Gasellen Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Jeg vil egentlig ta den, for jeg er ikke noen anti vaxxer. Men så blir jeg usikker. Den er helt ny og vi vet så lite om bivirkningene enda. Jeg husker jeg tok svineinfluensavaksinen og var sjuk i 5 mnd etterpå. Jeg tror jeg kommer til å stille meg litt bak i køen og la andre få vaksinere seg først. Men jeg tror jeg kommer til å ta den. Skal du ta vaksinen?
2ro Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Ja, og gleder meg til det. Vi tok svineinfluensa vaksinen også, og fikk ikke bivirkninger utover ømhet/rødhet rundt stikkstedet. 7
Anonym546u Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Du er ikke alene som er usikker. Selve ass.helsedirektøren er også det.. https://www.tv2.no/a/11846298/ 7
2ro Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Anonym546u skrev (4 minutter siden): Du er ikke alene som er usikker. Selve ass.helsedirektøren er også det.. https://www.tv2.no/a/11846298/ Nå er den godkjent, altså per definisjon trygg. Klart han tar den når det er han sin tur. 10
vintage Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 Anonym546u skrev (3 minutter siden): Du er ikke alene som er usikker. Selve ass.helsedirektøren er også det.. https://www.tv2.no/a/11846298/ Jeg lurer på hvor fornøyd Nakstad ville blitt med å få vite at hans sunne fornuft (uttalt før vaksinen var godkjent i EU) blir vridd og vrengt til det her. 19
Marshmallow Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 Ja, selvsagt skal jeg ta vaksinen. Blir litt skuffet over alle som vil vente og se, selv om jeg delvis kan forstå det. Hvis alle hadde tenkt «jeg vil ikke være først i køen» om alle nye legemidler, hadde vi fortsatt dødd av lungebetennelse, kopper og polio. Dødeligheten for kreft hadde vært skyhøy hvis ingen hadde gått med på å være de første pasientene som fikk cellegift. Tenk på personen som var den første til å gå med på et kirurgisk inngrep! Medisinsk framgang er helt avhengig av at noen sier «ja, jeg tar sjansen». De menneskene redder indirekte deg og familien din ved en senere anledning, for alle bil i løpet av livet trenge antibiotika, stivkrampevaksiner eller kanskje en blindtarmsoperasjon eller kreftbehandling. Selvsagt kan man få bivirkninger av alle typer legemidler og medisinske behandlinger, men sjansen for å få senskader av covid er sannsynligvis mye større enn bivirkninger av en vaksine. 11
mammahjarte Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Ja eg skal ta den. Ja eg er faktisk litt bekymra for bivirkninger også men eg er samla sett myje mykje meir bekymra for seinskadar av covid-19. Eg tok i min tid eit informert valg om å ikkje ta svineinfluensavaksina, eg følte det var mykje fleire varsellamper som gjekk av i min tolkning av verden på den tida. Eg er ikkje anti vaksiner og tar influensavaksine kvart år. 9
Becky Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 (endret) Marshmallow skrev (1 time siden): Ja, selvsagt skal jeg ta vaksinen. Blir litt skuffet over alle som vil vente og se, selv om jeg delvis kan forstå det. Hvis alle hadde tenkt «jeg vil ikke være først i køen» om alle nye legemidler, hadde vi fortsatt dødd av lungebetennelse, kopper og polio. Dødeligheten for kreft hadde vært skyhøy hvis ingen hadde gått med på å være de første pasientene som fikk cellegift. Tenk på personen som var den første til å gå med på et kirurgisk inngrep! Medisinsk framgang er helt avhengig av at noen sier «ja, jeg tar sjansen». De menneskene redder indirekte deg og familien din ved en senere anledning, for alle bil i løpet av livet trenge antibiotika, stivkrampevaksiner eller kanskje en blindtarmsoperasjon eller kreftbehandling. Selvsagt kan man få bivirkninger av alle typer legemidler og medisinske behandlinger, men sjansen for å få senskader av covid er sannsynligvis mye større enn bivirkninger av en vaksine. Det er ganske vanlig at man er usikker på en vaksine som ikke har blitt testet mer enn noen uker. Mange får ganske alvorlige bivirkninger av vaksine, så uansett om man er «anti-vaksine eller pro vaksine» er det etter min mening, fornuftig å ha litt ettertanke. Skal ta den selv, men blir nok ikke den første som stiller meg i køen for denne vaksina. Når det gjelder å sammenlikne det med cellegift for kreftpasienter, blir det annerledes. Mange av de svever mellom liv og død. Endret 22. desember 2020 av Becky 10
Gjest Tamsi Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 Becky skrev (10 minutter siden): Det er ganske vanlig at man er usikker på en vaksine som ikke har blitt testet mer enn noen uker. Mange får ganske alvorlige bivirkninger av vaksine, så uansett om man er «anti-vaksine eller pro vaksine» er det etter min mening, fornuftig å ha litt ettertanke. Skal ta den selv, men blir nok ikke den første som stiller meg i køen for denne vaksina. Når det gjelder å sammenlikne det med cellegift for kreftpasienter, blir det annerledes. Mange av de svever mellom liv og død. Ville ikke kalt det bare noen uker lenger. Pfizervaksinen har blitt testet på mennesker siden starten av mai, så det nærmer seg 8 måneder nå.
Marshmallow Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 Becky skrev (1 time siden): Det er ganske vanlig at man er usikker på en vaksine som ikke har blitt testet mer enn noen uker. Mange får ganske alvorlige bivirkninger av vaksine, så uansett om man er «anti-vaksine eller pro vaksine» er det etter min mening, fornuftig å ha litt ettertanke. Skal ta den selv, men blir nok ikke den første som stiller meg i køen for denne vaksina. Når det gjelder å sammenlikne det med cellegift for kreftpasienter, blir det annerledes. Mange av de svever mellom liv og død. Ikke uenig med deg- poenget mitt var bare at noen må prøve forskjellige typer medisinsk behandling først, om det er vaksiner, medikamenter eller inngrep. Hvis ingen ville være først i køen noensinne, hadde verden vært full av farlige sykdommer. Men heldigvis finnes det modige mennesker som stiller opp. 4
Becky Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 Tamsi skrev (1 time siden): Ville ikke kalt det bare noen uker lenger. Pfizervaksinen har blitt testet på mennesker siden starten av mai, så det nærmer seg 8 måneder nå. Vel, 32 uker er ikke heller all verdens tid for en vaksine som skal gies til hele befolkingen. Jeg kommer også til å ta den, men skjønner at folk er skeptiske. 4
Justlooking Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 Det kommer til å være veldig mange som tar den helt frivillig. Når det blir tiden for de som er langt ned på lista så vet man mer om bivirkninger på kort sikt. Mitt inntrykk er at de eldre tar den gjerne. Det har også stått noen steder at de ikke skal vaksinere de yngre. Men tiden vil vise hva de finner på 😊
Gjest Paramount Skrevet 27. desember 2020 #13 Skrevet 27. desember 2020 Ikke aktuelt for meg å ta denne vaksinen.
Perelandra Skrevet 29. desember 2020 #14 Skrevet 29. desember 2020 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Perelandra, mod.
Collan Skrevet 30. desember 2020 #15 Skrevet 30. desember 2020 (endret) On 12/22/2020 at 1:48 PM, Gasellen said: Jeg vil egentlig ta den, for jeg er ikke noen anti vaxxer. Men så blir jeg usikker. Den er helt ny og vi vet så lite om bivirkningene enda. Jeg husker jeg tok svineinfluensavaksinen og var sjuk i 5 mnd etterpå. Jeg tror jeg kommer til å stille meg litt bak i køen og la andre få vaksinere seg først. Men jeg tror jeg kommer til å ta den. Skal du ta vaksinen? Det er tydeligvis mange som ikke har fått med seg de vesentlige forskjellene på svineinfluensavaksinen og Pfizers vaksine mot Coronarviruset. Den mot svineinfluensa brukte selve influensaviruset, riktignok såkalt "splittet". Dette viruset kunne utløse narkolepsi hos en del som var genetisk disponert for det. Det var noen svært få av det totale antallet vaksinerte som fikk narkolepsi, men mange glemmer at en del av de som fikk sykdommen også fikk narkolepsi. Pfizers vaksine mot Coronarviruset bygger på mRNA-teknologi. De har tatt det karakteristiske piggproteinet og podet det inn på et ufarlig virus. Dermed lærer kroppen seg å kjenne igjen og bekjempe virus med dette proteinet. Videre har utviklingen gått raskt fordi hele verdens farmasøytiske ekspertise har vært brukt på dette siden januar 2019, pluss at pga at mye penger har vært brukt har kunnet gjøre flere ting parallelt. Vanligvis vil dette gjøres serielt. Pfizers og Modernas vaksiner har gått gjennom samme antall tester og vært like lenge i test som alle andre vaksiner som har blitt utviklet de siste tiårene. Hvis du ikke vil ta denne vaksinen sier du egentlig nei til å ta enhver nyutviklet vaksine, selv om den har vært utviklet etter standard metode og har svært få bivirkninger i testgruppa. Covid19 har derimot beviselig høy risiko for senskader, vil du foretrekke det? Endret 30. desember 2020 av Collan Rettet skrivefeil 14
Collan Skrevet 30. desember 2020 #16 Skrevet 30. desember 2020 On 12/22/2020 at 10:22 PM, Becky said: Det er ganske vanlig at man er usikker på en vaksine som ikke har blitt testet mer enn noen uker. Mange får ganske alvorlige bivirkninger av vaksine, så uansett om man er «anti-vaksine eller pro vaksine» er det etter min mening, fornuftig å ha litt ettertanke. Skal ta den selv, men blir nok ikke den første som stiller meg i køen for denne vaksina. Når det gjelder å sammenlikne det med cellegift for kreftpasienter, blir det annerledes. Mange av de svever mellom liv og død. Det er feil at mange får alvorlige bivirkninger av vaksiner. Hvis en vaksine gir mange alvorlige bivirkninger i test fase 1 eller fase 2, altså før storskala test (fase 3), blir testingen stoppet. Så vil de enten endre vaksinen før ny test i fase 1, eller skrinlegge arbeidet. Kan du vise til en vaksine som er godkjent for bruk og som brukes i dag som har en høy andel med bivirkninger? 8
Grønnfrakk Skrevet 30. desember 2020 #17 Skrevet 30. desember 2020 Jeg synes det er mye som skurrer med denne vaksinen, og at det er veldig vanskelig å få god informasjon. Vil den produsere antistoffer i slimhinnene slik at smittede ikke smitter videre? Hva med de som allerede har hatt covid-19, er de immune? Hva med vaksinasjonssertifikater, hvilke konsekvenser får det å ikke ta den? Før jeg får svar på disse spørsmålene klart og tydelig fra forskere og helsemyndighetene vil jeg ikke ta den. 3
Liksom Skrevet 30. desember 2020 #18 Skrevet 30. desember 2020 Er jo ikke nødvendig at alle tar den, så er viktig å være skeptisk. På tide at vi åpner samfunnet som vanlig igjen, alle bedrifter som gikk konk får erstatning av staten for det økonomiske tapet. Men vi fortsetter å stenge alkoholserveringen permanent, da dette skaper så mye problemer for samfunnet generelt. 2
MissCoverdale Skrevet 30. desember 2020 #19 Skrevet 30. desember 2020 Litt skepsis er som regel bare sunt, men samtidig må man på et tidspunkt velge å stole på at fagfolk kan dette bedre enn mannen i gaten. Som helsepersonell i førstelinjen ser jeg frem til å få vaksinen inne kort tid - forhåpentligvis. 10
Gullik Skrevet 30. desember 2020 #20 Skrevet 30. desember 2020 (endret) Dere som er skeptiske til vaksinen. Er dere ikke skeptiske til alternativet? Det er jo umulig å vite hvor syk man blir av Covid-19. Endret 30. desember 2020 av Gullik 7
Anbefalte innlegg