stan Skrevet 18. desember 2020 #1 Skrevet 18. desember 2020 Det undrer meg hvorfor noen blir så opprømte om det snakkes om Jesus i jula. Men julenissen er helt okay. Hvorfor er det greit å tro på julenissen? Ingen som reagerer på at skolene forteller om julenissen. Julenissen vet vi at er oppdiktet og eventyr. 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #2 Skrevet 18. desember 2020 Det er for Jesus vi feirer jul og ikke julenissen. Men det vil ikke de ukristne forstå. Anonymkode: 2123b...f93 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #3 Skrevet 18. desember 2020 Lurer du på noe her? Du svarer jo på ditt eget spørsmål. Det er ingen (voksne) som tror på julenissen. Anonymkode: f5e28...a7c 2
stan Skrevet 18. desember 2020 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lurer du på noe her? Du svarer jo på ditt eget spørsmål. Det er ingen (voksne) som tror på julenissen. Anonymkode: f5e28...a7c Men hvorfor er det greit å snakke om julenissen, som ingen tror på. Jesus derimot blir jo folk i harnisk om nevnes. Hvis begge er eventyfigurer, hvorfor denne forskjellen? 4
Gjest Willasmo Skrevet 18. desember 2020 #5 Skrevet 18. desember 2020 Helt fantastisk at noen virkelig lurer på det. Kristne og ukristne har helt forskjellige måter å tenke på. Derfor er det ingen vits å inngå noe diskusjon på slike ting.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #6 Skrevet 18. desember 2020 stan skrev (1 time siden): Det undrer meg hvorfor noen blir så opprømte om det snakkes om Jesus i jula. Men julenissen er helt okay. Hvorfor er det greit å tro på julenissen? Ingen som reagerer på at skolene forteller om julenissen. Julenissen vet vi at er oppdiktet og eventyr. Fordi ateistene anser julenissen som ufarlig og Jesus som kjempefarlig 😂 Anonymkode: a8a90...9dc 3
stan Skrevet 18. desember 2020 Forfatter #7 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Fordi ateistene anser julenissen som ufarlig og Jesus som kjempefarlig 😂 Anonymkode: a8a90...9dc Ja, det er nok det jeg ikke skjønner. Hvorfor en fantasifigur er farligere. Jesusbarnet i krybben er jo ikke så veldig skummel? Eller har jeg misforstått noe? Men engler er plutselig greit igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #8 Skrevet 18. desember 2020 Fordi den ene er tradisjon og den andre er religion. Anonymkode: 6b098...b7b 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #9 Skrevet 18. desember 2020 stan skrev (2 timer siden): Ja, det er nok det jeg ikke skjønner. Hvorfor en fantasifigur er farligere. Jesusbarnet i krybben er jo ikke så veldig skummel? Eller har jeg misforstått noe? Men engler er plutselig greit igjen. Engler er jo supersnille!! Så snille at de faktisk kan få henge på juletreet - side om side med nissene! Ikke uten grunn av man snakker om at noen er «snill som en engel» 😇 Anonymkode: a8a90...9dc
stan Skrevet 18. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Engler er jo supersnille!! Så snille at de faktisk kan få henge på juletreet - side om side med nissene! Ikke uten grunn av man snakker om at noen er «snill som en engel» 😇 Anonymkode: a8a90...9dc Engler kan få henge på treet, men stjerne i toppen, nei det blir forkynnelse. Glemmer de hva englene driver med? 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #11 Skrevet 18. desember 2020 stan skrev (13 minutter siden): Engler kan få henge på treet, men stjerne i toppen, nei det blir forkynnelse. Glemmer de hva englene driver med? Ikke så farlig at engler forkynner Kristi budskap. De er jo så vakre og står så fint til plysjputene? Stjerne i toppen registrerer jeg at det er slutt med på skolejuletrær. Noen kan sikkert bli veldig støtt av det. Anonymkode: a8a90...9dc 2
stan Skrevet 18. desember 2020 Forfatter #12 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke så farlig at engler forkynner Kristi budskap. De er jo så vakre og står så fint til plysjputene? Stjerne i toppen registrerer jeg at det er slutt med på skolejuletrær. Noen kan sikkert bli veldig støtt av det. Anonymkode: a8a90...9dc Ja, jeg ser det samme på skoler og andre steder. Kan ikke andre la stjerna symbolisere noe annet. Solsnu, shoppeglede eller juleglede, finn på noe da 😀 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #13 Skrevet 18. desember 2020 stan skrev (7 minutter siden): Ja, jeg ser det samme på skoler og andre steder. Kan ikke andre la stjerna symbolisere noe annet. Solsnu, shoppeglede eller juleglede, finn på noe da 😀 Stjerna trenger jo ikke symbolisere Betlehemsstjerna? Hva med en av de fantasillion andre stjernene på himmelen? Hvorfor skal disse diskrimineres? Anonymkode: a8a90...9dc 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #14 Skrevet 18. desember 2020 stan skrev (5 timer siden): Det undrer meg hvorfor noen blir så opprømte om det snakkes om Jesus i jula. Men julenissen er helt okay. Hvorfor er det greit å tro på julenissen? Ingen som reagerer på at skolene forteller om julenissen. Julenissen vet vi at er oppdiktet og eventyr. Jesus er da i høyeste grad eventyr. Nissen er en utkledd fyr som kommer med gaver, og det er svært hyggelig for barn å se frem til. Det er hyggelig å tenke på nissen på nordpolen. Det er ikke hyggelig å tenke på religion som fordømmer, setter leveregler, forteller hvordan du skal være, truer med helvete og misliker andre med annen religion. Religiøse kriger og dreper, og prakker på andre sin tro. Og ikke minst : repeterer de samme kjedelige versene hele livet. Hvorfor i alle dager skal man ønske slikt for sine barn? Tusen år gamle bøker som ikke har blitt oppdatert beregnet på neandertalere i huler. Anonymkode: 09387...1bc 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #15 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi den ene er tradisjon og den andre er religion. Anonymkode: 6b098...b7b Sånn egentlig er ikke Jesus sin fødsel religion, men idiotiske folk omgjorde hans fødsel og liv til religion. Anonymkode: 90610...e56
