Litenlinerle Skrevet 19. desember 2020 #1 Skrevet 19. desember 2020 Dere som har gjennomført kvalitative masteroppgaver og brukt intervju som metode, hvor mange personer intervjuet dere? Og hva er erfaringen deres rundt dette?
ajarRun Skrevet 19. desember 2020 #2 Skrevet 19. desember 2020 Du kan bare søke opp masteroppgaver på samme emne og sjekke. Vanlig feil er å ville ha for mange. To til fire er vel vanlig. Men det kommer litt an på fagfelt. I tillegg må du jo vurdere hvor lang masteroppgave du skal skrive. Men jeg ville nok gått for en metode uten intervju, mye mindre arbeid.
solmåneogstjerner Skrevet 19. desember 2020 #3 Skrevet 19. desember 2020 Hadde ti. En times intervju med hver. Måtte nesten ha såpass mange for å få belyst/besvart problemstillingen, da de hadde forskjellige bakgrunner og det var det som var forskningsspørsmålet mitt. 'Er det forskjell på hvordan x og y og z vurderer det og det'. Det tok jo en del tid, både rekruttering, gjennomføring, transkribering og analyse. Men oppgaven ble jo bra, og faktisk brukt i både utdanning og i kurs for praktiserende. Så den er jeg veldig fornøyd med. Men man kunne fint ha valgt en problemstilling som hadde vært mindre tidkrevende. 1
Litenlinerle Skrevet 19. desember 2020 Forfatter #4 Skrevet 19. desember 2020 ajarRun skrev (3 minutter siden): Du kan bare søke opp masteroppgaver på samme emne og sjekke. Vanlig feil er å ville ha for mange. To til fire er vel vanlig. Men det kommer litt an på fagfelt. I tillegg må du jo vurdere hvor lang masteroppgave du skal skrive. Men jeg ville nok gått for en metode uten intervju, mye mindre arbeid. Har prøvd å søke opp det jeg lurer på men finner ikke så mange tråder om akuratt det spørsmålet... Men 2-4 virka veldig lite? Min veileder har sagt at 5 er fint, men vurderer 6stk. Oppgaven skal være på 60-70sider og skrives på ett semester. 6 informanter blir mye jobb, men intervjuene varer nok bare rundt 40 min...
Litenlinerle Skrevet 19. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2020 solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden): Hadde ti. En times intervju med hver. Måtte nesten ha såpass mange for å få belyst/besvart problemstillingen, da de hadde forskjellige bakgrunner og det var det som var forskningsspørsmålet mitt. 'Er det forskjell på hvordan x og y og z vurderer det og det'. Det tok jo en del tid, både rekruttering, gjennomføring, transkribering og analyse. Men oppgaven ble jo bra, og faktisk brukt i både utdanning og i kurs for praktiserende. Så den er jeg veldig fornøyd med. Men man kunne fint ha valgt en problemstilling som hadde vært mindre tidkrevende. Oi, hørtes ut som et godt stykke arbeid! Hvor lang tid hadde du på dette?
ajarRun Skrevet 19. desember 2020 #6 Skrevet 19. desember 2020 Litenlinerle skrev (Akkurat nå): Har prøvd å søke opp det jeg lurer på men finner ikke så mange tråder om akuratt det spørsmålet... Men 2-4 virka veldig lite? Min veileder har sagt at 5 er fint, men vurderer 6stk. Oppgaven skal være på 60-70sider og skrives på ett semester. 6 informanter blir mye jobb, men intervjuene varer nok bare rundt 40 min... Ikke søk etter tråder her, ingen som skriver her har utdanning. Søk etter masteroppgaver, de er vanligvis lagt ut på nett, og da kan du kopiere framgangsmåte fra deres master. Hvis veileder sier 5, hvorfor ikke høre på veileder? Et halvt år på en masteroppgave høres litt brutalt ut. Hvordan får man da tid til jobb og festing? Hvorfor vil du ha flere informanter? En oppgave blir ikke nødvendigvis bedre av flere informanter.
solmåneogstjerner Skrevet 19. desember 2020 #7 Skrevet 19. desember 2020 Litenlinerle skrev (2 minutter siden): Oi, hørtes ut som et godt stykke arbeid! Hvor lang tid hadde du på dette? 30 studiepoeng, altså ett semester. Men hadde gjort klar planleggingen og metoden på forhånd (i metodekurset). Og jeg brukte to semestre på den, men det var hovedsaklig fordi jeg jobbet så mye samtidig (full jobb +). Kunne gjort det på tiden hvis ikke. Men hvor mange informanter du trenger kommer jo helt an på problemstillingen.
solmåneogstjerner Skrevet 19. desember 2020 #8 Skrevet 19. desember 2020 ajarRun skrev (4 minutter siden): Ikke søk etter tråder her, ingen som skriver her har utdanning. Jeg har ihvertfall, har du? Søk etter masteroppgaver, de er vanligvis lagt ut på nett, og da kan du kopiere framgangsmåte fra deres master.det er et veldig godt tips, og noe jeg benyttet meg av. Hvis veileder sier 5, hvorfor ikke høre på veileder? Et halvt år på en masteroppgave høres litt brutalt ut. Hvordan får man da tid til jobb og festing?😉 Hvorfor vil du ha flere informanter? En oppgave blir ikke nødvendigvis bedre av flere informanter.Det kommer an på problemstillingen. 1
Bernardette Skrevet 19. desember 2020 #9 Skrevet 19. desember 2020 ajarRun skrev (7 minutter siden): Ikke søk etter tråder her, ingen som skriver her har utdanning. Søk etter masteroppgaver, de er vanligvis lagt ut på nett, og da kan du kopiere framgangsmåte fra deres master. Hvis veileder sier 5, hvorfor ikke høre på veileder? Et halvt år på en masteroppgave høres litt brutalt ut. Hvordan får man da tid til jobb og festing? Hvorfor vil du ha flere informanter? En oppgave blir ikke nødvendigvis bedre av flere informanter. Snakk for'ræ sjæl, jeg har flere hundre studiepoeng, og jeg vet om andre her som har tilsvarende og mer. 2
solmåneogstjerner Skrevet 19. desember 2020 #10 Skrevet 19. desember 2020 Litenlinerle skrev (9 minutter siden): Har prøvd å søke opp det jeg lurer på men finner ikke så mange tråder om akuratt det spørsmålet... Men 2-4 virka veldig lite? Min veileder har sagt at 5 er fint, men vurderer 6stk. Oppgaven skal være på 60-70sider og skrives på ett semester. 6 informanter blir mye jobb, men intervjuene varer nok bare rundt 40 min... Antall sider sier ikke nødvendigvis så mye. Kommer an på fagområde og aller mest problemstillingen. Jeg skrev 120, men de fleste hos oss skrev rundt 70-80. Oppgaven blir ikke bedre av å skrive langt, du må ha noe fornuftig å si hele tiden. Og man bør alltid prøve å korte ned så mye som mulig. Kvantitativt/kvalitativt har en del å si på hva som er fornuftig lengde.
ajarRun Skrevet 19. desember 2020 #11 Skrevet 19. desember 2020 Det er mye vanskeligere å skrive en god oppgave på 50 ord enn en på 150 ord. Å kunne uttrykke seg konsist og presist er vanskelig, man må også være mer sparsommelig med kilder.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #12 Skrevet 19. desember 2020 ajarRun skrev (1 time siden): Ikke søk etter tråder her, ingen som skriver her har utdanning. Søk etter masteroppgaver, de er vanligvis lagt ut på nett, og da kan du kopiere framgangsmåte fra deres master. Hvis veileder sier 5, hvorfor ikke høre på veileder? Et halvt år på en masteroppgave høres litt brutalt ut. Hvordan får man da tid til jobb og festing? Hvorfor vil du ha flere informanter? En oppgave blir ikke nødvendigvis bedre av flere informanter. Det er riktig at du ikke har utdanning, men ikke snakk for resten av oss. Det hadde vert fint om du sluttet å svare i tråder med tema du ikke har forutsetning for å svare på. Anonymkode: 6de69...6ac 6
Renate79 Skrevet 19. desember 2020 #13 Skrevet 19. desember 2020 Vi gjorde fem intervjuet, men utelukket det ene fra analysen pga han falt utenfor inklusjonskriteriene. Intervjuene var 1,5-3 timer lange, så en syk transkriberingsjobb men fornøyd med antallet vi hadde, i ettertid tenker jeg at det var et riktig nivå for vår oppgave. Gikk psykisk helsearbeid. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #14 Skrevet 20. desember 2020 ajarRun skrev (2 timer siden): Ikke søk etter tråder her, ingen som skriver her har utdanning. Søk etter masteroppgaver, de er vanligvis lagt ut på nett, og da kan du kopiere framgangsmåte fra deres master. Hvis veileder sier 5, hvorfor ikke høre på veileder? Et halvt år på en masteroppgave høres litt brutalt ut. Hvordan får man da tid til jobb og festing? Hvorfor vil du ha flere informanter? En oppgave blir ikke nødvendigvis bedre av flere informanter. Svært mange masteroppgaver tar et halvt år, som f.eks. de fleste på rettsvitenskap. Jeg skrev master med jobb og småbarn hjemme, og hadde til og med tid til å være sosial. Kanskje du skal holde deg til tråder du har bedre forutsetning til å svare på, eventuelt spesifisere at du ikke har grunnlag til å svare i innlegget. Anonymkode: 5c304...9f6 5
solmåneogstjerner Skrevet 20. desember 2020 #15 Skrevet 20. desember 2020 ajarRun skrev (1 time siden): Det er mye vanskeligere å skrive en god oppgave på 50 ord enn en på 150 ord. Å kunne uttrykke seg konsist og presist er vanskelig, man må også være mer sparsommelig med kilder. Første setning: riktig, (bortsett fra at du skriver antall ord, her snakker vi antall sider) men det er forskjeller. Problemstilling, fagområde og metode spiller inn her. Men: sparsommelig med antall kilder? Jeg prøver å legge godviljen til, men vær litt forsiktig med å skrive akkurat det. For det første så blir oppgaven bedre jo flere man kan 'hekte på' (om det er relevant). For det andre: man skal selvsagt henvise til alle man bruker (unntak kan være for det som anses som allmennkunnskap innen faget. Til og med der skal man være forsiktig). Jeg lurer på om du har skrevet masteroppgave selv? Og i hvilket fag isåfall?
solmåneogstjerner Skrevet 20. desember 2020 #16 Skrevet 20. desember 2020 Til ts: hvilket fagområde skriver du innen? Jeg kan sende deg link til min oppgave hvis du vil. Da må du sende meg en pm. Vil ikke legge det ut her. 😊
ajarRun Skrevet 20. desember 2020 #17 Skrevet 20. desember 2020 solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden): Første setning: riktig, (bortsett fra at du skriver antall ord, her snakker vi antall sider) men det er forskjeller. Problemstilling, fagområde og metode spiller inn her. Men: sparsommelig med antall kilder? Jeg prøver å legge godviljen til, men vær litt forsiktig med å skrive akkurat det. For det første så blir oppgaven bedre jo flere man kan 'hekte på' (om det er relevant). For det andre: man skal selvsagt henvise til alle man bruker (unntak kan være for det som anses som allmennkunnskap innen faget. Til og med der skal man være forsiktig). Jeg lurer på om du har skrevet masteroppgave selv? Og i hvilket fag isåfall? Selvsagt er det forskjell på forskjellige type tilnærminger. Men generelt sett er en lengre oppgave lettere å skrive enn en kortere. Sparsommelig var muligens et uheldig ordvalg. Selektiv er kanskje mer presist. Helt enig i at man må henvise til alle kilder man bruker, hverken mer eller mindre. Men på et emne på masternivå jeg tok dette semesteret ønsket mine gruppemedlemmer å henvise til dårlige kilder (ikke fagfellevurdert refleksjonsnotat) og henvise til en enkelt setning i en rapport på 150 sider. Bidro disse til å underbygge våre konklusjoner eller belyse problemstillingen? Ikke i det hele tatt. De gjorde ikke noe positivt for oppgaven. Har man færre ord eller sider vil det være lettere å kutte slike ting. Jeg kan dessverre ikke opplyse detaljert om min utdanning uten å risikere at folk klarer å identifisere meg. Det jeg skriver på dette forumet er ikke nødvendigvis ting jeg kan stå inne for, og jeg er her en persona som er løst basert på den virkelige meg. I tillegg vil jeg ha anonymiteten for å ha mulighet til å skrive fritt. Dersom profilen var knyttet til meg personlig måtte jeg jo moderert meg veldig. 1
solmåneogstjerner Skrevet 20. desember 2020 #18 Skrevet 20. desember 2020 (endret) ajarRun skrev (9 minutter siden): Det jeg skriver på dette forumet er ikke nødvendigvis ting jeg kan stå inne for, og jeg er her en persona som er løst basert på den virkelige meg. Ok.... Endret 20. desember 2020 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #19 Skrevet 20. desember 2020 Postholm (2010) anbefaler det minste antall anbefalte informanter, som er 3 informanter. Men det kommer jo likevel helt an på problemstilling. Jeg skal ha en fenomenologisk kvalitativ tilnærming, og ønsker minst 3. Kanskje opp mot 5 om jeg ser jeg trenger mer. Anonymkode: 5ae99...cb3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #20 Skrevet 20. desember 2020 5 hours ago, ajarRun said: Du kan bare søke opp masteroppgaver på samme emne og sjekke. Vanlig feil er å ville ha for mange. To til fire er vel vanlig. Men det kommer litt an på fagfelt. I tillegg må du jo vurdere hvor lang masteroppgave du skal skrive. Men jeg ville nok gått for en metode uten intervju, mye mindre arbeid. 5 hours ago, ajarRun said: Ikke søk etter tråder her, ingen som skriver her har utdanning. Søk etter masteroppgaver, de er vanligvis lagt ut på nett, og da kan du kopiere framgangsmåte fra deres master. Et halvt år på en masteroppgave høres litt brutalt ut. Hvordan får man da tid til jobb og festing? Hvorfor vil du ha flere informanter? En oppgave blir ikke nødvendigvis bedre av flere informanter. Ja, tydelig at du ikke har utdanning, fordi du har ikke peiling på hva du snakker om. Anonymkode: a6115...5f9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå