Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Willasmo
Skrevet

Hoohhoohooo....

Jesus må være født på våren, det er vel da bl.a. lammene blir født, men det var lett å legge julen til desember da vi allerede feiret solsnu. Kanskje kristne skal finne seg en annen tid å feire på, og ikke stjele hedningene sine feiringer. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
stan skrev (19 timer siden):

Det undrer meg hvorfor noen blir så opprømte om det snakkes om Jesus i jula. 

Men julenissen er helt okay. 

Hvorfor er det greit å tro på julenissen? Ingen som reagerer på at skolene forteller om julenissen. Julenissen vet vi at er oppdiktet og eventyr. 

Jeg har vært på mange misjonsmøter opp igjennom oppveksten der predikanten har tordnet "Julenissen har tatt makten fra Jesus" fra prekestolen!  :ler:

Det er det religiøse og åndelige aspektet mange tar avstand fra, ikke Jesus i seg selv.
Julenissen er hverken en religiøs eller åndelig skikkelse, han bare "er", og det er trygt.

Men under samme tema kommer julesangene/salmene.
Alle julesangene som nevner Jesus, Gud eller himmel er noe av det verste som finnes på denne jord!
Men "Santa Baby" der det flørtes med nissen for å få oppfylt store gaveønsker, eller andre sanger om julenissen er de ukritiske til.

Spoiler

(Jeg synes "Santa Baby" er morsom selv, bare for å ha det sagt, alt til sitt bruk.  Men for høytidelighet er det "Deilig er jorden" som teller.
Jeg vet ikke hva det er med den salmen, men den rører ved meg på en måte som ingen andre sanger gjør.  (Spesielt verset "Tider skal komme, tider skal henrulle, slekt skal følge slekters gang")

Anonymkode: 94741...e15

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vært på mange misjonsmøter opp igjennom oppveksten der predikanten har tordnet "Julenissen har tatt makten fra Jesus" fra prekestolen!  :ler:

Det er det religiøse og åndelige aspektet mange tar avstand fra, ikke Jesus i seg selv.
Julenissen er hverken en religiøs eller åndelig skikkelse, han bare "er", og det er trygt.

Alle julesangene som nevner Jesus, Gud eller himmel er noe av det verste som finnes på denne jord!
Men "Santa Baby" der det flørtes med nissen for å få oppfylt store gaveønsker, eller andre sanger om julenissen er de ukritiske til.

Skjul innhold

(Jeg synes "Santa Baby" er morsom selv, bare for å ha det sagt, alt til sitt bruk.  Men for høytidelighet er det "Deilig er jorden" som teller.
Jeg vet ikke hva det er med den salmen, men den rører ved meg på en måte som ingen andre sanger gjør.  (Spesielt verset "Tider skal komme, tider skal henrulle, slekt skal følge slekters gang")

Deilig er jorden, prektig er Guds himmel? Nei, Gud forby!! Kjempefarlig salme! 😀

Anonymkode: a8a90...9dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sånn egentlig er ikke Jesus sin fødsel religion, men idiotiske folk omgjorde hans fødsel og liv til religion. 

Anonymkode: 90610...e56

Mye av jesus "liv og levned" er jo appropriert fra den egyptiske guden Horus. Dette har jo vært greia til kristendommen hele veien, å stjele andre kulturers høytider ved å tilpasse sin egen religion, som f.eks. datoen for fødselen slik at den sammenfaller med Jul/vintersolverv. Med andre ord er bibelen et fletteverk av ymse muntlige tradisjoner knyttet til sagn og mytologier.

Er vel nesten fristet til å tro mer på at julenissen har eksistert enn en jesus skikkelse slik den er fremstilt i det nye testamentet. 

Anonymkode: 364fc...3cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Deilig er jorden, prektig er Guds himmel? Nei, Gud forby!! Kjempefarlig salme! 😀

Den må jo være det, siden den er bannlyst fra fra skoleavslutninger og bystyremøter flere plasser i landet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den må jo være det, siden den er bannlyst fra fra skoleavslutninger og bystyremøter flere plasser i landet. 

Ja. Hørte om et bystyre i Molde (?) tror jeg det var, for noen år tilbake. Da Deilig er jorden skulle avsynges helt til slutt (siste bystyremøte før jul), måtte noen springe ut av lokalet så stoler veltet.. Den salmen må virkelig være kjempefarlig 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2020 den 9.46):

Skjul innhold

Det jeg ofte undres over er hvor kraftig "magi" enkelte tror en julesang eller julegudstjeneste er. 

Det virker som de tenker at én julesang og barna er hjernevasket. 

Hvis man mener at julebudskapet virkelig er så kraftig, er det kanskje på tide å å vurdere egen tro og overbevisning? 

• Liker 1
Skrevet

Fordi folk flest feirer ikke Jesus, og har ingen tro på hans opprinnelse. Folk feirer jul uten religiøs tilhørighet. 

Julen er ikke lenger Kristendom. Til og med enkelte Jehovas vitner feirer jul. Og asiatere med en annen religion blir helt oppslukt i norsk julefeiring. Ikke fordi det handler om Kristendom, men julen som høytid. Skillet mellom feiring og religion har blitt utvisket i dag. Nå handler det om tradisjoner og kulturer. 

Ingen tror heller på julenissen. 

Men så kommer det. Hvorfor praktiserer høytstående kristne Julenissen? Der er jo faktisk ingen religiøse bånd til julenissen. Han er definitivt ikke en del av Jesus. 

Anonymkode: f9929...abf

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor praktiserer høytstående kristne Julenissen?

Det spørsmålet kan du jo også stille til de som ikke er kristne. 

Jeg har med julenissen fordi jeg synes det er koselig. 

Jula er et sammensurium av tradisjoner. Både kristne, jødiske, førkristne og sekulære. Jeg er ikke redd for noen av de og blander. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi folk flest feirer ikke Jesus, og har ingen tro på hans opprinnelse. Folk feirer jul uten religiøs tilhørighet. 

Julen er ikke lenger Kristendom. Til og med enkelte Jehovas vitner feirer jul. Og asiatere med en annen religion blir helt oppslukt i norsk julefeiring. Ikke fordi det handler om Kristendom, men julen som høytid. Skillet mellom feiring og religion har blitt utvisket i dag. Nå handler det om tradisjoner og kulturer. 

Ingen tror heller på julenissen. 

Men så kommer det. Hvorfor praktiserer høytstående kristne Julenissen? Der er jo faktisk ingen religiøse bånd til julenissen. Han er definitivt ikke en del av Jesus. 

Anonymkode: f9929...abf

Julenissen  er basert på den kristne helgenen St Nikolas 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 20.22):

religion som fordømmer, setter leveregler, forteller hvordan du skal være

Julenissen kommer vel bare med gaver til SNILLE barn. Stiller jo litt krav nissen og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...