Teardrop Skrevet 18. desember 2020 #1 Skrevet 18. desember 2020 Har ei tante som nettopp har fått påvist cølaki. Vil overraske henne med julekaker som krumkaker, brune pinner, gaffelkaker, peppernøtter osv. Hvilket glutenfritt mel passer best til disse tørre kakene? Har kun i fredag og lørdag å bake på, så jeg har ikke tid til å prøve ut flere forskjellige meltyper for å finne ut selv.
Harepucifer Skrevet 18. desember 2020 #2 Skrevet 18. desember 2020 Semper mix synes jeg alltid gir bra resultat. Synes generelt glutenfritt mel som inneholder hvetestivelse gir best bakst 😊
Brunhilde Skrevet 18. desember 2020 #3 Skrevet 18. desember 2020 Du kan jo også bake "naturlig glutenfrie" kaker som havemakroner (pass på å kjøpe glutenfrie havregryn), kokosmakroner, kransekakestenger og makroner med fyll. 3
Me for life Skrevet 18. desember 2020 #4 Skrevet 18. desember 2020 Jeg bruker Semper Mix til alt. Ikke forveksl med Semper Fin Mix, den har mye dårligere bakeegenskaper og egner seg kun til rører som pannekaker. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #5 Skrevet 18. desember 2020 Jeg brukte jyttemel grønn til pepperkaker nå sist de blei perfekte. Krumkaker er nok vanskeligere å få til uten noe som henger godt sammen du kan Google det. Anonymkode: 37688...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #6 Skrevet 18. desember 2020 Teardrop skrev (8 timer siden): Har ei tante som nettopp har fått påvist cølaki. Vil overraske henne med julekaker som krumkaker, brune pinner, gaffelkaker, peppernøtter osv. Hvilket glutenfritt mel passer best til disse tørre kakene? Har kun i fredag og lørdag å bake på, så jeg har ikke tid til å prøve ut flere forskjellige meltyper for å finne ut selv. Krumkaker: den beste oppskriften jeg har prøvd inneholder potetmel, maizenna og semper mix. Disse er veldig gode! Husk at hvis du skal steke glutenfri krumkaker i et krumkakejern som tidligere har blitt brukt til glutenholdige krumkaker, bør du vaske lett over, og deretter spise de første to krumkakene selv (for å unngå glutensmitte). Ellers er jeg enig i at semper mix er den mest allsidige melblandingen, og den som enklest gir godt resultat. Jeg bruker også mye jyttemel. Da kan du bruke de vanlige oppskriftene dine, men bare bruke 2/3 av melmengden. (Det står 3/4 på nettsidene deres, men det synes jeg blir for mye mel) Jyttemelet kan gi en noe annerledes smak på grunn av bokhveten og "teff", men det smaker etter min mening veldig godt likevel, selv om det er litt uvant. Anonymkode: 035e8...156
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #7 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Husk at hvis du skal steke glutenfri krumkaker i et krumkakejern som tidligere har blitt brukt til glutenholdige krumkaker, bør du vaske lett over, Du må la jernet ligge i kaldt vann i minst 10 minutter slik at gluten-proteinet løser seg opp. Så vasker du jernet grundig. Jeg bruker det blå Jytte-melet til krumkaker, og de blir kjempefine. Anonymkode: e1731...f8c 1
Pås Skrevet 18. desember 2020 #8 Skrevet 18. desember 2020 Jeg bruker det vi har, både Sempers og Møllerens går helt fint! Det fine med julekaker er at mel er en lite viktig ingrediens, slik at smaken blir helt lik på vanlige julekaker! Skal sies at jeg ikke lager noe så avansert som krumkaker da... Lykke til, veldig koselig for din tante!
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #9 Skrevet 18. desember 2020 Sandnøtter er gode med bare potetmel !!!! Anonymkode: 8c331...54c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå