Gå til innhold

Lam i halve ansiktet :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal vi se.. nedre øyelokk er ikke til å rikke, samme med alle musklene i munnviken på samme siden.. :forvirret: I tillegg har jeg mistet all smaksans i halve munnen, og er ikke i stand til å smake surt eller salt..

Dette har vart i snart en uke nå og begynner å bli irriterende.. Tenkte jeg skulle ringe lege idag, men vil gjerne ha litt innspill på hva det kan komme av først.. Har to teorier selv:

1) jeg fikk meg to nye piercinger en ukes tid før dette begynte. En "oksering" og en mellom øynene. Mellom øynene har jeg hatt før uten det minste problem. Begge har vært rene og pene, omtrent verkfrie og har ikke gjort det minste vondt.. Så da har jeg litt problemer med å skjønne at en av dem plutselig skal slå ut på den måten en uke senere.

2) trekk/kulde. Tidligere samme dagen som det begynte satt jeg i to timer på en buss med veeeldig kaldt aircondition rett i ansiktet (syntes det var veldig godt akkurat da..) og i tiden etter har jeg også vært utsatt for mye blåsing og temperaturendringer (vært på ferie og ikke hatt noe valg..)

Noen som har opplevd noe lignende? Eller som vet hva det kan komme av?

*håpe på at det går over av seg selv så jeg slipper å dra til legen.. litt flaut :sjenert: *

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du? Fort deg til legen.

Først hørtes det ut som om du har hatt et drypp/slag, men siden du virker ung? så tror jeg ikke det...?

uansett, dra til legen fort.

Skrevet

Hei :)

Aner ikke hvordan et drypp utarter seg, men jeg er 23 år..

Skrevet

Eg synsdu skal komme deg til legen så fort som mulig!

Var ei på jobben min som opplevde det samme, og det viste seg at det var eit lite hjerneslag pga alt for høgt blodtrykk. Ho er heilt fin igjen no og går på blodtrykksdempande medisin. Er ei anna her på jobben som og er plaga med høgt blodtrykk og som opplever å få lammelsar i ansiktet når ho er ekstra stressa. Men det går alltid over igjen når ho tar det litt meir med ro. Begge to er ellers unge og friske.

Det er godt mulig at piercingen har noko med dette å gjere, men eg syns ikkje du skal vente og sjå om det går over av seg sjølv. Dersom piercingen har skada nervar i ansiktet er det jo godt mulig at du må fjerne dei før dei gjer permanent skade.

Skrevet

Ja, det er jo ikke vits å skremme, men nervene som styrer de områdene som du har lammelser i ligger ikke i forbindelse med der du har tatt piercing. Så det er nok greit å gå til legen/legevakten bare for å være på den sikre siden.

Og det er ikke noe å være flau over!! :smile:

Skrevet

Ja kom deg til legen. Uansett grunn så er det ikke normalt å være lam i halve ansiktet. La oss få høre hvordan det går.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Vil man ikke få flere symptomer om man har fått drypp eller slag?

En jeg kjente mistet følelsen i halve ansiktet, det viste seg at det var noe med nervene - husker ikke om legen sa virus på nervebanene eller om det var en nerve som hadde havnet litt i klem. Jeg hadde et område på låret for noen år siden som var helt numment, legen sa en nerve hadde kommet i klem i lysken. Verken vennen min eller jeg fikk noen behandling, det gikk over av seg selv etter en tid.

Spør legen din, du, så slipper du å gå rundt og lure ;)

Skrevet

Hei, meg igjen :)

Var oppom legekontoret her i byen og bestilte time nå, dama i resepsjonen mente at det ikke var noe som hastet noe særlig så jeg har time på torsdag.. så da får jeg vel bare vente og se..

Takk for forslag iallefall :)

Gjest Brunetten_
Skrevet

slag eller drypp er noe som ofte lammer eldre mennesker og som gjerne har et høyt røyke/alkohol forbruk (ikke alltid). Så, tror ikke du trenger å bekymre deg for det i allefall. :)

Gjest Trulselinemor
Skrevet
slag eller drypp er noe som ofte lammer eldre mennesker og som gjerne har et høyt røyke/alkohol forbruk (ikke alltid). Så, tror ikke du trenger å bekymre deg for det i allefall. :)

Det er ikke alltid. Ei jeg kjenner har hatt slag to eller tre ganger, det første kom i tjuveårs alderen.

Hun hadde litt problemer med den ene armen også.

Gjest Brunetten_
Skrevet
Det er ikke alltid. Ei jeg kjenner har hatt slag to eller tre ganger, det første kom i tjuveårs alderen.

Hun hadde litt problemer med den ene armen også.

Jeg vet. Derfor skrev jeg "ikke alltid" i parantes. :)

Skrevet

Vel uansett hva det er så er det ikke normalt å være lam i halve ansiktet.

Gjest Gjest_Sala_*
Skrevet

Ei venninne av meg ble lam i halve ansiktet de siste ukene av graviditeten. Hun fikk også høre at det kunne være slag eller drypp e.l - noe de ikke kunne få undersøkt så lenge hun var gravid. Det var selvfølgelig en veldig ubehagelig ekstrabelastning. Lammelsen forsvant imidlertid da ungen ble født, så det var nok sikkert press på noen nerver eller noe sånt. Har imidlertid hørt om flere sånne tilfeller i ettertid hvor det har gått over av seg selv etter en tid. Forhåpentligvis er det ufarlig, men best å få det undersøkt.

Gjest Gjest_marita_*
Skrevet

Det høres ut som at du kan ha fått ett flåttbitt, og blitt smittet at borelia og utviklet boreliose. Da blir du lam i halve ansiktet, og vil oftest føle deg litt slapp og trøtt.

Slag/tia (eller drypp som dere kaller det) vil som regel gi flere utslag, i alle fall på unge pasienter.

Syns forøvrig det er rart at du ikke tok kontakt med lege med en gang dette skjedde, da det for noen blir en varig tilstand.

Lykke til i alle fall, håper det ordner seg!

Skrevet
Det høres ut som at du kan ha fått ett flåttbitt, og blitt smittet at borelia og utviklet boreliose. Da blir du lam i halve ansiktet, og vil oftest føle deg litt slapp og trøtt.

Slag/tia (eller drypp som dere kaller det) vil som regel gi flere utslag, i alle fall på unge pasienter.

Syns forøvrig det er rart at du ikke tok kontakt med lege med en gang dette skjedde, da det for noen blir en varig tilstand.

Lykke til i alle fall, håper det ordner seg!

Det var det første jeg tenkte på også! Svigermor fikk det i sommer og det utviklet seg til lamelser i ansiktet. Frisk nå etter antibiotika.

Skrevet

Trekk er en av flere sannsynlige løsninger på dette mysteriet. Var ute for det samme i forfjor, var på harrytur en varm dag i bil uten aircondition, og satt med åpent vindu i hundresona nedover Østfold. Det skal jeg ikke gjøre mer, tralala. Gikk over etter seks - sju dager. Uansett - snakk med legen din!

• 5 år senere...
Skrevet

ble litt nyskjerrig på om denne ansiktslammelsen din forsvant.....

for nå sitter faktisk jeg her å har vært lammet i ansiktei i to uker nå.

Legene mener d er virus på nervebanene til ansiktet- å at man bare må vente å se.

er ikke noe jeg ønsker mere enn at denne lammelsen skal forsvinne!!!

AnonymBruker
Skrevet

ble litt nyskjerrig på om denne ansiktslammelsen din forsvant.....

for nå sitter faktisk jeg her å har vært lammet i ansiktei i to uker nå.

Legene mener d er virus på nervebanene til ansiktet- å at man bare må vente å se.

er ikke noe jeg ønsker mere enn at denne lammelsen skal forsvinne!!!

Den forsvinner. Ikke vær redd. Jeg kjenner flere som har hatt denne lidelsen. Snåle greier altså

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...