Gå til innhold

IBS, tips og triks

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har IBS.

Jeg har funnet ut selv at det hjelper for meg å skippe frokost, om jeg har tidlige planer (ingen mat inn, ingen mat ut😅

Lurer egentlig bare på tips som kan hjelpe, bortsett fra hva man kan og ikke kan spise

Anonymkode: a7e39...66a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

IBS er meget individuelt. Dette er prøv og feil. 

Anonymkode: 15292...6e4

• Liker 6
Skrevet

Ingen som har funnet noen triks som fungerer for dem? 

Anonymkode: a7e39...66a

• Liker 1
Skrevet

Glutenfrie havregryn med yoghurt (som har stått i kjøleskapet over natten) til frokost! NAM!

• Liker 1
Skrevet

For meg fungere lav FODMAP. Nytt liv!

Anonymkode: 8e0b9...626

• Liker 3
Skrevet

Lavkarbo

Anonymkode: 0f39e...015

• Liker 2
Skrevet

Leste et sted at man ikke burde drikke til maten men heller drikke litt vann en halvtime før måltid og en halvtime etter.. så prøver på det men vet ikke om det hjelper ennå da. Ellers er det vel også anbefalt å unngå å spise for fort og for store måltider?

Anonymkode: 5eb0d...131

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg fungere lav FODMAP. Nytt liv!

Anonymkode: 8e0b9...626

Lavfodmap, det er det kostholdet forskning viser faktisk fungerer for ibs. Det er noen individuelle forskjeller i hvor sensitiv man er for de ulike høyfodmap-matvarene, så her er det om å gjøre å spise lavfodmap og så prøve en og en middel-eller høyfodmap og se an reaksjonen. 

Denne listen på fhi er fin https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer/ 

Hele prosessen står godt forklart på Haukeland sine ibs-sider https://helse-bergen.no/avdelinger/medisinsk-klinikk/seksjon-for-fordoyelsessjukdommar/nasjonal-kompetansetjeneste-for-funksjonelle-mage-tarmsykdommer/lavfodmap-mat-ved-ibs#slik-gar-du-fram 

Dette er jo også grunnen til at man kan oppleve bedring på lavkarbo, men siden man da kutter ut mange flere næringsstoffer enn nødvendig er det ikke anbefalt å gå på lavkarbo for ibs, det holder med lavfodmap, altså holder man seg unna kun noen typer karbohydrater (de som er høyfodmap). 

Den aller største forskjellen som gjør at mange får umiddelbar bedring på lavfodmap er at man velger brød laget av lavfodmapkorn, eller velger å spise mindre brød og heller spiser annen mat. For nordmenn som gjerne har tre brødmåltider om dagen utgjør dette en stor forbedring for en ibs-mage. 

Anonymkode: c2c43...528

Skrevet

Anbefaler generelt å lese på Haukeland sine ibs-sider. https://helse-bergen.no/avdelinger/medisinsk-klinikk/seksjon-for-fordoyelsessjukdommar/nasjonal-kompetansetjeneste-for-funksjonelle-mage-tarmsykdommer/irritabel-tarm-syndrom-ibs 

Haukeland huser nemlig nasjonalt kompetansesenter for funksjonelle tarmsykdommer, så de er fremste kompetanse i landet på ibs. Baser deg på.det de sier, ikke hva "alle andre" sier. 

De tilbyr også noe som heter ibs-skolen for pasienter, tror man får henvisning av fastlegen. 

Anonymkode: c2c43...528

Skrevet

Fermentert mat. Kombucha gjorde meg frisk.

Anonymkode: c3e44...e71

Skrevet

Prøvd alt i ti år. Eneste som funker for meg er å drikke lite og bare spise ett eller to små måltider sent på dagen. Jo mindre mat og drikke som går inn, jo færre problemer. 

Anonymkode: b732a...d57

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Prøvd alt i ti år. Eneste som funker for meg er å drikke lite og bare spise ett eller to små måltider sent på dagen. Jo mindre mat og drikke som går inn, jo færre problemer. 

Anonymkode: b732a...d57

Lignende aha-opplevelse her. Bare at jeg spiser for det meste flytende mat. Supper, proteinshakes og den slags fungerer fint. Alt av fast føde er vanskelig. Hvete er en versting. 

Anonymkode: 893c1...21d

Skrevet

Jeg tok omsider en runde med FODMAP. Jeg utsatte det lenge fordi det er en ganske omfattende prosess, og fordi jeg egentlig ikke hadde særlig tro på at det kunne hjelpe meg, men allerede på dag 2 hadde jeg fått et nytt liv og måtte spørre meg selv hvorfor jeg ikke gjorde det tidligere! 

I dag lever jeg ikke på lav FODMAP, men har fått kartlagt hvilke matvarer jeg bør holde meg unna helt, hva jeg kan tåle i små mengder, og hva jeg tåler helt fint.
Virker også som det er en del kryssreaksjoner når jeg ikke regulerer maten også, så så lenge jeg holder meg unna det jeg reagerer mest på kan jeg spise en del andre ting jeg trodde jeg ikke tålte tidligere.
For min del er det hvetemel, kokt melk, rå løk og gulrøtter som er verstingene. Jeg reagerer på andre ting også, men de kan jeg tåle bedre så lenge det er små mengder. 

Det var en kjedelig prosess å kartlegge, men nå har jeg lange perioder hvor jeg er tilnærmet symptomfri. Tidligere levde jeg med kvalme og oppkast daglig, magesmerte som tidvis var så sterke at jeg ble innlagt på akutten, og måtte ha umiddelbar tilgang til toalett ved enhver tid. I tillegg var jeg en del sykemeldt pga store plager.
Nå har jeg vært i full jobb siden jeg startet på FODMAP, og IBS'en påvirker hverdagen min i veldig liten grad. Så jeg angrer ikke et sekund på at jeg gjorde den jobben :) 

Skrevet
44 minutter siden, EmKay said:

Jeg tok omsider en runde med FODMAP. Jeg utsatte det lenge fordi det er en ganske omfattende prosess, og fordi jeg egentlig ikke hadde særlig tro på at det kunne hjelpe meg, men allerede på dag 2 hadde jeg fått et nytt liv og måtte spørre meg selv hvorfor jeg ikke gjorde det tidligere! 

I dag lever jeg ikke på lav FODMAP, men har fått kartlagt hvilke matvarer jeg bør holde meg unna helt, hva jeg kan tåle i små mengder, og hva jeg tåler helt fint.
Virker også som det er en del kryssreaksjoner når jeg ikke regulerer maten også, så så lenge jeg holder meg unna det jeg reagerer mest på kan jeg spise en del andre ting jeg trodde jeg ikke tålte tidligere.
For min del er det hvetemel, kokt melk, rå løk og gulrøtter som er verstingene. Jeg reagerer på andre ting også, men de kan jeg tåle bedre så lenge det er små mengder. 

Det var en kjedelig prosess å kartlegge, men nå har jeg lange perioder hvor jeg er tilnærmet symptomfri. Tidligere levde jeg med kvalme og oppkast daglig, magesmerte som tidvis var så sterke at jeg ble innlagt på akutten, og måtte ha umiddelbar tilgang til toalett ved enhver tid. I tillegg var jeg en del sykemeldt pga store plager.
Nå har jeg vært i full jobb siden jeg startet på FODMAP, og IBS'en påvirker hverdagen min i veldig liten grad. Så jeg angrer ikke et sekund på at jeg gjorde den jobben :) 

Så rart at du ikke tåler gulrøtter. Det er jo noe man kan spise så store mengder man vil av på lav FODMAP. 

Anonymkode: 627f8...3a1

Skrevet

Jeg gikk på lav fodmap i... 4-5 år. Prøvde å reintrodusere flere ganger, men det gikk ikke. Så skjedde det mye i livet mitt. Byttet jobb, skilsmisse, flytting. Jeg fikk et mindre stressende liv (var i et voldelig forhold), og begynte å passe bedre på meg selv. Et år etter det kunne jeg spise mer igjen, og nå 3 år etter kan jeg spise alt igjen.

For meg henger stress mye sammen med hvordan magen har det. Er jeg stresset er jeg mer forsiktig, er jeg ikke stresset kan jeg spise det meste. Ikke sikkert det hjelper deg, men om mulig, eliminer så mye stress du kan fra hverdagen. Har svært få IBS plager nå.

Anonymkode: e0231...b22

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Leste et sted at man ikke burde drikke til maten men heller drikke litt vann en halvtime før måltid og en halvtime etter.. så prøver på det men vet ikke om det hjelper ennå da. Ellers er det vel også anbefalt å unngå å spise for fort og for store måltider?

Anonymkode: 5eb0d...131

Periodisk faste kan fungere, men igjen er det individuelle forskjeller, og man må prøve og feile.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så rart at du ikke tåler gulrøtter. Det er jo noe man kan spise så store mengder man vil av på lav FODMAP. 

Anonymkode: 627f8...3a1

Ja, det kan du si. Kan hende ikke det kun er FODMAP som er styrende for hva jeg kan og ikke kan spise, har f.eks vært utredet flere ganger for alt fra Crohns, Ulcerøs Kolitt og tarmkreft uten andre spesifikke funn enn at jeg tidvis får betennelser i tynntarmen. Får også en del kraftige reaksjoner i mage/tarm av en del medisiner.
Uansett har kartlegging gjennom FODMAP hjulpet meg mye :) 

Btw, som jeg glemte å nevne isted, og som sikkert gjelder mange med IBS: Stress påvirker IBS'en min veldig, så det å klare å kontrollere stressnivået, klare å "gi litt mer faen", er nok noe som også har påvirket bedringen min i positiv grad. 

Skrevet

Glutenfri og laktosefri kost, 2 nycopro daglig fordøyelse daglig. Når jeg får ibs flares hiver jeg innpå med Heathers tummy tamers. 

Anonymkode: 51466...626

Skrevet

Er det bare jeg som synes det er rart at man ikke i 2020 analyserer tarmfloraen til folk med IBS, fibro og ME, på lik linje som med en blodprøve?

Det man vet er at alle disse pasientene har en dysbiose i tarmen. Så hvorfor gjør man ikke noe med det? Hvorfor analyseres ikke dette? 

For det verste av alt, det er helt typisk at disse pasientene har samme problem. Dem mangler nødvendige e-coli-bakterier for at fordøyelsen skal fungere, samtidig som dem har for mye av de dårlige bakteriene som Enterobakterier, sammenlignet med friske.

Dette vet jo forskerne også. Det er jo en grunn til at det forskes rundt mikrobiota transplantasjoner ut ifra en "gullstandard"-donor. 

Synes rett og slett helsesektoren er altfor tafatt på dette problemet. 

image.png.ee4d43c3948a23e2d915ceebe4a3a04b.png

Anonymkode: 0f39e...015

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...