Gå til innhold

Mistet smaks- og luktesans! Hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har testa meg for corona, og den var heldigvis negativ. Men jeg har en tendens hvert bidige år å bli forkjøla før jul, og mister dermed både smaks- og luktesans (skjedd minst fire ganger før). 

Nå har det vært sånn i ei uke (vært forkjøla i to). Er bare fem dager igjen til julaften, og det er helt kriiise å ikke kunne smake julematen 😭

Jeg er ikke fysisk tett i nesa, så er ikke derfor. Er det noen som har noen kjerringråd her? Er desperat!

Anonymkode: a73b2...a1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fem dager er jo ganske lang tid å bli frisk på. For å hjelpe immunforsvaret ditt så må du hvile, spise nok og sunt og drikke mye vann. Noe særlig annet kan du ikke gjøre tror jeg. Prøv å slappe av å kose deg så godt du kan til tross for sykdommen. God bedring! 

Anonymkode: 1c7ba...6f4

• Liker 4
Skrevet

Sikker på at du ikke skal ta en til test? Ved vanlig forkjølelse mister man ikke luktesansen på samme måte som ved covid, det er jo spesielt for dette viruset av det lammer nervene i nesen slik andre virus ikke gjør slik at du kan være helt klar og samtidig ikke lukte en skitt.

Anonymkode: eca22...2f7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikker på at du ikke skal ta en til test? Ved vanlig forkjølelse mister man ikke luktesansen på samme måte som ved covid, det er jo spesielt for dette viruset av det lammer nervene i nesen slik andre virus ikke gjør slik at du kan være helt klar og samtidig ikke lukte en skitt.

Jo man kan miste smak og lukt ved vanlig forkjølelse ja! Gjør jeg så og si hver gang ved en kraftig forkjølelse og det har jeg gjort i mange år. Varer ca 10- 20 dager for meg...

• Liker 3
Skrevet

Ta en ny test. Det kan være at du testet deg for tidlig. Å ikke ha forkjølelsessymptomer (du sier du ikke er tett i nesen), men samtidig miste lukt og smakssans i den grad, og det varer så lenge, er klassisk korona. Det var eneste symptom hos svigerinnen min. 

Anonymkode: 2ed36...454

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ta en ny test. Det kan være at du testet deg for tidlig. Å ikke ha forkjølelsessymptomer (du sier du ikke er tett i nesen), men samtidig miste lukt og smakssans i den grad, og det varer så lenge, er klassisk korona. Det var eneste symptom hos svigerinnen min. 

Anonymkode: 2ed36...454

Men dette er "vanlig" for meg...har hatt det en gang i året de siste fire åra, alle gangene tett opp mot jul...

Men vurderer å teste meg igjen!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tenkte å teste meg om igjen hvis det ikke bedrer seg snart. Jeg har hatt det slik de siste fire årene, alle gangene tett opp mot jul, så er ganske sikker på at det ikke er noe mer enn en forkjølelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fem dager er jo ganske lang tid å bli frisk på. For å hjelpe immunforsvaret ditt så må du hvile, spise nok og sunt og drikke mye vann. Noe særlig annet kan du ikke gjøre tror jeg. Prøv å slappe av å kose deg så godt du kan til tross for sykdommen. God bedring! 

Anonymkode: 1c7ba...6f4

Tusen takk ☺

Skrevet

Forresten TS vil bare tipse deg om å sjekke tennene dine... Jeg plagdes også jevnlig med dette og etter og ha rotfyllt tre betente tenner i overkjeven har det blitt mye bedre! Snedig! Men bihuler, munnhule og alt dette henger jo sammen. 

• Liker 1
Skrevet
Jegogduogvito skrev (11 timer siden):

Forresten TS vil bare tipse deg om å sjekke tennene dine... Jeg plagdes også jevnlig med dette og etter og ha rotfyllt tre betente tenner i overkjeven har det blitt mye bedre! Snedig! Men bihuler, munnhule og alt dette henger jo sammen. 

Takk for tips! Har faktisk litt vondt i en tann helt bakerst! 

Skrevet

Ny test tenker nå jeg.

Anonymkode: 7b284...d96

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...