AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 Jeg har hatt skjeve hornhinner i hvert fall siden første gang jeg var hos optiker da jeg var 14. Nå er jeg i starten av 20-årene. Har byttet briller noen ganger. Sist jeg var hos optiker i våres , så sa de at jeg ikke har skjeve hornhinner lenger og gav meg nye glass som ikke korrigerer dette. Det er ikke det at jeg ikke stoler på optikere, og jeg ser ofte kommentarer når jeg googler om at "du kan ikke feile på en syntest, de ser hva som er galt når de ser i øynene, etc". Men, med nye briller, og uten briller, så ser jeg alt lys i streker. Det er skikkelig upraktisk, får ikke sett når tbanen går, sliter med å gå ute i mørket på opplyste steder fordi gatelyktene blender meg, og får mye hodepine. Bruker de gamle brillene mine når jeg ser på skjerm, men de er såpass ødelagte i innfatningen at de ikke kan brukes til daglig. Siden det er 2020 så har jeg bare utsatt å dra tilbake til optikeren. Men jeg er veldig redd for å betale for en ny synsundersøkelse og få beskjed om at "Nei, du ser helt perfekt!" eller lignende. Noen med lignende erfaringer? Anonymkode: d51f1...a0e
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #2 Skrevet 21. desember 2020 Snakk med øyelege. Optikere er ikke leger, og har veldig begrenset kunnskap i forhold. Anonymkode: da3c8...a31 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 Du må i hvert fall si ifra til optiker når brillene ikke fungerer. Ingen lege eller optiker kan hjelpe deg hvis du ikke sier ifra om hva som er galt. Anonymkode: c0da3...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må i hvert fall si ifra til optiker når brillene ikke fungerer. Ingen lege eller optiker kan hjelpe deg hvis du ikke sier ifra om hva som er galt. Anonymkode: c0da3...4fd Jeg har bare ikke råd til å betale veldig mye for nye briller som heller ikke fungerer. Men ja, får vel si ifra etter jul engang. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Snakk med øyelege. Optikere er ikke leger, og har veldig begrenset kunnskap i forhold. Anonymkode: da3c8...a31 Har vært hos øyelege før, og fikk bare beskjed om at jeg "sikkert hadde angst og var hysterisk". Jeg har migrene, fant jeg ut av i etterkant via fastlege og dit jeg ble henvist. Skal i hvert fall aldri tilbake til øyelege x) Anonymkode: d51f1...a0e 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 Alle kan gjøre feil - det gjør sikkert du også. Anonymkode: bb3f6...47e
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle kan gjøre feil - det gjør sikkert du også. Anonymkode: bb3f6...47e Sikker på at ikke optikere er unntaket som bekrefter regelen? Anonymkode: 73645...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sikker på at ikke optikere er unntaket som bekrefter regelen? Anonymkode: 73645...b7f Neppe. Anonymkode: bb3f6...47e
blåtimen Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 Det kan absolutt skje feil! Jeg fikk nye briller etter synstest, syns de var skikkelig slitsomme å bruke, den svimmelheten man får i starten av ny styrke gikk ikke over. Sa det til optikeren og jeg fikk ny test og nye glass til brillene uten å måtte betale.
solmåneogstjerner Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 Alle kan gjøre feil. Alle fagpersoner kan gjøre en vurdering som er litt annerledes enn en kollega. Men du må jo i det minste si ifra!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle kan gjøre feil - det gjør sikkert du også. Anonymkode: bb3f6...47e Joda, men jeg jobber på matbutikk, så feilene jeg gjør er ikke like økonomisk krevende for kundene. Forsøker å ikke gjøre feil, men av og til så havner ting litt feil, eller jeg insisterer på å få se legitimasjonen til pensjonister. Sikkert mye annet jeg ikke kommer på i farta. Poenget mitt med tittelen er vel bare at så vidt jeg har skjønt så ser optikere uten synstesten ca hva som er galt (?). Anonymkode: d51f1...a0e
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #11 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har bare ikke råd til å betale veldig mye for nye briller som heller ikke fungerer. Men ja, får vel si ifra etter jul engang. Har vært hos øyelege før, og fikk bare beskjed om at jeg "sikkert hadde angst og var hysterisk". Jeg har migrene, fant jeg ut av i etterkant via fastlege og dit jeg ble henvist. Skal i hvert fall aldri tilbake til øyelege x) Anonymkode: d51f1...a0e Det er jo ikke sikkert du må betale igjen hvis synstesten ble feil. Uansett kan du jo ikke gå rundt med dårlig syn. Du kan bare ringe med en gang til optiker og spørre hva de kan tilby. Anonymkode: c0da3...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #12 Skrevet 21. desember 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hatt skjeve hornhinner i hvert fall siden første gang jeg var hos optiker da jeg var 14. Nå er jeg i starten av 20-årene. Har byttet briller noen ganger. Sist jeg var hos optiker i våres , så sa de at jeg ikke har skjeve hornhinner lenger og gav meg nye glass som ikke korrigerer dette. Det er ikke det at jeg ikke stoler på optikere, og jeg ser ofte kommentarer når jeg googler om at "du kan ikke feile på en syntest, de ser hva som er galt når de ser i øynene, etc". Men, med nye briller, og uten briller, så ser jeg alt lys i streker. Det er skikkelig upraktisk, får ikke sett når tbanen går, sliter med å gå ute i mørket på opplyste steder fordi gatelyktene blender meg, og får mye hodepine. Bruker de gamle brillene mine når jeg ser på skjerm, men de er såpass ødelagte i innfatningen at de ikke kan brukes til daglig. Siden det er 2020 så har jeg bare utsatt å dra tilbake til optikeren. Men jeg er veldig redd for å betale for en ny synsundersøkelse og få beskjed om at "Nei, du ser helt perfekt!" eller lignende. Noen med lignende erfaringer? Anonymkode: d51f1...a0e Hvilken optiker var du hos da? Jeg har fått nye brilleglass 2 ganger hos brilleland fordi jeg ikke var fornøyd med styrken. Tror ikke jeg måtte betale for ny synstest heller. Anonymkode: a6ad5...2c4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå