AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #1 Skrevet 20. desember 2020 Har vært veldig plaget av mer tett nese enn vanlig lenge, og spesielt på den ene siden er litt mer problematisk. Det føles tidvis som det «er noe» et sted der mellom halsen nese ish på den ene siden, osv. Har tidvis gul snørr fra neseboret på den ene siden, kommer og går i intensitet. jeg fikk tatt et bilde av bihulene, som visste at nesa var fin og forsåvidt bihulene, men slimhinnene akkurat nederst ved kjeven på den ene siden var litt hovne, og det så ut på bildene som at det var noe som kunne være infeksjon og noe annet greier rundt roten på den ene jekslen akkurat på den siden. legen mente derfor at problemet heller kunne være tannen, enn nesa/bihulene. det gir mening for meg, da akkurat den tannen har vært problematisk tidligere, men jeg har altså ikke hatt noe spesielt vondt i den tanna eller det har vært noe som har gjort det åpenbart for meg å sette den i sammenheng med neseproblematikken. Så spørsmålet mitt, som jeg ikke føler jeg rakk å få svar på fra legen er, kan man virkelig få uttalte neseproblemer, tett nese, følelsen av noe rart i nese/hals osv av tannrotbetennelse? nå har tannen imidlertid begynt å bli Litt vond og jeg kjenner det er vondt på en måte rundt tannen opp mot ganen og dermed også litt Nedover mot halsen, slik at det kan føles som om halsen er vondt når svelger, og det er litt hovent rundt tanntesten, det er verst når jeg ligger, og nesen er nå ekstra tett på den siden og produserer også gul snørr igjen. (ja jeg har Vært hos tannlegen, som anbefalte å rotfylle, men hun kunne egentlig ikke se noe aktiv infeksjon på sine bilder. Men dette var før tannen ble øm nå nylig, så ja jeg har y time hos tannlege om ikke så lenge for å fortsette p fikse denne), men jeg er nysgjerrig på om noen kan forklare noe om sammenhengen mellom tann og bihule/nese, vet jo at det ligger nærme hverandre og sånn,men å få i hovedsak symptomer i nese/nedre bihule og området rundt der? Why? Anonymkode: 707fb...155
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #2 Skrevet 20. desember 2020 Røttene på jekslene ligger tett på gulvet i sinus maxillaris, eller de mest «kjente» bihulene. Hos noen kan de ligge helt opp i bihulen, eventuelt bare med et tynt slimhinnedekke (ikke noe bein). En infeksjon i roten på en tann går nedover gjennom tannen og ned til beinet under. Det er kort vei fra tannen til bihulen for bakteriene. Og bakterieinfeksjon gir de symptomene du beskriver. Anonymkode: 8a47b...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #3 Skrevet 20. desember 2020 Hm, nå fikk jeg muligens svar på et problem jeg har selv. Jeg får i perioder en følelse av å være tett på det ene neseboret og bihulen. Det er en sånn plage som glemmes så snart det gir seg, og når det kommer tilbake husker jeg at det er en hyppig greie. Jeg hadde helt glemt at jeg også har en rotfylt tann på den siden, der tannlegen den gang kommenterte at roten var veldig tett på bihulen, så dersom det måtte gjøres mer med den ville hun helst henvise meg videre. Kanskje det er den som har skylda. Får ta det opp med tannlegen når jeg skal innom til kontroll. Anonymkode: fcc40...1f6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #4 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Røttene på jekslene ligger tett på gulvet i sinus maxillaris, eller de mest «kjente» bihulene. Hos noen kan de ligge helt opp i bihulen, eventuelt bare med et tynt slimhinnedekke (ikke noe bein). En infeksjon i roten på en tann går nedover gjennom tannen og ned til beinet under. Det er kort vei fra tannen til bihulen for bakteriene. Og bakterieinfeksjon gir de symptomene du beskriver. Anonymkode: 8a47b...4d3 Ja vet jo at de ligger tett. Men kan man få litt følelse av vondt i halsen/ganen osv, når man svelger pga dette og? Og kan en betennelse som eeegentlig sitter i tannen/rota gi såpass mye irritasjon til bihulen at det blir mer snørr akkurat på den ene siden? nå har jo tannen som sagt begynt å bli litt øm og det er sånn sett mer tydelig at problemene sitter der, men dette med nesa og litt sånn trykk oppover mot øyet og sånn har jo vært en stund uten at tanna i seg selv har vært noe vond. Anonymkode: 707fb...155
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå