Gå til innhold

Ekkelt med felles vaskeri?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En gang hadde nok noen bæsja på seg og puttet buksa full av bæsj i vaskemaskinen og gått i fra. Fant ferdig vasket bukse, men med fortsatt bæsj i..... kokt bæsj er ikke en deilig lukt  

Anonymkode: 947c6...1d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor? Ikke alle vasker på 70-90 grader. 

Vasker du på 30-40, kan du sikkert få et eller annet 

Anonymkode: 03837...90f

I teorien KAN man få covid og andre sykdommer av dette, men da er det nok farligere å ta på dørhåndtakene i et borettslag. 
Hepatitt er blodsmitte, vil kunne smitte dersom man stikker seg på en sprøyte. Og selv da er sjansen heldigvis svært liten. 

Anonymkode: 1c146...15d

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det du da er redd for å få? Hva tror du florerer, og hvor mange tror du blir smittet av et felles vaskeri?

Anonymkode: 6dea3...2d4

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I teorien KAN man få covid og andre sykdommer av dette,

I teorien KAN man få covid og andre sykdommer av det aller, aller meste.

Anonymkode: 6dea3...2d4

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor? Ikke alle vasker på 70-90 grader. 

hehe, ta å les litt om hepatitt. man blir ikke smittet gjennom maskinvask 😂 heller ikke andre sykdommer smitter slik. 
Er mer bekymret for den psykiske helsen til mennesker som tenker slik

Anonymkode: a59e1...a80

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor var det? Oslo? 

Nope, Bergen

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

hehe, ta å les litt om hepatitt. man blir ikke smittet gjennom maskinvask 😂 heller ikke andre sykdommer smitter slik. 
Er mer bekymret for den psykiske helsen til mennesker som tenker slik

DU får lese litt. På nettet står det blant annet om at E-coli og slike ting IKKE dør ved 60 grader 

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ei venninne av meg har nettopp flyttet inn i en blokk hvor beboere bruker felles vaskeri. Det synes hun ingenting om fordi hun er redd for å bli smittet av naboer. 

Bruker dere felles vaskeri? 

Hva er hun redd for å bli smittet av? Hvilke sykdom?

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

DU får lese litt. På nettet står det blant annet om at E-coli og slike ting IKKE dør ved 60 grader 

Jeg er utdannet innenfor mikrobiologi, så jeg kan nok om E. Coli. Du trenger ikke bekymre deg for E. Coli smitte heller gjennom maskinvask- med mindre du sitter å suger på andres skittentøy med aføring på. Om du gjør det, da forstår jeg du er bekymret.

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde aldri brukt en felles vaskemaskin. Høres uhygienisk ut å dele på det. Det må da gå an å legge opp dette i egen leilighet?

Anonymkode: dcec7...11a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde aldri brukt en felles vaskemaskin. Høres uhygienisk ut å dele på det. Det må da gå an å legge opp dette i egen leilighet?

Anonymkode: dcec7...11a

Noen leil. har ikke opplegg for vaskemaskin 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen leil. har ikke opplegg for vaskemaskin 

En av mine tidligere naboer satte vaskemaskin inne på kjøkkenet og det ble en kostbar affære da maskinen gikk i stykker. Naboleiligheten under og egen leilighet fikk store vannskader og forsikringen dekket det ikke. En vaskemaskin kan ikke settes hvor som helst!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ei venninne av meg har nettopp flyttet inn i en blokk hvor beboere bruker felles vaskeri. Det synes hun ingenting om fordi hun er redd for å bli smittet av naboer. 

Bruker dere felles vaskeri? 

Ja. Det er alltid rent der. De som ikke holder orden mister retten til å bruke vaskeriet. Nå under covid vasker jeg over alle flater med såpe og vann før bruk. 

Anonymkode: 9189f...042

Skrevet

Smitte ville jeg ikke vært veldig redd for, om man selv tar forholdsregler når man bruker vaskeriet. Men jeg er skeptisk til andres hygiene. Erfaringen fra studenthjem er at andre slang ut min klesvask i en haug på en skitten benk, og at de ikke sjekket trommelen, slik at jeg stadig endte opp med single sokker. Gulvene så virkelig ikke ut, og mange har et overforbruk av både vaske- og skyllemidler slik at kammeret er overfylt med 13 forskjellige midler og tilhørende dufter.

Anonymkode: a512b...b6a

Skrevet

Så må man heller ikke ta på eller prøve klær i butikken. Andre med HIV, hepatitt og E.Coli kan ha tatt på det- og selv prøvd klærne. Ikke sove på hotell, for de som skifter sengetøyet kan ha hudsykdommer og hepatitt. Pass dere for nakkesøtttett på bussen. Vær ekstra obs om sommeren om du går i shorts og kommer bort i busssete, du kan bli HIV positiv. 
Klamydia kan du få om du tørker deg med toalettpapir som noen har tatt på. 

Forstår tanken at det er ekkelt med fellesvaskeri, MEN man blir ikke syk. 

• Liker 4
Skrevet

Liker fellesvaskeriet i seg selv, men det er et-par nevrotiske kvinnfolk i borettslaget som tror de eier fellesvaskeriet som maser noe jævlig. Orker ikke det mer, så nå kjøper jeg vask/kombi maskin.

Anonymkode: b3f1c...dcd

Skrevet

Skjønner at det kan virke ubehagelig og litt ekkelt, men noen smittefare et det virkelig ikke snakk om. Da kan man jo aldri prøve klær eller la folk sitte på besøk hjemme, kle seg ut i barnehagen  eller låne en genser av noen. Det er lite bakterier som lever på vasket tøy, så med mindre man spiser på tøyet som nevnt over så er det ikke farlig. 

Anonymkode: 937d6...319

Skrevet

Jeg har bruktfellesvaskeri i over 15 år, i tre forskjellige borettslag.  Har aldri opplevd noe spesielt negativt, det eneste er vel at de som har brukt tørkeskapet før meg ofte ikke har hentet klærne sine når jeg kommer og skal bruke det. Akkurat det gidder jeg ikke å irritere meg over, det tar meg 2-3 minutter å slenge det over på brettebordet 😊  Synes det er helt supert med fellesvaskeri, og slippe å ha klær hengende til tørk i leiligheten (tørketrommel er ikke et alternativ da jeg har mye klær som må må strekkes i fasong og henges opp).

Anonymkode: 691ea...ad7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt fellesvaskeri i mange år og har aldri tenkt tanken at det skulle vært ekkelt på noen måte, og hvertfall ikke smittefarlig. Jeg kan synes det er litt spesielt når noen lar undertøyet sitt henge til offentlig anskuelse i dagesvis og irritere meg over de som ikke respekterer oppsatte vasketider, men utover det ser jeg bare fordeler. 

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med fellesvaskeriet vårt. Vi har elektronisk bookingsystem så ingen kan ta andres tider. Jeg synes det er veldig deilig å slippe å ha vask og tørk i leiligheten.

Anonymkode: 8a056...326

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...