AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Jeg går konstant rundt med en fuktig klut i hånda og tørker av mobilen. Tørker også av husnøkler, bankkort og fjernkontroll flere ganger for dagen, og dørhåndtak. Men spesielt mobilen da den fort blir flekkete og jeg kjenner liksom at den er «skitten». Snur meg også alltid for å se om jeg har glemt av noe, på buss eller cafe eller hvor det måtte være. Helt uten grunn altså. Kjenner også på kjøleskapsdøren om den er helt igjen selv om jeg ser at den er igjen! Bytter sokker og vasker føttene flere ganger for dagen etter å brukt sko (som jo ikke vaskes så ofte.) Kan heller ikke kose med hunden uten å gå å vaske hendene rett etter.. for ikke å snakke om at jeg støvsuger gulvet og bordene nesten hver dag. Ser jeg rusk eller hårstrå får jeg helt stress. Det begynner å gå ut over livskvaliteten.. flere som har det sånn eller er det bare meg? Anonymkode: 85c2d...360
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg går konstant rundt med en fuktig klut i hånda og tørker av mobilen. Tørker også av husnøkler, bankkort og fjernkontroll flere ganger for dagen, og dørhåndtak. Men spesielt mobilen da den fort blir flekkete og jeg kjenner liksom at den er «skitten». Snur meg også alltid for å se om jeg har glemt av noe, på buss eller cafe eller hvor det måtte være. Helt uten grunn altså. Kjenner også på kjøleskapsdøren om den er helt igjen selv om jeg ser at den er igjen! Bytter sokker og vasker føttene flere ganger for dagen etter å brukt sko (som jo ikke vaskes så ofte.) Kan heller ikke kose med hunden uten å gå å vaske hendene rett etter.. for ikke å snakke om at jeg støvsuger gulvet og bordene nesten hver dag. Ser jeg rusk eller hårstrå får jeg helt stress. Det begynner å gå ut over livskvaliteten.. flere som har det sånn eller er det bare meg? Anonymkode: 85c2d...360 Jeg har ocd, men for meg handler det ikke om vasking, hygiene eller å sjekke ting. Jeg må gjøre spesielle ting fordi jeg innbiller meg at hvis jeg ikke gjør det kommer noen til å dø.. Kan være ting som å måtte se opp i lyset på alle lyktestolper, måtte bevege fingrene i et visst mønster et visst antall ganger osv.. Altså helt idiotiske ting som jeg vet ikke påvirker om noe forferdelig skal skje, men bare må gjøre det likevel. Får også "intrusive thoughts", tanker om ubehagelige ting om og om igjen i hodet mitt. Sier ikke at det ikke er ocd hos deg altså, det kan være det. Hvor lenge har du hatt det sånn? Kom tankene om å vasking etter korona? Foreslår at du bestiller en time til fastlegen. Når du har plager som går utover livskvaliteten må du finne ut av hva det skyldes. Anonymkode: b15cd...af0 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg går konstant rundt med en fuktig klut i hånda og tørker av mobilen. Tørker også av husnøkler, bankkort og fjernkontroll flere ganger for dagen, og dørhåndtak. Men spesielt mobilen da den fort blir flekkete og jeg kjenner liksom at den er «skitten». Snur meg også alltid for å se om jeg har glemt av noe, på buss eller cafe eller hvor det måtte være. Helt uten grunn altså. Kjenner også på kjøleskapsdøren om den er helt igjen selv om jeg ser at den er igjen! Bytter sokker og vasker føttene flere ganger for dagen etter å brukt sko (som jo ikke vaskes så ofte.) Kan heller ikke kose med hunden uten å gå å vaske hendene rett etter.. for ikke å snakke om at jeg støvsuger gulvet og bordene nesten hver dag. Ser jeg rusk eller hårstrå får jeg helt stress. Det begynner å gå ut over livskvaliteten.. flere som har det sånn eller er det bare meg? Anonymkode: 85c2d...360 Men har du tvangstanker? For alle mennesker har tvangshandlinger,men det betyr ikke at de har ocd. Faktisk er realiteten at det ikke er mange prosent av befolkningen som faktisk oppfyller kriteriene for ocd. De anslår 1-3% Anonymkode: 544e2...389 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 OCD er en alvorlig diagnose, og som personen over sier er deg få som egentlig oppfyller kriteriene. Og siden diagnosen nærmest har blitt trendy (viss man har støv på hjernen eller f.eks liker at ting ser symmetrisk ut "er man helt OCD") er det kanskje noe mange tror de har. Men uansett: Om du har OCD eller ikke er ikke det viktigste her, slike plager er uansett plagsomme og i verste fall altoppslukende, så du bør få hjelp til å takle det. Anonymkode: b15cd...af0 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg går konstant rundt med en fuktig klut i hånda og tørker av mobilen. Tørker også av husnøkler, bankkort og fjernkontroll flere ganger for dagen, og dørhåndtak. Men spesielt mobilen da den fort blir flekkete og jeg kjenner liksom at den er «skitten». Snur meg også alltid for å se om jeg har glemt av noe, på buss eller cafe eller hvor det måtte være. Helt uten grunn altså. Kjenner også på kjøleskapsdøren om den er helt igjen selv om jeg ser at den er igjen! Bytter sokker og vasker føttene flere ganger for dagen etter å brukt sko (som jo ikke vaskes så ofte.) Kan heller ikke kose med hunden uten å gå å vaske hendene rett etter.. for ikke å snakke om at jeg støvsuger gulvet og bordene nesten hver dag. Ser jeg rusk eller hårstrå får jeg helt stress. Det begynner å gå ut over livskvaliteten.. flere som har det sånn eller er det bare meg? Anonymkode: 85c2d...360 Velkommen til klubben.... Anonymkode: e0ba6...f34
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): OCD er en alvorlig diagnose, og som personen over sier er deg få som egentlig oppfyller kriteriene. Og siden diagnosen nærmest har blitt trendy (viss man har støv på hjernen eller f.eks liker at ting ser symmetrisk ut "er man helt OCD") er det kanskje noe mange tror de har. Men uansett: Om du har OCD eller ikke er ikke det viktigste her, slike plager er uansett plagsomme og i verste fall altoppslukende, så du bør få hjelp til å takle det. Anonymkode: b15cd...af0 Dette ! Jeg var ab som skrev om hvor få som egentlig har ocd. Selv har jeg diagnosen på papir og den ødelegger virkelig hverdagen så blir frustert over at så mange tror de har ocd grunnet noen tvangshandlinger. Det kan selvsagt være slitsomt og bagatelliserer ikke andre sine følelser,men ønsker bare en bevissthet rundt misbruken av ord. Anonymkode: 544e2...389 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #7 Skrevet 31. desember 2020 Hvordan går det, ts? Anonymkode: e0ba6...f34
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #8 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 31.12.2020 den 2.40): Hvordan går det, ts? Anonymkode: e0ba6...f34 Anonymkode: e0ba6...f34
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå