AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Tror de har innført 5g her jeg bor nå, for det står 5ghz etter navnet på nettverket? Og nå er nettet helt katastrofalt tregt i perioder på min pc som er eldgammel, men ikke på min nye mobil. Noen flere som opplever det? Hva kan være grunnen? Virker også som at når jeg har wifi påslått på mobilen også, så fungerer nettet på pc bedre, forstå det den som vil... Anonymkode: f3d28...205
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Har du telefon med 5G eller snakker du om WIFI på pc og telefon?. G'en i 5G står ikke for GHz men Generasjon, virker som det du tror er 5G egentlig er 5GHz WIFI. Det kan bli veldig tregt hvis signalet er dårlig, bytt til 2.4GHz å se om det blir bedre. Kan også være at det er noen i nærheten som har en router som bruker de samme kanalene som din. Anonymkode: 7a216...9f2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du telefon med 5G eller snakker du om WIFI på pc og telefon?. G'en i 5G står ikke for GHz men Generasjon, virker som det du tror er 5G egentlig er 5GHz WIFI. Det kan bli veldig tregt hvis signalet er dårlig, bytt til 2.4GHz å se om det blir bedre. Kan også være at det er noen i nærheten som har en router som bruker de samme kanalene som din. Anonymkode: 7a216...9f2 Nå...aha...hvordan bytter jeg til 2.4Ghz wifi? Snakker om wifi ja, vet ingenting om 5g som du skjønner Anonymkode: f3d28...205
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nå...aha...hvordan bytter jeg til 2.4Ghz wifi? Snakker om wifi ja, vet ingenting om 5g som du skjønner Anonymkode: f3d28...205 Tror du kan velge både på pc og telefon om du vil koble til 2.4GHZ eller 5GHz når du velger trådløst nett, vanligvis så vises det to nettverknavn der det ene enten har 5GHz eller 2.4GHz på slutten. Du kan også inn på routeren din å skru av 5GHz eller 2.4GHz, vanligvis så står det på automatisk. Se i brukermanualen til routeren eller på undersiden av den, det skal stå en ip-adresse som du skriver inn i nettleseren som f.eks 192.168.1.1. Du må også skrive brukernavn og passord, det står også i manualen eller under routeren, det er vanlig med admin som brukernavn og admin eller 1234 som passord. Anonymkode: 7a216...9f2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du kan velge både på pc og telefon om du vil koble til 2.4GHZ eller 5GHz når du velger trådløst nett, vanligvis så vises det to nettverknavn der det ene enten har 5GHz eller 2.4GHz på slutten. Du kan også inn på routeren din å skru av 5GHz eller 2.4GHz, vanligvis så står det på automatisk. Se i brukermanualen til routeren eller på undersiden av den, det skal stå en ip-adresse som du skriver inn i nettleseren som f.eks 192.168.1.1. Du må også skrive brukernavn og passord, det står også i manualen eller under routeren, det er vanlig med admin som brukernavn og admin eller 1234 som passord. Anonymkode: 7a216...9f2 Oi, ser ut som det virket! Nå så jeg at det er to nettverk tilgjengelige, det ene står det 5ghz på og det andre ikke. Skiftet nå og nå går det raskere. Tusen takk! Hva er det som er årsaken til at 5ghz ikke virker så godt på pcen? Anonymkode: f3d28...205
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Oi, ser ut som det virket! Nå så jeg at det er to nettverk tilgjengelige, det ene står det 5ghz på og det andre ikke. Skiftet nå og nå går det raskere. Tusen takk! Hva er det som er årsaken til at 5ghz ikke virker så godt på pcen? Anonymkode: f3d28...205 Høye frekvenser som 5GHz er vanligvis kjappere men fungerer dårlig over lengre avstander eller hvis det er vegger eller andre ting i veien som blokkerer signalet. Anonymkode: 7a216...9f2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #7 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Høye frekvenser som 5GHz er vanligvis kjappere men fungerer dårlig over lengre avstander eller hvis det er vegger eller andre ting i veien som blokkerer signalet. Anonymkode: 7a216...9f2 Aha! Dette skal jeg jammen si til de andre på pensjonatet her. Jeg bor for tiden på "hybel" på et pensjonat, der flere sliter med internettet. Jeg har ikke hatt problemer før jeg tydeligvis begynte å velge 5ghz! De som er i andre etasje fra modemet har ekstra problemer, sikkert pga gulvet er mer solid enn veggene. Anonymkode: f3d28...205
petterm Skrevet 19. desember 2020 #8 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 1.02): Aha! Dette skal jeg jammen si til de andre på pensjonatet her. Jeg bor for tiden på "hybel" på et pensjonat, der flere sliter med internettet. Jeg har ikke hatt problemer før jeg tydeligvis begynte å velge 5ghz! De som er i andre etasje fra modemet har ekstra problemer, sikkert pga gulvet er mer solid enn veggene. Anonymkode: f3d28...205 Ulempen med 2.4 GHz er at det i praksis kun er 3 kanaler å velge mellom: 1, 6 og 11. De andre kanalene er overlappende, og forstyrrer hverandre. 5 GHz nettet har ca. 18 uavhengige kanaler. Noen routere bruker 2 eller flere 5Ghz kanaler sammen for å øke hastigheten. Det kan også lønne seg å prøve å bytte 5Ghz kanaler på routeren for å se om det funker bedre.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #9 Skrevet 19. desember 2020 petterm skrev (2 minutter siden): Ulempen med 2.4 GHz er at det i praksis kun er 3 kanaler å velge mellom: 1, 6 og 11. De andre kanalene er overlappende, og forstyrrer hverandre. 5 GHz nettet har ca. 18 uavhengige kanaler. Noen routere bruker 2 eller flere 5Ghz kanaler sammen for å øke hastigheten. Det kan også lønne seg å prøve å bytte 5Ghz kanaler på routeren for å se om det funker bedre. Ingenting jeg kan gjøre med dette her bortsett fra å bytte nett, og innehaveren gjør ikke noe med noe som helst om hun ikke blir tvunget til det. Funker med 2.4 heldigvis. TS Anonymkode: f3d28...205 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå