AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #1 Skrevet 20. desember 2020 Tidligere juleferier har 3-4 dager i romjula gått bort til juleselskap. Slik er det jo ikke i år. Skal ha et par familiemedlemmer over på middag en dag utenom julaften, og vi skal være sammen med en vennefamilie nyttår, ellers skal jeg og barnet være mye alene. Jeg skal ikke på jobb i julen, har hjemmekontor et par dager. Hva spiser dere i jula? Hva handler dere inn? Lyst til å gjøre det litt hyggelig selvom det blir mye hjemme😊 Anonymkode: a6538...2f2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #2 Skrevet 20. desember 2020 Vi spiser grøt med mandel på lillejulaften, i tillegg til en ekstra god kveldsmat. Pinnekjøtt på julaften. 1. juledag er det stor frokost/lunsj, og planen er å ha kalkunbryst til middag. 2. juledag skal vi til svigermor å spise breiflabb. 3. juledag blir det nok rester etter pinnekjøttmiddagen fra julaften. Deretter blir det mer vanlige middager resten av dagene i romjula, en av dagene blir det taco iallfall, og sikkert julepølse i brun saus. Pinnekjøtt igjen på nyttårsaften. Anonymkode: f6969...bea
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #3 Skrevet 20. desember 2020 Vi spiser alltid: juletorsk med fast tilbehør, rakfisk, pinnekjøtt, ribbe og kalkun. Alt med rikelig og hjemmelaget tilbehør. I dagene i mellom har vi alltid: 2 vegetardager, pizza eller taco, indisk eller annet sterkt krydret en dag, sushi eller annen take away en dag. Samt at vi lager god lunsj, eller julebrunsj, hver dag. Ofte tapas aktig med rester i ny vri. Særlig i år har jeg lagt planlegging ned også i lunsj, da vi blir så mye hjemme. Jeg fryser ned rester av ribbe, pinnekjøtt og kalkun, slik at vi ikke må spise rester hele tiden. Så på nyåret blir det; ramen (kalkun), steam buns (ribbe), soyaglassert ribbe med wokgrønnsaker, pannestekt pinnekjøtt med kålrabi og honning, cæsarsalat (kalkun). På den måten kan vi ha mye variasjon og lite matsvinn. Anonymkode: 17a92...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #4 Skrevet 20. desember 2020 Vi spiser indisk mat på julematen, da vi er drittlei av pinnekjøtt og ribbe på juleaften. Nå har det blitt tradisjon å spise chicken tikka masala på juleaften. Hele familien er samlet, og det var mye protester i begynnelsen, men etter å ha fått besøk fra indiske venner, så har vi begynt med det. Anbefales. Anonymkode: 274e8...fc6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #5 Skrevet 20. desember 2020 Vi spiser også INDISK MAT på juleaften. Anonymkode: 6b57d...c7e 1
Gjest Godhelg2019 Skrevet 20. desember 2020 #6 Skrevet 20. desember 2020 Indisk mat er kjempegodt, men vi spiser ikke det akkurat på juleaften.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #7 Skrevet 20. desember 2020 Jeg har kjøpt en kalkunfilet på tilbud. Tenker jeg skal ha rosenkål, surkål, fløtesaus og potet. Samboer vil ha sild med potet, rødbeter, løk og potet. Ellers så kjøper jeg inn noe enkelt. F.eks fiskepinner. Kommer sikkert til å ha alt for mye mat uansett. Anonymkode: 68ea6...ad0
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #8 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi spiser indisk mat på julematen, da vi er drittlei av pinnekjøtt og ribbe på juleaften. Nå har det blitt tradisjon å spise chicken tikka masala på juleaften. Hele familien er samlet, og det var mye protester i begynnelsen, men etter å ha fått besøk fra indiske venner, så har vi begynt med det. Anbefales. Anonymkode: 274e8...fc6 Det er mer de andre dagene jeg spør etter. Julaften er satt når det kommer til mat. Anonymkode: a6538...2f2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #9 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi spiser alltid: juletorsk med fast tilbehør, rakfisk, pinnekjøtt, ribbe og kalkun. Alt med rikelig og hjemmelaget tilbehør. I dagene i mellom har vi alltid: 2 vegetardager, pizza eller taco, indisk eller annet sterkt krydret en dag, sushi eller annen take away en dag. Samt at vi lager god lunsj, eller julebrunsj, hver dag. Ofte tapas aktig med rester i ny vri. Særlig i år har jeg lagt planlegging ned også i lunsj, da vi blir så mye hjemme. Jeg fryser ned rester av ribbe, pinnekjøtt og kalkun, slik at vi ikke må spise rester hele tiden. Så på nyåret blir det; ramen (kalkun), steam buns (ribbe), soyaglassert ribbe med wokgrønnsaker, pannestekt pinnekjøtt med kålrabi og honning, cæsarsalat (kalkun). På den måten kan vi ha mye variasjon og lite matsvinn. Anonymkode: 17a92...b1f Det er interessant at flere spiser indisk mat i juletiden. Anonymkode: 6b57d...c7e
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #10 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er interessant at flere spiser indisk mat i juletiden. Anonymkode: 6b57d...c7e Jeg trodde det bare var oss 😂 Norsk julemat er god, og tradisjonsrik. Men jeg (og familien) er slik at etter noen dager med norsk mat frister det enormt med sterkt krydret mat. Det samme skjer om vi kommer hjem fra ferie fra feks Italia. I tillegg er Indisk utrolig enkelt. Hiver kjøttet i marinade kvelden før. Hiver så kjøtt, krydder, tomatpurè og fløte eller kokosmelk i crockpoten, så godgjør det seg der hele dagen, og lager nærmest seg selv. Eller vi bestiller takeaway om selv dette føles som for mye innsats. Anonymkode: 17a92...b1f
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #11 Skrevet 20. desember 2020 Spiser indisk til julematen. Butter chiken på juleaften Anonymkode: 78a85...fd6
Jeffe Skrevet 20. desember 2020 #12 Skrevet 20. desember 2020 Indisk gryte er en sikker vinner på juleaften!
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #13 Skrevet 20. desember 2020 Nå er det IKKE julaften jeg spør om tips til. Så alle dere som vil snakke om indisk mat på julaften - lag en egen tråd. Jeg ønsket tips til de andre dagene i jula. Ikke julaften. Kjære tid. Anonymkode: a6538...2f2 1
Pupperulla Skrevet 20. desember 2020 #14 Skrevet 20. desember 2020 Vi skal ha koldtbord 22., pinnekjøtt 23. ribbe 24. Rester av alt dette 1-2.juledag taco / pizza el 3.juledag Salt lammelår med kålrot og løksaus 28. Nyttårsaften blir det kalkun og fløtesaus 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #15 Skrevet 20. desember 2020 Lille julaften spiser vi grøt med mandel i også har vi tradisjonsmat (ribbe,kjøttkaker,medisterpølser osv.) Julaften og første juledag. 2.dag har vi hjemmelaget pizza, for julemat blir så sykt fett i lengden og vi blir fort lei. Resten av jula har vi rester av kjøttkaker en dag, indisk en dag og ellers ganske vanlige middager. Vi gjør det heller litt spesielt og ekstra hyggelig ved å dekke på bordet, spise ved spisebordet i stua og ikke på kjøkkenet. Tenne lys, bruke servietter osv. Anonymkode: 139cb...94a
Jeffe Skrevet 20. desember 2020 #16 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er det IKKE julaften jeg spør om tips til. Så alle dere som vil snakke om indisk mat på julaften - lag en egen tråd. Jeg ønsket tips til de andre dagene i jula. Ikke julaften. Kjære tid. Anonymkode: a6538...2f2 Hvis du ikke skal ha indisk på juleaften kanskje du kan ha indisk gryte på 1.juledag?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #17 Skrevet 20. desember 2020 Jeffe skrev (1 minutt siden): Hvis du ikke skal ha indisk på juleaften kanskje du kan ha indisk gryte på 1.juledag? Hvis du lager stekte indisk lammespyd på lille juleaften så kan du ha rester til frokost på juleaften Anonymkode: 78a85...fd6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #18 Skrevet 20. desember 2020 Vi spiser også pizza 2. juledag! Ellers er tips til middager ellers i julen: laks og pasta i fløtesaus, kylling med sursøt saus og ris, fiskeburger med noe godt tilbehør, pannekaker i langpanne med epler og bacon, kylling med nudler og appelsinsaus, kjøttkaker, omelett med spekeskinke på polarbrød. Du kan også lage løvbiff/vanlig biff med stekte poteter. Det viktigste er uansett å gjøre måltidet til noe hyggelig. Som den over her så dekker vi bordet litt hyggelig og tenner lys. Vi er dessertmennesker i julen og har derfor ofte dessert i juledagene. Det kan være en fruktkompott, sjokolademousse, hermetiske fersken/pærer med krem osv. Bare noe søtt. Det løfter middagen litt og gjør den mer spesiell enn i hverdagen hvor det ikke blir så mye dessert. Også har vi julekaker stående på bordet hele kvelden. Anonymkode: 139cb...94a
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #19 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er det IKKE julaften jeg spør om tips til. Så alle dere som vil snakke om indisk mat på julaften - lag en egen tråd. Jeg ønsket tips til de andre dagene i jula. Ikke julaften. Kjære tid. Anonymkode: a6538...2f2 og jeg anbefalte indisk til romjulen.... Ærlig talt, du spør om råd. Det heter "takk", ikke "pell deg ut av tråden". Skulle ønske jeg visste at du var av den beske og bitre typen før jeg brukte tid på å svare... Anonymkode: 17a92...b1f 2
Taluno Skrevet 20. desember 2020 #20 Skrevet 20. desember 2020 Hvilke dager vi har hva varierer, men faste middagsretter vi spiser hver jul: Pinnekjøtt, ribbe, kalkun, rype, kveite, torsk, pizza med ribberester og kalkungryte med kalkunrestene. Og ja, vi varierer også på selve julaften, mellom ribbe, pinnekjøtt og torsk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå