Gå til innhold

Hjemmelaget karamellpudding


Frk Doodad

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg vet jeg har en oppskrift på karamellpudding.... *løper og henter kokeboka*.....denne har jeg lagd et par ganger!

Karamellpudding

125 g sukker

2 dl kremfløte

4 dl H-melk

1 vaniljestang

4 egg

Brødform: 1 1/2 liter

Brun sukkeret i formen på middels varm plate. Snu på formen av og til slik at den blir jevnt glasert. La stå til karamellen er hard.

Kok opp fløte og melk sammen med vaniljestangen som er delt i to. Avkjøl blandingen. Visp eggene lett sammen og rør de forsiktig inn.

Sil blandingen i formen.

Formen settes i langpanne, nederst i forvarmet ovn - 200 gr. Fyll langpannen 3/4 full med kokende vann.

Etter 10 min skrus varmen ned til 125 gr. La puddingen stå i ovnen til den er stivnet, i oppskriften står det ca 2 timer steketid. Den skal kjennes fast når du trykker lett på den med baksiden av en vætet skje.

Pass på at vannbadet ikke koker!! Da blir puddingen lett pipete og tørr. Fyll evt. i kaldt vann og skru ned vamen litt.

Avkjøl puddingen til neste dag. Hvelv den på fat med kant eller anrett i porsjonsglass. Pynt med pisket kremfløte.

Karamellsaus har jeg aldri lagd selv da vi tar den lette varianten - kjøper på butikken - men jeg har en oppskrift du kan prøve.

Karamellsaus

60 g smør

100 g brunt sukker

4 ss lys sirup

3 dl kremfløte

Ha smør, sukker og sirup i en kjele og rør sammen over svak varme. Skru opp varmen når sukkeret har smelta, og rør til sausen er gyllenbrun. Ha i fløten og rør godt.

Serveres varm eller kaldt til is eller pudding.

Lykke til!! :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...