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #16 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jesus er da i høyeste grad eventyr. Nissen er en utkledd fyr som kommer med gaver, og det er svært hyggelig for barn å se frem til. Det er hyggelig å tenke på nissen på nordpolen. Det er ikke hyggelig å tenke på religion som fordømmer, setter leveregler, forteller hvordan du skal være, truer med helvete og misliker andre med annen religion. Religiøse kriger og dreper, og prakker på andre sin tro. Og ikke minst : repeterer de samme kjedelige versene hele livet. Hvorfor i alle dager skal man ønske slikt for sine barn? Tusen år gamle bøker som ikke har blitt oppdatert beregnet på neandertalere i huler. Anonymkode: 09387...1bc Er du ikke litt i overkant streng mot Jesusbarnet her? Han både fordømmer, truer med helvete og misliker andre? Men hvis han, slik du sier, bare er eventyr, så er det kanskje ikke så farlig. Tusen år gamle bøker beregnet på neandertalere? Hvordan får du det til å gå opp sånn rent tidsmessig? Anonymkode: a8a90...9dc 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #17 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn egentlig er ikke Jesus sin fødsel religion, men idiotiske folk omgjorde hans fødsel og liv til religion. Anonymkode: 90610...e56 Og sånn rent faktisk så har den opprinnelige jula ingenting med kristendommen og Jesus å gjøre. Kanskje det også er en grunn til at folk aksepterer julenissen og ikke Jesus? Anonymkode: 6b098...b7b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #18 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og sånn rent faktisk så har den opprinnelige jula ingenting med kristendommen og Jesus å gjøre. Kanskje det også er en grunn til at folk aksepterer julenissen og ikke Jesus? Anonymkode: 6b098...b7b Julenissen eller St. Nicolas er jo et mer barnevennlig bilde enn Jesus som er spikret fast på korset, historisk sett så er det forresten større sannsynlighet for at Nicolas av Myra var en virkelig person enn den Jesus som er beskrevet i bibelen. Kristendom og Jul har aldri hatt noen sammenheng, den tradisjonelle julefeiringen med Midtvintersblot var noe som de kristne inntrengerne ikke klarte å ta fra "hedningene". Dermed så flyttet de heller Jesus's fødselsdag for at det skulle passe bedre med blotet. Dagens religiøse inntrengere gjør det samme, de ønsker å utradere hedenske tradisjoner og den kristne troen. Historien gjentar seg og den som ikke er klar over dette blir et offer for den nye troen. Anonymkode: 886d0...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #19 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Julenissen eller St. Nicolas er jo et mer barnevennlig bilde enn Jesus som er spikret fast på korset, historisk sett så er det forresten større sannsynlighet for at Nicolas av Myra var en virkelig person enn den Jesus som er beskrevet i bibelen. Kristendom og Jul har aldri hatt noen sammenheng, den tradisjonelle julefeiringen med Midtvintersblot var noe som de kristne inntrengerne ikke klarte å ta fra "hedningene". Dermed så flyttet de heller Jesus's fødselsdag for at det skulle passe bedre med blotet. Dagens religiøse inntrengere gjør det samme, de ønsker å utradere hedenske tradisjoner og den kristne troen. Historien gjentar seg og den som ikke er klar over dette blir et offer for den nye troen. Anonymkode: 886d0...1c5 Det er vel temmelig godt dokumentert at Jesus var en virkelig person som levde rundt år 0. Anonymkode: a8a90...9dc 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #20 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er vel temmelig godt dokumentert at Jesus var en virkelig person som levde rundt år 0. Anonymkode: a8a90...9dc Men ble han født 24. Desember? Det lærer vi i Norge. Så spurte jeg min utenlandske kjæreste om når Jesus er født. Han så på meg som om jeg var dum og sa "alle vet da at han er født 25. Desember! Det er jo da vi feirer jul!" Julen er ikke kristen. Min julefeiring har ingenting med kristendommen å gjøre, annet enn noen av julesangene, de er innmari fine mange av de kristne sangene. Julenissen i Norge er nok pr i dag en salig blanding. Men vi setter ikke frem melk og kjeks til nissen slik amerikanerne gjør. Vi setter frem grøt og saft. Om det er julenissen eller fjøsnissen som spiser den kan man jo bare spekulere i, men at det er nissen er nok rimelig sikkert. Anonymkode: 6b098...b7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå