinen før ny test i fase 1, eller skrinlegge arbeidet. Kan du vise til en vaksine som er godkjent for bruk og som brukes i dag som har en høy andel med bivirkninger?

Der er mange som får bivirkninger, akkurat som på flere medisiner og behandlinger. «Mange» kan være 1000, det kan være 10 000, det kan være 100 000 eller fler. Det betyr ikke at denne vaksinen er noe verre eller bedre enn andre vaksiner, men bivirkninger er helt «normalt», mange kan oppleve alvorlige bivirkninger på grunn av underliggende sykdom. Derfor kan jeg forstå, i og med at mange er skeptiske til medisiner generelt, noen mennesker tar ikke en gang en Paracet, eller nekter sterke medisiner ved operasjon, eller ved fødsel f.eks. 
Når det da er en helt ny vaksine som har blitt produsert og alle «må» ta den, kan jeg forstå at det skaper tvil for noen, ikke fordi at det nødvendigvis er «farlig» , men fordi noen ikke er interessert i å tukle med immunforsvaret. En vaksine, og denne vaksinen vil helt sikkert gjøre underverker og om noen år kan vi sikkert begynne å leve som normalt igjen. Men det er lov å være skeptisk, det er lov å være kritisk og stille spørsmål til situasjonen vi er i. 
Jeg tror når millioner oppå millioner vil få denne vaksinen, er det «mange» som vil få bivirkninger fordi så mange har fått den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Becky said:

Der er mange som får bivirkninger, akkurat som på flere medisiner og behandlinger. «Mange» kan være 1000, det kan være 10 000, det kan være 100 000 eller fler. Det betyr ikke at denne vaksinen er noe verre eller bedre enn andre vaksiner, men bivirkninger er helt «normalt», mange kan oppleve alvorlige bivirkninger på grunn av underliggende sykdom. Derfor kan jeg forstå, i og med at mange er skeptiske til medisiner generelt, noen mennesker tar ikke en gang en Paracet, eller nekter sterke medisiner ved operasjon, eller ved fødsel f.eks. 
Når det da er en helt ny vaksine som har blitt produsert og alle «må» ta den, kan jeg forstå at det skaper tvil for noen, ikke fordi at det nødvendigvis er «farlig» , men fordi noen ikke er interessert i å tukle med immunforsvaret. En vaksine, og denne vaksinen vil helt sikkert gjøre underverker og om noen år kan vi sikkert begynne å leve som normalt igjen. Men det er lov å være skeptisk, det er lov å være kritisk og stille spørsmål til situasjonen vi er i. 
Jeg tror når millioner oppå millioner vil få denne vaksinen, er det «mange» som vil få bivirkninger fordi så mange har fått den. 

Det er stor forskjell på alvorlige bivirkninger og bivirkninger. Det er også vesentlig om du mener 1000 av en million eller 1000 av 100 millioner mennesker.

Å bli øm eller få vondt i armen skjer vel hos de aller fleste som får en vaksine, men det er ikke en alvorlig bivirkning. Om en vaksine har høy forekomst av alvorlige bivirkninger i test, som f. eks. lammelser, utløsing av autoimmune sykdommer etc., vil testingen avbrytes. Da vil arbeidet med akkurat den vaksinen enten innstilles, eller så må man gjøre vesentlige endringer med den før ny test iverksettes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullik skrev (23 timer siden):

Dere som er skeptiske til vaksinen. Er dere ikke skeptiske til alternativet? Det er jo umulig å vite hvor syk man blir av Covid-19.

 

Statistikken viser at folk i min aldersgruppe og med min helse får lett forløp av viruset. Hittil har ingen friske mennesker under 40 år dødd av korona i Norge.  Jeg har ingen i risikogruppe i min husstand eller nær omgangskrets. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Collan skrev (Akkurat nå):

Det er stor forskjell på alvorlige bivirkninger og bivirkninger. Det er også vesentlig om du mener 1000 av en million eller 1000 av 100 millioner mennesker.

Å bli øm eller få vondt i armen skjer vel hos de aller fleste som får en vaksine, men det er ikke en alvorlig bivirkning. Om en vaksine har høy forekomst av alvorlige bivirkninger i test, som f. eks. lammelser, utløsing av autoimmune sykdommer etc., vil testingen avbrytes. Da vil arbeidet med akkurat den vaksinen enten innstilles, eller så må man gjøre vesentlige endringer med den før ny test iverksettes.

Det er sannsynlig at når millioner av mennesker tar en vaksine så er det «mange» som vil få alvorlige bivirkninger. 

Selvsagt vil den bli oppfulgt, men hvis den er effektiv på millioner av mennesker med milde bivirkninger men kanskje 100 000 ++ får mer alvorlige bivirkninger er det ikke sikkert at de stopper vaksinen av den grunn. Man kan ikle forutse hvordan mennesker reagere på forskjellige medisiner, spesielt hvis det også er underliggende sykdommer. 
Derfor kan jeg heller ikke forutse at noen får bivirkninger, men da er det i så fall et under med tanken på hvor mange som skal bli vaksinert, det blir antagelig den største masse vaksinasjonen noensinne. Så skjønner ikke helt hva du vil frem til? At verden går igjennom denne masse-vaksinasjonen uten alvorlige bivirkninger? 
For meg virker det helt logisk og helt «vanlig». Igjen skjønner jeg at noen blir skeptiske, også til tross for at vaksinen sannsynligvis ikke beskytter mot å bære viruset. Jeg er for å ta den, da jeg vil bidra, men hadde jeg hatt et valg.. så hadde jeg stått uten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley99

Til de som  er i mot vaksinen som røyker og snuser: Er det så mye farligere for kroppen å vaksinere seg enn å snuse og røyke? 

Synes det er litt ironisk at enkelte som er så motstandere mot vaksine putter i seg langt verre ting i kroppen. 
Tror nok ikke Norge hadde tatt i mot vaksinen dersom den var farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Becky said:

Det er sannsynlig at når millioner av mennesker tar en vaksine så er det «mange» som vil få alvorlige bivirkninger. 

Selvsagt vil den bli oppfulgt, men hvis den er effektiv på millioner av mennesker med milde bivirkninger men kanskje 100 000 ++ får mer alvorlige bivirkninger er det ikke sikkert at de stopper vaksinen av den grunn. Man kan ikle forutse hvordan mennesker reagere på forskjellige medisiner, spesielt hvis det også er underliggende sykdommer. 
Derfor kan jeg heller ikke forutse at noen får bivirkninger, men da er det i så fall et under med tanken på hvor mange som skal bli vaksinert, det blir antagelig den største masse vaksinasjonen noensinne. Så skjønner ikke helt hva du vil frem til? At verden går igjennom denne masse-vaksinasjonen uten alvorlige bivirkninger? 
For meg virker det helt logisk og helt «vanlig». Igjen skjønner jeg at noen blir skeptiske, også til tross for at vaksinen sannsynligvis ikke beskytter mot å bære viruset. Jeg er for å ta den, da jeg vil bidra, men hadde jeg hatt et valg.. så hadde jeg stått uten. 

Hvis alle jordas ca. 7,5 milliarder innbyggere blir vaksinert i 2021 og 0,1% opplever alvorlige bivirkninger så vil det være ca. 750000 mennesker på verdensbasis som får alvorlige bivirkninger. 

På verdensbasis er det i følge VGs oversikt 1,8 millioner mennesker som har dødd av Covid19 hittil, og tallet stiger med 10-15000 per dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solavskjerming skrev (15 timer siden):

Hadde i utgangspunktet bestemt oss for at både vi og barna skulle ta vaksinen når det en gang blir vår tur.
 

Etter å ha lest pakningsvedlegget, og fatigue står som veldig vanlig bivirkning er jeg jammen ikke sikker lengre. Har søkt rundt, og klarer ikke å finne hvor langvarig fatiguen er hos alle de som har fått det. Skulle gjerne likt å vite det før vi skal ta en endelig beslutning.

Vel....har sagt det før her, i min lille verden kjenner jeg 6 stk som har gjennomgått korona, og to av de tre som hadde det i april, sliter nå med voldsom fatigue. To av de som var syke i november sliter med det samme,  hvem vet for hvor lenge.  Så en veldig vanlig bivirkning av korona er fatigue,  blant annet. Vil nok velge å vaksinere meg. Vi har ihvertfall noen mnd til å se hva som skjer med de som nå blir vaksinert 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her hadde tråden våknet til liv!

 

Her hvor jeg bor har vi per nå lite smitte. Det er stort sett snakk om smitte hos utenlandske arbeidere og de har streng karantenepolicy. 
Jeg er under 30, og hverken jeg, barnet vårt eller samboeren min er i risikogruppen. Det er heller ikke våre nærmeste familiemedlemmer. Vi har heller ikke yrker hvor vi er særlig utsatte og vi bor ett stykke unna andre folk. I utgangspunktet havner vi ganske langt bak i denne vaksinekøen og jeg kjenner egentlig at det er veldig greit. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (19 minutter siden):

Hvis alle jordas ca. 7,5 milliarder innbyggere blir vaksinert i 2021 og 0,1% opplever alvorlige bivirkninger så vil det være ca. 750000 mennesker på verdensbasis som får alvorlige bivirkninger. 

På verdensbasis er det i følge VGs oversikt 1,8 millioner mennesker som har dødd av Covid19 hittil, og tallet stiger med 10-15000 per dag.

Ja, men kan også være langt flere som opplever alvorlige / moderate bivirkninger og det kan være færre. Det vet ikke enda. Derfor er denne diskusjonen litt meningsløs. 

Viruset vil muligens (mest sannsynlig) kunne spres til tross for vaksine, derfor mener jeg at man bør kunne få kunne reflektere over denne vaksinen. Poenget mitt har vært hele veien jeg skjønner at man kan være skeptisk eller stille spørsmål. Som om noen sier til meg, «den ønsker jeg ikke å ta», så er det ikke min business. Man kan ha sine grunner for det, må ikke være konspirasjon for at man er uenig eller skeptisk til noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (34 minutter siden):

Hvis alle jordas ca. 7,5 milliarder innbyggere blir vaksinert i 2021 og 0,1% opplever alvorlige bivirkninger så vil det være ca. 750000 mennesker på verdensbasis som får alvorlige bivirkninger. 

På verdensbasis er det i følge VGs oversikt 1,8 millioner mennesker som har dødd av Covid19 hittil, og tallet stiger med 10-15000 per dag.

0,1% av 7,5 milliarder er 7,5 millioner.
Ellers er jeg enig i alt annet du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner på den samme usikkerheten. Jeg synes det bør være lov til å si det høyt, at man har lyst til å ta vaksinen for å være med på å «redde verden», men at man også samtidig kjenner seg litt redd for å ta den. Det er en ny vaksine, hva vet vi om de effekten den vil ha om 5-10 år.

Jeg står allerede langt bak i køen, og greit er det 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ariana807 skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner på den samme usikkerheten. Jeg synes det bør være lov til å si det høyt, at man har lyst til å ta vaksinen for å være med på å «redde verden», men at man også samtidig kjenner seg litt redd for å ta den. Det er en ny vaksine, hva vet vi om de effekten den vil ha om 5-10 år.

Jeg står allerede langt bak i køen, og greit er det 😅

Problemet er at det er eksepsjonelt vanskelig å studere langtidseffekter av vaksiner, siden de gis kanskje bare 1 eller 2 ganger i livet. Med mindre de er svært utbredt blant alle som har vaksinert seg, kan det være like stor sjans for at sykdommen er oppstått tilfeldig - folk blir syke hele tiden, ofte uten noen klar årsak. Langtidseffekter er dessuten mest vanlig med medikamenter vi bruker fast over tid, da disse har tid til å "virke" på kroppen før det blir brutt ned og fjernet slik stoffene i vaksinen blir i løpet av dager. Jeg er ikke i tvil, vaksinen tas så for jeg får tilbudet - selv om jeg nok er langt ned på prioriteringslista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Malassezia Furfur said:

0,1% av 7,5 milliarder er 7,5 millioner.
Ellers er jeg enig i alt annet du skriver.

Skrivefeil fra min side.

Poenget er at det vil ikke være 0,1% som dør av vaksinen, hittil har det ikke vært registrert noen dødsfall på grunn av vaksinen. 

Endret av Collan
f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Collan skrev (På 30.12.2020 den 8.02):

Det er tydeligvis mange som ikke har fått med seg de vesentlige forskjellene på svineinfluensavaksinen og Pfizers vaksine mot Coronarviruset.

Den mot svineinfluensa brukte selve influensaviruset, riktignok såkalt "splittet". Dette viruset kunne utløse narkolepsi hos en del som var genetisk disponert for det. Det var noen svært få av det totale antallet vaksinerte som fikk narkolepsi, men mange glemmer at en del av de som fikk sykdommen også fikk narkolepsi.

Pfizers vaksine mot Coronarviruset bygger på mRNA-teknologi. De har tatt det karakteristiske piggproteinet og podet det inn på et ufarlig virus. Dermed lærer kroppen seg å kjenne igjen og bekjempe virus med dette proteinet.

Videre har utviklingen gått raskt fordi hele verdens farmasøytiske ekspertise har vært brukt på dette siden januar 2019, pluss at pga at mye penger har vært brukt har kunnet gjøre flere ting parallelt. Vanligvis vil dette gjøres serielt.

Pfizers og Modernas vaksiner har gått gjennom samme antall tester og vært like lenge i test som alle andre vaksiner som har blitt utviklet de siste tiårene. Hvis du ikke vil ta denne  vaksinen sier du egentlig nei til å ta enhver nyutviklet vaksine, selv om den har vært utviklet etter standard metode og har svært få bivirkninger i testgruppa.

Covid19 har derimot beviselig høy risiko for senskader, vil du foretrekke det?

Takk for mange gode innlegg i denne debatten. 

Ja det er beviselig høy risiko for senskader, Legger til.......det er funnet skader på hjerte , lunger, hjerne , nyrer, lever, pankeras, m.m . I tillegg er det risiko for fariqu ME narkolepsi, PTSS osv  .Det blir forsket mye på dette, og vi har bare sett starten. Tallene er høye og det rammer også unge utenfor risikogruppen.  Covid 19 er veldig smittsomt, så  det fornuftige her ville være å ta vaksinen, i stedet for å bekymre seg over potensielle senvirkninger vaksinen kan gi

from the first 200 patients to undergo screening for the Coverscan study, which aims to assess the long-term impact of the virus on organ health in “low risk” individuals, has shown two-thirds have impairments in one or more organs including the heart, lungs, liver and pancreas.

Long Covid is thought to affect more than 60,000 people in the UK and can cause continuing fatigue, ‘brain fog’, breathlessness and pain, according to the NHS.

https://www.personneltoday.com/hr/multiple-organ-damage-identified-in-long-covid-sufferers/

https://www.aftenposten.no/verden/i/weEgQM/koronaviruset-kan-angripe-hjerneceller-ifoelge-ny-studie

https://www.tv2.no/a/11354859/

https://www.nrk.no/norge/covid-19-kan-gi-senskader-pa-hjerte-og-lunger-1.14980239

osv......

 

 

 

 

Endret av Lana01
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er naturlig å ha litt skepsis i bakhodet, men jeg pleier å sammenligne vaksiner med bilbelter. Det er en liten sannsynlighet for at bilbeltet fører til forverring av skader i enkelte spesielle situasjoner i en bilulykke. Det er mye mer sannsynlig at bruk av bilbelte forhindrer alvorlig skade i en bilulykke. Slik er det med vaksiner også. Jeg kommer til å ta den når jeg får tilbudet, sannsynligvis ila de neste par uker. 

Endret av studerende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasellen skrev (På 22.12.2020 den 13.48):

Jeg tror jeg kommer til å stille meg litt bak i køen

Hvis du ikke er gammel, har en kronisk sykdom som øker risikoen ved smitte, eller er helsepersonell, så er du allerede ganske langt bak i køen. Pr nå er du ikke engang i køen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...