Gå til innhold

Hvordan er hannvalper 10 mnd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp og tips med min hannvalp på 10 mnd. 

Jeg er førstegangseier og har ingenting å sammenligne med og lurer på om jeg er litt på bærtur eller om dette går over. Han er nemlig litt "restless" inne, og virker som er proppfull av energi som aldri tar slutt. Han kan syte og klage litt om det ikke skjer noe eller om jeg matmor slapper av, eller er treig. 

Jeg leser mye på nett og leser jo at de kan være sånn i denne alderen. De er fulle av hormoner og slikt. Man bør trene ro med dem, og det gjør vi, men hittil har det ikke gitt altfor mye resultater. Leser at man ikke bør gå altfor lange turer feks, heller gi han litt mindgames og trene kontakt ute der det skjer ting. Dette gjør vi jo også. 

Men jeg blir veldig forvirret. Altså om vi går  tur og trener masse kontakt og jeg sliter han ut er han jo rolig, men da lærer han jo ikke akkurat at det ikke alltid skjer noe hele tiden heller. Hvis jeg hver eneste dag diller en masse ting for at han skal bli sliten og ligge rett ut og være rolig inne, så gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste? 

Litt rotete innlegg kanskje hehe. Men er litt forvirret ang dette🤔 

Anonymkode: 9448d...8a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette avhenger jo også litt av rase. Raser av brukstype eller som tidligere har hatt en jobb vil naturllig nok ha mer energi. Når de er 10 måneder så kan de fint gå en litt lengre tur, bare ikke belaste dem fysisk (ikke jogge, sykle, tung kløv, agility osv).

Det er viktig at de lærer seg ro inne, men samtidig er det også viktig at de får utløp for innebygget energi. En kort tur og litt kontakttrening er ikke nok for mange unghunder.

Det skal ikke alltid skje noe, og han må lære seg å tåle rolige dager, men han vil jo også som voksen ha behov for å få den fysiske og mentale aktiviseringen han trenger. Først da kan man forvente at han skal være rolig.

• Liker 1
Skrevet

Han er nå i en alder hvor alt han har lært tidligere, er glemt. Slapp av og fortsett rutinene. Det går seg (heldigvis) til!

20201201_100436.jpg

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...